خطیب‌زاده: بخشی از پرانتزها پاکسازی شده/ واشنگتن باید درباره موضوعات باقی مانده تصمیم بگیرد

آنچه که مانده است موضوعات مهم و تصمیمات سیاسی خاص است و واشنگتن باید تصمیم خود را بگیرد و اعلام کند

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه بسیاری از جداول و ستون‌های جداول در مذاکرات وین آماده شده و بخشی از پرانتزها نیز پاکسازی شده است، گفت: آنچه که مانده است موضوعات مهم و تصمیمات سیاسی خاص است و واشنگتن باید تصمیم خود را بگیرد و اعلام کند.

به گزارش ایرنا، «سعید خطیب زاده» امروز دوشنبه در نشست خبری در مورد روند مذاکرات وین گفت: طی روزهای اخیر هیات‌ها گفت و گوهای فشرده ای در وین داشتند و برای تنفسی به تهران برگشتند. تمرکز جلسات در چهار مورد بوده است و در این تنفس هم جلسات کارشناسی در وین قطع نبود.

وی ادامه داد: در آخرین وضعیت گفت و گوها بسیاری از جداول آماده شده و ستون های جداول نیز آماده شده است. بخشی از پرانتزها نیز پاکسازی شده است و توافقات هم در حال تبدیل شدن به جملات و کلمات تبدیل  هستند. آنچه که مانده است، موضوعات مهم و تصمیمات خاص سیاسی است و طرف واشنگتن باید تصمیم خود را بگیرد و اعلام کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: اگر این اتفاقات بیفتد، با سرعت خوبی به سمت توافق خوب و قابل اتکا در حرکت هستیم.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه برای نجات توافق هسته‌ای تنها چند هفته فرصت باقی است و در صورت شکست مذاکرات واشنگتن سایر گزینه ها را هم بررسی خواهد کرد، گفت: من به وزیر امور خارجه آمریکا توصیه می‌کنم که تمام تلاش، همت و اگر ابتکاری دارندآن را  به کار ببرند که همین پلن A که در دست هست به نتیجه برسد.

وی اضافه کرد: پلن B برای هیچ کشوری جذابیت لازم را ندارد  , آقای بلینکن بهتر از هر کس دیگری می داند که هر کشوری برای خودش پلن B دارد و شاید پلن B جمهوری اسلامی ایران هم خیلی جذابیتی برای آنها نداشته باشد.بنابراین تمام همت و تلاش خود را بگذارند برای اینکه نشان بدهند برای پلن A اراده لازم را دارند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص برخی ددلاین های ساختگی مقامات‌آمریکایی اظهار کرد: رییس جمهور فعلی ایالات متحده، تیم سیاست خارجی و مذاکره کنندگانش در وین می‌دانند که اگر امروز برجام زنده است، به خاطر جمهوری اسلامی ایران است نه به خاطر ایالات متحده که از برجام خارج شد و تمام تلاشش را کرد که این برجام را همان موقع از بین ببرد آنها اگر آنها دچار فراموشی هستند نظام بین الملل دچار فراموشی نیست و بهتر است از مسیری که رفتند برگردند.

خطیب زاده اضافه کرد: ما امروز همچنان شاهد پیگیری همان مسیر اشتباه هستیم و مادامی که ما در رفتار آنها تغییری نبینیم، واقعاً نمی‌توانیم بگوییم به نقطه‌ای رسیدیم که توافق پایدار و قابل اتکا در دسترس است.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره حاکمیت ملی سوریه گفت: حاکمیت ملی سوریه باید برای همه کشورها مورد احترام واقع شود، ما سازوکاری در مورد سوریه داریم که بر اساس آن همه اختلافات حل و فصل می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد سفر رییس جمهور به روسیه گفت: سفر رییس جمهور به روسیه بسیار حائز اهمیت است و در مسیر سیاسا خارجی متوازن دولت است .آقای رییسی در این سفر با همتای خود ملاقات خواهند داشت و در مورد مسایل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی رایزنی و گفت و گو خواهند کرد.

به گفته خطیب زاده، وزارت امور خارجه طی هفته‌های گذشته تیمی را مامور انجام این سفر کرده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.