سنگين‌ترين سقوط بورس در 3 ماه گذشته

روز خونين بازار سرمايه با خروج 700 ميليارد تومان پول حقيقي رقم خورد

همه شركت‌هاي پالايشي، پتروشيمي‌ها و فولادي‌ها و شركت‌هاي سرمايه‌گذاري وابسته به اين صنايع تحت تاثير نرخ دلار هستند

روز گذشته شاخص كل بازار سرمايه با كاهش  30 هزار و 540 واحدي نسبت به روز دوشنبه بزرگ‌ترين سقوط در 3 ماه كاري اخير را پشت سر گذاشت و به كانال 1.2 ميليون عقب‌گرد داشت.

به گزارش اعتماد، در 57 روز كاري اخير هيچ‌گاه شاخص با اين شدت نزول نكرده بود. شاخص كل با معيار هم‌وزن هم ۸۰۵۲ واحد كاهش يافت و رقم ۳۳۷ هزار و ۳۱ واحد را ثبت كرد. روز گذشته براي نوزدهمين روز متوالي ارزش خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار منفي شد و ۷۰۰ ميليارد تومان پول حقيقي از بورس خارج شد. اين بيشترين رقمي است كه در ۳ ماه گذشته از بورس خارج شده است، چراكه حدود 30درصد از ارزش معاملات خرد بورس بوده است.

با كاهش قيمت دلار، شركت‌هاي دلاري بورس نيز با چالش افت قيمت روبه‌رو شده‌اند و به گفته كارشناسان اين مساله مي‌تواند تاثير زيادي بر شاخص‌هاي بورس داشته باشد. از آنجا كه اين نمادها بيشتر در زمره نمادهاي شاخص‌ساز قرار دارند، همين افت را به كل بازار سهام تعميم مي‌دهند و همين مساله نيز سبب كاهش قيمت همه نمادهاي حاضر در بازار سرمايه مي‌شود. وضعيت بحراني بورس موجب شد تا در كانال‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي، حملات شديدي عليه وزير اقتصاد صورت گيرد. منتقدان مي‌گويند دولت كه در زمان روي كار آمدن، وعده‌هاي زيادي درباره سر و سامان دادن به وضعيت بورس داده بود؛ حالا اين وعده‌ها را فراموش كرده و بازار سرمايه با كمبود نقدينگي روبه‌رو است.
سهام‌هاي ارزي در بورس با افت همراه شدند
حسن ايزدي، كارشناس بورس و بازار سرمايه در واكنش ريزش‌هاي بورس بر اين باور است كه با افت قيمت دلار بورس هم ريزشي شد و سهام‌هاي ارزي در بورس با افت همراه شدند و ساير سهم‌ها نيز تحت‌تاثير قرار گرفتند.
اين كارشناس بازار سرمايه خاطرنشان كرد: در بلندمدت در صورتي كه توافقات در برجام به جايي نرسد ريزش بورس ادامه‌دار خواهد بود، اما در كوتاه‌مدت نيز به دلايل مختلف و به خصوص دلايل سياسي ممكن است اين ريزش‌ها باز هم رخ دهد.
ايزدي تصريح كرد: در صورتي كه نرخ دلار كاهشي باشد بر ميزان صادرات شركت‌ها تاثيرگذار خواهد بود و بر سودآوري آنها هم تاثيرگذار است.
او در مورد واكنش سهامداران در بورس نيز گفت: باتوجه به اينكه موضوع رسيدن به توافق در برجام اين روزها به صورت جدي پيگيري مي‌شود اگر سهامداري وجود دارد كه تاكنون سهام خود را نفروخته بهتر است سهام خود را نگه دارد، اما در صورتي كه موضوع برجام همانند گذشته پيش رود بعيد به نظر مي‌رسد تا منابع جديدي وارد بورس شود و مردم تمايلي به سرمايه‌گذاري در اين بازار داشته باشند.
اين كارشناس بازار سرمايه در ادامه گفـت: به نظر مي‌رسد تا اوايل سال آينده وضعيت بورس به همين منوال ادامه پيدا كند و شاخص كل بورس در خوشبينانه‌ترين حالت در محدوده يك ميليون و 100 هزار واحد و در بدبينانه‌ترين حالت به يك ميليون واحد برسد.
رابطه سهام با دلار قطع شود
ايزدي در پاسخ به اين پرسش كه بهترين راهكار براي بازار سرمايه در شرايط فعلي چيست؟ تصريح كرد: پيشنهاد ما اين است كه سازمان بورس و شركت‌هاي سرمايه‌گذاري و بازار گردان‌ها و سبدگردان‌ها رابطه سهام را با دلار قطع كنند، چراكه سنجاق كردن بورس به قيمت ارز اشتباه بزرگي است كه در بازار سرمايه وجود دارد. اين كارشناس بازار سرمايه با تاكيد بر اينكه رابطه بورس با دلار درنهايت بايد شكسته شود، افزود: همان‌گونه كه سنجش درآمد مردم ايران با دلار غلط است سنجيدن قيمت سهام و سودآوري با دلار نيز اشتباه است و در مجموع وصل كردن دلار به بازار سرمايه كار اشتباهي است اين در حالي است كه شركت‌هاي صادراتي اين كار را انجام مي‌دهند.
ايزدي ادامه داد: زماني كه قيمت سهام رشد مي‌كند، شاخص بورس هم اوج مي‌گيرد، زيرا نرخ جايگزيني براساس نرخ دلار محاسبه مي‌شود و كاري كه غلط است متاسفانه تاكنون ادامه پيدا كرده است و به دليل اينكه اين موضوع در بالا رفتن سهام بورس تاثيرگذار است اين رويه را پذيرفته‌اند اما زماني كه بورس كاهشي مي‌شود ديگر نمي‌توان اين رابطه را پذيرفت.
اين كارشناس بازار سرمايه تصريح كرد: قيمت دلار در برهه‌اي از سال 1392 كه از 1000 تومان به 3000 تومان رسيد بورس اوج گرفت و به همان صورت زماني كه نرخ دلار از 12000 تومان به 20000 تومان رسيد باز هم بورس صعودي شد و به دليل رشد نرخ دلار نرخ جايگزيني براي آن درنظر گرفته مي‌شود.
او خاطرنشان كرد: همواره شاهد بوده‌ايم زماني كه شاخص بورس رشد مي‌كند مسوولان بورس خوشحال مي‌شوند در صورتي كه همان روزها بيشترين زيان را مي‌كنند زيرا پشت اين بالا رفتن‌ها پايين آمدن‌هاي اينچنيني است.
ايزدي افزود: ما معتقديم هم در بالا رفتن بورس بايد رابطه دلار با بورس قطع شود و هم در پايين آمدن قيمت دلار.
اين كارشناس بازار سرمايه گفت: همه شركت‌هاي پالايشي، پتروشيمي‌ها و فولادي‌ها و شركت‌هاي سرمايه‌گذاري وابسته به اين صنايع تحت تاثير نرخ دلار هستند و به تبع آنها براي بررسي آنها حداقل بايد 70درصد بازار سرمايه را در بر گيرد كه مطمئنا تاثيرات رواني در بازار سرمايه را نيز در پي دارد.
او تصريح كرد: موضوع اصلي اين است كه ارزش‌گذاري سهم تنها به فروش آن نيست، بلكه ارزش‌گذاري‌ها به مديريت آن است زيرا هزينه آنها هم به همان نسبت رشد مي‌كند، ضمن آنكه شركت‌هاي دارويي هم به همين ترتيب هزينه‌هاي‌شان بالا مي‌رود يا همه مواد پتروشيمي‌ها نيز در داخل ايران توليد نمي‌شود و تجهيزات آنها از خارج وارد كشور مي‌شود كه در نتيجه باعث رشد هزينه‌هاي‌شان مي‌شود اما مي‌بينيم متاسفانه تحليل‌هاي درستي در اين زمينه صورت نمي‌گيرد.
ايزدي افزود: اگر فروش اين شركت‌ها با افزايش نرخ دلار بالا مي‌رود، به همان ترتيب هزينه‌هاي‌شان هم بالا مي‌رود و حاشيه سودشان هم تغيير مي‌كند اما متاسفانه شركت‌هاي ما چنين تحليلي براي سهامداران ندارند و به صورت واهي به سمت اين شركت‌ها سوق پيدا مي‌كنند كه درنهايت باعث مي‌شود سهامدار متضرر شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.