اولتیماتوم به وزیر نفت/ مصوبه مهم درباره نرخ خوراک پتروشیمی ها

سازمان بازرسی در نامه ای به تاریخ ۲۱ دی ماه خطاب به ‎اوجی وزیر نفت، از او خواسته ظرف ۳ روز به ایرادات قانونی انتصاب ‎علی عسگری در ‎هولدینگ خلیج فارس پاسخ دهد

به گزارش اقتصادنیوز ، در متن خبرهای سیاسی مذاکرات وین از روز گذشته از سر گرفته شد، و در سوی دیگر در متن خبرهای اقتصادی هیات دولت دیروز مهمترین مصوبه در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی ها را به تصویب رساند.

اخبار سیاسی | مذاکرات وین از دیروز شروع شد

مذاکرات احیای برجام از ۸ آذر در وین در سطح معاونان وزیران امور خارجه آغاز شده است و طرف ها با وجود اختلاف نظرهای زیاد در بحث های مختلف توانسته اند به راه حل های قابل توجهی برای رفع این اختلاف ها دست یابند با این حال همان طور که تا کنون بارها گفته شد تا درباره همه چیز توافق نشود، درباره هیچ چیز توافق نشد. سخنگوی جوزپ بورل گفته است: در مذاکرات احیای برجام، زمان به نفع ما نیست؛ ضروری است که بزودی به یک راه حل برسیم. اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی گفت: کارگروه برچیدن تحریم‌ ها در ادامه مذاکرات وین در خصوص برجام دیروز تشکیل جلسه داد. مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه در مصاحبه‌ای گفت که واشنگتن در حال پرداخت بهای اشتباه فاجعه بار ترامپ درباره برجام است

اخبار اقتصادی | مصوبه هیات وزیران درباره نرخ خوراک پتروشیمی ها

در مهمترین رویدادهای اقتصادی، هیأت وزیران در راستای مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت درخصوص نحوه محاسبه نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها، با اصلاح لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در این خصوص موافقت کرد. همچنین نرخ گاز سوخت پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع پایین دستی، مجتمع‌های احیای فولاد و مصارف مربوط به یوتیلیتی شامل برق، آب، اکسیژن و غیره آنها معادل ۴۰ درصد نرخ خوراک گاز پتروشیمی میباشد و همچنین صنایع سیمان و سایر صنایع معادل ۱۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تعیین میگردد. معادل کاهش در منابع ناشی از این تصمیم نیز میبایستی به صورت کاهش در مصارف تبصره (۱۴) اعمال شود.

هیأت وزیران به منظور تأمین نظر مجلس شورای اسلامی درخصوص آیین نامه اجرایی بند (ب) ماده (۴۴) قانون برنامه ششم توسعه موضوع تعیین قیمت خرید برق با توجه به ساز و کار بازار در بورس، با پیشنهاد معاونت حقوقی رئیس جمهور مبنی بر اصلاح آیین نامه مذکور موافقت کرد. به موجب این اصلاحیه، وزارت نیرو موظف است به منظور افزایش بازدهی و ضریب بهره وری نیروگاه‌ها، نسبت به صدور موافقتنامه اصولی یا انعقاد قرارداد خرید برق برای طرح‌های احداث نیروگاه‌های جدید با بازدهی ۵۵ درصد تا ۶۰ درصد اقدام کند. این وزارتخانه همچنین موظف است قیمت برق را با توجه به سازوکار بازار بورس تعیین کند

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ از اختصاص درآمد مازاد نفتی تا سقف ۵.۵ میلیارد دلار به تولید مسکن، تنش آبی اشتغالزایی و اجرای پروژه‌های پیشران خبر داد. احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد گفته است: همکاری وزارتخانه‌ها با طرف چینی طبق قراردادهایشان پیگیری می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی، افشین خانی را به سمت معاون ارزی، ابوذر سروش را به سمت معاون نظارت و محسن کریمی را به سمت معاون بین‌الملل بانک مرکزی منصوب کرد.

اخبار شرکت ها | اولتیماتوم سازمان بازرسی به وزیر نفت

#فارس | سازمان بازرسی در نامه ای به تاریخ ۲۱ دی ماه خطاب به ‎اوجی وزیر نفت، از او خواسته ظرف ۳ روز به ایرادات قانونی انتصاب ‎علی عسگری در ‎هولدینگ خلیج فارس پاسخ دهد.

#رازی | بیمه رازی گفته است: با توجه به صورتجلسه تنظیمی بین بیمه رازی و سایپا (#خساپا) و کارگزاری سایپا در پایان سال 1397 جریمه تاخیر مطالبات از سایپا با نرخ تنزیل 18 سالانه محاسبه شد.

#ثباغ | بلوک 1.62 درصدی شهرسازی و خانه سازی باغمیشه با قیمت هر سهم 754 تومان در دوشنبه 4 بهمن عرضه میشود.

#وبملت | رضا دولت‌آبادی، مدیرعامل بانک ملت گفته است: در پروژه خط لوله انتقال سوخت تابش ۳۰۰ میلیون یورو معادل ۹ هزار میلیارد تومان توسط بانک ملت سرمایه‌گذاری خواهد شد.

#تجلی | تحلی سرمایه از تعهدنامه از سهامدار عمده جهت تقبل کلیه آثار مالی و حقوقی بدهیهای احتمالی و معوق قبل از عرضه عمومی خبر داد.

#غگرجی | بسکویت گرجی اعلام کرد: با توجه به بلا استفاده بودن ماشین تولیدی و تغییر سیاست های کلان شرکت ماشین الات را به مزایده گذاشته که طی فرایند برگزای مزایده ، پیشنهادی به شرکت واصل نگرید و با توجه به درنظرگرفتن مبلغ ارزیابی کارشناس و بنا به پیگیری های واحد بازرگانی شرکت با تایید و تصویب هیئت مدیره به فروش رسید .

#پارس | پتروشیمی پارس در مرحله نهایی افزایش سرمایه است. مبلغ سرمایه جدید از48.261 هزار میلیارد تومان به 48.256 هزار میلیارد تومان اصلاح شد. حسابرس گزارش توجیهی 7943  درصدی افزایش سرمایه پارس را تایید کرد. افزایش سرمایه از 600 میلیارد تومان به 48.256 میلیارد تومان از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها رسید.

#سپید | مجوز افزایش سرمایه 199 درصدی سپید ماکیان از محل محل سود انباشته صادر شد.

#پتایر | مجوز افزایش سرمایه 32 درصدی ایران تایر از محل سود انباشته صادر شد

#کسرا | مجوز افزایش سرمایه 187 درصدی سرامیک های صنعتی اردکان از محل سود انباشته، مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صادر شد.

#فاما | مجوز افزایش سرمایه 67 درصدی صنعتی آما از محل سود انباشته صادر شد.

#خدیزل | مجوز افزایش سرمایه 700 درصدی بهمن دیزل از محل سود انباشته صادر شد.

#نوین | مجوز افزایش سرمایه 129 درصدی بیمه نوین از محل سود انباشته صادر شد.

#کپرور | مجوز افزایش سرمایه 217 درصدی فرآوری زغال سنگ پرورده طبس از محل سود انباشته صادر شد.

#تنوین | مجوز افزایش سرمایه 33 درصدی تامین سرمایه نوین از محل سود انباشته صادر شد.

#فملی | افزایش سرمایۀ شرکت ملی صنایع مس ایران از 20 هزار میلیارد تومان به 40 هزار میلیارد تومان (از محل سود انباشته) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#سغدیر | مجمع سالیانه شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر برگزار شد و براین اساس افزایش سرمایه شرکت اصلی از محل اندوخته سرمایه ای، عرضه اولیه سهام سیمان سفید شرق و شرکت سیمان منددشتی از برنامه های آتی شرکت است. در مجمع سغدیر ۱۲۰ تومان سود نقدی تقسیم شد که تا ۲۲ بهمن ماه سود سهامداران حقیقی و صندوق ها پرداخت می‌شود.

#آریا | مجمع سالانه پلیمر آریا ساسول برگزار شد و خبر خوش از این شرکت، این است که شرکت در اولین فرصت مجمع عمومی سال ۱۴۰۰ را برگزار خواهد کرد و تلاش ما این است که در پایان فروردین ماه یا در اوایل هفته اردیبهشت ماه برگزار شود و تقسیم سود هم به سرعت اتفاق خواهد افتاد. طرح‌توسعه اصلی آریاساسول، احداث واحد پلی اتیلن سنگین و متوسط است که در میانه سال ۱۴۰۲ به سرویس خواهد آمد و ۱۰۰ میلیون دلار به سود خالص شرکت اضافه خواهد کرد.  پروژه سی تری پلاس حدود ۱۰ میلیون دلار به سود شرکت اضافه خواهد شد که در مجموع ۱۱۰ میلیون دلار خواهد بود. در پایان این جلسه افزایش سرمایه ۵۰ درصدی شرکت از محل سود انباشته از مبلغ ۹۱۶ میلیارد تومان به مبلغ ۱۳۷۵ میلیارد تومان به تصویب مجمع رسید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.