جایگاه ویژه ایران در سیاست جدید امنیت ملی پاکستان

دولت پاکستان نسخه چشم‌انداز جدیدسیاست امنیت ملی این کشور راپس از۷سال رونمایی کرد،سیاستی که درآن بر دیپلماسی اقتصادی وتوسعه روابط با همسایگان تاکیدشده وهمچنین دراین سیاست جدید،روابط جمهوری اسلامی ایران و پاکستان ریشه در منافع مشترک و دو شریک برای صلح و ثبات منطقه‌ای عنوان شده است.

به گزارش ایرنا، مراسم ویژه رونمایی از سیاست جدید امنیت ملی پاکستان امروز (جمعه) توسط «عمران‌خان» نخست وزیر این کشور در سالن همایش‌های کاخ نخست وزیری در شهر اسلام‌آباد برگزار شد.

در این برنامه وزرای ارشد کابینه دولت پاکستان، فرماندهان نیروهای مسلح، روسای نهادهای امنیتی پاکستان، دیپلمات‌ها، سفرای کشورهای مختلف از جمله «سید محمدعلی حسینی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان و نمایندگان رسانه های بین المللی شرکت کردند.

نخست وزیر پاکستان طی سخنانی، تدوین سیاست امنیت ملی را ابتکار مهم و موفقیت آمیز دولت خود دانست و گفت: سیاست امنیت ملی اولویت اصلی دولت پاکستان است و کمیته امنیت ملی به طور منظم پیشرفت‌ها در این خصوص را بررسی می‌کند.

عمران‌خان مهمترین هدف سیاست خارجی و توان نظامی پاکستان را صلح و ثبات در منطقه و فراتر از آن دانست و تاکید کرد که سیاست خارجی این کشور نیز بیشتر بر دیپلماسی اقتصادی در آینده تمرکز خواهد کرد.

«مُعید یوسف» مشاور امنیت ملی پاکستان نیز در این مراسم گفت: سیاست جدید امنیت ملی پاکستان حول محور امنیت اقتصادی است اما همزمان الزامات ژئواستراتژیک و ژئوپلیتیک نیز برای تقویت امنیت و جایگاه این کشور در منطقه و جهان برجسته شده است.

رونمایی پاکستان از سیاست جدید امنیت ملی با محوریت دیپلماسی اقتصادی وتوسعه روابط با همسایگان

جمع بعدی بخش‌هایی از چشم‌انداز جدید سیاست امنیت ملی پاکستان شامل ۹ ماده منتشر شد که در بخش سیاست خارجی در جهان درحال تغییر دولت اسلام‌آباد به روابط و همکاری‌های نزدیک خود با تهران اشاره کرده است.

در این گزارش آمده است: پاکستان به عنوان همسایه جمهوری اسلامی ایران از روابط تاریخی با اشتراکات مذهبی میان دو کشور برخوردار است و به عنوان همسایه، تهران و اسلام‌آباد به اشتراک منافع در حوزه مدیریت مرزهای مشترک و مشارکت در صلح و ثبات منطقه‌ای ادامه می‌دهند.

در چشم‌انداز جدید سیاست امنیت ملی پاکستان با اشاره به شراکت این کشور با ایران برای ثبات منطقه‌ای، افزوده شده است که تقویت بیش از پیش تبادل اطلاعات و گشت در مناطق مرزی تاثیرات مثبتی بر همکاری‌های دوجانبه و روابط فی مابین خواهد گذاشت.

در بخشی دیگر از این سیاست جدید با اشاره به روابط قوی پاکستان با چین و روسیه، تلاش برای تثبیت صلح در جنوب آسیا، روابط با آمریکا، آمده است: اسلام‌آباد اعتقادی به سیاست اردوگاهی و یا جانبداری ندارد و درصدد تنوع بخشیدن به ارتباط خود از طریق تعاملات سودمند متقابل است.

همچنین پاکستان به جست وجوی زمینه‌های همگرایی با ایالات متحده آمریکا فراتر از نگاه‌های امنیتی و محدود به مبارزه با تروریسم در تجارت، سرمایه گذاری، اتصال، انرژی، مبارزه با تروریسم، همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی ادامه خواهد داد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.