سیل ویران‌گر؛ از زال‌رود تا مورموری

امدادرسانی به خانواده‌های خسارت دیده از سیل ادامه‌ دارد

سامانه بارشی‌ای که از دو روز پیش در استان‌های غربی فعال شد، ارتفاعات را با برف و کولاک پوشاند و دره‌ها و مسیل‌های فصلی را پر آب کرد. این روزها هم‌زمان با خوشحالی برای آبگیری رودخانه‌های کرخه و کارون و سدهای حاشیه زاگرس، تیم‌های امدادی هلال احمر خود را به مناطق سیل‌زده رسانده‌اند.
آبگرفتگی معابر و منازل مسکونی در نقاط شهری و جاری شدن سیل در مناطق کوهستانی و روستایی حوادثی در گوشه و کنار استان‌های غربی رقم زده است.
مهم‌ترین حادثه سیل این روزها در غرب کشور، ریزش کوه در محور خرم‌آباد-اندیمشک و همچنین شسته شدن کیلومتر 90 این جاده بر اثر سیلاب است.
طبق گزارش‌های هواشناسی، سامانه بارشی دیگری از یکشنبه وارد غرب کشور می‌شود و سیل و آبگرفتگی در استان‌های غربی ادامه دارد.
رانش کوه زال و همچنین مفقود شدن یک راننده سوار بر نیسان در سیل رودخانه زال، مهم‌ترین حادثه این روزها در سیل لرستان است.

لرستان آخر هفته سختی را پشت سر گذاشت؛ روزی که با خبر سقوط یک گردشگر از آبشار آغاز شد و برف و کولاک در شهرستان‌های الیگودرز، پل‌دختر، خرم‌آباد و ازنا مسافران را در راه گذاشت. هنوز ایجاد اردوگاه‌های اسکان اضطراری در راه مانده‌ها در خرم‌آباد تکمیل نشده بود که خبر سیل و آبگرفتگی در جنوب استان، به تیم‌های عملیاتی رسید.

«صارم رضایی» مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان لرستان می‌گوید: «در حالی که نیروهای امدادی در شمال استان مشغول رسیدگی به افراد گرفتار در برف و کولاک بودند، سیل در جنوب استان هم گزارش شد. در کیلومتر 90 جاده خرم‌آباد به اندیمشک با ریزش کوه مواجه هستیم. علاوه بر آن جریان قوی سیل بخش‌هایی از این جاده را شسته و در حال حاضر جاده از دسترس خارج شده است.»

رودخانه فصلی زال بعد از بارش‌های روز جمعه، در برخی نقاط عمقی بیش از 10 متر پیدا کرده و جریان پرشتاب آب در آن، بخش‌هایی از جاده آسفالت را از بین برده است. طبق اعلام راهداری امکان بازگشایی این جاده حتی در یکی دو هفته آینده هم وجود نخواهد داشت.

 

مفقود شدن راننده و نیسان در سیل

غرق‌شدگی و مفقود شدن یکی از نیروهای تاسیسات بزرگراه خرم‌آباد- اندیمشک تیم‌های عملیاتی استان را راهی عملیات جست‌وجو در مسیر سیلاب کرده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان لرستان می‌گوید: «شدت سیل در کوه زال چنان زیاد بود که متاسفانه جریان آب یکی از نیروهای تاسیسات بزرگراه را در حالی که سوار بر نیسان بود با خود برد. تیم‌های عملیاتی ما بلافاصله وارد منطقه شدند و عملیات جست‌وجو آغاز شد.

از طرف دیگر به همکاران‌مان در استان خوزستان هم اطلاع داده‌ایم تا در صورت مشاهده تکه‌های نیسان با مشخصات اعلام شده، به ما اطلاع دهند. تیم‌های عملیاتی گرچه هنوز موفق به کشف پیکر این فرد حادثه‌دیده نشده‌اند، اما در مسیر این سیل تکه‌هایی از خودرو نیسان را پیدا کرده‌اند که گمان می‌رود مربوط به همین نیروی تاسیسات بزرگراه باشد.

این قطعات برای بررسی به نهادهای مربوط ارائه شده است.»

باران همچنان ادامه دارد و رودخانه سیلابی هنوز از حرکت نایستاده. دشواری حضور در منطقه سیل‌زده چنان است که هلال احمر لرستان درخواست مجوز برای پرواز بالگرد داده است.

رضایی می‌گوید: «برای سرعت دادن به عملیات جست‌وجو درخواست بالگرد کرده‌ایم تا نیروهای واکنش‌ سریع را به محدوده‌ای که گم‌شدگی اعلام شده است، اعزام کنیم. با وجود طغیان شدید رودخانه زال، گزارش دیگری از حادثه و مفقودی به ما نرسیده است.

همکاران ما در 6 تیم امدادی در مسیر این رودخانه تا کرخه به جست‌وجو می‌پردازند تا پیکر فرد مفقود شده پیدا شود و تسلایی برای خانواده این فرد باشد.»

 

جاده مسدود است

رانش و ریزش کوه در رودخانه زال گرچه خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌های جاده‌ای استان لرستان وارد کرده، اما به روستاهای اطراف این رودخانه فصلی خسارتی نرسیده است. با مسدود شدن محور خرم‌آباد-اندیمشک، هلال احمر به همراه راهنمایی و رانندگی استان مسیرهای پیشنهادی دیگری را برای مسافران این مسیر در نظر گرفته است.

به گفته رضایی، بازگشایی مجدد این مسیر ممکن است حتی در یکی دو هفته آینده هم میسر نشود و با توجه به ترانزیتی بودن مسیر، خودروهای سنگین و ترانزیتی از مسیر کوهدشت به خوزستان حرکت می‌کنند و خودروهای سواری از جاده قدیمی راهی اندیمشک می‌شوند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان می‌گوید: «با وجود بارندگی‌های آتی که در استان در پیش داریم، آمادگی لازم برای امدادرسانی در سیلاب‌های احتمالی را داریم. همچنین این ظرفیت در استان فراهم شده تا مسافران در راه مانده جاده اندیمشک در خرم‌آباد اسکان داده شوند. اما به دلیل زمانبر بودن بازگشایی این محور پیشنهاد می‌کنیم مسافران از مسیرهای دیگری برای تردد استفاده کنند.»

 

مسیل مورموری منحرف شده

استان ایلام از دیگر استان‌های درگیر سیل و آبگرفتگی در این روزهاست. سیل و آبگرفتگی در این استان در منطقه شهری «مورموری» رخ داده و 25 منزل مسکونی را دچار آبگرفتگی کرده است.

«جواد بیگ‌محمدی» معاون امداد و نجات هلال احمر استان ایلام می‌گوید: «سیل از شب جمعه ساعت 9 در منطقه شهر مورموری اعلام شد. تیم‌های ارزیاب و بلافاصله بعد از آن تیم‌های امدادی راهی این شهر شدند.

سیل در ایلام تا کنون به آبگرفتگی خانه‌های مسکونی منجر شده است و امدادگران به وسیله پمپ‌های تخلیه آب، در حال کمک‌رسانی به خانواده‌های خسارت‌دیده هستند. همچنین اقلام غذایی و وسایل اولیه مورد نیاز بین خانواده‌ها توزیع شده است.»

تنه‌های درختانی که جریان سیل با خود به سیل‌بند مورموری آورده باعث انحراف مسیر سیلاب شده و آن را به منازل حاشیه سیل‌بند راهی کرده است. با توجه به پیش‌بینی تداوم بارش‌ها در این استان، تیم‌های امدادی در حالت آماده‌باش هستند. به گفته بیگ‌محمدی، تا شب یکشنبه سیل در ایلام تلفات جانی‌ نداشته و جاده‌های اصلی برای تردد در ایلام باز است.

سیل آزاد راه پل زال و گردنه شیخان الیگودرز را مسدود کرد

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.