ماموریت خطرناک در بوران چالوس

امدادگران البرز 3 کارگر محبوس در زیر بهمن را نجات دادند

اولین دانه‌های برف که روی زمین چالوس نشست، راهداری جاده پرپیچ و خم چالوس را مسدود کرد. هشدارهای هواشناسی و سوز سرمای استخوان‌سوزی که شروع شده بود، خبر از برفی سنگین می‌داد. استان البرز در وضعیت هشدار قرار داشت و با وجود محدود شدن تردد بین شهری در محورهای کوهستانی، امدادگران خود را برای عملیات در حوادث جوی آماده می‌کردند.

مرضیه موسوی – سقوط دو بهمن در بزرگراه تهران- شمال تیم‌های امدادی را به این مسیر پربرف کشاند و روز سختی برای تیم‌های عملیاتی رقم زد؛ ماموریت‌هایی که در کولاک و بوران به سرانجام رسید، در حالی که امدادگران تا یک‌قدمی خود را به زحمت می‌دیدند.

ساعت از 2 نیمه شب گذشته بود که از مرکز کنترل و هماهنگی عملیات، خبر سقوط بهمن به امدادگران البرز رسید. بارش مداوم برف در 20 ساعت گذشته، تردد در جاده کوهستانی را حتی برای خودروهای کمک‌دار و آمبولانس‌های هلال احمر هم سخت کرده بود.

با این حال، با کمک نیروهای راهداری، تیم‌های امدادی به محل حادثه رسیدند؛ جایی در آزاد راه تهران- شمال که ریزش بهمن کانکس کارگاهی نیروهای بزرگراه را مدفون کرده بود و 3 نفر از کارکنان این کارگاه در آن حبس شده بودند.

«علی طوسی» از امدادگران حاضر در این عملیات می‌گوید: «کانکس کارگاه تونل‌سازی کاملا در برف مدفون شده بود. خبر رسید که 3 نفر از کارکنان این کارگاه، در کانکس حبس شده‌اند و شرایط خوبی ندارند. حجم زیاد برف، کانکس را کاملا له کرده بود. بیش از 3 ساعت عملیات انجام دادیم تا توانستیم این افراد را زنده از زیر بهمن بیرون بیاوریم.»

 

نزدیک بود خودمان هم گرفتار بهمن شویم

هر سه نفر زنده بودند؛ ترسان و سرمازده. عملیات احیا و ریکاوری خیلی زود انجام شد تا از یخ‌زدگی و بی‌هوشی این افراد جلوگیری شود. با بهتر شدن نسبی شرایط، سوار بر خودرو آمبولانس به مرکز درمانی منتقل می‌شدند که یکی از آنها به دلیل صدمه زیادی که دیده بود، جان خود را از دست داد.

طوسی می‌گوید: «کارگران کارگاه تونل‌سازی و نیروهای راهداری همکاری خوبی با ما کردند. برف شدیدی می‌بارید. بوران بود و حتی فاصله یک متری خودمان را هم به راحتی نمی‌دیدیم. آنچه ماموریت را سخت‌تر می‌کرد، احتمال ریزش دوباره بهمن بود.

بعد از پایان عملیات، درست در مسیر ما 3 بهمن دیگر جاده را مسدود کرده بود. این یعنی اگر کمی زودتر یا دیرتر می‌جنبیدیم، هیچ بعید نبود که خودمان هم گرفتار یکی از این بهمن‌ها شویم.»

با وجود استفاده از خودروهای کمک‌دار و هموارتر شدن مسیر به همت نیروهای راهداری، سُر خوردن خودروها در جاده لغزنده کار را سخت کرده و جان امدادگران در خطر بود.

امدادگر 33 ساله هلال احمر استان البرز می‌گوید: «کانکس‌های کارگاهی در محور کرج چالوس، جاگذاری خوبی ندارند. این کانکس‌ها بدون توجه به خطرات محیطی از جمله بارندگی و سرما و سقوط بهمن و ریزش کوه و … جانمایی شده‌اند.

بامداد سه‌شنبه یک ساعت بعد از برگشتن از عملیات ریزش بهمن در چالوس و گرفتار شدن 3 نفر در کانکس، گزارش حادثه مشابه دیگری به ما رسید؛ این بار یک نفر در یکی از کانکس‌های کارگاهی گرفتار شده و از ساعت 1 نیمه شب تا 7 صبح در سرمای کانکس مانده بود.

در حالی که با رعایت نکات اولیه از جمله انتخاب جای مناسب برای قرار گرفتن این کانکس‌ها می‌توان از میزان خسارت‌ها و خطرات احتمالی جلوگیری کرد.»

 

اگر جاده مسدود نمی‌شد

مسدود شدن به‌موقع جاده چالوس، حداقل حادثه در این محور را در این روزهای برفی به دنبال داشت. از طرفی، به گفته رئیس اداره عملیات استان البرز، مردم روستاهای منطقه چالوس به دلیل آشنایی با اقلیم این منطقه دچار مشکل چندانی نشده‌اند و گزارشی از حادثه و گرفتار شدن‌شان در جاده و برف و کولاک به هلال احمر ارائه نشده است.

«محمود دلشاد» می‌گوید: «اگر جاده مسدود نمی‌شد باید شاهد حوادث بسیار زیادی در این محور به دلیل بارش سنگین برف می‌شدیم.» از حوادثی مثل غرق‌شدگی می‌گوید که در فصل‌های گرم سال، جای خود را به حوادث زمستانه می‌دهند: «تابستان با آب شدن همین برف‌ها، معمولا حوادث زیادی در نزدیکی رودخانه‌ها شاهد هستیم. مهم‌ترین آنها غرق‌شدگی، به خصوص غرق‌شدگی کودکان در رودخانه‌هاست.»

گرچه هنوز گزارشی از حوادث جوی در روستاهای حوالی گچسر و کندوان به هلال احمر نرسیده است، اما به گفته دلشاد، در صورت بروز هر حادثه‌ای، هلال احمر آمادگی ارسال مواد غذایی، اسکان اضطراری و کمک به در راه مانده‌ها و … را در این محدوده دارد.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.