مرگ پنهان زمین

فرونشست زمین، تهدید فوری برای محیط‌زیست کشور

پدیده فرونشست، طی سال‌های اخیر به دلایل مختلف ازجمله رشد بی‌رویه جمعیت، برداشت بیش از اندازه از آب‌های زیرزمینی، همراه با عوامل دیگر سبب بروز مشکلات و معضلات فراوان برای زمین‌های کشاورزی، ساختمان‌های مسکونی، جاده‌ها، خطوط انتقال برق، حمل‌ونقل ازجمله حمل ونقل ریلی (خطوط راه‌آهن که از میان دشت‌ها و بیابان‌ها می‌گذرد) و حمل‌ونقل هوایی (فرونشست باند فرودگاه)… شده است. پدیده‌ای که در دشت‌های مختلف کشور به چشم می‌خورد.

بدترین وضع را در کشور استان فارس دارد که تقریبا تمام تالاب‌ها و دریاچه‌های خود را از دست داده است

فرونشست زمین، پدیده‌ای نوظهور است. پدیده‌ای که بیش از صدوپنجاه کشور ازجمله ایران را با خود درگیر کرده است.

مجامع بین‌المللی فرونشست سالانه چهارمیلیمتر را بحران زمین دانسته‌اند و این درحالی است که در حدفاصل بین دشت فسا و جهرم شاهد فرونشست زمین تا ۵۴ سانتیمتر یعنی چیزی حدود ۱۴۰ برابر حد بحران هستیم.

ایران در مدت گذشت سال‌هایی که از آغاز قرن ۲۱ می‌گذرد دو بار این رکورد را یکی در‌سال ۲۰۱۰ در تهران با ۳۶ سانتیمتر و بار دوم در‌سال ۲۰۱۵ بین دشت فسا و جهرم با ۵۴ سانتیمتر شکست. به‌طورکلی بدترین وضع را در کشور استان فارس دارد که تقریبا تمام تالاب‌ها و دریاچه‌های خود را از دست داده است.

براساس نتایج آخرین پژوهش‌های انجام شده درخصوص قلمرو مناطق بیابانی، اکنون نیمی از کشور تحت‌تاثیر پدیده بیابان‌زایی قرار دارد که موجب بروز پدیده‌هایی مانند فرونشست زمین شده که در این راستا شاهد پایین رفتن زمین حتی تا عمق ۵۴ سانتیمتر در بعضی نقاط کشور هستیم.

عوامل مختلفی همچون زمین‌لرزه، انحلال سنگ‌های گچی، نمکی یا آهکی، آب شدن یخ‌ها و حرکت آرام پوسته و خروج گدازه از پوسته جامد زمین یا فعالیت‌های انسانی مانند معدنکاری، برداشت سیالات زیرزمینی مانند آب‌های زیرزمینی، نفت یا گاز  می‌تواند فرونشست ایجاد شود، اما به گفته کارشناسان، کاهش شدید سطح آب‌های زیرزمینی در نتیجه برداشت‌های بی‌رویه، مهم‌ترین دلیل فرونشست زمین در ایران است.

فرونشست زمین تا ۵۴ سانتیمتر یعنی چیزی حدود ۱۴۰ برابر حد بحران
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.