پارتی‌بازی برای باراک اوباما!

انتشار کتاب جدید اوباما که بازار کتاب جهان را تحت تأثیر قرار داده منجر به واکنش جایزه بوکر شد

فصل جوایز ادبی هر پاییز با نوبل ادبیات، بوکر و جایزه کتاب ملی که پشت سر هم می‌آیند به سرعت آغاز می‌شود. اما امسال به نظر می‌رسد یک رویداد مهم ادبی دیگر نیز قرار است فصل پاییز را از پیش هم شلوغ‌تر کند: انتشار خاطرات باراک اوباما، «سرزمین موعود.»

شهروند آنلاین: فصل جوایز ادبی هر پاییز با نوبل ادبیات، بوکر و جایزه کتاب ملی که پشت سر هم می‌آیند به سرعت آغاز می‌شود. اما امسال به نظر می‌رسد یک رویداد مهم ادبی دیگر نیز قرار است فصل پاییز را از پیش هم شلوغ‌تر کند: انتشار خاطرات باراک اوباما، سرزمین موعود.»
به گزارش ایبنا به نقل از نیویورک‌تایمز، جایزه بوکر اعلام کرده در حال جابه‌جایی مراسم اعطای جایزه خود از ۱۷ به ۱۹ نوامبر است تا با انتشار کتاب خاطرات آقای اوباما تداخل نداشته باشد. اینکه بوکر، یکی از معتبرترین جوایز ادبی جهان، بخواهد اعلام برنده خود را به خاطر انتشار یک کتاب به تاخیر بیندازد اتفاق غیرمعمولی است. تغییر تاریخ اعلام برنده نشان‌دهنده جذابیت کتاب آقای اوباماست که قرار است در نوبت اول سه میلیون نسخه از آن چاپ شود و تضمین‌کننده پرفروش‌شدن آن است.»
تصمیم بوکر برای باز کردن راه برای اوباما همچنین می‌تواند باعث بالا گرفتن انتقادات شود که این جایزه که در سال ۱۹۶۹ برای بزرگداشت نویسندگان کشورهای مشترک‌المنافع و ایرلند تاسیس شده بود، حالا تا این اندازه امریکایی شده و بیش از پیش به بازار کتاب ایالات متحده امریکا متمرکز شده است. بوکر که سال‌های گذشته در ماه اکتبر برنده خود را اعلام می‌کرد حالا دقیقا بعد از جایزه کتاب ملی که ۱۸ نوامبر در مراسمی آنلاین برگزار می‌شود، جایزه را اعطا خواهد کرد، که پوششی بالقوه‌ متراکم ایجاد می‌کند که می‌تواند باعث تضعیف اثرگذاری جوایز شود.
لیزا لوکاس، مدیر اجرایی بنیاد کتاب ملی که جوایز کتاب ملی را اداره می‌کند در مصاحبه‌ای گفت: «با نزدیک شدن بیش از اندازه آنها به ما، البته که نگرانیم، نگران نویسندگان خود هستیم. داشتن جایزه‌ای مثل بوکر دشوار است، جایزه‌ای که در سال‌های گذشته و پیش از اعمال تغییرات نیازی به مشارکت امریکایی‌ها نداشت، اما حالا کتاب‌های امریکایی فهرست نامزدهای بوکر را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند. آنها حالا مجبورند دوشادوش جوایز ما فعالیت کنند.»
امسال مدیران جوایز با چالش برگزاری آنلاین مراسم خود نیز دست و پنجه نرم می‌کنند. با این حال هنوز بسیاری در دنیای ادبیات احساس می‌کنند که چیزهای زیادی برای جشن گرفتن در سال ۲۰۲۰ وجود دارد، زیرا کتاب‌های زیادی برای قهرمان‌شدن وجود دارند. لوکاس در این باره گفته: «برنده واقعی کتاب‌ها هستند و رساندن آنها به دست مردم مهم است.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.