جو بایدن؛ نامحبوب آمریکایی

بیل گالستون:زمانی که یک رئیس‌جمهور انتظارات را برآورده نکند، این مساله مشکل‌ساز می شود

پس از گذشت یک سال از دوره ریاست جمهوری جو بایدن، وی اکنون به دلیل تداوم کاهش محبوبیت و افزایش بی‌اعتمادی‌ها نسبت به مدیریتش در آمریکا، با شرایط سختی روبه‌رو شده به طوری که با ادامه روند فعلی این سوال مطرح می شود که آیا بایدن از اولین دوره ریاست جمهوری‌اش جان سالم به در خواهد برد؟

روزنامه گاردین طی گزارشی در این راستا عنوان کرد: اولین سال ریاست‌جمهوری جو بایدن در یک شرایط سخت و پرابهام برای رئیس جمهوری پایان یافت که قول بهبود و عادی‌سازی اوضاع آمریکا را وعده داده بود.

در ادامه این مطلب گاردین آمده است: بیشتر طرح‌های جو بایدن همچنان در کنگره متوقف بوده و حتی اعضای حزب دموکرات نیز در پیشبرد این طرح ها موانع ایجاد کرده‌اند. گسترش ویروس کرونا بار دیگر در آمریکا از کنترل خارج شده، موارد ابتلا روزانه رکورد زده و بستری شدن شهروندان آمریکایی بیشتر از هر زمانی طی دوران همه‌گیری شده است. حکم دولتی برای واکسن زدن یا آزمایش دادن کارمندان با برخی موانع از جمله احکام دیوان عالی روبه‌رو شده است. تورم آمریکا به بالاترین میزان طی ۴۰ سال اخیر افزایش یافته است. مذاکرات دیپلماتیک دولت بایدن در عقب راندن روسیه از مسیر جتگ احتمالی با اوکراین تاکنون ناکام بوده است.

بایدن پس از به‌دست آوردن آرای بیشتر در مقایسه با دیگر نامزدهای انتخاباتی در تاریخ آمریکا، اکنون فقط پس از گذشت ۱۲ ماه به یکی از نامحبوب‌ترین روسای جمهوری تاریخ آمریکا تبدیل شده است.

میزان تایید عملکرد بایدن برای ماهها در حدود ۴۰ درصد بود و این در حالی است که در نظرسنجی اخیر انجام شده میزان محبوبیت رئیس جمهوری آمریکا به ۳۳ درصد کاهش یافت. کارشناسان معتقدند که پازل نامحبوب شدن بایدن بخش‌ها و دلایل زیادی داشته است.

در گزارش گاردین می خوانیم: بایدن با لیستی از وعده های جاه‌طلبانه وارد کاخ سفید شد؛ از وعده از بین بردن تهدید ویروس مرگبار کرونا تا شروع دوران جدید حکمرانی مسئولیت‌پذیر در کاخ سفید و افزایش همکاری های دو حزب در این کشور.

پس از گذشت یک سال از دوره ریاست جمهوری بایدن، وی همچنان با یک همه‌گیری بی وقفه دست و پنجه نرم می‌کند. در جامعه آمریکا بسیار بیشتر از گذشته دودستگی و اختلاف وجود دارد و حزب جمهوری خواه همچنان بر مساله تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ تاکید می کند.

بیل گالستون یک عضو برجسته موسسه بروکینگز در این زمینه گفت: زمانی که یک رئیس‌جمهور انتظارات را برآورده نکند، این مساله مشکل‌ساز می شود. دولت بایدن عملکرد خوبی در مدیریت اوضاع کرونایی نداشته و انتظارات جامعه آمریکا را در این مسیر برآورده نکرده است.

روند کاهش محبوبیت بایدن همزمان با شیوع گونه دلتا کرونا در سراسر آمریکا آغاز شد و محبوبیت رئیس جمهوری آمریکا پس از کاهش شدید به دنبال خروج آمریکا از افغانستان به طور چشمگیری در مسیر نزولی قرار گرفت. اگرچه اکثریت آمریکایی‌ها خواهان خروج آمریکا از افغانستان بودند اما صحنه‌های ناگوار از کابل به دنبال حضور طالبان و شرایط خروج عجولانه، باعث شد تا این تلقی که بایدن جایگاه آمریکا را در عرصه جهانی احیا می کند، کمرنگ شود.

گالستون در ادامه گفت: مسیری که آمریکا در روند خروج از افغانستان طی کرد، ضربه ای به دیدگاه عموم نسبت به تجربه و کفایت بایدن بود.

از لحاظ سابقه در عرصه سیاسی آمریکا، رای رای‌دهندگان در اولین انتخابات پس از روی کار آمدن یک رئیس جمهور، دیدگاه‌ها نسبت به عملکرد دولت را نشان می دهد که انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا اولین آزمون دولت بایدن محسوب می شود و رای دهندگان ممکن است بایدن را با رای به حزب مقابل تنبیه کنند. براساس نظرسنجی موسسه گالوپ، روسای جمهور آمریکا با میزان محبوبیت کمتر از ۵۰ درصد، شاهد این خواهند بود که حزب‌شان به طور میانگین ۳۷ کرسی مجلس نمایندگان را طی انتخابات میان دوره ای از دست بدهد.

به گزارش ایرنا،نظرسنجی اخیر شبکه سی بی اس- نیویورک تایمز و مرکز “یوگاو” نشان داده که رای‌دهندگان آمریکایی اکنون نسبت به شرایط همه‌گیری کرونا و اقتصاد آمریکا احساس بدتری در مقایسه با اوایل دوران ریاست جمهوری بایدن دارند. رای دهندگان اندکی از طرح سرمایه‌گذاری تربلیون دلاری بایدن در بخش تاسیسات زیربنایی آمریکا و “طرح نجات آمریکا” حمایت می کنند.

بایدن همچنین با از دست دادن حمایت ها در میان جوانانی که نسبت به عدم اقدامات مناسب دولت در حوزه تغییرات اقلیمی، بخش خدمات درمانی و مسائل دیگر عصبانی هستند، روبه‌رو بوده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.