از “رقـابت دلالان با وزارت صمت” تا “‌37 روز با آخرین بازمانده”/ مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به سفر وزیر خارجه به چین، دیپلماسی ایران در وین، سهمیه ینزین و کارت نان، روابط ایران با شرق و روسیه، حراج تهران،مناسبت های ایام انقلاب، فرار خاندان پهلوی و بختیار، سیل و بارندگی و… پرداخته بودند

این روزها اقتصاد و سیاست همچنان در صدر توجه مطبوعاتند. روزنامه های امروز به سفر وزیر خارجه به چین، دیپلماسی ایران در وین، سهمیه ینزین و کارت نان، روابط ایران با شرق و روسیه، مناسبت های ایام انقلاب، فرار خاندان پهلوی و بختیار، سیل و بارندگی و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این ناوین؛

رقـابت دلالان با وزارت صمت

آرمان ملی می نویسد: در حالی کمتر از 2 ماه به پایان سال و وعده وزیر صمت برای افزایش تولید و کاهش قیمت‌ها در بازار باقی مانده وضعیت حاکم بر بازار نشان می‌دهد همچنان فرمان خودرو در دستان دلالان می‌چرخد به گونه ای‌که به‌رغم کاهش نرخ ارز و اصلاح قیمت‌ها باز هم شاهد افزایش قیمت‌ها در رکود سنگین حاکم بر بازار هستیم. در واقع فاطمی امین از ابتدای تصدی خود بر مسند وزارت صمت با تاکید بر اینکه خودرو مظهر صنعت کشور است از برنامه‌های خود برای افزایش تولید و کاهش قیمت‌ها خبر داده بود و بر اساس 9 برنامه تحولی که دو بند آن به خودرو اختصاص داشت نه تنها قرار بود تا پایان امسال میزان تولید خودرو افزایش 100 تا 150 هزار دستگاهی را بیش از پیش بینی‌ها امسال تجربه کند، بلکه این سیاست پیش بینی کرده بود در سال آینده تولید خودرو به 1. 6 میلیون دستگاه در سال برسد و تا پایان عمر دولت سیزدهعم این میزان از 3 میلیون دستگاه تجاوز کند که 33 درصد ان راهی بازارهای صادراتی خواهد شد. البته در این راستا فاطمی امین در مرحله نخست برنامه‌های خود با حذف شورای رقابت ازچرخه تصمیم گیری خودرو سعی کرد تا خواسته قدیمی خودروسازان و البته اکثر کارشناسان این حوزه را که شورای رقابت را یکی از عوامل اصلی در زیان انباشت و رونق دلالی از طریق ابداع سیستم قرعه کشی می‌دانستند جامه عمل بپوشاند و پس از ان با افزایش میانگین 18 درصدی قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ کشور سعی کرد تا با کاهش زیان و برنامه ریزی برای عرضه هفتگی طرح‌های فروش شکاف قیمتی را کاهش دهد .

علاقه به قهرمان‌های فوت شده!

آفتاب یزد نوشت: عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری که در مشهد به سر می‌برد پس از بازدید از آرامگاه فردوسی شاعر بزرگ ایرانی بر سر مزار مرحوم محمدرضا شجریان حاضر و به قرائت فاتحه‌ای پرداخت. اما حضور ضرغامی بر مزار شجریان با انتقادهای زیادی روبه رو شده است. به این دلیل که زمانی که ضرغامی ریاست سازمان صدا و سیما را بر عهده داشت، تصویر و نوای ربنای محمدرضا شجریان ممنوع شد، از همین رو برخی این رفتار حالای ضرغامی را نامناسب عنوان کردند. مسئله‌ای که در این میان مطرح است اینکه بارها شاهد این رفتارهای دوگانه از سوی برخی از مسئولان نسبت به هنرمندان بوده ایم. کسانی که در زمان زنده بودنشان مورد بی‌مهری مسئولان قرار می‌گیرند ولی در زمان مرگشان برای همان مسئول عزیز و محترم می‌شود. حال سوالی که مطرح است اینکه علت این رفتار دوگانه مسئولان چیست؟یک فعال سیاسی در این رابطه به آفتاب یزد می‌گوید: «به نظرم باید علت این رفتار را از خود آن‌ها جویا شد اما تا آنجایی که یادم می‌آید آقای شجریان خودشان خواسته بودند که ربنای‌شان از صدا و سیما پخش نشود. به هر حال آقای ضرغامی به استاد شجریان به عنوان یک هنرمند نگاه می‌کند و یکی از دلایل حضور ایشان بر مزار آقای شجریان، همین علت می‌تواند باشد.»

روز‌های روشن در انتظار اقتصاد ایران؟

به نوشته روزنامه ابتکار،همزمان با داغ شدن صحبت مذاکرات برجامی در وین خبر قطعی شدن اجرای توافق 25 ساله با چین منتشر شده است. وزیر امور خارجه ایران روز جمعه با «وانگ یی» همتای چینی خود دیدار کرد و آنطور که گفته می‌شود در این دیدار، طرفین موضوعات مختلفی را مورد بررسی قرار دادند.حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به دعوت «وانگ یی» همتای چینی خود در راس هیئتی به چین سفر کرده، بعد از دیدارش با همتای چینی در شهر ووشی در گفت‌وگویی درباره جزئیات این دیدار، گفته است: «مقدماتی فراهم کردیم تا امروز (روز جمعه) را روز شروع اجرای توافق جامع همکاری‌های ۲۵ ساله دو کشور اعلام کنیم. در این دیدار حامل پیام کتبی آیت‌الله رئیسی به رئیس‌جمهور چین بودم. پیرامون مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها هم گفت‌وگوهای مفصلی انجام شد. نماینده چین در کنار نماینده روسیه در وین نقش مثبتی در حمایت از حقوق هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌ها دنبال می‌کنند.»اکنون این پرسش مطرح می‌شود که ماجرای قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین چه اثری برای اقتصاد ایران خواهد داشت؟ سیاوش غیبی‌پور، دکترای اقتصاد در پاسخ به این پرسش «ابتکار» گفت: اصولاً توافق‌های بلندمدت یک مفهوم نهادینه داشته و آن هم ثبات اقتصادی است چراکه با اتکا به موافقت‌های بین‌المللی می‌توان در زمینه‌های مختلف برنامه‌ریزی کرد. بنابراین توافق با کشوری که رشد اقتصادی آن بالا بوده، تولیدات بیشتری نسبت به کشورهای دیگر دارد و در کل یکی از قطب‌های مهم اقتصادی جهان است می‌تواند اثرات مثبتی را به همراه داشته باشد.

ابهام‌های «بنزین برای همه»

روزنامه جوان نوشت:طرح آزمایشی «بنزین برای همه» بعد از کلی جار و جنجال هنوز در جزایر قشم و کیش به مرحله اجرا درنیامده است. وزیر نفت می‌گوید: «این طرح در حال بررسی، کارشناسی و انجام کار‌های آزمایشی است و هر زمان ابهام‌هایش برطرف شود، از سمت دولت برای اجرای آن تصمیم‌گیری می‌شود»، اما معاونش از اجرای طرح سراسری از اول بهمن خبر می‌دهد. این اخبار متناقص حاکی از آن است که بدنه دولت هنوز برای اجرای آن به اجماع نرسیده و طرح آن در جامعه برای محک مردم و دارندگان خودرو بوده است. موافقان، این طرح را اجرای عدالت اجتماعی و بهره گرفتن تمام اقشار جامعه از یارانه بنزین می‌دانند، اما مخالفان، این طرح را ادامه تخصیص یارانه نقدی برای همه ایرانیان در سال ۸۹ می‌دانند و معتقدند: «این طرح جز ایجاد دغدغه جدید و سوداگری و دلالی حاصل دیگری برای اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر به همراه نخواهد داشت.»شاید برای بسیاری این سؤال مطرح باشد که برای کشوری، چون ایران که دارنده بزرگ‌ترین ذخایر مجموع نفت و گاز دنیاست و قدمت صنعت نفت آن به بیش از ۱۱۰سال می‌رسد، چرا باید تأمین و عرضه بنزین و قیمت آن، به معضل دیرینه اقتصادی تبدیل شود؟

فضای رسانه ای وین در اختیار منابع آگاه!

روزنامه خراسان می نویسد: در حالی که امروز هم مذاکره کننده های ارشد ایران و سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس در وین حضور ندارند و برای مشورت های بیشتر به پایتخت های خود رفته اند، گمانه زنی های رسانه ای جای خبرهای رسمی را گرفته و منابع آگاه به عنوان منابع خبری، در حال شکل دادن به فضای رسانه ای هستند.خبرگزاری ایرنا به نقل از یک منبع آگاه نوشت: بسیاری از موارد اختلافی در مذاکرات رفع تحریم‌ها کم شده و هیئت ها سرگرم گفت‌وگو درباره نحوه اجرا و توالی توافق احتمالی هستند.این منبع که خواست نامش فاش نشود، بیان کرد: اکنون در مرحله‌ای از مذاکرات هستیم که در خصوص مسائل دشوار مشغول رایزنی هستیم و این که چطور می‌توانیم مسائلی را که بر اصول آن توافق شده، به کلمات تبدیل و در سند وارد کنیم.وی خاطر نشان کرد: درخصوص رفع تحریم ها و مسائل هسته‌ای، بسیاری از پرانتزها پاک شده و اکنون «به طور فزاینده ای روی ضمیمه سوم درباره نحوه اجرا و توالی (توافق احتمالی) کار می کنیم.»او درباره «توالی» این گونه توضیح داد: این مسئله مربوط به اقداماتی است که ایران و ایالات متحده باید برای اجرای کامل توافقات سال ۹۴ انجام دهند. وی با بیان این که «این اقدامات باید راستی آزمایی شود»، افزود: ما سرگرم بحث بر سر جزئیات هستیم. این منبع آگاه اظهار کرد: این یکی از ملال‌آورترین، طولانی ترین و سخت ترین بخش های مذاکره است اما برای رسیدن به هدف ما کاملاً ضروری است. این منبع آگاه در ادامه اظهاراتش اذعان کرد: در سه موضوع (لغو تحریم ها، تعهدات هسته ای، اجرا/توالی/ راستی آزمایی) همچنان مسائل باز وجود دارد و بخشی از آن ها دشوار است.

عصبانیت آمریکا و دستپاچگی غربگراها از تعامل با شرق برای خنثی‌‌سازی تحریم‌ها

به نوشته روزنامه کيهان، سیلی دیگر ایران به آمریکا،‌گریه غرب‌گرایان داخلی را درآورده است. آن سیلی، خنثی‌‌سازی تحریم با حرکت درون‌زا و متکی به توانمندی‌های ملی و تعامل پویا و فعال با شرق است. در این رویکرد، ایران وادادگی در سیاست خارجی و معطلی پای توافق هسته‌ای را کنار گذاشته و به‌جای بزرگ‌نمایی تحریم، آن را زیر پا می‌گذارد. طلیعه این خط‌مشی، با واردات گسترده واکسن، عضویت ایران در پیمان شانگهای، انعقاد قرارداد سوآپ گازی با ترکمنستان و آذربایجان، سفر وزیر خارجه به پکن و آغاز اجرای سند همکاری ۲۵ ساله میان ایران و چین، پیگیری همکاری بلندمدت با روسیه، رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی در زمینه صادرات به همسایگان، افزایش ۴۰ درصدی صادرات نفت و رشد ۳۵ درصدی متوسط ماهانه صادرات غیرنفتی نسبت به میانگین هشت سال عملکرد دولت روحانی در پنج ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم، قراردادهای جدید با ترکیه و پاکستان و عراق و… نمایان شد. اقداماتی که بدون برجام و FATF انجام شد و گواه و سند روشن بر دروغ بودن ادعای مدعیان اصلاحات درباره منوط بودن و توقف تجارت خارجی به دو مقوله مذکور است. ظریف در گفت‌وگویی مجازی در کلاب‌هاوس ادعا کرده بود؛ همین‌الان هم مشکلاتی درباره FATF داریم که مانع همکاری ما با روسیه و چین می‌شود. حتی اگر نگاه به شرق داشته باشیم تحریم و FATF مانع هستند. (!) همین دیروز هم خبر افزایش 40 درصدی صادرات نفت و سفر امیرعبداللهیان به چین و شروع اجرای سند جامع همکاری دو کشور در صفحات نخست روزنامه‌های زنجیره‌ای سانسور شد. یک سال است از این معاهده نگرانم!

پشت‌پرده چکش پرصدای حراج تهران

همشهری نوشت:عددی که در شامگاه جمعه روی صفحه نمایشگر حراج نقش بست، چشمگیر بود؛ ۱۵۸میلیارد و ۸۹۰میلیون تومان با هر معیاری عدد چشمگیری است که بیش از هر چیز، نشان رونق هنرهای تجسمی است. حراج تهران یک‌بار دیگر اقتدار بازار هنر ایران را به رخ کشید و نشان داد که اگر بخواهد می‌تواند دوباره همه توجهات را به‌خود جلب کند و بار رونق هنرهای تجسمی ایران را یک‌تنه به دوش بکشد. چه در زمره موافقان حراج تهران باشیم، چه در خیل کسانی که حراج را دوست ندارند و آمارها و عددهای حراج را واقعی نمی‌دانند، نمی‌توانیم منکر شویم که حراج تهران در رونق هنرهای تجسمی در سال‌‌های اخیر تأثیرگذار بوده و سبب شده هنرمندان ایران، هم در بازارهای داخلی و هم در بازارهای بین‌المللی، قدر و قیمت پیدا کنند و عموم مردم نیز ارزش آثار هنری را در مقام اشیائی ارزشمند به رسمیت بشناسند.رویه حراج تهران این‌گونه بوده است که معمولا یکی از 2 حراجی که در سال برگزار می‌شد، به هنر مدرن و معاصر ایران اختصاص داشت و حراج دیگر به آثار کلاسیک و مدرن. در حراج معاصر آثار هنرمندان جوان‌تر و نام‌های تازه‌تر به حراج می‌آمدند و حراج کلاسیک به آثار هنرمندان پیش از دوره مدرن مثل هنرمندان مکتب کمال‌الملک یا خوشنویسان نامدار سنتی و… اختصاص داشت؛ رویه‌ای که در دوره‌های گذشته تقریبا داشت جا می‌افتاد و به رویه ثابت حراج تبدیل می‌شد. اما کرونا که همه‌‌چیز را به هم ریخته و هنوز نیز مشغول تغییر همه شئون زندگی است، انگار رویه بازار هنرهای تجسمی و حراج تهران را نیز دستخوش تغییر کرده.

رد پاي فقر در پرونده‌هاي كيفري

اعتماد می نویسد: فقر يكي از مهم‌ترين عوامل ارتكاب جرم و جنايت است. هرچقدر جامعه فقيرتر، جرم و جنايات در آن بيشتر. زياد شدن جرم و جنايات امنيت جامعه را به تدريج از بين مي‌برد و همين مي‌شود كه امروزه در كشورمان آمار جرم و جنايت رو به افزايش است.  اگر افرادي كه با شرايطي زير خط فقر زندگي مي‌كنند نتوانند راه‌حلي براي امرار معاش خود پيدا كنند امكان دارد در شرايطي دست به ارتكاب جرايمي همچون كيف‌قاپي، موبايل قاپي، كلاهبرداري و حتي در برخي از موارد دست به ارتكاب قتل بزنند تا بتوانند مسائل و مشكلات مالي خود را حل كنند. بسياري از قتل‌عام‌هاي خانوادگي به خاطر مشكلات مالي رخ داده است. تورم، گراني، بيكاري و ارايه نكردن آموزش‌هاي لازم و راهكارهاي كاربردي براي اكثريت افراد جامعه سبب مي‌شود برخي از افرادي كه از فرط فقر محتاج نان شب خود هستند به سادگي سرقت كنند، كلاهبرداري كنند و…  افرادي كه دست به سرقت مي‌زنند اغلب براي تفريح و سرگرمي اين كار را انجام نمي‌دهند بلكه براي سير نگه داشتن شكم خود و خانواده‌شان اين كار را انجام مي‌دهند. در كشورهاي توسعه‌يافته آمار جرم و جنايت بسيار پايين‌تر از كشورهايي نظير كشور ماست. اين يك واقعيت است كه فقر سرچشمه تمام جرم و جنايات است و نمي‌توان آن را ناديده گرفت.

بدون برجام، بدون FATF

ایران نوشت:دولت سیزدهم در حالی توانست مسأله واکسن را دو ماه پس از آغاز به کار به سرانجام برساند که پیش از آن سلامت مردم در گرو بازی‌های سیاسی بود. چندماه بیشتر از آخرین روزهای گره خوردن همه مسائل کشور به مسائل خارجی و لزوم کوتاه آمدن در برابری زیاده‌خواهی‌های دشمن نگذشته است که خبرهای امیدوارکننده یک به یک نشان می‌دهد بسیاری از تحلیل‌ها در دولت گذشته اساساً واقعیت بیرونی نداشته است. آنچه تحت عنوان وابستگی همه مسائل کشور به موضوع پذیرش FATF  و برجام معرفی می‌شد، تنها یک دیوار ذهنی بوده که احتمالاً مقاصد سیاسی یک جریان خاص را پیگیری می‌کرده است. این تحلیل و آدرس غلط زمانی بیشتر دردناک می‌شود که ابعاد خسارت اقتصادی وارد شده به کشور و مهم‌تر از آن خسارت جانی و مالی وارد شده به مردم در پرتو این بازی‌های سیاسی واکاوی شود.تاکنون با گذشت تنها چند ماه از شروع به کار دولت سیزدهم مشخص شده است که سه اتفاق بزرگ و اساسی که در دولت گذشته وابسته به عقب‌نشینی در برابر دشمن و پذیرش محدودیت‌های FATF و عقب‌نشینی‌های فرابرجامی برای احیای برجام بوده است، بدون چنین پیش‌شرط‌هایی محقق شده است. در ادامه این گزارش به ادعاهای دولتمردان سابق درخصوص سه موضوع عضویت ایران در واردات واکسن، اجلاس شانگهای و اجرایی شدن سند همکاری 25 ساله پرداخته شده است.

منوتو راست می‌گوید یا تاریخ؟

به نوشته فرهیختگان،رسانه‌های طرفدار حکومت پهلوی در تلاشند تا اوضاع زندگی مرفهینِ ثروتمندِ شمالِ تهران‌نشین را زندگی عادی تمام مردم ایران در دوران پهلوی نشان دهند. این امر مثل این است که بخواهیم زندگی امروزی مردم را به تمام نقاط تهران و ایران تعمیم دهیم. خیابان‌ها، میادین و بلوارهای سرسبز تهران که با اتومبیل‌های مختلف رنگ‌آمیزی شده‌اند؛ دانش‌آموزان قدونیم‌قدی که با لباس فرمی اتوکشیده و رنگی در میزهای تک‌نفره نشسته و به تعالیم معلم‌‌شان؛ خانم جوانی که مینی‌ژوب‌پوش است، گوش می‌دهند؛ دانشجویان دختری که باحجاب و بی‌حجاب در محیط سرسبز دانشگاه نشسته و مشغول گفت‌وگو هستند؛ مردان جوانی که در کاباره‌ها دورهم گرد آمده و در حالی که به صدای موسیقی زنده گوش می‌دهند به سلامتی هم پیکی به هم می‌زنند و گلویی‌تر می‌کنند.این درست همان چیزی است که رسانه‌های مخالف حکومت جمهوری اسلامی از دوران پهلوی به تصویر می‌کشند. تصویری که به‌طور قطع نادرست نیست اما نکته‌ای حائز اهمیت دارد که این رسانه‌ها خواسته یا ناخواسته این نکته را درنظر نمی‌گیرند. این تصویر جامعی از «تمام» ایران در دوران حکومت پهلوی نیست. روایات و تصاویر زیاد دیگری از حکومت پهلوی وجود دارد که دقیقا نقطه مقابل این تصویرسازی است.

برف، باران، کولاک، سیل

وطن امروز نوشت:بارش‌های بی‌امان و سیل‌آسای برف و باران که از عصر جمعه در 28 استان شروع شده و سراسر کشور را فرا گرفته است، همچنان ادامه دارد. تداوم بارش‌ها موجب طغیان رودخانه‌ها، شکسته شدن پل‌ها و درختان و تخریب و انسداد جاده‌ها شده و در برخی مناطق هم آبگرفتگی معابر و ورود آب به ارتفاع یک متر به برخی منازل گزارش شده است. شدت بارش‌ها طوری است که در ارتفاعات حدود یک متر برف و در برخی مناطق هم تا 150 میلیمتر باران باریده است. علاوه بر این بارش‌های سنگین -که اغلب به صورت برف در مناطق سردسیر و ارتفاعات بوده – راه‌های ارتباطی صدها روستا در مناطق مختلف کشور بویژه استان‌های اردبیل، لرستان و چهارمحال‌وبختیاری را مسدود کرده است. متاسفانه تاکنون ۴ نفر از هموطنان‌مان به دلیل جریان سیلاب و گرفتار شدن در برف و کولاک مفقود شده و ۲ نفر هم جان خود را از دست داده‌اند. کمک‌رسانی به مناطق آسیب‌دیده در سراسر کشور در حال انجام است و تاکنون حدود 4 هزار نفر از مرگ حتمی در جاده‌ها و مناطق صعب‌العبور و گردنه‌ها نجات یافته‌اند. طبق اعلام هواشناسی، تمام روزهای هفته جاری در سراسر کشور بارش باران و برف خواهیم داشت و علاوه بر آن 2 سامانه بارشی نیز این هفته به کشور وارد می‌شود که مردم و مسؤولان باید تمهیدات لازم را برای عبور از بحران‌های احتمالی وقوع سیل و… بیندیشند.

‌37 روز با آخرین بازمانده

‌شرق می نویسد: به ساعت نکشید؛ شاه وقتی شنید کابینه شاپور بختیار از اعضای جبهه ملی از مجلس رأی اعتماد گرفته است به همراه همسرش ایران را برای همیشه ترک کرد. 26 دی‌ماه سال 57، شاه رفت و 37 روز سخت را برای آخرین نخست‌وزیر خود به ارث گذاشت و این در حالی بود که بختیار پیش از خروج شاه از ایران به او اطمینان داده بود تمام تلاش خود را برای حفظ کشور به کار بندد. بختیار که کابینه خود را شش روز قبل یعنی در 20 دی‌ماه به مجلس سنا معرفی کرده بود، توانست رأی موافق 149 نماینده را در مقابل 43 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع به دست آورد؛ پیش از آن نیز مجلس شورای ملی رأی اعتماد خود را به کابینه داده بود. بختیار یک روز پس از پذیرش نخست‌وزیری، در جلسه شورای مرکزی جبهه ملی با رأی اکثریت قاطع از این حزب اخراج شد.شاپور بختیار در روزی که برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس رفته بود شرایط کشو را اسفناک خوانده و گفته بود: «…آنچه نمی‌بایستی از آن غافل بود شرایط واقعا اسفناک مملکت است. من وارث این اوضاعی شده‌ام که به‌هیچ‌وجه دخالتی در آن ندارم. من وارث یک مملکت پرآشوب و یک سازمان به‌هم‌ریخته‌ای شده‌ام که در این مدت بیست‌و‌پنج سال جز زندان و جز تبعید و جز خانه‌نشینی هیچ نقشی در آن نداشته‌ام و اگر اوضاع مسلما مثل چند سال قبل بود، دعوتی از من برای نخست‌وزیری نمی‌شد. در این صورت و با کمال خضوع در برابر نمایندگان محترم مجلس شورای ملی، تقاضای همکاری صمیمانه می‌کنم نه برای دولتِ من، نه برای شخص من و نه برای همکاران من، بلکه برای نجات مملکت از خطر نابودی».

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.