اسکوچیچ-طارمی و پاک‌شدن خاطرات کی‌روش!

سرمربی تیم ملی، مهدی طارمی را که خودش کنار گذاشته بود، به عنوان اولین بازیکن به اردوی جدید دعوت کرد

ماجرای رفت و برگشت مهدی طارمی در لیست دراگان اسکوچیچ نشان می‌دهد که او برخلاف کارلوس کی روش لیست سیاهی ندارد.

با وجود گذشت نزدیک به 10 سال هنوز کسی یادش نرفته که کارلوس کی‌روش چطور مهدی رحمتی را در اوج آمادگی و با وجود نداشتن یک دروازه‌بان جایگزین در سطح او کنار گذاشت. سرمربی پرتغالی البته چند بازیکن دیگر همچون هادی عقیلی، خلعتبری و… را هم در لیست سیاه خود جای داده بود؛ لیستی که هر چقدر از حضور کی‌روش در ایران می‌گذشت، محتوای بیشتری پیدا می‌کرد.

شاید مهم‌ترین موضوع فوتبالی در 6 ماهه دوم امسال به ماجرای حذف مقطعی مهدی طارمی، ستاره ایرانی پورتو از فهرست تیم ملی برگردد؛ جایی که او در یک توییت طعنه‌آمیز سرمربی تیم ملی را بابت مصاحبه‌اش با یک رسانه کروات مورد نوازش قرار داد تا در واکنش، اسکوچیچ برای حفظ نظم تیمی و جایگاه خود طارمی را از جمع ملی‌پوشان کنار بگذارد.

در این میان برخی در مقام دفاع از مهدی طارمی برخاستند و برخی پیشکسوتان هم که در این مواقع بدون داشتن اطلاعات کافی به اظهارنظر می‌پردازند، علیه این بازیکن موضع گرفتند. کار به جایی رسید که دعوت نشدن مهدی طارمی به تیم ملی به یک بحران تبدیل شد و حتی بزرگان فوتبال برای حل کردن این مشکل دست به کار شدند. البته فدراسیون نیز با توجه به آمادگی بالای طارمی و تاثیرگذاری او در ترکیب تیم ملی تمام توان خود را برای آشتی‌کنان اسکوچیچ و طارمی به کار گرفت. تیم ملی بدون مهدی طارمی به مصاف لبنان و سوریه رفت و بعد از مشقت‌های بسیار در مسابقه اول، دیدار دوم را با اقتدار کامل پشت سر گذاشت و به لبه موقعیت صعود به جام جهانی رسید؛ اتفاقاتی که در غیاب ستاره ایرانی پورتو رخ داد؛ اگرچه این موقعیتی است که خود مهدی طارمی در رسیدن به آن نقش ویژه‌ای ایفا کرده است.

سناریوی رحمتی-کی‌روش تکرار نشد

افت مهدی طارمی در ترکیب پورتو نیز مزید بر علت شده بود تا برخی دائما عدم حضور این بازیکن در تیم ملی را بار دیگر مطرح کنند. از سوی دیگر تلاش‌ها ادامه داشت تا اینکه در برنامه فوتبال برتر دوشنبه‌شب و در حالی که مجری برنامه در حال گفت‌وگوی اسکایپی با طارمی بود، اسکوچیچ، مهمان بعدی برنامه به یک‌باره وارد استودیو شد و خودسر جلوی دوربین رفت؛ جایی که طارمی برای اسکوچیچ آرزوی سلامتی و موفقیت کرد و او و همکارانش را یک کادر لایق دانست و در عین حال سرمربی تیم ملی هم از طارمی خواست با توجه به اینکه اولین بازیکن قطعی دعوت شده به تیم ملی است، در بازی عراق کار را در بیاورد. آشتی‌کنان رسمی طارمی و اسکوچیچ روی آنتن زنده در حالی که او فقط چند دقیقه بود که از برنده نشدن در بخش جایزه پوشکاش مراسم برترین‌های سال فیفا خبردار شده بود، باعث شد تا ستاره تیم ملی ایران نفسی راحت بکشد و با خیالی راحت خودش را برای حضور در بازی‌های آینده آماده کند.

اسکوچیچ اصلا شبیه کی‌روش نیست

با اینکه تا همین جا هم متوجه شده بودیم دراگان اسکوچیچ خصوصیات اخلاقی و حتی فنی مشابهی با کارلوس کی‌روش، سرمربی سابق تیم ملی ندارد، اما با اتفاقی که دوشنبه‌شب روی آنتن زنده شبکه سه رخ داد، بیش از قبل به این پی بردیم که سرمربی کروات شباهتی به مربی محبوب ایران در دو دوره جام جهانی 2014 و 2018 ندارد. کی‌روش که لیست سیاهی را با توجه به اخلاق و رفتار بازیکنان برای خودش تنظیم کرده بود، با وجود برخی اخلاق‌های تند و مصاحبه‌های جنجالی علیه فدراسیون هم در میان بازیکنان و هم در میان مردم از محبوبیت بالایی برخوردار بود. البته شاید زمان به ما ثابت کند که روش مهربانانه اسکوچیچ که بازیکن تنبیه‌شده خود را به این شکل به اردو دعوت می‌کند، بیشتر موفق خواهد بود یا سیستمی که سال‌ها کی‌روش در ایران اجرا کرد و باعث ایجاد نظم و انضباط بیشتری هم در تیم ملی شده بود. فعلا که اسکوچیچ از نظر نتیجه‌گیری حتی از کی‌روش هم موفق‌تر عمل کرده و احتمالا یکی از زودهنگام‌ترین صعودهای تاریخ ایران به جام جهانی را چند روز دیگر رقم خواهد زد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.