لحظات سرنوشت‌ساز در وین؛ بلینکن: معامله می‌کنیم

آنتونی بلینکن،وزیر امور خارجه آمریکا همزمان با رسیدن مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۴ به مراحل حساس و سخت تصمیم گیری سیاسی غرب، اظهار داشت: تصمیم دولت پیشین آمریکا برای خروج از برجام یکی از بدترین تصمیمات در سیاست خارجی اخیر واشنگتن بود.

به گزارش ایرنا،وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در گفت و گو با رادیو ملی آمریکا “ان.پی.آر” در تداوم هراس از پیشرفت های برنامه هسته ای صلح آمیز ایران در چارچوب برجام در پی نقض این توافق بین المللی، افزود: ما آنها را متوقف کرده بودیم. توافق هسته‌ای که چند سال پیش در دولت اوباما حاصل شد برنامه هسته‌ای ایران را محدود می‌کرد. یکی از بدترین تصمیمات در سیاست خارجی اخیر آمریکا خروج از آن توافق بود که در نتیجه آن ما اکنون در موقعیت چالش ‌انگیزی قرار داریم که به جای به دست آمدن توافقی جدید و به اصطلاح بهتر، ایران برنامه هسته‌ای خودش را به شکلی خطرناک پیش برده است.

وی همچنین در تداوم سیاست هراس افکنی از نفوذ منطقه ای ایران مدعی شد که فعالیت های بدخواهانه ایران نیز در سراسر منطقه در پی خروج آمریکا از برجام افزایش یافته است.پس باید با آن معامله کنیم و می‌کنیم.

تارنمای آکسیوس پیش از این به نقل دو منبع آگاه از برنامه‌های کاخ سفید اعلام کرده بود که با رسیدن مذاکرات وین به نقطه حیاتی، کاخ سفید قصد دارد تمرکز پیام رسانی‌های عمومی خود در هفته‌های آتی را بر روی حمله به دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا بخاطر خروجش از توافق هسته‌ای بگذارد.

این منابع آگاه اعلام کردند که دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا فکر می کند که در حال حاضر تنها چند هفته به نقطه تصمیم گیری حساس باقی مانده است: یا یک توافق به دست خواهد آمد و آمریکا به توافق هسته‌ای باز می‌گردد یا مذاکرات شکست می‌خورد و دولت به سمت فشار بیشتر بر ایران حرکت می‌کند.

بکارگیری تاکتیک دوباره ضرب الاجل؛ وقت بسیار بسیار کوتاه است

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه مصاحبه با رادیو ملی آمریکا درباره مذاکرات وین میان ایران و گروه ۱+۴ در وین اتریش با بهره گیری از تاکتیک تعیین ضرب الاجل برای فشار بر ایران در میز مذاکره اظهار داشت :هنوز باور داریم اگر بتوانیم در هفته‌های آینده، نه در ماه‌های آینده به برجام بازگردیم، این بهترین اقدام برای امنیت ما، شرکا و متحدانمان در منطقه خواهد بود. اما وقت بسیار بسیار کوتاه است.

بلینکن در تداوم هراس غرب از پیشرفت های برنامه صلح آمیز هسته ای ایران ادعا کرد ایران به نقطه‌ای نزدیک تر و نزدیک تر می شود که بتواند در مدت زمانی بسیار بسیار کوتاه مواد شکافت ‌پذیر لازم برای ساخت یک بمب هسته‌ای را تولید کند.

وی در تداوم ادعاهایش اضافه کرد که همزمان، آنها در برنامه هسته ای خود پیشرفت ها و پیشروی هایی انجام می دهند که به عقب برگرداندن آنها دشواری ‌های فزاینده ‌ای خواهد داشت زیرا چیزهای جدیدی یاد می‌گیرند و کارهای جدید انجام می‌دهند که نتیجه خارج شدن آنها از محدودیت‌های تحت آن توافق است.

بلینکن مدعی شد بنابراین، چند هفته باقی مانده است تا ببینیم آیا می‌توانیم به پایبندی دوجانبه به برجام بازگردیم یا خیر. این بهترین نتیجه برای امنیت آمریکا خواهد بود اما اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم گزینه‌ها و گامهای دیگر را با هماهنگی کشورهای ذیربط بررسی می‌کنیم.

 

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.