موج ششم در راه است؟

عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا: موج اومیکرون برق‌آسا است

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا موج ششم کرونا در کشور را دور از ذهن نمی‌داند: «با این حال، همه ما امیدواریم این اتفاق نیفتد و دوباره روزهای اوج کرونا در کشور را شاهد نباشیم.»

راضیه زرگری: دکتر مسعود مردانی موج ششم کرونا در کشور را دور از ذهن نمی‌داند: «با این حال، دقیقا نمی‌توان گفت سرعت انتشار اُمیکرون در ایران چقدر است. به نظر می‌رسد سرعت اُمیکرون در کشور ما برق‌آسا باشد و شاید ما تا اواخر بهمن دوباره شاهد اوج همه‌گیری کرونا در کشور باشیم.»

40درصد تست‌ها و نمونه‌گیری‌هایی که برای کرونا بررسی می‌شود، اُمیکرون است، ولی نمی‌توان گفت این آمار دقیق گردش کرونا در ایران است. مسعود مردانی در گفت‌وگو با «شهروندآنلاین» با اشاره به اینکه نمی‌توان گفت 40درصد ابتلاهای این روزها در کشور اُمیکرون است، می‌گوید: «همه موارد ابتلا تست نمی‌دهند و بررسی هم نمی‌شوند. بسیاری از موارد بدون بررسی کووید دوره بیماری را پشت‌سر می‌گذارند.»

تعداد تست‌هایی که امروز در کشور برای بررسی اُمیکرون انجام می‌شود، پایین است. مردانی با استناد به این موضوع توضیح می‌دهد: «دقیقا نمی‌توان گفت سرعت انتشار اُمیکرون در ایران چقدر است. اما به نظر می‌رسد سرعت گسترش اُمیکرون در کشور ما برق‌آسا باشد و شاید تا اواخر بهمن دوباره شاهد اوج همه‌گیری کرونا در کشور باشیم.»

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا موج ششم کرونا در کشور را دور از ذهن نمی‌داند: «با این حال، همه ما امیدواریم این اتفاق نیفتد و دوباره روزهای اوج کرونا در کشور را شاهد نباشیم.»

مردانی با اشاره به اینکه مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و توصیه‌های ستاد کرونا دیگر جدی نیستند، تاکید می‌کند: «موضوع مهم دیگر این است که در شرایط فعلی موارد مرگ‌ومیر ناشی از کرونا دلتا به رقم‌های آخر رسیده و اکثر آی‌سی‌یو بیمارستان‌ها خالی از بیماران کرونایی شده است. به علاوه موارد ابتلای این روزها اکثرا اُمیکرون دارند؛ من به شخصه روزانه 12-10 بیمار اُمیکرونی می‌بینم، با این حال، شدت بیماری آنها به حدی نیست که نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشند. خودشان هم وقتی می‌بینند حال‌شان بد نیست، اصراری به بستری‌شدن وجود ندارد.»

دو دوز واکسن، جلوی اُمیکرون را نمی‌گیرد

او توضیح می‌دهد: «آمارها زمانی تغییر محسوس خواهد کرد که موارد ابتلا به صورت نجومی بالا برود. در آن صورت احتمالا تعداد زیادی بستری در بخش مراقبت‌های ویژه هم خواهیم داشت.»

اهمیت تکمیل واکسیناسیون برای جلوگیری از ابتلا به سویه جدید کرونا بسیار زیاد است، به طوری که مردانی هم تاکید می‌کند: «با دو نوبت واکسنی که تا الان اکثریت جامعه دریافت کرده‌اند، ایمنی چندانی در برابر اُمیکرون صورت نمی‌گیرد، اما اگر مردم دو دوز به همراه دوز بوستر یا یادآور را دریافت کنند، ایمنی قوی خواهند داشت. کسانی که علاوه بر سه دوز واکسن یک بار هم به کرونا مبتلا شده باشند، احتمالا می‌توانند خوشحال باشند که ایمنی کامل نصیب‌شان شده است.»

از محدودیت‌های دوباره فعلا خبری نیست

این هفته به دلیل حاضرنشدن تعدادی از وزرا جلسه کمیته ستاد کشوری مقابله با کرونا برگزار نشد. مردانی می‌گوید: «هفته آینده جلسه خواهیم داشت و در صورتی که روند حرکت اُمیکرون نگران‌کننده باشد، درباره اعمال محدودیت‌های دوباره پیشنهاد می‌دهیم. در حال حاضر منتظریم ببینیم روند بیماری به چه صورت است. الان ممکن است درخواست‌ها برای اعمال محدودیت بی‌نتیجه بماند. روند بیماری را باید بررسی کنیم و بعد برای اعمال محدودیت‌های بیشتر تصمیم‌گیری شود.»

گفتنی است در هفته‌های اخیر درصد ابتلا به اُمیکرون و تعداد موارد این سویه در کشور در حال افزایش است و به نظر می‌رسد که سیگنالی هشداردهنده برای موج ششم باشد و در صورت ادامه این شرایط، هفته آینده اُمیکرون به ویروس غالب در کشور بدل می‌شود. در روزهای اخیر ثبت تعدادی مرگ ناشی از اُمیکرون را در استان‌های مختلف داشتیم که چیز دور از انتظاری نبود. قبلا هم تمام متخصصان اعلام کرده بودند هرچند شدت اُمیکرون بسیار کمتر از دلتاست، اما با یک سرماخوردگی قابل مقایسه نیست.

سویه جدید کرونا هم می‌تواند بیماری شدید و هم مرگ به دنبال داشته باشد. زمانی که تعداد موارد افزایش می‌یابد، طبیعی است که منجر به مرگ‌ومیر هم می‌شود. این در حالی است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم از نظر ماسک، هم حضور در اجتماعات و … بسیار پایین آمده و فعلا خبری از اعمال محدودیت‌ها از طرف نهادهای رسمی نیست. تجربه نشان داده است تا سخت‌گیری وجود نداشته باشد، مردم هم در رعایت پروتکل‌ها و توصیه‌های بهداشتی همراهی چندانی نمی‌کنند.

در عین حال، از نظر پزشکی و بر اساس تجربیاتی که در سویه‌های گذشته به دست آمده، این تصور اشتباه است که فروکش کردن یک موج یعنی روزهای پایانی همه‌گیری. نباید فریب ادعاهایی نظیر اینکه اُمیکرون پایان کروناست را خورد. هنوز میلیون‌ها نفر در دنیا واکسن تزریق نکرده‌اند و احتمالا جهش‌های دیگری هم وجود دارد که می‌تواند شدید باشد. 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.