آرزوی پدر و مادر شدن با حمایت بیمه‌ها محقق می‌شود؟

شهروند آنلاین – آمار ناباروری درحالی در کشور رو به افزایش است که هزینه‌های سنگین درمان آن بسیاری از زوج‌ها را از ادامه روند درمان ناامید می‌کند.

این روزها ناباروری ازجمله مشکلاتی است که گریبان بسیاری از زوج‌های جوان را گرفته است. بسیاری از متخصصان علت ناباروری را عوامل مختلفی مانند بیماری‌های مادرزادی یا عوامل محیطی مانند زندگی پراسترس می‌دانند، اما همین موضوع و ناباروری سبب شده که مشکلات این گروه از افراد افزایش پیدا کند.

از حق نباید گذشت که نظام سلامت در کشور ما در سال‌های اخیر تحقیقات زیادی را درخصوص درمان ناباروری انجام داده و در این زمینه به موفقیت‌های چشمگیری نیز دست پیدا کرده است .

می‌توان گفت در برخی از حوزه‌های درمان ناباروری از کشورهای پیشرفته نیز پیشی گرفته و تا جایی پیش رفته است که از برخی از کشورهای حاشیه‌ای برای درمان ناباروری به کشور ما می‌آیند.

اما نکته این‌جا است که هزینه‌های درمان ناباروری در کشور به شدت بالا است و بسیاری از زوج‌های نابارور وقتی با هزینه‌های سرسام­آور درمان ناباروری روبه‌رو می‌شوند عطای بچه­دار شدن را به لقای آن می‌بخشند .

آمارها نشان می‌دهد که بیش از سه و نیم‌میلیون زوج در کشور نابارور هستند که این به این معنا است که 25‌درصد از زوج‌ها امکان فرزندآوری را ندارند تاسف­بار‌تر این ماجرا این است که به گفته وزارت بهداشت هر‌سال 88‌هزار زوج نیز به این آمار اضافه می‌شود معنای این آمارها این است که  بخش قابل توجهی از ظرفیت افزایش جمعیت به وسیله یک عامل ناخواسته و خارج از اراده افراد از بین می‌رود.

هزینه بالای درمان ناباروری

هزینه درمان ناباروری بسیار بالا بوده و حتی این هزینه‌ها در مراکز دولتی نیز زیاد می‌شود در مراکز درمانی دولتی هر سیکل درمان در حدود 10‌میلیون برای زوج نابارور تمام می‌شود این درحالی است که سه سیکل برای یک‌سال در حدود 30‌میلیون تومان می‌شود.

این اعداد و ارقام در مراکز خصوصی بسیار بیشتر می‌شود. هر سیکل درمان در حدود 20‌میلیون و هزینه کامل آن در حدود 60‌میلیون تومان برای یک زوج نابارور آب می‌خورد.

اینها تنها هزینه کلینیک‌های ناباروری است و باید هزینه‌های جانبی مانند دارو و هزینه‌های رفت­وآمد و اقامت در شهر دیگر را نیز به آن اضافه کرد.

با این حساب می‌توان گفت اگر خانواده‌ای درآمد متوسط رو به بالا داشته باشد باید تمام مخارج خود در طول یک‌سال را جمع کند و آن را برای دوره درمانی ناباروری هزینه کند.

این درحالی است که این هزینه‌ها برای افراد متوسط و پایین جامعه بسیار سنگین است و توانایی نداشتن در پرداخت آن سبب می‌شود بسیاری از زوجین علیرغم میل باطنی خود قید بچه­دار شدن را بزنند.

راهکار وزارت بهداشت

سال 94 بود که وزارت بهداشت برای حمایت از زوج‌های نابارور بسته حمایتی مالی را به معاونت‌های درمان سراسر کشور ابلاغ کرد، اما هنوز پوشش بیمه‌ای  مخارج ناباروری اجرایی نشده و با گذشت چند سالی از مطرح کردن این راه حل هنوز تصمیم قطعی برای اجرایی کردن آن گرفته نشده است.

انواع بیمه‌های درمانی در کشور

برای درمان ناباروری دو نوع بیمه ارایه می‌شود که به بیمه­های درمان پایه و بیمه درمان تکمیلی تقسیم می‌شود. بیمه‌های درمان پایه معمولاً از سوی نهادهای خاص مانند سازمان تأمین اجتماعی، خدمات درمانی، نیروهای مسلح و دیگر سازمان‌ها برای کارکنان  یا افراد تحت پوشش خود صادر می‌شود. بیمه‌گذار در زمان مراجعه به مراکز درمانی و پزشکی ابتدا از این بیمه استفاده می‌کند و در مواقعی که هزینه‌های پزشکی بیشتر از سقف پرداختی بیمه‌های درمان پایه شود، بیمه‌گذار می‌تواند از پوشش‌های بیمه تکمیلی استفاده کند.

شروط بیمه تکمیلی برای درمان ناباروری

برای آن‌که فرد بتواند از بیمه تکمیلی برای درمان ناباروری استفاده کند باید شرایط در نظر گرفته شود. سن زوجی که می‌خواهند از این بیمه استفاده کنند باید زیر 40‌ سال باشد  مدت انتظار نیز باید مدنظر قرار گیرد. مدت انتظار در بیمه تکمیلی زمانی است که بیمه‌گذار بیمه را خریداری کرده اما قادر به استفاده از آن نیست و بیمه‌نامه برای وی فعال نشده است.

در این نوع درمان مدت انتظار 9 ماه تا یکسال است و افرادی که قصد استفاده از این بیمه را دارند باید از یکسال قبل اقدام به دریافت این بیمه کنند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.