از “آغاز توافق ۲۵ ساله” تا “ریزش ادامه‌دار قیمت‌ها درصورت توافق”

مرور روزنامه های صبح کشور

آغاز توافق 25 ساله ايران- چين، سفر استانی دولت، بازگشت مذاکره کنندگان ارشد، حادثه بهبهان، بازی ترور ترامپ ، سفر احمدی نژاد به ترکیه از جمله موارد مورد توجه روزنامه های کشور بود

روزنامه های امروز صبح به موضوعات متعددی از جمله آغاز توافق 25 ساله ايران- چين، سفر استانی دولت، بازگشت مذاکره کنندگان ارشد، حادثه بهبهان، بازی ترور ترامپ ، سفر احمدی نژاد به ترکیه و…. پرداخته بودند . در ادامه به مرور برخی از این مطالب می پردازیم:

ابتکار هلال‌احمر در زمینه گردش مالی مناطق سیل‌زده

به نوشته کیهان ، در سانحه سیل در مناطق جنوبی کشورمان، توجه به جزئیات سبب شد تا بدون صرف هزینه‌ای خاص گره‌ای از مشکلات مردم باز شود.. امری که نشان داد شاید ما نیازمند آن هستیم که ذهنیت‌مان را نسبت به امدادرسانی نوین کمی به هنگام کنیم. مشخصا آسیب دیدگی مالی، یک کلیت قطعی در حوادث است.  اگر بحران به معنای از دست دادن تعادل و روند عادی زندگی است، چگونه می‌توان این روند را به شرایط عادی برگرداند؟ سؤال دوم این است که جمعیت هلال احمر که وظایفش در درجه اول نجات جان آسیب دیدگان و فیکس کردن مجروحان و سپس اسکان یا پناه‌دهی مجموعه در معرض خطر است، برای کمک به عادی شدن وضعیت مناطق چه می‌توانست بکند؟ در جریان امدادرسانی هلال احمر به چند استان سانحه دیده از سیل، یک ابتکار هوشمندانه انجام شد. تامین و خرید وسایل کمک و مایحتاج زندگی از محل بحران زده. شاید در نگاه اول چندان این مسئله قابل توجه نباشد اما با توجه به علم اقتصاد که بر اساس گردش مالی یک منطقه قابل احتساب است، این ریل‌گذاری بسیار خوب عمل کرده است. چرا؟ چون از یک طرف روند زندگی را با فعالیت بخش تجاری خود منطقه و تامین احتیاجات از کسبه محل، به سمت عادی شدن می‌برد و از طرفی گردش آسیب‌دیده و منفی مردم را به‌اندازه توان، مثبت می‌کند. گردش مالی منطقه آسیب دیده، عبارتست از مجموع کلیه ورودی‌های ریالی و هزینه‌های انجام شده در منطقه، با نگاهی به مناطق آسیب دیده، هزینه‌ها بالا می‌رود و درآمدها صفر می‌شود. ابتکار مدیران هلال احمر اینجا موثر می‌افتد که درآمد و گردش مالی منطقه را زنده می‌کند.

توافق 25 ساله ايران- چين؛ جزييات نامشخص فعلا

آرمان ملی می نویسد: حدود ۹ ماه پس از امضای توافقنامه جامع همکاری های مشترک ۲۵ ساله میان ایران و چین گویی سر و صداها، نفیاً یا اثباتاً در دو طرف خوابیده بود تا اینکه دیروز وزیر خارجه ایران وارد پکن شد. سفر عبداللهیان به چین اذهان را به سمت قرارداد ۲۵ ساله با چین سوق داد. همزمان با سفر رسمی شی جین پینگ؛ رئیس‌جمهور چین به ایران، در تاریخ ۳ به‌همن ۱۳۹۴، تهران و پکن با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که سطح روابط دو کشور را به مشارکت جامع راهبردی ارتقاء داده‌اند و بر اساس پیشنهاد طرف ایرانی به منظور تنظیم روابط بلندمدت با چین در بازه زمانی ۲۵ ساله و موافقت طرف چینی، دو کشور در بند ۶ بیانیه مذکور تمایل و آمادگی خود برای رایزنی و مذاکره جهت انعقاد سند همکاری بلندمدت اعلام کردند. در مهر سال گذشته نیز در جریان سفر مجدد محمد جواد ظریف به چین، ایران نظرات اصلاحی و تکمیلی خود را در مورد این سند به اطلاع دولت پکن رساند. طرف چینی نیز در نیمه اسفند ۱۳۹۹، نظرات خود را در مورد سند مذکور به اطلاع وزارت امور خارجه ایران رساند. طبق اعلام مقامات تهران و پکن این سند را باید برنامه‌ای سیاسی- راهبردی، اقتصادی و فرهنگی دانست که سویه‌های همه‌جانبه روابط دو کشور در ابعاد مختلف سیاسی – راهبردی، اقتصادی و فرهنگی را در افقی بلندمدت دنبال می‌کند.

از همراهی عجیب و قابل تامل نماینده مجلس تا گاف مترجم

به نوشته آفتاب یزد، محمود احمدی‌نژاد با دعوت دانشگاه بیکنت استانبول و برخی مراکز پژوهشی به ترکیه سفر کرده است. سفری که خالی از حاشیه نبوده است. از همراهی نماینده مجلس با احمدی‌نژاد در این سفر گرفته تا اشتباهات مترجم او، از نمونه‌های این حاشیه هاست. اما مهم‌ترین حاشیه مربوط می‌شود به حضور احمد علیرضا بیگی نماینده مجلس در این سفر، آنهم در روزهای مهم و حساس تصویب بودجه. در شرایطی که آقای نماینده باید به این مهم بپردازد ترجیح داده است که در کنار احمدی‌نژاد در ترکیه باشد از همه مهم‌تر آنکه معلوم نیست هزینه این سفر از کجا تامین شده است. از همین رو با انتقادهایی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است.یکی از کاربران در این باره نوشته است: «آقای بیگی! چرا در این روزهای حساس تصویب بودجه در ترکیه حضور دارید؟ آیا بهتر نیست به جای کارهای شخصی به وظیفه نمایندگی عمل کنید؟»کاربر دیگری گفته است: «هیچی تو این مملکت سرجای خودش نیست؛ آقای احمد علیرضابیگی (نماینده مردم تبریز) پا شده با آقای احمدی‌نژاد رفته ترکیه. یکی نیست بگه شما نماینده مردم هستید یا همراه احمدی‌نژاد!؟»

زنجيره مقصران حادثه بهبهان

روزنامه اعتماد نوشت:روز دوشنبه 20 دي ماه تصادفي زنجيره‌اي در جنوب ايران رخ داد و در خبرها اعلام شد به دليل مه شديد در محور مواصلاتي بهبهان – رامهرمز روبه‌روي روستاي دودانگه ۵۹ خودرو دچار سانحه و تصادف شدند كه بر اثر اين حادثه ۴ خودرو دچار آتش‌سوزي شده و ۵ نفر جان خود را از دست دادند و ۴۱ نفر نيز مصدوم شدند. پس از آن اعلام شد ۲۸ خودرو در اين تصادف آسيب جدي ديده‌اند كه از اين تعداد ۲۷ خودرو مربوط به دو كارخانه ايران خودرو و سايپا بوده و تنها يك خودرو هيونداي در ميان آنها بوده كه ايربگ هيچ كدام از اين خودرو‌ها باز نشده است.پس از اين سانحه سردار سيدكمال هاديانفر، رييس پليس راهور انتظامي با انتقاد از خودروسازان پرسيد: چرا ارابه مرگ توليد مي‌كنيد؟ چرا استانداردها كنترل نمي‌شود؟ چرا وزارت صمت كنترل نمي‌كند؟ خودروسازها در اين حادثه بايد پاسخگو باشند و به مراجع قضايي معرفي شوند.در همين راستا فريدون بلغاري، مدير سابق نظارت بر اجراي استاندارد سازمان ملي استاندارد ايران به سوالات «اعتماد» پاسخ داد. او در بخشي از سخنان خود ضمن اشاره به اين موضوع كه «استانداردهاي اجباري كه در كشور وجود دارد دقيقا با استانداردهاي روز اروپايي مطابقت مي‌كند و خودروسازان مكلف هستند تا خودروهاي توليد داخل را با همان استانداردها توليد كنند»، گفت: اين موضوع تنها در بخش توليد كارخانه مطرح است . به محض اينكه اين خودرو از در كارخانه خارج مي‌شود سازمان ملي استاندارد ديگر هيچ نظارتي روي اين خودروها ندارد.

پل عبور از فقر و تشنگی از هرمز

روزنامه جوان می نویسد: در جريان بازديد رئيس جمهور از استان هرمزگان و قشم، اعضاي كابينه و معاونان رئيسي وعده‌هايي به مردم منطقه دادند كه اميد است اين وعده‌ها به زودي عملياتي شود و به بايگاني سپرده نشود. يكي از اين وعده‌ها را سعيد محمد، دبير شوراي‌عالي مناطق آزاد كشور داد:« ويلاهاي منتسب به نهاد رياست جمهوري براي تأمين هزينه پل خليج‌فارس و ساير زيرساخت‌هاي جزيره قشم تا چند ماه آينده فروخته خواهد شد.پنج ويلاي لاكچري در جزيره قشم در بهترين موقعيت ديد دريايي مسير ساحل جنوبي شهر در دوران رياست‌جمهوري حسن روحاني كه چند سال در ايام عيد نوروز به اين جزيره سفر مي‌كرد در دستور كار سازمان منطقه آزاد قشم قرار گرفت و با عنوان ويلاهاي نهاد رياست جمهوري ساخته شد و مردم اين جزيره اين ويلاها را به عنوان نهاد رياست جمهوري مي‌شناسند و اين در حالي است كه مالكيت اين ويلاها در اختيار منطقه آزاد قشم قرار دارد. شوراي‌عالي مناطق آزاد به ساخت طرح جامع ارتباطي خليج‌فارس با محوريت پل و اتصال جزيره قشم به سرزمين مادري و ايجاد تحول در حوزه اقتصادي اين منطقه مصمم است و استارت اين پروژه را تا تأمين منابع اصلي از دولت به صورت تهاتر نفت، از فروش اين پنج ويلاي لاكچري آغاز خواهيم كرد. متأسفانه رقباي قشم علاقه‌مند به نقش‌آفريني اين جزيره با ظرفيت در حوزه اقتصادي نيستند و هربار تصميم و برنامه مهمي براي اين شهرستان گرفته مي‌شود، شيطنت آنان هم آغاز مي‌شود.

روایت از انتقامی که حتمی است

به نوشته روزنامه خراسان،پویانمایی «انتقام حتمی است» یکی از آثار برگزیده ارسالی در «پویش قهرمان» است که به انتقام از قاتلان و آمران شهادت شهید سلیمانی می‌پردازد. این اثر بر اساس لوحی که سال گذشته با همین عنوان در پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR منتشر شده بود، ساخته شده است.با گذشت دو هفته از آغاز «پویش قهرمان»، کاربران با استفاده از محتواهای ارائه شده در این پویش تولیدات متعددی انجام داده و به صفحه ویژه این پویش ارسال کرده‌اند. پویش «قهرمان» پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در آستانه دومین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای همراه مبتنی بر بیانات حضرت آیت‌ا… خامنه‌ای درباره شهید سلیمانی راه‌اندازی شده است. این پویش با هدف انتشار محتواهای مرتبط با رهبرانقلاب اسلامی و حاج قاسم سلیمانی به منظور استفاده و تولید محتوای هنری و استفاده پژوهشگران و علاقه‌مندان از ۱۰ دی آغاز شده است و تا ۲۷ دی، سالروز سخنرانی تاریخی رهبر انقلاب در نمازجمعه سال ۹۸ ادامه دارد.حضرت آیت‌ا… خامنه‌ای در دیدار اخیر با خانواده و ستاد سالگرد شهید سلیمانی در 11 دی، مجدد به موضوع تقاص از قاتلان شهید سلیمانی اشاره کردند و فرمودند: «شهید سلیمانی ماندنی است، تا ابد زنده است؛ آن‌هایی که او را شهید کردند -ترامپ و امثال او- جایشان زباله‌دان تاریخ است و جزو فراموش‌شدگان تاریخ خواهند بود در زباله‌دان، اما او تا ابد زنده است؛ شهید این جوری است و دشمنان او گم و گور خواهند شد. البته ان‌شاءا… بعد از آن که تقاص دنیوی‌شان را بدهند، گم و گور خواهند شد.» نگاهی به پویانمایی «انتقام حتمی است» در ابتدای این پویانمایی، یک ماشین کوچک کنترل از راه دور، با هک کردن دوربین‌ها به داخل ویلای ترامپ در ایالت فلوریدا می‌رود؛ جایی که او همراه با چند نفر دیگر در حال بازی گلف است. سپس اپراتور ایرانی، پیامکی به همراه ترامپ ارسال می‌کند که در آن از انتقام قطعی خون سردار شهید سلیمانی گفته شده است. این پویانمایی 107 ثانیه‌ای سپس با سایه یک پهپاد روی سر رئیس جمهور سابق آمریکا به پایان می‌رسد.

سیستم‌های سیاسی‌شکننده‌اند

روزنامه شرق نوشت: اگر با فاصله بخواهیم به بحران‌هایی که دورمان را گرفته‌اند، فکر کنیم، اشکالات بزرگ و کوچک مدیریتی به چشم می‌آید و این سؤال قابل طرح است که این مشکلات چگونه ایجاد شده و با چه روشی قابل مدیریت است. از سوی دیگر در آینده این مشکلات چگونه رخ خواهد نمود و نسل آینده با چه مشکلاتی مواجه خواهد بود.با عباس ملکی، دیپلمات سابق و استاد دانشگاه شریف که در حوزه آینده‌پژوهی تدریس و مطالعه می‌کند، به این بحث پرداختیم که مشکلات امروز کشور از لحاظ مدیریتی چگونه قابل حل‌وفصل است. ملکی که سال‌ها پیش به‌عنوان معاون وزیر خارجه در مذاکره با دیپلمات‌های اتحاد جماهیر شوروی حضور داشت، از از درون تهی‌شدن آنها روایت کرد و اینکه وقتی به اصول سیستمی اعتقاد نداری، باید از آن خارج شد. مسئله‌ای که برای برخي در ایران قابل طرح است.‌ایران سال‌هاست با مشکلات متعددی مواجه است. از خشک‌سالی تا توقف در مسیر توسعه تا پایان نامناسب جنبش‌های اجتماعی و مدنی که آخرینش در زاینده‌رود و اصفهان دیده شده است. در دیگر سو اگر به جایگاه انرژی ایران دقت کنیم، هنوز جایگاه ارزنده‌ای از نظر ذخایر زیرزمینی داریم؛ اما در همین شرایط ایران از لحاظ توسعه به جایگاهی که انتظار می‌رفت دست نیافته‌ است. ایران هنوز عضو کشورهای توسعه‌یافته نیست و به نظر می‌رسد برنامه پیشرویی هم در زمینه توسعه وجود ندارد. علاوه بر اینها درمورد گذران زندگی مردم و هزینه‌ها با مشکلات بزرگی مواجه است. این مشکلات از کجا نشئت می‌گیرد؟ عامل آن چیست؟ آیا مسئله در نبود سیاست‌گذاری کلان منطبق با منافع ملی است؟ اختلافات داخلی یا اشتباهات مدیریتی؟ تحریم‌ها؟ کدام اینها عامل پررنگ‌تری است؟ دورنمای این وضعیت چیست؟ چگونه می‌توان از این دور باطل سیاسی-اجتماعی-اقتصادی درآمد؟

دربار بی‌آبروها

وطن امروز نوشت: ۲ سال و نیم پس از مرگ مرموز «جفری اپستین» میلیاردر آمریکایی نزدیک به خانواده سلطنتی بریتانیا، دونالد ترامپ و بیل گیتس، پرونده جرائم او تازه در ابتدای راه قرار دارد و درشت‌ترین شخصیت‌های انگلیسی، آمریکایی و اسرائیلی را که او و باند تبهکارش به آنها خدمات جنسی ارائه می‌دادند، در معرض یک رسوایی بی‌سابقه قرار داده است به طوری که می‌توان آن را بزرگ‌ترین رسوایی قرن بیست‌و‌یکم میلادی در جهان برشمرد. اپستین «دلال محبت» نزدیک به مراکز قدرت بویژه در ایالات متحده و بریتانیا، سال ۲۰۱۹ به اتهام گرداندن یک شبکه وسیع برای قاچاق جنسی دختران نوجوان دستگیر شد؛ دخترانی زیر سن قانونی که او در قالب قاچاق انسان از نقاط مختلف جهان جمع می‌کرد و در اختیار قدرتمندان و ثروتمندان قرار می‌داد. این پرونده باید خیلی زودتر از آن به جریان می‌افتاد اما افراد صاحب نفوذی که پای‌شان در آن گیر بود، مدت‌ها مانع گشوده شدن آن در دادگاه‌های محلی یا فدرال آمریکا می‌شدند. در نهایت آنچه باعث شد موانع موجود در مقابل پرونده اپستین برداشته شود، شکاف عمیق به وجود آمده میان طبقه حاکم آنگلوساکسون در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ بود، آن هم در حالی که شاخص‌ترین همدستان جنایات جنسی و قاچاق انسان باند اپستین خود رئیس‌جمهور وقت و برخی متحدان سیاسی او در ۲ سوی اقیانوس اطلس بودند. موج افشاگری تعرض جنسی به زنان یا «من هم» (Me Too) که یکی از حربه‌های سیاسی دموکرات‌ها برای به چالش کشیدن جمهوری‌خواهان در راس قدرت بود نیز فضای رسانه‌ای و اجتماعی لازم برای گشوده شدن پرونده اپستین را فراهم آورد.

موشک ۵۰۰۰ کیلومتری در دسترس تر از همیشه

به نوشته فرهیختگان ، می‌گوید آزمایش‌های موشکی جدیدی انجام داده که با موتورهای سنگین سوخت جامد و همچنین استفاده از مواد کامپوزیتی در بدنه موشک، مرتبط است. این خبر را برای نخستین‌بار سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه عصر روز پنجشنبه هفته گذشته اعلام کرد.حاجی‌زاده که در دوازدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد سخنرانی می‌کرد، خطاب به افراد حاضر در این اجلاس گفت ایران یک موتور سوخت جامد با «تراست» 66 تن که در موشک‌های ماهواره‌بر استفاده می‌شوند را با موفقیت آزمایش کرده است.این خبر از آنجا دارای اهمیت زیادی است که بنابر ادعای کشورهای غربی چنین آزمایش‌هایی، گامی بزرگ به‌سمت ساخت موشک‌های بالستیک قاره‌پیما هستند.برخی از منابع غربی پیش‌تر درباره ماهواره‌بر سیمرغ مدعی شده بودند این موشک از لحاظ فنی قادر به رساندن کلاهکی به وزن 700 کیلوگرم تا برد 7500 کیلومتر است. این ادعا درحالی صورت می‌گرفت که دهه‌هاست کشورهای جهان از موشک‌های سوخت مایع همانند موشک سیمرغ، برای ساخت موشک‌های نظامی دوربرد استفاده نمی‌کنند. با این‌ حال خبر جدید فرمانده هوافضای سپاه درباره آزمایش موفق یک موتور سوخت جامد برای ماهواره‌برهای ایرانی به‌دلیل ماهیت نظامی سوخت‌های جامد دارای اهمیت بیشتری نسبت به گمانه‌زنی غرب درباره موشک‌هایی مانند سیمرغ است. ایران گرچه بنابر تصمیم خود خواهان ساخت موشک‌های بالستیک با برد بیشتر از 2 هزار کیلومتر نیست، اما موتور جدید می‌تواند امکان عبور از این برد را در اختیار تهران قرار دهد.

پرداخت قبض‌ها،شرط دریافت وام

همشهری می نویسد: پرداخت وام بانکی به مردم و بنگاه‌های اقتصادی از این پس به شرط اعتبارسنجی متقاضیان صورت می‌گیرد. به‌گفته مدیر اداره اطلاعات بانک مرکزی، همه بانک‌ها مکلف شده‌اند قبل از پرداخت تسهیلات برای متقاضیان، استعلام اعتبارسنجی بگیرند. هدف نخست از این تغییر در شیوه پرداخت تسهیلات، کاهش مطالبات معوق بانک‌ها و البته جلوگیری از سلیقه‌گرایی آنهاست.به گزارش همشهری، سیاست جدید اعتباری نظام بانکی در حالی قرار است اجرایی شود، که شاید بسیاری ندانند اعتبار آنها چگونه مورد سنجش قرار می‌گیرد. تصور غالب این است که اگر کسی به بانک بدهی نداشته باشد، پس مشکلی نخواهد داشت، اما این تصور اشتباه است زیرا علاوه بر نداشتن چک برگشتی یا قسط‌های عقب‌افتاده، پرداخت نکردن قبوض خدماتی ازجمله قبض آب، برق، گاز، تلفن و موبایل، جریمه‌های رانندگی و حتی میزان خسارت در تصادف‌های رانندگی و احکام منجر به محکومیت قضایی، می‌تواند رتبه اعتباری هر شخص را کاهش دهد و دیگر نتواند از سیستم بانکی درخواست وام کند.این گزارش می‌افزاید: با اجرایی‌شدن نظام اعتبارسنجی مشتریان بانک‌ها، آنها که بد حساب باشند یا بد رانندگی کنند، از خدمات بانکی به‌تدریج محروم می‌شوند. ازجمله اینکه ممکن است شخصی در دوره دانشجویی از صندوق وام دانشجویان در سال‌های دور وام گرفته باشد و تسویه نکرده باشد، که در این صورت به هنگام مراجعه به بانک، اول باید بدهی‌ دوره دانشجویی‌اش را بپردازد وگرنه بانک حتی اگر مبلغ بدهی کم و ناچیز هم باشد، رتبه اعتباری‌اش را کاهش می‌دهد.

ریزش ادامه‌دار قیمت‌ها درصورت توافق

ابتکار می نویسد: نرخ ارز در هفته گذشته کاهشی بود و این مسئله موجب نوسانات قیمتی در بخش‌های مختلف شد.قیمت طلا در هفته سوم دی‌ماه متاثر از کاهش نرخ ارز کاهشی بود و حباب سکه با ۱۸۰ هزار تومان افت، به ۲۵۰ هزار تومان رسید. محمد کشتی‌آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با ایرنا، درباره تحولات بازار سکه و طلا گفت: «قیمت انس جهانی طلا در پایان هفته نسبت به ابتدای هفته ۲۵ دلار افزایش داشت.‌ نرخ ارز در هفته گذشته کاهشی بود و موجب شد بهای طلا و سکه کاهش یابد اما دوباره در اواسط هفته سیر صعودی را در پیش گرفت‌. در مجموع هفته گذشته به دلیل کاهش قیمت ارز بهای سکه و طلا کاهش یافت و حباب سکه اول هفته ۳۸۰ هزار تومان حباب داشت و در پایان هفته ۲۵۰ هزار تومان شد؛ یعنی ۱۸۰ هزار تومان کاهش داشت. کاهش قیمت‌ها تا اواسط هفته قابل توجه بود و سکه طرح جدید به کانال ۱۱ میلیون تومان هم بازگشت، اما از روز چهارشنبه دوباره رشد داشت.‌ »علاوه‌بر طلا و سکه، بازار خودرو نیز با تغییراتی همراه بود و با تغییر نرخ ارز، بازار خودرو نیز روند کاهشی به خود گرفته و طی روزهای گذشته شاهد کاهش دو الی پنج میلیون تومانی در اکثر خودرو‌های پرتیراژ داخلی بودیم.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.