«فرار از خانه» و «طلاق»، اولویت‌های معاون رییس جمهور

برنامه‌های گرامیداشت روز زن؛ آزادی زنان زندانی و«حس خوب»کارمندان زن

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با بیان اینکه بررسی آسیب‌های متوجه زنان در دستور کار معاونت امور زنان قرار دارد، گفت: از جمله این آسیب‌ها اعتیاد، خودکشی، فرار از خانه و طلاق است که مشخصا مورد توجه ما است. برای طلاق برنامه مدونی داریم که در خصوص اعتبارات آن نیز صحبت کرده‌ایم. این اعتبارات برای سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته می‌شود و برنامه ما این است که «مشاوره خانواده» از ابتدای زندگی زوجین تا چهار سال اول زندگی که طبق آمار اغلب طلاقها در این سالها رخ می‌دهد، برای زوجین در نظر گرفته شود.

به گزارش ایسنا، انسیه خزعلی در نشست خبری ستاد بزرگداشت هفته مقام زن و روز مادر که امروز (۲۸ دی) در محل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد، با تبریک این روز اظهار کرد: حذف معاونت امور زنان و خانواده از شورای عالی انقلاب فرهنگی در حد پیشنهاداتی است که در شورا آورده می‌شود اما قطعی نیست. باید منتظر نظر مقام معظم رهبری باشیم؛ قطعا با توجه به شناختی که از مقام معظم رهبری داریم این اتفاق نخواهد افتاد.

معاونت زنان به دنبال تکمیل و اجرای شاخص‌های «عدالت جنسیتی»

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر شائبه‌های ایجاد شده در خصوص عدم توجه دولت سیزدهم به اجرای عدالت جنسیتی و شاخص‌های تصویب شده در این خصوص در دولت پیش، ادامه داد: عدالت جنسیتی در دستور کار دولت سیزدهم و جزء قانون برنامه ششم قرار دارد. آنچه مد نظر ما هست عدالت فراگیری است که تنها معطوف به جنس زن نمی‌شود بلکه شامل فرزندان و تمام اعضای خانواده می‌شود. در حال کار روی شاخص‌های عدالت جنسیتی تصویب شده در دولت پیش هستیم تا این شاخص‌ها را کامل‌تر کرده و اجرایی کنیم.

رونمایی از کسب و کارهای پایدار خانواده محور در روز زن

معاون امور زنان و خانواده افزود: برنامه ما این است که محرومیت را از جامعه زنان رفع کنیم و برنامه جامع ما که در روز زن رونمایی می‌شود شامل توجه به توانمندسازی زنان و آسیب زدایی از جامعه زنان و خانواده آنها است. تمرکز ما روی اشتغال بانوان و به ویژه اشتغال بانوان سرپرست خانوار به طور خاص است که کسب و کارهای پایدار خانواده محور تدوین و تکمیل شده و در روز زن رونمایی می‌شود.

به گفته خزعلی، سعی این معاونت در دولت سیزدهم بر آن بوده که بتواند مسائل مختلف حوزه زنان از جمله ارتقاء جایگاه حقوقی زن و خانواده، کاهش آسیب‌های اجتماعی با تمرکز بر مناطق محروم به طور خاص برای زنان، اشتغال فارغ التحصیلان، ارتقای بهداشت و سلامت زنان، جذب اعتبارات بین دستگاهی برای انجام فعالیت‌های مربوطه را پیگیری کند.

اقدامات دولت سیزدهم برای زنان ورزشکار بی‌سابقه است

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در خصوص فعالیت‌های انجام شده دولت سیزدهم برای زنان، تصریح کرد: به گفته خود ورزشکاران زن، حرکتی که در دولت سیزدهم برای ورزشکاران خانم انجام شد بی‌سابقه در ورزش بانوان بوده اما نمی‌دانم چرا این حرکت‌های خوب دیده نمی‌شود.

آزادی بانوان زندانی با جرائم غیرعمد به مناسبت روز مادر

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته مقام زن و روز مادر در ادامه درباره برنامه‌های هفته زن افزود: خبر خوش برای زنان را ان شاءالله رئیس جمهوری در روز زن خواهند داد، اما به مناسبت هفته و روز زن، آزادسازی بانوان زندانی جرایم غیر عمد و حمایت از بانوان زندانی و خانواده‌هایشان در دستور کار است.

بازدید از موزه‌ها برای زنان در روز مادر «رایگان» است

خزعلی همچنین از برنامه اهداء خون، برنامه‌ غربالگری سلامت و تست سلامت بانوان در روز زن خبر داد و با بیان اینکه بازدید از موزه‌ها برای زنان در روز زن رایگان خواهد بود، درباره سایر برنامه‌های مد نظر برای هفته زن ادامه داد: اگرچه تعداد زندانیان زن به نسبت آقایان کم است اما در صدد آزادسازی زنان زندانی جرائم غیر عمد به مناسبت هفته و روز زن هستیم. همچنین پویش “زنان برای زنان” پس از هفته زن برگزار می‌شود  که طی آن زنان خیری که می‌توانند زنان زندانی را آزاد کنند فعالیت خواهند کرد تا بتوانند خانواده‌ها و فرزندان این زنان را تحت حمایت قرار دهند.

 زنان کارمند با ابلاغ وزارت کشور می‌توانند در روز زن «مرخصی تشویقی» بگیرند

خزعلی در ادامه با اشاره به پویش “حس خوب” که از سوی وزارت کشور و به مناسبت روز زن برگزار خواهد شد، تصریح کرد: در این پویش کارمندان زن دولت با ابلاغ وزارت کشور می‌توانند مرخصی تشویقی گرفته تا این روز را به همراه خانواده در بوستان‌ها و پارک‌ها حضور داشته و برنامه‌های متعددی را داشته باشند و به نوعی حس خوبی را تجربه کنند.

تجلیل از بانوان خردمند در هفته بزرگداشت مقام زن

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در ادامه به تبیین برنامه‌های هفته بزرگداشت مقام زن پرداخت و با بیان اینکه این هفته به نام‌ “بانوی خردمند” نام گذاری شده است، تصریح کرد: برنامه اصلی ما برگرفته از فرمایشات آخرین دیدار رهبر معظم انقلاب با برخی پرستاران و بانوان است. حضرت زینب(س) نمونه بارزی است که می‌تواند عقلانیت و خرد زن را به عنوان یک قهرمان نشان دهد. رهبری تاکید داشتند همانگونه که زینب (س) نهضت تبیین را به راه انداختند؛ بانوان نیز با تدبیر و خردمندی می‌توانند بسیاری از نقشه های دشمن را خنثی کنند چراکه ما در موجی رسانه‌ای قرار داریم که زنان و خانواده‌ها را هدف گرفته و این امر وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند.

به گفته وی، در هفته بزرگداشت مقام زن قرار بر این است که از بانوان “خردمند” تجلیل به عمل آید و بانوان برای ارتقای بانوان در جنبه‌های مختلف کار کنند چراکه حفظ کرامت و منزلت زنان در جامعه مورد تاکید رهبری است.

خزعلی در ادامه درباره برنامه‌های هفته بزرگداشت مقام زن توضیح داد: در نماز جمعه پیش رو اولین برنامه ما در این خصوص برگزار می‌شود. همچنین در روز شنبه برنامه میثاق با امام راحل، بازدید از بیمارستان خاص بانوان و تقدیر از پرستاران که پیشگامان مدافعان سلامت هستند و طی این دو سال پاندمی کووید ۱۹ مدیون آنها هستیم را در برنامه خواهیم داشت.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری درباره برنامه ویژه روز زن و ولادت حضرت فاطمه(س) در روز یکشنبه، افزود: برنامه ما روز ولادت حضرت فاطمه (س) نیز در محل اجلاس سران با حضور رئیس جمهوری برگزار خواهد شد که خبر خوش برای زنان را رئیس جمهوری در این روز اعلام خواهند کرد. همچنین در این روز برای پاسداشت مقام زن و مادر  از بانوانی که با خردمندی نشان دادند می‌توانند در مرزهای دانش حرکت کنند تقدیر به عمل خواهد آمد. البته این برنامه در سال‌های بعد گسترده‌تر برگزار خواهد شد اما امسال اختصاص به علم و زنان فعال در عرصه علم دارد که معطوف به تعدادی از زنان در داخل و تعدادی در خارج کشور می‌شود.

به گفته خزعلی، در روز دوشنبه نشست نخبگانی با حضور رییس جمهوری برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاهی از دستاوردها و توانمندی‌های زنان، افتتاح برخی مراکز مخصوص خانم‌ها نظیر مراکز ورزشی، برگزاری مشاوره‌های رایگان برای زنان اعم از مشاوره پزشکی و حقوقی و برگزاری کارگاه‌های مختلف، مسابقات و وبینارها مختلف به عنوان بخشی از برنامه‌های در نظر گرفته شده به مناسبت هفته زن، افزود: همچنین برنامه‌های متعددی را در استان‌ها و شهرستانهای مختلف خواهیم داشت که در راس آن تقدیر از خانواده شهدا و بانوان فرهیخته است. همچنین مراسم انعقاد تفاهم نامه‌ها با دستگاه‌های مختلف نیز خواهیم داشت که نشست‌های مجازی با وزرای زن در کشورهای اسلامی و فعال در حوزه مقاومت خواهیم داشت.

به مناسبت هفته بزرگداشت روز زن و مقام مادر، روز شنبه با عنوان “زن، نهضت علمی و فناوری و جهش تمدنی”، یکشنبه با عنوان “زن، سیره فاطمی، ایمان آگاهانه و زیست مومنانه”، دوشنبه با عنوان “زن، فرهنگ و هنر و سبک زندگی ایرانی اسلامی، سه‌شنبه با عنوان “زن، فرهنگ سازی ازدواج آسان و پایداری نسل صالح”،  چهارشنبه با عنوان “زن، مدیریت نشاط و نقش آفرینی در عدالت اجتماعی”، پنجشنبه با عنوان “زن، افتخار آفرینی و حماسه سازی و عزت ملی” و روز جمعه با عنوان ” زن، خودباوری و نقش آفرینی در تولید و اقتصاد” نام‌گذاری شده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.