زادروز «فرهاد»، صدای خاص موسیقی ایران

فرهاد مهراد بی‌شک جایگاهی رفیع در فهرست «صاحبان صدای خاص» تاریخ موسیقی ایران دارد

78 سال پیش در چنین روزی، برابر 29 دی 1322 خورشیدی، فرهاد مهراد، خواننده، آهنگساز و نوازنده برجسته ایرانی در تهران به دنیا آمد. فرهاد از خوانندگان صاحب‌نام راک ایرانی بود و نخستین آلبوم راک اند رول انگلیسی در ایران را او منتشر کرد.

شهروند آنلاین| از معروف‌ترین آهنگ‌های او می‌توان به «کودکانه»، «گنجشکک اشی مشی»، «جمعه»، «وحدت» و «شبانه» اشاره کرد. فرهاد آثاری نیز به زبان‎هایی غیر از فارسی دارد. همچنین برخی او را به عنوان یکی از نخستین خوانندگان سیاسی ایران می‌شناسند، زیرا در اوایل دهه 50 خورشیدی ترانه‌هایی با مضامین سیاسی و انتقادی می‌خواند.

نام فرهاد با ترانه‌هایی که او برای برخی فیلم‌ها در دهه‌های 40 و 50 خواند، در تاریخ سینمای ایران نیز ماندگار شده است. در سال 1348 او ترانه «مرد تنها» را برای فیلم «رضا موتوری» (اثر مسعود کیمیایی) اجرا کرد. این ترانه در سال 1349 هم‌زمان با اکران فیلم به شکل صفحه موسیقی نیز منتشر شد. فرهاد در سال 1350 ترانه «جمعه» را برای فیلم خداحافظ رفیق (اثر امیر نادری) و ترانه «خسته» را برای فیلم «زنجیری» خواند. سال 1356 آخرین حضور صدای فرهاد در فیلم‌های ایرانی بود که با ترانه «سقف» برای فیلم «ماهی‌ها در خاک می‌میرند» به سرانجام رسید.

فرهاد به بیماری هپاتیت C مبتلا بود و برای معالجه آن در خرداد 1381 به فرانسه رفت. او 9 شهریور همان سال پس از مدتی اغما در بیمارستان، در 59 سالگی درگذشت. مدفن او در گورستان تیه پاریس است.

فرهاد مهراد
فرهاد مهراد (کافه کوچینی)
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.