روز بی‌خشونت با مرد خشونت‌گریز

امروز، دوم اکتبر، روز جهانی بدون خشونت نام‌گذاری شده است. مهاتما گاندی در چنین روزی چشم به جهان گشود

امروز، دوم اکتبر، روز جهانی بدون خشونت نام‌ گرفته است؛ به یاد مردی که خشونت‌گریز بود و به مبارزه بی‌خشونت در برابر استعمار شهره. مهاتما گاندی می‌گفت ممکن است هرگز آنقدر نیرومند نباشیم که از نظر فکری، گفتاری و عملی کاملا بی‌خشونت باشیم، اما باید دوری از خشونت‌ هدف ما باشد و به سوی آن حرکت کنیم. او که دوری از خشونت را سلاح قدرتمندان می‌دانست، همواره از خشونت گریخت، اما گویا گریزی از آن نبود آنگاه که با شلیک مرگبار خشونت از پا درآمد.

مترجم: فرشته کیانی- شهروندآنلاین: هند صد و پنجاه و یکمین سالگرد تولد مهاتما گاندی (دوم اکتبر 1869- سی‌ام ژانویه 1948) را جشن گرفت. در سراسر این کشور برنامه‌ها و کمپین‌هایی برای ادای احترام به انسانی که به خشونت نورزیدن در جهان شناخته می‌شد، سامان گرفت.

در دنیای پر از خشونت و ستیز، ایده‌های مهاتما گاندی بسیار اهمیت دارد.

گاندی می‌گفت: «آهیسما (دوری از خشونت) برای شجاعان است، نه ترسوها.»

در طول مبارزه برای آزادی هند، جنبش Mahatma Gandhi’s Quit India Movement (هند را ترک کنید) یا جنبش معروف Salt Satyagraha (راهپیمایی نمک، نافرمانی مدنی بدون خشونت در هند که مستعمره انگلیس بود، به رهبری گاندی) بر اساس خشونت نورزیدن شکل گرفت.

دولت انگلستان مالیات سنگین بر نمک وضع کرد و میلیون‌ها تن از مردم فقیر از این بابت در رنج بودند. راهپیمایی نمک بخشی از جنبش نافرمانی مدنی برای مخالفت با حاکمیت انگلیس در هند بود.

10 نکته درباره راهپیمایی نمک:

  • Salt Satyagraha (راهپیمایی نمک) بخشی از جنبش نافرمانی مدنی برای مخالفت با حاکمیت انگلیس در هند بود.
  • Britain’s Salt Act (قانون نمک انگلیس) در سال 1882 به هندیان اجازه جمع‌آوری و فروش نمک نمی‌داد. هندیان مجبور شدند نمک را از حاکمان استعمارگر بخرند؛ کسانی که تملک انحصاری نمک در دست آنان بود.
  • دولت انگلستان همچنین مالیات سنگین بر نمک وضع کرد و میلیون‌ها تن از مردم فقیر از این بابت در رنج بودند.
  • دوم مارس سال 1930، مهاتما گاندی در نامه‌ای خطاب به نایب‌السلطنه و فرماندار کل هند نوشت که  او و همراهانش قانون نمک را نقض خواهند کرد.
  • کل کشور از راهپیمایی نمک استقبال کردند. دوازدهم مارس سال 1930 مهاتما گاندی راهپیمایی را از روستای Dandi با 78 همراه آغاز کرد.
  • در طول راهپیمایی، هزاران نفر به گاندی و همراهانش پیوستند از منطقه Sabarmati Ashram تا Dandi، روستایی در کرانه‌های دریای عرب، حدود 240 مایل دورتر.
  • گاندی و همراهانش در مسیر راهپیمایی توقف می‌کردند تا با مردم صحبت و آنان را متقاعد کنند که به راهپیمایی نمک بپیوندند.
  • دنیا مهاتما گاندی را 24 روز رصد می‌کرد. هر روز همراهان او بیشتر می‌شدند؛ هزاران نفر به او پیوستند، مردان، زنان و کودکان.
  • راهپیمایی پنجم مارس به پایان رسید. گاندی و همراهانش به ساحل دریا رسیدند و قانون ممنوعیت جمع‌آوری و فروش نمک را با بهره‌برداری از آن شکستند.
  • مهاتما گاندی به مردم توصیه کرد قانون نمک انگلیس را نادیده بگیرند، آشکارا نمک تولید کنند و رفتاری عاری از خشونت در مقابل مخالفت پلیس از خود نشان دهند.

    مهاتما گاندی در کنار ستاره سینمای کمدی، چارلی چاپلین در لندن (۲۲ سپتامبر ۱٩٣۱)

مهاتما گاندی در شامگاه راهپیمایی نمک چه گفت:

  • فایده‌ای در شکستن صلح وجود ندارد، حتی بعد از اینکه همه ما دستگیر شویم.
  • ما بر آنیم از همه منابع خود استفاده کنیم، به ویژه در پیگیری برخورد غیرخشونت‌آمیز.
  • هر کس که در راهپیمایی نمک شرکت کرده، چه با اختیار و اراده چه بی‌برنامه، پیروز است. او از حقیقت و خشونت نورزیدن فقط زمانی چشم می‌پوشد که گوش‌های کر را سمت صدای درونی معطوف کند.
  • حتی اگر راهپیمایان نمک شکست بخورند، این فقط یک نتیجه است. خداوند به شما برکت دهد و موانع را از سر راه شما در مبارزه دور کند.

منبع: indianlekhak

بری خواندن مطلب اصلی اینجا کلیک کنید.

۱ دیدگاه
  1. قربان نژاد می‌گوید

    عالی بود

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.