از “موی سپید عادل فردوسی‌پور” تا “توزیع نهاده های دامی به اموات!”/ مرور روزنامه های صبح کشور

منبع صدای مهیب ، مذاکرات وین، حراج تهران ، حذف ارز ترجیحی، آسیب های اجتماعی و دیپلماسی اقتصادی دولت در اولویت روزنامه های امروز بود

امروز روزنامه ها به مواردی همچون منبع صدای مهیب ، مذاکرات وین، حراج تهران ، حذف ارز ترجیحی، آسیب های اجتماعی و دیپلماسی اقتصادی دولت پرداخته بودند. با هم مروری داریم بر گزیده ای از این مطالب؛

موی سپید عادل فردوسی‌پور

شرق می نویسد : عادل فردوسی‌پور در یکی، دو روز اخیر دوباره سوژه رسانه‌ها شده است؛ این بار نه برای آن انتقاد‌های تندوتیز و چالشی‌اش، نه حتی برای کنایه‌های زیرپوستی و نه ذره‌بینی که همیشه در جیب داشت و برای کشیدن مو از ماست در امور مختلف مدیریت فوتبالی تلاش می‌کرد بلکه فقط به‌خاطر مسئله موی سپیدش. عادل فردوسی‌پور پا به سن گذاشته و سپیدی مو نشان از این مورد دارد ولی آن‌قدر در قاب تلویزیون از چشم مخاطب و هوادارانش دور مانده که حالا این سپیدی مو، سوژه شده و بسیاری با حسرت درباره آن حرف می‌زنند. اما سپیدی موی عادل سوژه‌ای نیست که بشود با حیرت درباره‌اش نوشت و گفت؛ او سیر طبیعی زندگی‌اش را طی می‌کند و شاید اگر امروز این موها سپید نمی‌شد، بالاخره چندماه یا یکی، دو سال دیگر سپید می‌شد. مسئله نمی‌تواند سپیدی موی عادل باشد و این موضوع نباید اتفاقاتی را که در مسیر حرفه‌ای او به‌عنوان یک خبرنگار، مجری و کارشناس فوتبالی رخ داده، تحت تأثیر قرار دهد. تعجب‌کردن برای عادل فردوسی‌پور نه از موی سپید بلکه از کیفیت برنامه‌های ورزشی بعد از عادل و برنامه«90» است؛ برنامه‌ای که قریب به دو دهه توانسته بود تبدیل به پرمخاطب‌ترین برنامه تلویزیونی شود و میلیون‌ها هوادار فوتبال را دوشنبه‌ها پای تلویزیونی که مدت‌هاست قافیه را به شبکه‌های آن‌طرفی و برنامه‌های اینترنتی مختلف باخته، بنشاند.

سه گانه تهديد؛ الكل، موادمخدر و خودكشي

آرمان ملی نوشت: مصرف الکل، سیگــار و مواد مخدر، هر چند یک آسیب اجتماعی به حساب می‌آید، اما روند نزولی آن و کاهش سن افرادی که به این مواد مخدر روی می‌آورند، یکی از معضلات و آسیب‌های جامعه است. بسیاری از کارشناسان و جامعه‌شناسان، نبود شادی و نشاط را در جامعه دلیل این امر می‌دانند، هر چند که آمارهای آن در بسیاری از مواقع خط قرمز بوده است. این موضوع در میان مصرف الکل که به‌طور سالانه جان بیش از 400 نفر را در کشور می‌گیرد، بیشتر به چشم می‌آید. البته با شیوع کرونا، این آمار افزایش چشمگیری داشته، به‌طوری که در سال 99، فقط در یک هفته 110 نفر به‌دلیل مصرف الکل جانشان را از دست دادند. اما روز گذشته معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی، درباره وضعیت مصرف «الکل» در کشور به عنوان یک آسیب اجتماعی، گفت: «نرخ شیوع الکل در کشور بین ۹ تا ۱۰ درصد افراد بالای ۱۵ تا ۶۴ سال است به طوری که سالانه بیش از پنج میلیون نفر در کشور الکل مصرف می‌کنند.» این گفته در شرایطی مطرح می‌شود که در سال 97، رئیس مرکز ملی مطالعات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفته بود: «مطالعات انجام‌شده در کشور نشان می‌دهد که بین ۹۰ تا ۹۵ درصد ایرانی‌های بزرگسال (بالای ۱۵ سال) الکل مصرف نمی‌کنند.»

منبع صدا همچنان نامشخص!

به نوشته آفتاب یزد ؛ روز یکشنبه صدای مهیبی در شهرستان اسدآباد در استان همدان شنیده شد. گفته می‌شود که شدت صدا در بعضی جاها به حدی بوده است که در و پنجره‌های خانه‌ها هم لرزیده و مردم را به بیرون از خانه کشانده، حتی این صدای مهیب در همدان و برخی مناطق کرمانشاه و کردستان نیز شنیده شده است. اما از آنجایی که در چنین شرایطی اطلاع‌رسانی دقیقی از سوی مسئولان شکل نمی‌گیرد و یا اگر هم اطلاع‌رسانی شود پر است از ضد و نقیض، شایعه درباره چرایی حادثه حرف اول را می‌زند. مثلا در رابطه با این اتفاق یکبار گفته شد که در نتیجه رزمایش پدافند هوایی ایران برای آزمایش سامانه‌های پدافند هوایی جدید بوده است که به تازگی به زرادخانه نیروهای مسلح ایران پیوسته است. یک بار دیگر آن را مربوط به اقدامات آزمایشی دانستند و بار دیگر آن را به رعد و برق ربط دادند. جالب اینجاست که با وجود شایعات فراوان در این زمینه، تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز اطلاع‌رسانی دقیقی از سوی مسئولان در این رابطه صورت نگرفته است.

نشانه‌های امید به توافق در هفته آینده

به نوشته روزنامه ابتکار؛شواهد نشان می‌دهد تیم مذاکره کننده دولت ابراهیم رئیسی به توافقی که دولت روحانی از دستیابی به آن منع شده بود نزدیک شده و شاید ظرف چند هفته آینده اخبار خوبی از وین مخابره شود. رسانه‌های دست راستی آمریکا در این هفته به شدت به این توافق احتمالی حمله کرده‌اند و در عین حال آن را قریب الوقوع توصیف کرده‌اند.به گزارش رویداد۲۴، دور هشتم مذاکرات وین همچنان ادامه دارد، اما برای دومین بار مذاکره‌کنندگان ارشد کشور‌های عضو برجام برای مشورت به پایتخت‌هایشان برگشته‌اند. با اینکه برخی رسانه‌ها نظیر اسکای‌نیوز عربی به نتیجه نرسیدن مذاکرات را دلیل توقف آن اعلام کرده‌اند، اما دلایل متقن‌تری برای خوش بینی وجود دارد.جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه ابراز امیدواری کرده و گفته ظرف چند هفته آینده به توافقی هسته‌ای با ایران دست پیدا خواهیم کرد. یک منبع آگاه که از محتوای نشست وزرای خارجه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در شهر برست فرانسه خبر داشته به نشریه پولیتیکو گفته فضای مذاکرات از کریسمس به این سمت بهتر شده است. ما قبل از این نسبت به مذاکرات بدبین بودیم، اما الان فکر می‌کنیم می‌توانیم به یک توافق با ایران دست پیدا کنیم. این منبع آگاه هم پیش‌بینی‌های بورل را تایید کرده و گفته ظرف چند هفته آینده امیدواریم بتوانیم اطلاعاتی درباره نتیجه نهایی یک توافق بدهیم. امیدواریم که بتوانیم به یک توافق برسیم.

موشک‌ها دیگر برجام را هوا نمی‌کند!

روزنامه جوان می نویسد:در دولت رئیسی و همزمان با مذاکرات برجامی، امور کشور روال عادی خودش را سپری می‌کند؛ مانور‌های موشکی، پرتاب ماهواره‌بر، رزمایش‌های نظامی، یادداشت‌های نقد مذاکرات، مصوبه مجلس درباره برجام مواضع رسمی علیه غرب و گسترش روابط با همه برقرار است، اما برخلاف دولت روحانی، دیگر کسی نمی‌گوید به روح برجام لطمه وارد شد! مذاکرات هم بی اعتنا به آن پی گرفته می‌شود. چه اتفاقی افتاده، آیا روح برجام قوی شده است؟!آخرین گزارش برجامی محمدجواد ظریف به مجلس با تکرار گلایه‌های او از کسانی همراه شد که آن‌ها را «مخالفان داخلی اجرای برجام» می‌خواند. ظریف در پایان گزارش خود به مجلس گفت که «مخالفان یک سیاست ضمن اظهارنظر و نقد سازنده، نباید اجرای سیاست اتخاذ شده را مختل کنند.» او نوشته بود که «برجام در زمان اجرا دچار دعوا در اصل سیاست» شده و به همین دلیل هم «تمامی ضرر‌های مورد اشاره مخالفان واقع شده» است! آیا کسی حق نداشته در اصل درستی برجام تردید ایجاد کند، و، چون چنین کرده، همه ضرر‌های برجام به خاطر تشکیک یا مخالفت حتمی اوست؟!از نگاه ظریف و البته روحانی و همه جریان اصلاح‌طلب، اختلال در اجرای برجام، مسیری بود که مخالفان داخلی و خارجی در دو جبهه همزمان با هم کلید زدند و دولت سابق، سیاسیون و جریان‌های داخلی مخالف برجام را همپای اسرائیل و سعودی دانستند و با گلایه و اعتراض نواختند. آن‌ها صراحتاً مخالفان داخلی را «هم‌نوا با اسرائیل» دانستند؛ اتهامی که آن قدر بزرگ بود که تذکر رعایت اخلاق سیاسی برای آن بی وجه می‌نمود! «کاسب تحریم» هم اتهام دیگری به همین منوال بود.

در سند همکاری ایران و چین هیچ‌ محرمانه‌ای وجود ندارد

به نوشته روزنامه کيهان؛روزنامه اصلاح‌طلب طی گفت‌وگویی درباره سند جامع همکاری ایران و چین آورده است: «هیچ‌چیز پیچیده و محرمانه‌ای وجود ندارد و شایعات پیرامون این تفاهمنامه درست نیست.»مجیدرضا حریری، رئیس‌اتاق بازرگانی ایران و چین درباره توافق ۲۵ ساله دو کشور به روزنامه آرمان ملی گفته است: «این توافق سندی بین 2 کشور ایران و چین است که در این سند اعلام شده ما در چه مواردی می‌توانیم با یکدیگر در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد و سایر حوزه‌ها نظیر فرهنگ، توسعه فناوری، نظامی و جوانب دیگر همکاری داشته باشیم. در بخش اقتصادی توافق شده تا اقدامات و کارهای بلندمدت صورت بگیرد و این ۲۵ سال زمانی است که برای اجرا پیش‌‌بینی شده تا در حوزه‌های مختلف باهم کار کنند. قطعا [در] ضمائم این سند همان‌طور که در فکت‌شیتی که وزارت‌خارجه منتشر کرده تمام جزئیات و بخش‌های فعالیت و همکاری‌ها مشخص شده است. چین در آلمان، اروپای شرقی، لهستان و رومانی فعالیت دارد و در منطقه ما هم با روسیه و حوزه خلیج‌فارس و ترکیه و پاکستان کار کرده است. ما هم با توجه به شرایط کشورمان چنین پیشنهاداتی را با چین مطرح کرده و به تفاهماتی هم رسیده‌ایم و امیدواریم که زودتر اجرایی شود. یعنی هیچ‌چیز پیچیده و محرمانه‌ای وجود ندارد و شایعات پیرامون این تفاهمنامه درست نیست.»

احداث 5 بوستان جدید برای بانوان

همشهری نوشت:شهردار تهران دیروز در صحن پارلمان شهری از برنامه‌ای صحبت کرد که براساس آن به فوریت 352بوستان پایتخت برای مادران، کودکان، زنان، دختران و همه افراد جامعه تا پایان اسفند امسال مناسب‌سازی می‌شودعلیرضا زاکانی همچنین اعلام کرد که در آینده‌ای نزدیک 5بوستان اختصاصی بانوان نیز به جمع بوستان‌های بانوان فعلی اضافه می‌شود. او همچنین در توییتی اهمیت این موضوع را با بیان اینکه «امکانات تفریحی تهران باید آرامش‌بخش همه اعضای خانواده باشد» عنوان کرد.تهران با جمعیت 9.5میلیون نفری، 7بوستان مختص بانوان دارد که به‌طور قطع نمی‌تواند برای تمامی زنان شهر کافی باشد. از این نظر است که شهرداری تصمیم دارد تا از یک‌سو تعدادی از بوستان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را برای استفاده بهتر زنان و دختران مناسب‌سازی کند و از سوی دیگر به تعداد بوستان‌های بانوان بیفزاید.در این بین، یکی از نکات مهم در طرح، مناسب‌سازی بوستان‌هایی است که در اطراف‌شان افراد دارای معلولیت و سالمندان ساکن بیشتری شناسایی شده‌اند. برای این منظور، طی چند ماه پیش، شهرداری از طریق فراخوان و سامانه تهران من از شهروندان درخواست کرده تا بوستان‌هایی که نیازمند مناسب‌سازی هستند را معرفی کنند. اگرچه بازدیدهای میدانی مدیران شهری نیز به این موضوع کمک کرده است. نکته دیگر ماجرا هم به این برمی‌گردد که شهرداری، مناسب‌سازی بوستان‌ها و ساخت بوستان‌های بانوان را ابتدا در مناطقی به اجرا درمی‌آورد که از این حیث و سرانه فضای سبز، جزو مناطق کم‌برخوردار به‌حساب می‌آیند.

تعامل و تعادل

ایران نوشت: رفت و آمدهای مسئولان اقتصادی و سیاسی کشورمان برای توسعه روابط با کشورهای مختلف جهان مسأله‌ای است که این روزها با جدیت پیگیری می‌شود، چرا که یکی از وعده‌های مقامات دولت سیزدهم در فعال کردن دیپلماسی اقتصادی و استفاده از ظرفیت کشورهای مختلف بوده است.در روزهایی که گذشت، معاون اقتصادی رئیس جمهور در سفر به امریکای لاتین به سر برد، وزیر راه و شهرسازی در دمشق و دیدار با بشار اسد رئیس جمهور سوریه، وزیر امور خارجه در حال اجرایی کردن سند همکاری 25 ساله در پکن و سفرهای منطقه‌ای به عمان و قطر و معاون سیاسی او در اتریش درصدد رفع تحریم‌های ضدایرانی است.این اتفاقات نشان دهنده آن است که کشور از غرب‌گرایی افراطی فاصله معناداری پیدا کرده است و ریل‌گذاری جدید براساس «توازن»، «تعادل» و «تعامل گسترده با همه جهان» چیده شده است. همزمان با اینکه «رفع تحریم‌ها» پیگیری می‌شود، مسأله مهم و راهبردی «خنثی‌سازی تحریم‌ها» و «تقویت استحکام ساخت درونی اقتصاد» در رأس امور مربوط به دیپلماسی کشور قرار دارد. ناگفته پیداست که تقلیل حدود 200 واحد سیاسی جهان به چند کشور بدعهد امریکایی و اروپایی در هشت سال گذشته خسارت‌های بزرگی به کشور و سفره مردم وارد کرده بود.

جهش بزرگ در بازار هنر ايران

به نوشته اعتماد؛تري ايگلتون زماني گفته بود كه از قرن هجدهم به بعد، اقتصادي ديدن انديشه و عملكرد بشر به رويه‌اي كاملا عادي و قابل تصور بدل شده است. اگر نخواهيم از نگاهي تقليل‌گرايانه، اين گزاره ايگلتون را با ايده شكاكان بازار هنر همسو بدانيم كه همواره قائل به دست‌هايي نامرئي در پشت پرده تجارت آثار هنري هستند و كالايي شدن و بازارسازي نئوليبرال را از مسائل بغرنج و پايان‌ناپذير فرهنگ معاصر قلمداد مي‌كنند؛ بايد بگوييم اين روزها حراج‌ها در سپهر هنر ايران ارزش و جايگاهي وراي جنبه‌هاي صِرف اقتصادي پيدا كرده‌اند و در فقدان اعتبارسازي توسط موزه‌ها، دوسالانه‌ها و بنيادهاي هنري، از جمله نهادهايي هستند كه بر وجاهت يك هنرمند صحه مي‌گذارند و توامان واجد ارزش‌هاي زيباشناختي -اقتصادي در هنرند. حراج‌ها همزمان، هم منزلت زيبايي‌شناختي هنرمندان را مطرح مي‌كند، هم بازار و اقتصاد آنها را. در چنين اتمسفري، خيلي دور از ذهن نيست كه با نتايج حراج‌ها به استنتاج‌هاي فرهنگي هم برسيم. امروزه روز، در فقدان جايگاه پيشين نهادهاي تاثيرگذار هنر؛ اين بازار هنر است كه سرنوشت آثار هنري را تعيين مي‌كند و حراج‌ها و موسساتي كه در كار خريد و فروش آثار هنري هستند، به سبك‌ها و مسيرهاي هنري سمت و سو مي‌دهند. شايد پرسيده شود اين فرآيند، آثار هنري را صرفا به كالاهايي پول‌ساز تبديل نمي‌كند؟

بودجه پژوهش؛ یک هشتم سند چشم انداز

فرهیختگان می نویسد: پژوهش و تحقیق سنگ‌بنای اولیه پیشرفت علمی و رسیدن به حداقل‌های توسعه‌یافتگی، است؛ به همین دلیل است که می‌توان میان کم‌وکیف عملکرد پژوهشی در هر جامعه و میزان توسعه‌یافتگی آن جامعه رابطه مستقیمی برقرار کرد. با نگاهی به وضعیت پژوهش در کشورهای توسعه‌یافته می‌توان به این نتیجه رسید که فعالیت‌های پژوهشی و دستاوردهای حاصل از آن در روند توسعه این کشورها موثر بوده و تمام جنبه‌های زندگی این کشورها را متحول کرده است. حالا امروزه پژوهش و علم و فناوری که محصول فعالیت‌های پژوهشی است به‌عنوان یکی ابزارهای دستیابی به توسعه و عبور از بحران، شناخته می‌شوند؛ به‌گونه‌ای که می‌توان ادعا کرد بدون پژوهش هیچ کشوری قادر به شناسایی و حل مشکلات خود و طرح استراتژی درجهت توسعه و پیشرفت نخواهد بود. از آنجایی که پژوهش و فناوری جایگاه مهمی در توسعه جوامع دارد، در اسناد بالادستی نظام مانند سند چشم‌انداز 1404، سیاست‌های کلی علم و فناوری و همچنین بیانیه دوم گام انقلاب به آن توجه ویژه‌ای شده است. براساس سند چشم‌انداز سال 1404 ایران کشوری توسعه‌یافته است که جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری را در سطح منطقه به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر در بیانیه دوم گام انقلاب که از سوی مقام‌معظم‌رهبری ابلاغ شده، به علم و پژوهش به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سرفصل‌ها پرداخته شده است. بنابراین از آنجایی که پژوهش از یک‌سو هم در رشد علمی و هم در رشد اقتصادی و جایگاه بین‌المللی کشور تاثیر بسزایی می‌گذارد و از سوی دیگر در اسناد بالادستی نیز مورد تاکید قرار گرفته است، باید در لوایح بودجه سالانه نیز به توسعه فعالیت‌های پژوهشی به‌عنوان یک موضوع حیاتی نگریست. روز گذشته گزارش پژوهش، فناوری و نوآوری در لایحه بودجه سال 1401 و روند شاخص‌ها توسط دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری منتشر شد که در آن اعتبارات پژوهش، فناوری و نوآوری لایحه بودجه 1401 شامل اعتبارات ردیف‌های برنامه‌‌ای، ردیف‌های متفرقه، هزینه امور پژوهشی شرکت‌های دولتی و… استخراج شده است.

غارتگر غارت می‌شود

وطن امروز نوشت: طی روزهای اخیر فیلم‌هایی در شبکه‌های اجتماعی آمریکا منتشر شده است که در آن شهروندان آمریکایی‌ای دیده می‌شوند که به یک قطار حامل محموله‌های الکترونیک که در حال حرکت است، حمله کرده‌اند. آنطور که در این فیلم‌ها مشخص است، تعدادی از شهروندان آمریکایی با حمله به کانتینرهای نصب شده روی قطار در حال حرکت، محتویات داخل آن را خارج و برای جمع زیادی از مردم که در مسیر قطار در حال دویدن هستند پرتاب می‌کنند. «یونیون پاسفیک» شرکت راه‌آهن آمریکا با تایید این فیلم‌ها اعلام کرده مدتی است با معضل دزدی از محموله‌های باری خود از مبدا بنادر واقع در ایالت کالیفرنیا به سبک غرب وحشی مواجه است و در برخورد با ربایندگان کالا کاری از پیش نبرده است. رسانه‌های آمریکایی نظیر شبکه خبری «سی‌ان‌ان» و نشریه آمریکایی «فوربس» با پرداختن به این خبر از افزایش ۱۶۰ درصدی دستبرد شهروندان آمریکایی به قطارهای باری یونیون پاسفیک خبر می‌دهند که در این میان محموله شرکت‌هایی همچون «فدکس»، خدمات پست آمریکا، «یوپی‌اس» دیگر شرکت پست آمریکا و «آمازون» شرکت تجارت الکترونیک آمریکا در میان کالاهای مسروقه دیده می‌شود. نشریه فوربس با قدمتی ۱۰۴ سال در این باره گزارش داد: راهزنی و دزدی به سبک غرب وحشی از قطارهای باری یونیون پاسفیک از مبدا بنادر واقع در لس‌آنجلس و «لانگ بیچ» (Long Beach) در ایالت کالیفرنیا طی ماه‌ها و سال‌های اخیر شدت یافته است.

توزیع نهاده های دامی به اموات!

روزنامه خراسان نوشت:چندی پیش روزنامه خراسان در گزارشی به ابهامات سامانه توزیع نهاده های دامی «بازارگاه» پرداخت و با طرح چند سوال از مسئولان تعاون روستایی و جهاد کشاورزی خواست موضوع توزیع نهاده دامی را شفاف سازی کنند. یکی از ابهامات مطرح شده، توزیع نهاده ها بین افراد مجهول الهویه یا فوت شده بود که گلایه های برخی دامداران را در پی داشت البته متاسفانه هیچ کدام از مدیران جهاد کشاورزی و تعاون روستایی استان در این باره پاسخ روشنی ارائه نکردند و در نهایت مشخص نشد که تعداد دقیق دامداران و اعضای اتحادیه تعاونی دامداران بخش رضویه چه میزان است و چند نفر از اعضای مجهول الهویه یا فوت شده اند یا اکنون صاحب دام نیستند ولی در فهرست دریافت نهاده با ارز دولتی قرار دارند. همچنین سوال مهم دیگری که بدون پاسخ ماند این که، میزان نهاده های دامی توزیع شده بین این افراد چقدر است؟ فهرستی که تایید یا تکذیب نشد! به گزارش خراسان رضوی، فهرستی توسط یک منبع مطلع که خواست نامش فاش نشود به روزنامه خراسان ارسال شد. آن طور که ادعا شده بود این فهرست شامل اعضای شرکت تعاونی کشاورزی دامداران بخش رضویه شهرستان مشهد بود که  نام 2 هزار و 421 نفر در آن آمده و در انتهای آن مشخص شده بود 236 نفر از آن ها فوت شده اند. در خود فهرست اما نام هایی وجود دارد که هیچ اطلاعات دیگری مانند کد ملی، شماره تماس، نام پدر، شماره شناسنامه و تعداد و نحوه عضویت آن ها نیز مشخص نشده و فقط یک اسم هستند به طوری که فقط اطلاعات هزار و 353 نفر تکمیل بود.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.