امداد از آسمان

کاپیتان‌های هلال‌احمر در گفت‌وگو با «شهروند» از امداد با بالگردها در مناطق سیل‌زده می‌گوید

مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر می‌گوید 23تن محموله امدادی توسط چهار فروند بالگرد mil 17 و یک فروند بالگرد bell 412 به مناطق صعب‌العبور و سیل‌زده که امکان امدادرسانی زمینی در آن مناطق وجود نداشت، ارسال شده است.

فاطمه عسگری‌نیا – به دنبال حوادث جوی هفته گذشته در 31 استان کشور مردم 22 استان و 130 شهرستان نیازمند امدادرسانی جمعیت هلال‌احمر شدند. وقوع سیلاب در استان‌های جنوبی اما وضعیت مردم ساکن در استان‌های هرمزگان، جنوب کرمان، فارس، سیستان‌وبلوچستان و خراسان‌جنوبی را حادتر کرد. علاوه بر خانه‌هایی که در شهرها مملو از آب شده بودند، راه‌های روستایی هم مسدود و جمعیت زیادی در بخش‌های مختلف این استان‌ها گرفتار سیلاب شدند.

در کنار امدادرسانی زمینی داوطلبان جمعیت هلال‌احمر به دستور رئیس جمعیت هلال‌احمر بالگردهای امدادی نیز راهی مناطق سیل‌زده شدند تا هم روند انتقال محموله‌های امدادی به مناطق سریع‌تر شود، هم کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان با سرعت بیشتری دنبال شود. مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر می‌گوید 23تن محموله امدادی توسط چهار فروند بالگرد mil 17 و یک فروند بالگرد bell 412 به مناطق صعب‌العبور و سیل‌زده که امکان امدادرسانی زمینی در آن مناطق وجود نداشت، ارسال شده است.

به گفته او مجموعا ۷۴ سورتی در قالب بیش از ۵۰ساعت پرواز انجام شد و در این مدت ۳۱۲ نیروی امدادی نیز به‌وسیله بالگردهای جمعیت به مناطق سیل‌زده اعزام و موفق شدند در ماموریت‌های خود ۲۳ نفر از هموطنان محصورشده در سیلاب را به مناطق امن انتقال دهند.

بارش شدید باران و وقوع سیلاب در روستاهای جنوبی استان فارس و منطقه لامرد اکثر پل‌ها را شکسته و راه‌های ارتباطی قطع شده بود. در پی این شرایط برق روستاییان هم قطع شده بود و امدادرسانی دستگاه‌های خدمات‌رسان برای رفع اشکلات امکان‌پذیر نبود، مگر با انتقال تجهیزات برقی مورد نیاز به کمک بالگردهای جمعیت هلال‌احمر. ماموریتی که بر عهده کاپیتان «محمود قاسمی» گذاشته شده بود: «سطح آب به شدت بالا بود، برای انجام این ماموریت باید تجهیزات مورد نیاز روستا با کمک یک طناب به بالگرد متصل و از روی رودخانه عبور داده می‌شد. انجام این ماموریت از یک‌سو به واسطه سطح بالای آب و عدم‌کنترل این طناب در میانه رودخانه امکان‌پذیر نبود و از سوی دیگر زمان انجام ماموریت تقریبا نزدیک غروب بود و هوا هر لحظه تاریک و تاریک‌تر می‌شد. از همه بدتر سوخت ناکافی بالگرد بود که ریسک انجام ماموریت را دوچندان می‌کرد.»

درست است انجام این ماموریت خلاف تمام استانداردهای پروازی بود که کاپیتان واقف به آنها بود، اما وقتی به اهالی روستا فکر می‌کرد که اگر اصلاح برق آنها انجام نشود، باید شب‌های زیادی را در شرایط سخت سیل‌زدگی در تاریکی سپری کنند، تن به این ریسک بزرگ داد: «بالگرد آماده پرواز شد. تنها انگیزه‌ام برای انجام این ماموریت سخت چشم‌های منتظر اهالی روستایی بود که در خانه‌های خیس از آب، چشم به راه روشن‌شدن چراغی بودند. در حین پرواز بارها نزدیک بود طناب حامل تجهیزات با صخره‌ها برخورد کند که اگر این اتفاق می‌افتاد، حتما بالگرد سقوط می‌کرد.» پرواز سرانجام ختم به خیر شد تا ماموران شرکت برق عملیات اجرایی اصلاح شبکه برق روستا را شروع کنند. کاپیتان قاسمی در کنار انتقال کمک‌های امدادی به روستاهای صعب‌العبور و مناطق سیل‌زده به یاری بیماران این مناطق هم شتافت: «از روستای زین‌الدین که در محاصره سیلاب قرار داشت، خبر رسید یک بیمار حدود 60 ساله دیالیزی به خاطر وقوع سیل امکان رفتن به دیالیز را نداشته و حال وخیمی دارد. به محض اطلاع از این خبر با امدادگران راهی منطقه روستایی شدیم و مرد بیمار را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی دارای دیالیز منتقل کردیم. در واقع رفتن به این روستا و کمک به چنین بیماری جز با بالگردهای امدادی با هیچ وسیله دیگری امکان‌پذیر نبود.»

نجات 12 کارگر از دل سیلاب

کاپیتان سلیمان رستمی هم همان خلبان بالگردی است که 12 کارگر گرفتار در میانه سیلاب جاده زرآباد را نجات داده است: «کارگران در راه برگشت به خانه بودند. سیل تمام راه‌های مواصلاتی را بسته بود و کارگران برای برگشت به خانه سوار یک دستگاه کامیون شده بودند. شدت سیل در محور زرآباد آنقدر زیاد بود که حتی این خودروی سنگین هم گرفتار شد. کارگران از ترس چپ‌شدن کامیون با کمک راننده یک دستگاه لودر خود را به داخل بیل مکانیکی لودر رسانده بودند، اما لودر هم در میان سیلاب از کار افتاده بود و چاره‌ای نبود جز نجات آنها با بالگرد. به محض اطلاع از این حادثه که از طریق تماس کارگرها به پایگاه امدادونجات اعلام شده بود، همراه با امدادگران کنارک راهی منطقه شدیم. تمامی سطح جاده پر از آب بود و امکان فرود بالگرد وجود نداشت. انجام عملیات راپل تنها گزینه پیش‌روی امدادگران بود، اما با ریسک بالا. دو سه بار در منطقه گشت زدم تا اینکه موفق شدم بلندی تپه‌شکلی را برای فرود پیدا کنم و امدادگران راحت‌تر توانستند خود را به کارگران رسانده و عملیات نجات آنها را دنبال کنند.»

کارگرها بعد از نجات توسط نجاتگران هلال‌احمر سوار بالگرد و به فرودگاه کنارک منتقل شدند. کاپیتان سلیمان سه سالی است به عنوان خلبان بالگرد امدادی با جمعیت هلال‌احمر همکاری دارد و ماموریت‌های نجات زیادی را پوشش داده است: «روزی که قرار شد بعد از بازنشستگی به جمعیت هلال‌احمر بیایم تنها انگیزه‌ام کمک به نجات جان انسان‌ها در شرایط سخت بود و حالا بعد از انجام هر ماموریت شیرینی این اتفاق را حس می‌کنم.»

صدای بالگرد موسیقی امید بود

کاپیتان عقیل شادپوری هم از هفتم لغایت هفدم دی‌ماه را در مناطق سیل‌زده کرمان بوده است: «در کرمان اغلب مناطق روستاهای جنوب استان به خاطر سیلاب و تخریب پل‌ها در میان آب محصور شده بودند و امکان امدادرسانی زمینی به آنها وجود نداشت. مردم از ترس اسارت در میان آب‌ها هراسیده بودند. خانه‌هایشان پر از آب بود و اگر امداد هوایی هلال‌احمر نبود، باید روزها و حتی ماه‌ها شرایط سخت زندگی را تحمل کنند.»

کاپیتان شادپوری هر روز محموله‌های امدادی را با کمک نجاتگران به تک‌تک روستاهای سیل‌زده منتقل می‌کرد تا امید میهمان دل مردم خسارت‌دیده روستایی شود: «مردم هیچ امیدی در آن شرایط نداشتند. وقتی بالگرد هلال‌احمر را بر فراز آسمان روستا می‌دیدند، انگار موسیقی امید در منطقه پخش می‌شد. همه خوشحال می‌شدند. صدای دعاهای خیرشان هنوز در گوش‌مان پیچیده است.»

عقیل 11 سالی می‌شود که با پروازهای امدادی خود باعث شادی دل حادثه‌دیدگان بلایای طبیعی می‌شود: «یکی از شیرین‌ترین خاطره‌هایم به نجات سه کشاورز جیرفتی در مناطق سرد و برفگیر کوهستانی برمی‌گردد. این سه کشاورز در یکی از بدترین و صعب‌العبورترین نقطه‌های کوهستانی سرد گرفتار شده بودند. وقتی با بالگرد برای نجات آنها اعزام شدیم، امکان انجام ماموریت به خاطر شرایط سخت نبود. کمک خلبان می‌گفت از عهده این ماموریت برنمی‌آییم بهتر است برگردیم، اما دلم راضی نشد. تنها راه رسیدن به این سه نفر بالا آمدن از دره بود. با مخالفت‌های زیاد این کار را انجام دادم و خوشبختانه موفق به نجات هر سه آنها شدیم. درواقع اگر این ماموریت همان روز انجام نمی‌شد، هر سه کشاورز جان خود را از دست می‌دادند.»

امدادرسانی هوایی در مناطق سیل‌زده ادامه داد

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان هرمزگان از ارسال کمک‌های امدادی به روستاهای منطقه پشتکوه بخش شمیل از توابع شهرستان بندرعباس توسط بالگرد هلال‌احمر خبر داد و گفت: «در پی بارش‌های اخیر در استان هرمزگان، تاکنون به 6هزار و 700 خانوار سیل‌زده شامل ۳۳هزارو ۵۰۰ نفر امدادرسانی شده ‌است.»

مختار سلحشور افزود: «اقلام امدادی شامل ۹۰ بسته غذایی، ۷۵ کیسه آرد و ۹۰ گالن آب با چندین سورتی پرواز بالگرد میل 171 جمعیت هلال‌احمر به روستاهای تنب باریکو، زنهی و گژگ ارسال شد.»

او با بیان اینکه در پی بارش‌های اخیر در استان هرمزگان، تاکنون امدادرسانی به ۳۳هزارو۵۰۰نفر در قالب ۶هزارو۷۰۰خانوار حادثه‌دیده ناشی از سیلاب و آبگرفتگی انجام شده است، ادامه داد: «از ابتدای وقوع سیل تاکنون ۵هزارو ۱۰۵نفر اسکان اضطراری داده شدند، همچنین یک‌هزارو ۲۱ دستگاه چادر، ۹هزار و ۶۵تخته پتو، ۵هزار و ۳۳ تخته موکت، ۲۱هزار و ۶۰۴کیلوگرم نایلون بین حادثه‌دیدگان توزیع شده است.»

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.