از “ابوذلیل! ” تا” خنده‌ها و گریه‌های شاپوری”/ مرور روزنامه های صبح کشور

حمله به ابوظبی، رمز ارز ملی، تحولات بانکی به دستور رئیسی ، ارز ترجیحی و موج جدید کرونا از مسائل مورد توجه رسانه ها بود

امروز روزنامه های صبح همچنان پیگیر برجام و سالگرد آن بودند. حمله به ابوظبی، رمز ارز ملی، تحولات بانکی به دستور رئیسی ، ارز ترجیحی و موج جدید کرونا از دیگر مسائل مورد توجه رسانه ها بود. با هم مروری داریم بر برخی از این موارد؛

 ابوذلیل!

به نوشته وطن امروز، ظهر دیروز پلیس ابوظبی و سپس خبرگزاری رسمی امارات از انفجار در منطقه صنعتی «المصفح» در جنوب‌غرب ابوظبی و سپس آتش‌سوزی در بخشی از محوطه فرودگاه بین‌المللی امارات خبر دادند.  اندکی پس از انتشار این خبر، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن با انتشار پستی در توئیتر به طور تلویحی مسؤولیت حمله به فرودگاه ابوظبی را بر عهده گرفت. «سریع» اعلام کرد بزودی جزئیات این عملیات موفق علیه «عمق خاک امارات» را منتشر می‌کند. وی در کنفرانس خبری در این خصوص اعلام کرد ارتش یمن مناطق مختلفی در ابوظبی و دوبی را با چندین پهپاد و 10 موشک هدف قرار داده است. رسانه‌ها اعلام کردند این اقدام در پاسخ به تنش امارات علیه یمن و ادامه محاصره آن صورت گرفته است. در همین حال خبرگزاری رویترز اعلام کرد نشست برنامه‌ریزی شده رئیس‌جمهور کره‌جنوبی و ولیعهد ابوظبی به دلیل آنچه مقامات اماراتی آن را «تحولات فوری و غیرمنتظره» عنوان کردند، لغو شد. ائتلاف سعودی نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد چندین پهپاد را که از فرودگاه صنعا برخاسته‌اند، رصد کرده است. به نظر می‌رسد این اطلاعیه ائتلاف سعودی در توجیه «محاصره هوایی اعمال شده بر فرودگاه صنعا» منتشر شده است. بر این اساس  احتمال حملات هوایی ائتلاف به صنعا در روزهای آتی وجود دارد.

بايدن به توافق با ايران نياز جدی دارد

آرمان ملی نوشت: آیا ایران و کشورهای غربی به یک توافق بلندمدت خواهند رسید و یا در شرایط کنونی زمینه برای توافق موقت بیشتر فراهم است؟ «آرمان ملی» برای پاسخ به این سؤال و تحلیل و بررسی آخرین وضعیت مذاکرات با دکتر صباح زنگنه تحلیلگر روابط بین‌الملل گفت‌وگو کرده است. زنگنه معتقد است:«‌در شرایط کنونی راهی به‌جز خوشبینی و امیدواری نسبت به آینده و رسیدن به یک‌ راه‌حل ماندگار وجود ندارد و طرفین نیز به‌خوبی به این نکته آگاهی دارند. واقعیت این است که اگر امروز نتوان به راه‌حل‌های ماندگار دست پیدا کرد حداقل این است که می‌توان نسبت به راه‌حل‌های موقت امیدوار بود. نکته حائز اهمیت این است که آینده سیاسی رئیسی و بایدن با هم متفاوت است. رئیسی تازه قدرت را در ایران به دست گرفته و احتمال تکرار دوران ریاست جمهوری وی نیز در آینده وجود دارد. با این‌وجود این وضعیت درباره بایدن صادق نیست. نزدیک به دو سال از عمر دولت بایدن گذشته و وی با چالش‌های مهمی در جامعه آمریکا مواجه است». در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.  مذاکرات در حالی ادامـــه پیدا می‌کند که خبرهای امیدوارکننده‌ای نسبت به گذشته به گوش می‌رسد.آیا ایران و کشورهای غربی در مسیر توافق قرار گرفته‌اند؟ هنوز اتفـــاق مشخصی که بتوان آن را نشانه‌ای برای تـــوافق قلمداد کرد رخ نداده است. تجربه نشــان داده طولانی کردن مذاکرات به‌جز اینکــه طرفین وارد جزئیات مختلف شوند و شرایــط را پیچیده‌تر کنند نتایج دیگری به همراه نخواهد داشت.

رمزارز ملی، وارد شدن به دنیای جدید ثروت؟

به نوشته ابتکار،روز گذشته هفتمین همایش مالی اسلامی توسط انجمن مالی اسلامی برگزار شد. علی صالح‌آبادی، رئیس بانک مرکزی در اجلاس انجمن مالی اسلامی از تصویب چارچوب انتشار ارز دیجیتال ملی خبر داده اما هنوز جزئیاتی اعلام نشده است و رئیس بانک مرکزی هیچ توضیحی درباره چارچوب انتشار رمزارز ملی اعلام نکرد.خبر تصویب چارچوب انتشار ارز دیجیتال ملی این پرسش را مطرح می‌کند که با انتشار رمز ارز ملی چه چیزی در انتظار اقتصاد خواهد بود؟ عباس آشتیانی، عضو انجمن بلاکچین با اشاره به خبرها مبنی بر تصویب چارچوب انتشار ارز دیجیتال ملی به «ابتکار» گفت: رمزارز ملی شکل دیگری از ریال است و به همان صورت که ما ریال را در دوره‌ای به شکل سکه، پس از آن به شکل اسکناس و درنهایت در قالب کارت‌های بانکی داشته‌ایم، ارز ملی را نیز خواهیم داشت. بنابراین ارز دیجیتال ملی تصویر دیگری از پول ملی ما خواهد بود.وی ادامه داد: طبیعتاً انتشار رمزارز ملی و تمام سیاست‌های پولی حاکم بر ریال در اختیار بانک مرکزی بوده و با همان فرمت کار ادامه پیدا خواهد کرد. بدون شک استفاده از رمز ارز ملی می‌تواند مزایایی را برای اقتصاد ایران به همراه داشته باشد.

سبقت صادراتی از برجام

روزنامه ایران نوشت:جدید‌ترین آمار تجارت خارجی عنوان می‌کند که میزان مبادلات کشور به حدود 122 میلیون تن کالا به ارزش 72میلیارد و 100 میلیون دلار در نه ماهه ابتدایی سال 1400 رسیده است. در این بین میزان صادرات کالا‌های غیرنفتی بالغ‌ بر 92 میلیون تن به ارزش 35 میلیارد و 100 میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل صعود 8درصدی در وزن و 40درصدی در ارزش دلاری داشته است. بررسی وضعیت صادرات نه ماهه سال‌های 1394 تا 1400 نشان می‌دهد که رشد 8 درصدی در وزن و 40 درصدی در ارزش صادرات کالا‌های غیرنفتی در نه ماهه اخیر بهترین عملکرد صادراتی از سال 1395 به بعد هم در بعد وزنی و هم در بعد ارزشی است. با وجود این و با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها در سال 2021 این سؤال پیش می‌آید که جهش صادراتی تنها به افزایش ارزش دلاری کالا‌ها برمی‌گردد؟ به اعتقاد رئیس کل قبلی بانک مرکزی، عبدالناصر همتی که در صفحه شخصی خودش اعلام نمود، این جهش صادراتی تنها به رشد قیمت فرآورده‌های نفتی برمی‌گردد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این همه ماجرا نیست. براساس آمار‌های تفکیکی 5 گروه کالایی «چدن، آهن و فولاد»، «مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از آن»، «محصولات شیمیایی آلی»، «میوه‌های خوراکی و پوست مرکبات» و «مس و مصنوعات مسی» بیش‌ترین سهم را در ارزش صادرات کشور و رشد آن داشته‌اند. بیش از 7 میلیارد دلار از افزایش 10 میلیارد دلاری صادرات کشور در نه ماهه ابتدایی سال به این گروه‌ها اختصاص دارند که 3 مورد آنها با افزایش وزنی صادرات و دو مورد با کاهش رو به رو بوده‌اند.

به مرگ گرفتن سازمان نظام پزشکی با طرح ویزیت ۳۰۰ هزار تومانی!

به نوشت روزنامه جوان ؛ماجرای تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی و مزد درمان هر سال با حاشیه‌ها و چالش‌هایی همراه است. امسال هم رئیس تازه نفس سازمان نظام پزشکی در دفاع از هم‌صنفان پزشکش سنگ‌تمام گذاشته و ضمن پافشاری بر تصویب‌شدن رشد ۶۰ درصدی تعرفه‌های درمان، در صفحه اینستاگرامش پستی را به اشتراک گذاشته که تحت عنوان جدول بهای تمام‌شده، خدمات پزشکان قیمت‌هایی عجیب و غریب را ارائه کرده‌است. به طور نمونه طبق این جدول هزینه تمام‌شده خدمات یک پزشک متخصص برای سال ۱۴۰۱ چیزی حدود ۱۲۴ درصد رشد خواهد داشت و این پزشک برای جبران هزینه‌هایش باید ویزیتی ۲۹۴ هزار تومانی از بیماران دریافت کند! مطابق جدول منتشر شده از سوی سازمان نظام پزشکی شما برای مراجعه به پزشک عمومی برای درمان یک سرماخوردگی ساده طبق برآورد این سازمان باید ۱۸۴ هزار تومان ویزیت پرداخت کنید تا هزینه تمام شده برای این پزشک جبران شود! علی سالاریان، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی در توضیح درباره جدول منتشر‌شده در فضای مجازی درباره «بهای تمام‌شده خدمات تشخیصی درمانی در سال ۱۴۰۱» می‌گوید: «این جدول کار کارشناسی و ارزیابی مجامع علمی، انجمن‌های مختلف پزشکی و اداره اقتصاد سلامت سازمان نظامی پزشکی از ارقام واقعی و تمام‌شده خدمات پزشکی در سال آینده است که در قالب یک جدول به صورت محرمانه به سازمان برنامه و بودجه ارسال شد تا در جریان قیمت تمام‌شده خدمات قرار بگیرند.»

ماجراهای «۴۲۰۰ تومانی لعنتی»

روزنامه خراسان نوشت:هنوز غول چراغ جادوی جهانگیری در اقتصاد ایران سه ماهه نشده بود که در یادداشت -۲۶ تیر ۹۷- در همین ستون با عنوان «این ۴۲۰۰ تومانی لعنتی» ابعاد فساد آفرین این مولود نامبارک در اقتصاد ایران را برشمردم؛ اما کو گوش شنوا؟! آن روزها «۴۲۰۰ تومانی لعنتی » را «ارز جهانگیری» می‌خواندند و امروز این غول سه ساله با عنوان «ارز ترجیحی» به یکی از چالش‌های جدی بودجه ۱۴۰۱ بین دولت و مجلس تبدیل شده است. موافقان حذف ارز ترجیحی بر این باورند که این نوع ارز – آن هم با این میزان تفاوت نرخ با بازار آزاد – مرکز رانت و فساد است و آثار آن در سفره مردم آشکار نمی شود و اصولاً ارز چند نرخی در یک اقتصاد سالم معنا و مفهومی ندارد. اما مخالفان معتقدند، حذف ارز ترجیحی بدون اندیشیدن تمهیداتی برای آثار تورمی آن، موجب جهش شدید قیمت‌ها و در نتیجه یک تورم وحشتناک خواهد شد و از طرف دیگر اقتصاد کشور هنوز یک اقتصاد سالم و تثبیت شده نیست که بتوان با نسخه اقتصادهای سالم آن را مدیریت کرد. آن ها از گوشت ۳۰۰ هزار تومانی، مرغ ۱۰۰ هزار تومانی، بنزین ۲۰ هزار تومانی و… در صورت حذف ارز ترجیحی خبر می دهند.اگر دیدگاه مخالفان و موافقان حذف ارز ترجیحی را مورد کنکاش و ارزیابی دقیق قرار دهیم به این باور می‌رسیم که هر دو طرف به نوعی درست می‌گویند؛ ارز ترجیحی طی سه سال گذشته منشأ فسادهای بزرگ بوده است و برخی از صاحبان قدرت و ثروت و نیز بعضی از افراد با نفوذ و دارای امضای طلایی را به ثروت‌های کلان و باد آورده رسانده است، اگرچه هیچ گاه اسامی ازمابهتران- که این‌ «۴۲۰۰ تومانی لعنتی» را بلعیدند و روی آن یک لیوان آب خنک نوش جان کردند وآب هم از آب تکان نخورد- منتشر نشد.

سکوت درباره «روز اجرای برجام»؛ فراموشی یا خجالت؟!

روزنامه کيهان می نویسد: دیروز 27 دی‌ماه، طبق «برنامه جامع اقدام مشترک/ برجام»، سالگرد «روز اجرای توافق» بود. تیم مذاکره‌کننده ظریف، برخلاف نام غلط‌انداز «برنامه اقدام مشترک»، پذیرفت که ابتدا طرف ایرانی تمام تعهداتش را به شکل نقد، یکجا، غیرقابل برگشت (یا با امکان بازگشت طولانی‌مدت) و در کمتر از دو ماه انجام دهد. این روند که از جمله شامل انتقال 9700 کیلو گرم (97 درصد ذخائر) اورانیوم غنی‌شده به خارج از کشور، اوراق کردن و ازهم‌گسیختن 15هزار سانتریفیوژ از مجموع 19هزار سانتریفیوژ، و بتن‌ریزی در رآکتور اراک بود، 27 مهرماه 94 آغاز و تا 26 دی‌ماه به انجام رسید. تازه پس از واگذاری نقد همه این امتیازات قرار بود، روز 27 دی‌ماه 94، «روز اجرای توافق» برای لغو تحریم‌ها باشد؛ روزی که هرگز فرا نرسید؛ نه در دولت اوباما و نه در دوره ‌ترامپ و بایدن! دولت آمریکا از همان ابتدا به تعبیر آقای صالحی که خود از مذاکره‌کنندگان بود، «دبّه» کرد. تعلیق را جایگزین لغو تحریم‌ها کرد و در ازای نمایش تعلیق یک تحریم، یک یا چند تحریم دیگر را اعلام یا اجرا کرد! تحریم‌های آیسا، سیسادا، ویزا و همچنین تدارک تحریم‌های کاتسا، محصول این دوره دغلکاری دولت آمریکاست. پس از آن هم که ‌ترامپ روی کار آمد، به واسطه کسب اطمینان از اینکه دولت روحانی در صورت خروج آمریکا و بازگرداندن تحریم‌ها، از توافق خارج نمی‌شود، اقدام به خروج از برجام و زیرپا گذاشتن تمام تعهدات کرد.

ازدواج زیاد شد

همشهری نوشت: سازمان ثبت‌احوال کشور چندی پیش نتایج آخرین بررسی‌های انجام‌شده در زمینه نرخ ازدواج را اعلام کرد. این آمار براساس تفکیک استان‌ها و بر مبنای کمترین و بیشترین نرخ ازدواج ارائه شده بود. به گزارش همشهری، طبق اعلام سازمان ثبت احوال کشور، سمنان، البرز، اصفهان و بوشهر کمترین نرخ ازدواج را به ثبت‌ رسانده‌اند و در مقابل اردبیل، لرستان، سیستان‌وبلوچستان، خراسان‌جنوبی، کردستان، خراسان شمالی و کهگیلویه‌وبویراحمد دارای بیشترین نرخ ازدواج ثبت‌شده هستند. در این گزارش با توجه به این موضوع، دلایل قرارگرفتن استان در این تقسیم‌بندی و همچنین عوامل تأثیرگذار بر کاهش یا افزایش نرخ ازدواج در استان در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را بررسی کرده‌‌ایم.نرخ ازدواج در سیستان و بلوچستان براساس آمار ارائه شده از اداره کل ثبت احوال کشور نسبت به سایر استان‌ها بالاتر است. مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان در این‌باره به همشهری می‌گوید: کاهش درآمد و نداشتن شغل از مهم‌ترین عوامل کاهش نرخ ازدواج در کشور است درحالی‌که سیستان و بلوچستان به‌دلیل عوامل فرهنگی و عقیدتی‌ همچنان شاهد آمار بالای ازدواج است.

اي در همه‌جا كجاست پس‌خانه‌تو؟٭

به نوشته اعتماد؛خانه موسيقي ايران اخيرا باز هم مورد انتقاد برخي هنرمندان قرار گرفته و نامه‌اي نيز خطاب به اين خانه نوشته شده و به امضاي هنرمندان موسيقي كه منتقد عملكرد اين خانه هستند، رسيده است.خانه‌اي كه خود را تشكيلات صنفي، غيردولتي و غيرسياسي كليه هنرمندان دست‌اندركار موسيقي در رشته‌هاي مختلف تعريف مي‌كند «كه به انگيزه حفظ، گسترش، اعتلا، اشاعه و معرفي موسيقي و موسيقيدانان ايراني بر‌مبناي اصول فرهنگي قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران تاسيس شده است.» امضاكنندگان نامه اخير به اين خانه اما از عملكرد اين نهاد ناراضي هستند و آن را مطابق با چنين تعريفي نمي‌دانند. آنها به جنبه‌هاي مهمي از عملكرد اين خانه از جمله در زمينه انتخابات، ارايه گزارش شفاف از عملكرد و… انتقاد دارند.در بخشي از نامه آمده است: «امضا‌كنندگان اين نامه همچنين بنا به رسالت اجتماعي و مدني خويش و در جهت بهبود وضعيت هنر موسيقي و تمامي هنرمندان و دست‌اندركاران آن به‌خصوص در اين برهه خطير بر خود لازم مي‌دانند براي چندمين‌بار مشفقانه خانه‌ موسيقي ايران را به بازگشت به عملكرد صنفي و مدني خود، شفافيت بيشتر و تعامل گسترده با اعضاي صنف خود از هر ژانر و سليقه و ديدگاهي فراخوانده و اميدوار باشد با پايان دادن به مرزبندي‌هاي خودي و غيرخودي معمول آن نهاد، همه اهالي موسيقي را محرم بداند، سخنان، مشكلات و دغدغه‌هاي آنان را بشنود و در اين دوران نابسامان و تاريك بنا بر مسووليت ذاتي خود همراه و در كنارشان باشد.»

از حقوق پایین تا مالیات پلکانی

شرق نوشت: مدتی است که جامعه پزشکی هم به صنف معترض نسبت به حقوق خود اضافه شده است و در یک سال اخیر با اخبار متعددی از نارضایتی رزیدنت‌ها یا پزشکان عمومی روبه‌رو شده‌ایم. این ‌بار، نوبت به متخصصان طرحی ضریب کا در مناطق محروم رسیده تا از دغدغه‌های کاری خود بگویند؛ شغلی که مشخصا با جان مردم سر‌و‌کار دارد و همین موضوع هم حساسیتش را دوصد‌چندان می‌کند. از همین‌رو، روز گذشته نشست هم‌اندیشی نمایندگان متخصصان طرحی ضریب کا در مناطق محروم با تعدادی از اصحاب رسانه در محل این سازمان برگزار شد. نمایندگان متخصصان طرحی در مناطق محروم در این نشست به فقدان شرایط مطلوب کاری و همچنین نبود جذابیت به‌منظور ماندگاری پزشکان طرحی در مناطق محروم تأکید کردند، از مطالبات حقوقی خود گفتند و نسبت به استمرار این وضعیت برای حوزه سلامت کشور هشدار دادند.این افراد که بر اساس آرای پزشکان حاضر در گروه‌های مختلف انتخاب شده‌اند، در این نشست به نمایندگی از سایر همکاران خود از دغدغه‌های پنهان خود پرده برداشتند. علی سلحشور، متخصص بیهوشی، نخستین نماینده بود. او صحبت‌هایش را با اشاره به دوران تحصیل، دانشگاه، رزیدنتی و دوره طرح آغاز کرد: در ابتدای این نشست جا دارد به نکته‌ای مهم اشاره کنیم و آن هم اینکه وقتی در این جلسه از پزشک حرف می‌زنیم، روی صحبت ما نه درباره آن دسته از پزشکان باسابقه‌ای که مطب‌هایشان در بهترین مناطق شهر است و نوبت ویزیت‌هایشان فصلی و حتی سالانه است، بلکه می‌خواهیم درباره پزشکان متخصصی صحبت کنیم که به‌تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اند و باید دوره طرح خود را در مناطق محروم بگذرانند؛ یعنی پزشکان جوان طرح ضریب کا.

گاف بزرگ عراقچی در وین ۶

فرهیختگان نوشت:براساس پیگیری خبرنگار «فرهیختگان» از چهره‌های نزدیک به تیم مذاکره‌کننده با پایان یافتن هشتمین دور از مذاکرات وین بخش عمده‌ای از اصلاحات ارائه‌شده ازسوی ایران بر پیش‌نویس وین6 توسط سایر طرف‌ها پذیرفته شده است. روز گذشته برخی چهره‌های رسانه‌ای نزدیک به دولت روحانی در شبکه‌های اجتماعی خبری را منتشر کردند مبنی‌بر پایان‌یافتن مذاکرات هسته‌ای وین و توافق میان ایران و کشورهای اروپایی. در این خبرها آمده بود، توافق صورت گرفت؛ همان توافقی که در ابتدای سال میان عباس عراقچی (سرپرست پیشین هیات مذاکره‌کننده ایرانی) و کشورهای اروپایی صورت گرفته بود. این خبر تاکنون به‌صورت رسمی از سوی وزارت خارجه تایید یا تکذیب نشده است، اما با بررسی مواضع اخیر دیپلمات‌های حاضر در وین می‌توان تا حد زیادی به کذب بودن آن پی برد. علاوه‌بر این مورد، «فرهیختگان» برای پیگیری بیشتر و رسیدن به اطلاعات موثق‌تر درخصوص خبر دستیابی به توافق در وین، سراغ تعدادی از چهره‌های نزدیک به تیم مذاکره‌کننده و آگاه به روند گفت‌وگوهای وین رفت. در این پیگیری‌ها ضمن رد شدن خبر دستیابی به توافق کامل تا این لحظه، «فرهیختگان» به اطلاعات جدیدی از محتوای 6دور پیشین مذاکرات وین در دوره روحانی و اقدامات قابل تامل  عباس عراقچی در راهبری این مذاکرات دست یافته است که در ادامه گزارش به  اطلاعات مهم‌تر آن اشاره خواهیم کرد.

نقاط ناامن کمرنگ یا پررنگ؟

جام جم نوشت: چشم ما شهروندان دیگر عادت کرده است به تماشای ویدئوهای کیف‌قاپی یا موبایل‌قاپی. فیلم‌هایی کوتاه و صامت که اغلب آنها از دوربین‌های مداربسته ساختمان‌ها راه خود را باز کرده‌اند به گوشی‌های هوشمند شهروندان. این موضوع در ابتدا یک اتفاق بود و در ادامه از فرط تکرار به عادتی معمولی تبدیل شد، هرچند هنوز هم این تصاویر مخاطبان جدی خود را دارد. در یکی از این ویدئوها اما نکته جالب‌توجهی وجود دارد که از چشم کاربران دور نمانده، چراکه تصاویر منتشرشده از سرقت در آن ویدئو همگی از یک دوربین و تنها در سه روز ضبط شده است. به این معنا که تنها در سه روز، سه ویدئو از موبایل‌قابی در یک‌منطقه ثبت شده است. این نکته اما چند روز بعد از زبان رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران به نوعی دیگر اعلام شد. نرگس معدنی‌پور اعلام کرد: «۲۶هزار نقطه بی‌دفاع و ناامن در تهران شناسایی شده است.» این ادعا خیلی زود با واکنش پلیس پایتخت روبه‌رو شد و حسین رحیمی آن را «کذب» خواند و گفت: «چنین چیزی وجود ندارد و نمی‌دانم ایشان از کجا این رقم را آورده‌اند.»

خنده‌ها و گریه‌های شاپوری

آفتاب یزد می نویسد: او یک نوستالژیک است به خصوص برای متولدین دهه ۶۰ و ۷۰. بیشتری‌ها او را با تقلید صدای هلیکوپتر می‌شناسند. نامش مجید شاپوری است هنرمندی که بنیانگذار تقلید صدا و صداسازی با حنجره در ایران است که از دهه ۶۰ و ۷۰ در تلویزیون برنامه‌های متعددی را اجرا می‌کرد و یکی از چهره‌های هنری معروف در آن زمان بود. سال‌ها از مجید شاپوری خبری نبود یا بهتر است بگوییم که او نیز در میان انبوهی از هنرمندان جدید به فراموشی سپرده شد تا اینکه در برنامه جوکر احسان علیخانی حاضر شد و یاد و خاطره هنرمندی‌هایش را برای شرکت‌کنندگان جوکر و بسیاری از مردم زنده کرد. مجید شاپوری در برنامه جوکر اجرای بسیار زیبایی را از خود به نمایش گذاشت تا حدی که او را پدیده جوکر نامیدند. اما اگر برنامه جوکری وجود نداشت که مجید شاپوری در آن حضور یابد هیچگاه متوجه نمی‌شدیم که در چه شرایط سختی زندگی می‌کند. چرا که در گفتگویی، مجید شاپوری از واقعیتی پرده برداشت که بسیار تلخ است. او گفته است: «در دفتر کار یکی از دوستانم زندگی می‌کنم و شب‌ها آنجا می‌خوابم، چون از عهده اجاره‌خانه برنمی‌آیم». اینکه کسی بعد از این همه سال اجرای هنری و این اندازه تسلط در اجرا در چنین وضعیتی باشد بسیار ناراحت‌کننده است. از همین رو این شرایطش واکنش‌هایی را در پی داشته است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.