چرا سریال جیران منتشر نشد؟

شکایت و شکایت‌بازی در حرم سلطان قجر

هواداران «جیران» هنوز امیدواریشان را از دست نداده‌اند. سایت‌ها و صفحات هواداری عوامل «جیران» در این چند ساعتی که از انتشار این سریال جلوگیری شده، مدام به مخاطبان خود دلداری داده و وعده چند ساعت دیگر را داده‌اند. اتفاقی که با توجه به اوضاع و شرایط حاکم بعید نیست ممکن هم شود و ناگهان چند ساعت دیگر چشم‌مان به جمال «جیران» روشن شود.

پولاد امین، شهروندآنلاین: در شرایطی که ماه‌ها بود رسانه‌ها از آغاز انتشار سریال «جیران» از جمعه ۲۴ دی می‌گفتند؛ ولی این تاریخ رسید و گذشت و جدیدترین سریال حسن فتحی نیامد و تنها اتفاقی که افتاد، این بود که سایت فیلیمو زمان پخش را تغییر داد و نوشت: «به‌زودی»!

این در حالی است که بعد از کارزار گسترده تبلیغاتی و برگزاری مراسم افتتاحیه در هتل اسپیناس پالاس به‌نظر می‌رسید انتشار سریال «جیران» رأس ساعت 8 جمعه قطعی است و به اصطلاح توپ هم تکانش نمی‌دهد. برای همین هم عدم انتشار «جیران» شایعات و شائبات فراوانی به‌وجود آورده و هر کسی یا رسانه‌ای از ظن خود با این اتفاق روبه‌رو شده است.

چرا جیران توقیف شد؟

اما واقعا چرا سریال جیران منتشر نشد؟

با اینکه تاکنون در این چند ساعتی که از موعد انتشار سریال «جیران» گذشته، نه تهیه‌کننده و کارگردان این سریال و نه فیلیمو توضیحی درباره توقف انتشار آن نداده‌اند، ولی با این‌حال در فضای مجازی دلایل بسیاری برای این موضوع مطرح می‌شود که البته پررنگ‌‌ترینشان شایعه شکایت سازندگان یکی دیگر از سریال‌های شبکه نمایش خانگی است که قرار است با موضوعی نزدیک به «جیران» تا چندی دیگر منتشر شود. به عبارت بهتر؛ گفته می‌شود که شکایت قضائی روزهای گذشته مهرداد غفارزاده، نویسنده سریال «آهوی من مارال» از سازندگان «جیران» با ادعای سوءاستفاده از طرحش دلیل اصلی تعلیق سریال و عدم انتشار قسمت اول آن بوده است.

شایعه و شائبه مطرح‌شده دیگر هم به اختلافات موجود در زمینه مرجع صادرکننده مجوز تولید و نمایش «جیران» مربوط است. در واقع در شرایطی که هنوز مدیران فیلیمو واکنشی به توقف انتشار این سریال نشان نداده‌اند؛ در فضای مجازی اما این شائبه مطرح شده که دلیل توقف انتشار، صدور مجوز «جیران» از سوی نهادی غیر از ساتراست که اگر ساترا مجوز را صادر کرده بود، الان سریال سرموقع عرضه شده بود.

درباره سریال «جیران» که به داستان عشق ناصرالدین‌شاه به یکی از ندیمه‌های قصر می‌پردازد، همچنین گفته می‌شود که این سریال به دلایل ممیزی از گردونه خارج شده است که صحت و سقم این شایعه به‌زودی مشخص خواهد شد.

شکایت از جیران

در این میان برای خیلی‌ها این سوال ایجاد شده که داستان شکایت از جیران چیست؟

پاسخ این پرسش به خیلی وقت پیش برمی‌گردد. یعنی زمانی که مهرداد غفارزاده، نویسنده و کارگردان سریال «آهوی من مارال»- که آن هم به ماجراهای دربار ناصرالدین‌شاه می‌پردازد- به رسانه‌های سینمایی گفت که به دلیل شباهت‌های موجود میان فیلمنامه سریال «جیران» با «آهوی من مارال» از حسن فتحی و اسماعیل عفیفه شکایت کرده؛ و نکته جالب‌تر اینکه از همان زمان تا حد زیادی این شایعه ایجاد شده بود که شکایت از «جیران» به احتمال زیاد باعث جلوگیری دستگاه قضا از عرضه این سریال خواهد شد.

دلیل قطعیت توقف انتشار «جیران» به گفته شماری از رسانه‌ها به این دلیل بود که ظاهرا در اولین پیگیری این موضوع در سال 99 انجمن صنفی شرکت‌ها و موسسات فیلمسازی ایران که در دعوای غفارزاده و سازندگان «جیران» به عنوان حکم تعیین شده بود، تهیه‌کننده «جیران» را موظف کرده بود که سریالش را تا حداقل یک سال پس از انتشار «آهوی من مارال» منتشر نکند. همچنین از سازندگان «جیران» خواسته شده بود بخش‌های مشابه با سریال «آهوی من مارال» را حذف کند.

حالا اما در شرایطی که سریال «جیران» نه یک سال بعد از «آهوی من مارال»، که پیش از انتشار آن می‌خواهد به بازار بیاید، طبیعی است که شکایت مهرداد غفارزاده که بعد از خودداری تهیه‌کننده جیران از بازبینی هر دو سریال در ساترا، به دادسرای فرهنگ و رسانه یا سایر محاکم قضائی مرتبط شکایت کرده است باعث جلوگیری از انتشار «جیران» تا تعیین تکلیف این ماجرا شده باشد.

طالع نحس سلطان قاجار

چند ماه پیش زمانی که گفته می‌شد سه سریال «جیران»، «قبله عالم» و «آهوی من مارال» هر سه هم‌زمان به زندگی در حرم ناصرالدین‌شاه می‌پردازند؛ مشخص بود این ماجرا ختم به خیر نخواهد شد و آبستن حوادث بسیاری است. به هر حال پرداخت هم‌زمان به یک سوژه بسیاری از شباهت‌ها و در نتیجه بروز اختلافات مختلف را ناگریز می‌کند، اما روند رخدادها نشان داد که ماجرا بسیار بزرگ‌تر از بروز اختلاف در میان سازندگان این آثار است.

در واقع در شرایطی که از سه سریالی که به ناصرالدین‌شاه پرداخته‌اند، اولی به نام «قبله عالم»- پس از مواجه شدن با انبوه ممیزی‌ها که به آشفتگی سریال و در نتیجه نارضایتی مخاطبان انجامید- تنها بعد از هفت قسمت تعطیل شد و دومی هم حالا با یک ادعای حقوقی مواجه شده؛ به نظر می‌رسد این سریال‌ها همان‌گونه که به شوخی در فضای مجازی عنوان می‌شود درگیر طالع نحس سلطان قاجار شده‌اند!

هواداران «جیران» اما هنوز امیدواریشان را از دست نداده‌اند. سایت‌ها و صفحات هواداری عوامل «جیران» در این چند ساعتی که از انتشار این سریال جلوگیری شده، مدام به مخاطبان خود دلداری داده و وعده چند ساعت دیگر را داده‌اند. اتفاقی که با توجه به اوضاع و شرایط حاکم بعید نیست ممکن هم شود و ناگهان چند ساعت دیگر چشم‌مان به جمال «جیران» روشن شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.