از “بهار دیپلماسی در زمستان مسکو” تا “علی جهان فرشته خواب‌زده”/مرور روزنامه های صبح کشور

محاکمه سرکرده گروه تروریستی، وضعیت آب و هوا، ادامه ماجرای تصادف زنجیره ای، حمله به امارات ، مشکلات بورس و بودجه شهرداری تهران از موارد مورد توجه رسانه ها بود

امروز سرفصل مشترک تمام روزنامه ها بدون استثنا سفر رئیس جمهوری به مسکو و تاثیرات آن بر برجام و اقتصاد کشور بود. محاکمه سرکرده گروه تروریستی، وضعیت آب و هوا، ادامه ماجرای تصادف زنجیره ای، حمله به امارات ، مشکلات بورس و بودجه شهرداری تهران از دیکر موارد مورد توجه رسانه ها بود. با م مروری داریم به برگزیده آنها؛

بهار دیپلماسی در زمستان مسکو

همشهری نوشت: رئیس‌جمهوری کشورمان امروز به‌دعوت رسمی همتای روس خود به مسکو می‌رود تا شاهد نقطه عطف جدیدی در روابط تاریخی 2کشور باشیم. سیدابراهیم رئیسی در سفر 2روزه خود به روسیه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری فدراسیون روسیه دیدار خواهد کرد؛ گفت‌وگویی که احتمالا طیف وسیعی از موضوع‌های دوجانبه و بین‌المللی در حوزه‌های متکثر سیاسی و اقتصادی را دربرمی‌گیرد.انجام این سفر در مقطع کنونی، علاوه بر اینکه نقش مؤثری در گسترش همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی 2کشور دارد، تحول مهمی در پیشبرد استراتژی منطقه‌گرایی جمهوری‌اسلامی ایران به‌شمار می‌رود؛ راهبردی که در دولت سیزدهم به‌صورت منسجمی پیگیری می‌شود. براساس همین رویکرد هم بود که سیدابراهیم رئیسی در ماه‌های گذشته از دولت سیزدهم، با هدف افزایش حداکثری ارتباط با همسایگان و کشورهای منطقه به تاجیکستان و ترکمنستان سفر کرده ‌است و امروز هم در کرملین با پوتین دیدار می‌کند تا گام مهم دیگری در این عرصه برداشته شود.علاوه بر دیدار روسای‌جمهور 2کشور، سخنرانی در نشست عمومی مجلس دوما، دیدار با ایرانیان مقیم روسیه و نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی روس، ازجمله برنامه‌های سفر 2روزه رئیس‌جمهوری کشورمان به روسیه خواهد بود و 3وزیر امورخارجه، نفت و امور اقتصادی و دارایی، رئیسی را در این سفر همراهی می‌کنند.

برجام تورم را تا ٢٥درصد كاهش مي‌دهد

آرمان‌ملی می نویسد: با آغاز دور هشتم مذاکرات برجامی و سیگنال‌های مثبتی که از حصول توافق در آینده نزدیک خبر می‌دهند نگاه فعالان اقتصادی به نتایج توافقات هسته‌ای دوخته شده است. در واقع با تشدید تحریم‌ها و مشکلاتی که در نتیجه کاهش درآمدهای ارزی و همچنین هزینه‌های مازادی که بر تعاملات مالی تحمیل شده بود فضای اقتصاد کشور را به کوچکترین و سخت‌ترین حالت خود رسانده است. حال با خبرهایی که در زمینه برجام شنیده می‌شود اماواگرهای زیادی در فضای اقتصادی کشور طنین‌انداز شده، به‌گونه‌ای که نتایج آن را در اکثر بازارهای سرمایه‌ای شاهد هستیم موضوعی که به اعتقاد کارشناسان اقتصاد کشور را در دوراهی سختی قرار داده که یک راه آن به‌واسطه افزایش درآمدهای ارزی به کاهش نرخ تورم در آستانه 25 تا 30 درصدی و قرارگرفتن ارز در نرخ حداقلی ختم شده و راه دیگر تداوم وضعیت کنونی بوده که می‌تواند با افزایش نرخ ارز و نفوذ بیشتر تورم در اقتصاد کشور همراه باشد. به گفته تحلیلگران نقش دولت در ایجاد تعادل بین درآمدهای ارزی با میزان تقاضا به‌ویژه جلوگیری از خروج سرمایه‌های کشور می‌تواند در تعیین این مسیر حائز اهمیت باشد.

روزهای سخت در انتظار مردم تهران

آفتاب یزد نوشت: چندی پیش آفتاب یزد در گزارشی با تیتر «حمل و نقل عمومی رها شده» به موضوع حمل و نقل عمومی در تهران پرداخت. در آن گزارش ما به مشکلات مردم در این زمینه اشاره کردیم و به این موضوع پرداختیم که بسیاری از اپلیکیشن های شهرداری که در زمینه اطلاع رسانی درباره ساعات حرکت وسائل نقلیه مورد استفاده قرار می گرفته است از کار افتاده اند و این مورد زندگی بسیاری از شهروندان را با مشکلات عدیده ای رو به رو ساخته است .علی رغم صحبت های صورت گرفته در این باره و وعده های متعدد درباره حل این مشکل به نظر می رسد این سامانه ها کلا از کار افتاده اند . برای مثال اپلیکیشن Tehra- Public Transpor این پیام را نمایش می دهد که” به دلیل عدم دریافت اطلاعات از شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ، ارائه خدمات این برنامه موقتا میسر نمی باشد . در صورت برقراری مجدد سرویس اطلاع رسانی خواهد شد . “مشخص نیست چرا زاکانی شهردار تهران و سایر مسئولان شهرداری علیرغم پیگیری ها توجهی به چنین خدمات بدیهی و پیش پا افتاده ای ندارند.به نظر می رسد روزهای سخت تری هم در انتظار مردم تهران باشد.

تلخی و شیرینی بارش برف

به نوشته روزنامه ابتکار، چند روزی است که با ورود سامانه جدید بارشی به کشور مناطق گوناگون این سرزمین پهناور شاهد بارش نزولات آسمانی است که از سویی موجب شادی در میان برخی و ایجاد مشکلات برای برخی دیگر شده است.طی یک هفته گذشته بارش سنگین برف و باران را در اکثر نقاط کشور شاهد بودیم. بارشی که در برخی مناطق منجر به تایجاد موجی از شادی و شعف شد اما در برخی نقاط باعث مسدود شدن راه‌های مواصلاتی، سیلاب، ریزش بهمن و آبگرفتگی معابر و خانه‌های مردم شد به حدی که چندین روستا تخلیه شدند. سرهنگ احمد شیرانی درباره وضعیت جوی جاده‌های کشور گفت: گزارش‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر شاهد بارش برف و باران در برخی از محورهای استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، سمنان‌، قم‌، اصفهان‌، کهگیلویه و بویراحمد‌، چهارمحال و بختیاری‌، فارس‌، لرستان‌، کرمان‌، سمنان‌، البرز‌، تهران‌، مازندران و گلستان هستیم.وی ادامه داد: همچنین در برخی از محورهای استان های بوشهر، سیستان و بلوچستان، خوزستان و هرمزگان نیز بارش باران گزارش شده است.رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی درباره وضعیت ترافیکی جاده‌ها نیز گفت: در آزادراه قزوین-کرج از پایانه شهیدکلانتری تا پل فردیس و آزادراه کرج-تهران از پل فردیس تا پل کلاک ترافیک نیمه سنگین گزارش شده و همچنین شاهد وضعیتی مشابه در سه راهی شهر قدس در محور شهریار-تهران هستیم.

زورآزمایی خودروساز‌ها با سران سه‌قوه

روزنامه جوان نوشت:زنجیره انتقاد‌ها به عملکرد دو شرکت خودروسازی که با تصادف زنجیره‌ای محور بهبهان به رامهرمز به جریان افتاد حالا پای سران سه قوا را هم به میان کشیده است. سران سه قوه، دادستان کل کشور و رئیس سازمان بازرسی کل کشور امروز گزارش نهایی پلیس را درباره تخلف‌های صورت گرفته دو‌شرکت خودروساز که سال‌هاست محصولات بی‌کیفیت‌شان خسارت‌های جانی و مالی بی‌شماری را متوجه کشور کرده است، دریافت خواهند کرد. از سوی دیگر با فرار از مسئولیت وزیر صمت در جریان حادثه بهبهان، هیئت مدیره و مدیران عامل دو شرکت خودروسازی تفهیم اتهام شدند و این امیدواری ایجاد شده که با ورود نهاد‌های نظارتی و قضایی آورده‌ای برای مردم و صنعت خودروساز به همراه داشته باشد.بیستم دی‌ماه در تقویم حوادث رانندگی ایران به عنوان روزی به یاد ماندنی ثبت شده است. این موضوع نه به خاطر آمار بالای کشته‌هایش بلکه به دلیل ایستادگی پلیس مقابل علت حادثه رویکردی متفاوت داشته است. صبح روز بیستم دی‌ماه تصاویری از تصادف زنجیره‌ای در محور بهبهان به رامهرمز در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد. شدت برخورد‌ها آن قدر زیاد بود که بیشتر به فیلم‌های هالیوودی شباهت داشت تا حادثه‌ای حقیقی. پس از آن اعلام شد در جریان حادثه پنج‌نفر فوت شده و بیش از ۵۰‌نفر هم مصدوم شده‌اند.

آمار نگران کننده یک جراحت عمیق بر وجدان عمومی

روزنامه خراسان می نویسد:سالانه 230 هزار سقط جنین بر اساس آمارهای موجود در وزارت بهداشت و طبق برخی پژوهش ها سالانه 300 تا 400 هزار «سقط جنایی یا غیرقانونی» در کشور انجام می شود. به گزارش ایرنا این اعداد و ارقام بسیار نگران کننده و حیرت انگیز و البته «وجدان سوز» را رئیس سازمان اجتماعی کشور روز یک شنبه در «همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی» اعلام کرد.دلایل این «جنین کشی های» مغز استخوان سوز هرچه که باشد از بارداری های ناخواسته، روابط نامشروع و… که در جای خود باید بدان ها پرداخت، حکایت از عمق فاجعه ای دارد که مانند «خوره» به جان جامعه افتاده و وجدان عمومی را زخمی عمیق و کاری می زند.حتی اگر آمار سالانه 230 هزار سقط جنین (براساس آمارهای موجود در وزارت بهداشت) را مبنا قرار دهید یعنی روزانه 630 جنین در کشور سقط یا به تعبیر دقیق «اسقاط» می شوند و از بین می روند و ظالمانه و بی رحمانه به کام مرگ کشانده می شوند.

مقاومت یمن با شلیک 5 موشک رکورد 7ساله قیمت نفت را شکست

به نوشته روزنامه کيهان؛ انصارالله یمن با حمله بزرگ دوشنبه خود به زیرساخت‌های ابوظبی و دوبی بار دیگر قدرت و توانایی‌هایش را به نمایش گذاشت و ضمن ایجاد تغییر در معادلات جنگ یمن، اقتصاد دنیا را طوری تحت تاثیر قرار داد که کارشناسان رویترز و بی بی سی بنویسند، این حملات می تواند قیمت نفت را به 100دلار هم برساند! قیمت نفت با این شلیک رکورد 7 سال گذشته را شکست. امارات از سال ۲۰۱۵ که جنگ یمن شروع شد در کنار عربستان بوده اما به دنبال تلفات و خسارات سنگین در نهایت سال ۲۰۱۹ اعلام کرد نظامیانش را از این جنگ خارج می کند و به «مشارکت فعال» خود در این جنگ نیز پایان می دهد. اما این صرفاً یک ادعا بود و امارات از طریق نیروهای مزدور خود در جنوب همواره به دنبال تسلط بر بنادر یمن بود. اخیراً یک کشتی باری نظامی وابسته به امارات نیز در آب‌های یمن توسط انصارالله توقیف و تمام سلاح ها، مهمات و خودروهای زرهی آن مصادره شد. همین مسئله باعث شد تا ادعاهای امارات در مورد عدم مشارکت فعال در جنگ یمن زیر سوال برود. در ادامه مقامات یمنی، ابوظبی را تهدید کردند که در صورت تداوم دخالت در یمن باید منتظر حملات پهپادی و موشکی باشد.

فضاي خاكستري در «صندوق فرهنگيان»

اعتماد نوشت:صندوق ذخيره فرهنگيان، با قدمتي بيش از 25 سال، طي ماه‌هاي اخير به يكي از چالش‌هاي اصلي براي معلمان و بازنشستگان فرهنگي كشور تبديل شده؛ از يك سو كمتر از 5 سال پيش فسادي چند هزار ميلياردي در آن رخ داده كه باعث خروج پول‌هاي هنگفتي از اين صندوق شده و از سوي ديگر دولت سهم خود از منابع اين صندوق را پرداخت نكرده است. اين صندوق در حالي با بد‌عهدي دولت‌ها مواجه شده كه 4 هلدينگ اصلي در حوزه‌هاي پتروشيمي و انرژي، مالي و سرمايه‌گذاري، ساختماني و خدمات دارد و آن‌طور كه از آمارها مشخص است حدود 60 شركت در حال فعاليت‌هاي اقتصادي به منظور بالا بردن سود و درآمد براي اين صندوق هستند. با وجود اينكه وضعيت شركت‌هاي پتروشيمي كشور به دليل جهش‌هاي دوم و سوم دراين حوزه، به نظر مي‌رسيد بهتر است، اما يكي از مهم‌ترين مشكلات صندوق ذخيره فرهنگيان نبود اطلاعاتي موثق و قابل رويت براي اعضاي صندوق است؛ برخي تخمين‌ها حاكي از آن است كه حدود 25 شركت زيرمجموعه اين صندوق «اطلاعاتي» براي انتشار ندارند. از سوي ديگر براي شفاف‌تر شدن عملكرد اين صندوق، نمايندگان مجلس نيز به دولت سيزدهم فشار مي‌آورند كه اساسنامه جديد اين صندوق را سريع‌تر به مجلس ارسال كند تا جلوي ساختارهاي فسادزا و هدررفت منابع گرفته شود.

قول‌های شهردار تهران  برای پایتخت ۱۴۰۱

به نوشته فرهیختگان، روز گذشته علیرضا زاکانی، شهردار تهران به شورای شهر رفت و بین اعضای پارلمان شهری به تشریح بودجه سال 1401 شهرداری تهران پرداخت و درنهایت نیز این بودجه را تقدیم شورا کرد. از آنجایی که هنوز جزئیات بودجه مشخص نیست و متاسفانه شهرداری هم جزئیات را منتشر نکرده و دراختیار رسانه‌ها قرار نداده، نمی‌توان خیلی جزئی درباره آن صحبت کرد و برای همین هم، فعلا صحبت‌های زاکانی در دفاع از بودجه سال 1401 را عینا می‌خوانیم و بخشی از برنامه‌ها و وعده‌های او برای سال بعد را اینجا ثبت می‌کنیم تا ببینیم چه زمانی جزئیات بودجه هم منتشر می‌شود تا آن وقت دقیق‌تر و جزئی‌تر به بررسی آن ورود کنیم.علیرضا زاکانی شهردار تهران، دیروز سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ ضمن ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه به شورا در صحن شورا در ارتباط با بودجه سال آینده گفت: «مفتخریم که اولین بودجه این شورا و این مدیریت شهری را تقدیم کنیم. بودجه سال قبل ۴۸هزارو۸۰۰میلیارد تومان بود که با اصلاحیه به ۳۷هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید و ما مکلف شدیم در مسیر تحقق آن گام برداریم. افقی که از درآمد و تحقق آن داشتیم ۳۲هزار و ۵۰۰میلیارد تومان تا پایان سال است. بنابراین نیازمند به کار جدی و تحولی هستیم. در بخشی از حوزه‌ها خلأها و کاستی‌هایی است که از گذشته برای ما به یادگار مانده است.»

تداوم قرمزپوشی بازار سرمایه

وطن امروز نوشت: این روزها اگر به تابلوی بورس نگاهی بیندازیم، عمدتا با رنگ‌ سرخی مواجهیم که نشان از حال ناخوش بازار سرمایه و سهامداران دارد. روز گذشته بازار سرمایه در حالی نمایی کاملا قرمزپوش را به ثبت رساند که رکورد ۳ ماهه خروج پول از بورس شکسته شد. وارد شدن شاخص کل بورس به کانال یک میلیون و 200 هزار واحد در روز سه‌شنبه و از دست دادن حمایت روانی یک میلیون و 300 هزار واحدی، امیدهای سهامداران و سرمایه‌گذاران این بازار مالی را به بازگشت شاخص کل نا‌امید کرد. روز گذشته برای نوزدهمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و این مساله نشان می‌دهد سازوکارهای دولت برای به تعادل رساندن بورس کارآمدی کافی را ندارد. کاهش 30 هزار و 534 واحدی شاخص کل بورس در جریان معاملات دیروز در حالی رخ داد که بازدهی شاخص کل در این روز منفی 34/2 درصد بود. شاخص کل نیز در عدد یک میلیون و 275 هزار و 937 واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن هم در معاملات دیروز با افت 8 هزار و 51 واحدی، به عدد 337 هزار و 33 واحد رسید. بازدهی منفی 33/2 درصدی شاخص کل در حالی رخ داد که این شاخص با این افت، حمایت 340 هزار واحدی را از دست داد.

علی جهان فرشته خواب‌زده

شرق می نویسد: تیم ملی فوتبال ایران چند روز دیگر باید در مرحله انتخابی جام جهانی به مصاف عراق برود تا تکلیف صعود به جام جهانی 2022 قطر را مشخص کند. ایران در گروه اول انتخابی منطقه آسیا، صدرنشین است و اگر روز هفتم بهمن در دیدار خانگی و در ورزشگاه آزادی از سد عراق عبور کند، می‌تواند سریع‌ترین صعود به ادوار جام جهانی را به دست بیاورد. شاید روی کاغذ، با توجه به میزبانی ایران و البته آمادگی ستاره‌های بی‌چون‌وچرای دراگان اسکوچیچ، عراق حریفی چندان جدی‌ برای تیم ملی در این بازی نباشد؛ به‌ویژه اینکه مهدی طارمی، یکی از ستاره‌های هجومی تیم ملی نیز دوباره به تیم دعوت شده و بعد از دو بازی غیبت، انگیزه زیادی دارد تا توانایی‌هایش را به رخ بکشد. البته به‌جز مهدی طارمی، بسیاری دیگر از ستاره‌های ملی‌پوش فوتبال ایران این روزها آماده هستند و غالبا در ترکیب اصلی تیم‌هایشان به میدان رفته و مهره‌های ارزشمندی محسوب می‌شوند؛ از علیرضا بیرانوند و امیر عابدزاده درون دروازه تا سردار آزمون و مهدی طارمی، همگی روزهای با‌ثباتی را در ترکیب اصلی تیم‌های باشگاهی سپری می‌کنند. با وجود این، شاید تنها نگرانی موجود، وضعیت علیرضا جهانبخش، وینگر کارگشای تیم ملی است.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.