آپدیت ماپدیت چه‌خبر؟!

شهاب پاک‌نگر

تلگرام در آخرین آپدیتش امکان کامنت گذاشتن پای پست را هم فراهم کرده اما به نظر ما واتس‌اپ  بعد از سروش، کماکان با اختلاف بهترین پیام‌رسان دنیاست، به این دلایل:

الف) واتس‌اپ به ما یاد می‌دهد صبور باشیم. نمونه‌اش همین که شما نمی‌توانید ویس را در دور تند گوش کنید و حتی اجازه ندارید موقع شنیدن ویس کار دیگری انجام دهید. اما تلگرام دنبال این است که بنیان خانواده را سست کند و شما همزمان بتوانید چندتا کار را باهم انجام دهید.

ب)  واتس‌اپ گذرا بودن زندگی‌ را به ما گوشزد می‌کند. هیچ دلیلی ندارد امروز، به فایلی که یک نفر دیروز برای‌تان فرستاده، دسترسی داشته باشید. اما تلگرام مثل یک نظام سرمایه‌داریِ کثیف، شما را طمع‌کار می‌کند و حتی می‌توانید فایل‌های‌تان را درونش پوشه بندی کنید.

ج) حتما آن داستان قدیمی را شنیده‌اید که یک پدر به فرزندش یک صفحه سفید داد و بعد گفت بیا این میخ‌ها را در آن بکوب و در بیار بعد گفت کارهای اشتباه مثل این میخ‌ها می‌مانند که جایش همیشه باقی می‌ماند. واتس‌اپ همان پدر مهربان است که به ما یاد می‌دهد کوچکترین اشتباه تا آخر عمر گریبانت را می‌گیرد و اگر یک پیام را اشتباه بفرستی  و چند ساعت بعد بفهمی، مثل این است که یک اره‌ی کُند وسط درخت گیر کند، نه می‌شود درخت را قطع کرد، نه اره را درآورد.

د) فارغ از این پیام‌های اخلاقی، واتس‌اپ ویژگی‌های مثبت دیگری هم دارد، مثلاً سرعت بالا در آپلود و دانلود فایل‌ها. شاید شما از سرعت واتس‌اپ نازاضی باشید. باید بگوییم این سرعت بالای اپلیکیشن است، ببینید اگر سرعتش پایین بود دیگر چه می‌شد.

ه‍) بین اپلیکیشن‌ها، واتس‌اپ به اپِ ثبات معروف است. ببینید همه اپلیکیشن‌ها هِی آپدیت جدید می‌دهند و تغییر می‌کنند، اما واتس‌اپ ثبات نهایت هر چند سال یک‌بار یک آپدیت می‌دهد که هیچ فرقی با قبلی ندارد، صرفاً خواسته بگوید ماهم بلدیم آپدیت کنیم.

و) در واتس‌اپ تقریباً آزادی مطلق وجود دارد. شاید بگویید که ما حتی نمی‌توانیم هر فایلی را که خواستیم آپلود کنیم یا برای فوروارد کردن باید اول دانلود کنیم بعد فوروارد کنیم و این دیگر چه آزادی مطلقی است؟! اولاً همین که شما می‌توانید این را بگویید خودش نشانه آزادی است ثانیاً ما نگفتیم آزادی مطلق برای چه کسی. طراحان این اپلیکیشن، آزادی مطلق دارند که هرجوری دوست داشتند به نظر مخاطبان توجه نکنند.

ز) در نهایت باید بگوییم که ما خودمان انتخاب کردیم که از واتس‌اپ استفاده کنیم و خیلی هم از آن راضی هستیم. البته این وسط فیلتر شدن تلگرام هم بی‌تاثیر نبود.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.