نماینده مجلس: خودروسازها مسبب قتل و مجروحیت در تصادفات هستند

اینکه بگوییم رانندگان در حادثه بهبهان دقت نداشته‌اند درست است اما سازمان‌های مربوط چه نقشی داشتند؟ 

یک تصادف زنجیره‌ای کافی بود تا بخشی از حقایق پنهان در صنعت خودروسازی کشور آشکار شود. از بین 28 خودروی سواری در این تصادف فقط ایربگ یک خودرو باز شده که آن هم داخلی نبوده است!  حالا اما پلیس و افکار عمومی تقاضای برخورد قضایی با خودروسازان را دارند.
به گزارش «وطن‌امروز»، بیستم دی‌ماه امسال بود که خبر تصادف زنجیره‌ای 59 خودرو در محور بهبهان- اهواز با 5 فوتی و ده‌ها مصدوم در رسانه‌ها منتشر شد. به فاصله یک روز یعنی 21 دی‌ماه، ۳ نفر در تصادف محور الشتر- فیروزآباد لرستان جان باختند. 22 دی‌ماه نیز سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا از جان باختن ۲ نفر در هر ساعت به طور متوسط به دلیل تصادفات جاده‌ای خبر داد تا مشخص شود در زمان نگارش همین گزارش تقریبا 2 تا ۴ نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای جان‌شان را از دست داده‌اند و احتمالا در مدت زمانی که شما گزارش حاضر را می‌خوانید، یک نفر جان باخته یا در آستانه جان باختن در یک تصادف است! 
اما آنچه افکار عمومی را در این روزها جریحه‌دار کرده، اعلام نظر رئیس پلیس راهور ناجا درباره حادثه بهبهان است. هادیانفر ۲ روز بعد از آن تصادف زنجیره‌ای خطاب به خودروسازان گفت: چرا ارابه مرگ تولید می‌کنید؟ چرا استاندارد‌ها کنترل نمی‌شود؟ چرا وزارت صمت کنترل نمی‌کند؟
وی تاکید کرد: حتما باید خودروساز‌ها در این حادثه به مراجع قضایی معرفی شوند. اینکه بگوییم رانندگان در حادثه بهبهان دقت نداشته‌اند درست است اما سازمان‌های مربوط چه نقشی داشتند؟
رئیس پلیس راهور ناجا همچنین در مصاحبه با «وطن‌امروز» اظهار داشت: یک تیم کارشناسی را مسؤول بررسی جزئیات این موضوع کرده‌ایم. بزودی اطلاعات بیشتری درباره عملکرد ایربگ خودروها در این سانحه به دست می‌آوریم. هادیانفر به یک موضوع ناگفته هم اشاره کرد: من نمی‌خواستم این را بگویم اما در این فرصت به نظرم لازم است که بگویم ترمز ABS هیچ یک از خودروها در تصادف زنجیره‌ای بهبهان به‌درستی عمل نکرده است.
 ایربگ 27 خودروی ایرانی در حادثه بهبهان باز نشد
روز گذشته بخشی از اطلاعات به دست آمده از بررسی‌های کارشناسی پلیس راهور در رسانه‌ها منتشر شد. سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا درباره تصادف زنجیره بهبهان اظهار کرد: بخش عمده‌ای از خودروهایی که در حادثه تصادف زنجیره‌ای بهبهان حضور داشتند خودروهای داخلی بود. وی افزود: 28 خودرو در این حادثه آسیب‌های جدی دیده بودند و 27 خودرو داخلی برای ۲ شرکت‌ مطرح خودروسازی کشور بود. فقط یک خودروی النترا ساخت شرکت هیوندای جزو خودروهای ساخت داخل نبود که در این تصادف حضور داشت.
جهانی تاکید کرد: ایربگ در هیچ یک از 27 خودروی ایرانی حاضر در این تصادف زنجیره‌ای باز نشده بود.
 نماینده مجلس: خودروسازها مسبب قتل و مجروحیت هستند
برخورد قضایی با خودروسازان داخلی یکی از مهم‌ترین مطالبات عمومی در سال‌های اخیر بوده که البته در روزهای اخیر به طور جدی‌تر مطرح شده است. مجلس شورای اسلامی از مدت‌ها قبل پیگیر تحقیق و تفحص از شرکت‌های خودروساز داخلی است که یکی از ابعاد آن به رعایت استانداردها و ایمنی خودروها مربوط می‌شود. توجه نداشتن این شرکت‌ها به تامین ایمنی خودروهای تولیدی‌شان موجب شده است بنا به اعلام پلیس راهور، روزانه بین 35 تا 60 مورد فوت بر اثر تصادفات داشته باشیم. البته آمار مصدومان بسیار بیشتر از این عدد است. حجت‌الاسلام حسن نوروزی، نایب‌رئیس کمیسیون قضایی مجلس به خبرنگار «وطن‌امروز» گفت: حادثه تصادف زنجیره‌ای بهبهان متاسفانه منجر به فوت و مصدوم شدن تعدادی از هموطنان شد، بنابراین شرکت‌های خودروساز باید در حوزه مسؤولیت خود پاسخگو باشند. وی افزود: اولیای دم، افرادی که مصدوم شدند یا کسانی که خسارت دیده‌اند، می‌توانند با طرح شکایت از خودروسازها، تقاضای جبران خسارت‌های مادی و معنوی داشته باشند. نوروزی تصریح کرد: درست است خودروسازها مباشر قتل نیستند اما در این حادثه مسبب قتل و مجروحیت شناخته می‌شوند و این از نظر قانونی قابل پیگیری است.
* خودروسازها پاسخ شایسته‌ای به حمایت‌های ملی ندادند
علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره ناایمن بودن خودروهای ساخت داخل اظهار داشت: نه‌فقط خودروسازان، بلکه سازمان استاندارد نیز باید در زمینه حفاظت از جان و مال مردم پاسخگو باشند.
وی با بیان اینکه مجلس بارها خودروسازان را ملزم به رعایت استانداردها برای ایمنی سرنشینان در ساخت محصولات داخلی کرده است، گفت: هر زمان که ما به خودروسازان اعلام می‌کنیم ایمنی را رعایت کنند آنها انشاء‌های طولانی همچون تغییر آینه، قاب چراغ و بالابر و… را مطرح می‌کنند که البته برای ما اهمیت ندارد. آنچه مهم است ایمنی مردم از جمله فعال شدن ایربگ‌هاست که تاکنون توجه چندانی به آن نشده و تصادف زنجیره‌ای اخیر نیز نشان داد با اینکه مردم برای خرید خودروها متحمل هزینه می‌شوند اما در قبال آن خدمات شایسته‌ای نمی‌گیرند. سلیمی ادامه داد: مدعی‌العموم باید پیگیر احقاق حقوق افرادی باشد که خسارت و زیان دیدند. ما هم حامی حقوق مردم هستیم و نباید کوتاه بیاییم. عضو هیات‌رئیسه مجلس افزود: سازمان بازرسی هم باید در این زمینه وارد عمل شود چون پیگیری‌های مجلس به تنهایی پاسخگو و کافی نیست. اینجا پای جان و امنیت مردم در میان است و همه باید ورود کنند. وی در ادامه تصریح کرد: ما جلوی واردات خودرو را گرفتیم که کیفیت محصولات داخلی افزایش یابد اما وقتی نتیجه نمی‌گیریم چه فایده‌ای دارد؛ تداوم حمایت‌ها در این شرایط فاقد توجیه کارشناسی می‌شود.
 پلیس گزارش بدهد با خودروسازان برخورد کنیم
نصب ایربگ در خودروهای داخلی همچون دیگر استانداردهای اجباری از سال ۸۵ به خودروسازان تکلیف شد. این در شرایطی است که همراه با مقاومت خودروسازان در این زمینه، از سال ۸۹ کیسه هوا به‌ طور اجباری در تمام خودروهای داخلی نصب شد. با این حال خودروسازان در این سال‌ها بیشتر بر تولید تمرکز کردند و کیفیت در اولویت نبوده است. نصب این آپشن ایمنی از ابتدا نیز با پیگیری پلیس راهور اجرایی شد حالا اما رئیس پلیس راهور می‌گوید خودروسازان در این زمینه تعلل کرده‌اند. هر چند تاکنون خودروسازان واکنش رسمی و خاصی نشان نداده‌اند اما یک مقام سازمان ملی استاندارد در گفت‌وگو با تسنیم با تاکید بر بررسی بیشتر در این باره اظهار کرد اگر پلیس گزارش تخلف خودروساز را بدهد، از مراجع قضایی پیگیری می‌‌‌کنیم. پیمان پیرایش، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد تاکید کرده است: ابتدا باید این موضوع بررسی شود که آیا ایربگ‌‌‌های سمت سرنشین قفل بوده است یا خیر؟ در ضمن اگر پلیس گزارش تخلف خودروسازها را به ما ارائه کند، از مراجع قضایی پیگیری می‌‌‌کنیم. وی افزود: همه خودروهای تولیدی از سال ۱۳۸۹ مشمول استانداردهای اجباری هستند و باید آزمون‌های لازم را انجام دهند. پیرایش با بیان اینکه حتی برخی از آزمون‌ها در خارج از کشور روی محصولات اعمال می‌شود، ادامه داد: تا زمانی که این آزمون‌ها انجام نشود، گواهی لازم برای اخذ مجوز شماره‌گذاری صادر نخواهد شد. بر اساس همین مطلب اینکه محصولی از شرکت خودروساز بدون لحاظ استانداردها خارج شود غیرممکن است. وی با تاکید دوباره بر اینکه باید در این موضوع نخست بررسی شود آیا ایربگ‌های سمت سرنشین قفل بوده است یا خیر، به شبهه دیگری نیز اشاره و اظهار داشت: البته باید دقت کرد خودروهای حادثه‌دیده قبل از سال ۸۹ تولید شده‌اند یا خیر؟ چون نصب ایربگ از سال ۹۲ اجباری شده و از سال ۸۹ استانداردهای اجباری برای شماره‌گذاری خودرو به تصویب رسیده است.
 این می‌تواند فاجعه ملی باشد
کارشناس صنعت خودرو معتقد است باید بررسی دقیقی درباره تصادف جاده بهبهان انجام شود، چرا که معیوب بودن قطعه حساسی مانند ایربگ می‌تواند فاجعه‌ای ملی باشد. امیرحسین کاکایی به تجارت‌نیوز گفت: درباره این حادثه، علاوه بر مسائلی چون غیراستاندارد بودن جاده‌ها و خطای انسانی، نگرانی‌هایی درباره کیفیت خودروها وجود دارد. وی به وجود خودروهای سواری ایرانی و خارجی و خودروهای دیزل در این تصادف زنجیره‌ای اشاره کرد و افزود: نهادهای مختلفی باید پاسخگوی کیفیت پایین قطعات ایمنی این تعداد خودروی مختلف باشند. افراد مبلغ زیادی را پرداخت می‌کنند که خودروی آنها برای لحظه‌ای که شاید هیچ‌گاه رخ ندهد ایربگ داشته باشد اما درست در همان ثانیه‌ای که باید، این قطعه کار نمی‌کند. چنین اتفاقی جای بررسی دارد.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.