با تمام توان کنار مردم سیل‌زده‌ایم

رئیس جمعیت هلال احمر در جریان بازدید از مناطق سیل‌زده کرمان:

امدادگران جمعیت هلال‌احمر، یک هفته‌ای می‌شود به صورت شبانه‌روزی مشغول امدادرسانی به مناطق سیل‌زده و نجات مردم این منطقه از حوادث سیلابی هستند. گرچه در برخی از ماموریت‌ها جسد بی‌جان هم‌استانی‌هایشان را از زیر گل‌ولای سنگین بیرون کشیدند و خستگی بر تن و جان‌شان ماند، اما با حضور به موقع‌شان در خیلی از ماموریت‌ها هم به حادثه‌دیدگان سیل زندگی دوباره بخشیدند. مصداق این سخن نجات سه فرد گرفتارشده در رودخانه پل سورگای قلعه‌گنج آن هم در شب بارانی و سرد سه‌شنبه بود.

فاطمه عسگری‌نیا: یک هفته‌ای می‌شود که 25هزار نفر از مردم 11 شهرستان جنوب استان کرمان درگیر وقوع سیل و سیلابی‌شدن مناطق مختلف این استان شده‌اند. با تشدید بارندگی‌ها از شامگاه سه‌شنبه سیلاب راه مناطق زهکلوت، رودبار و ریگان را در پیش گرفته تا علاوه بر مناطق شهری زهکلوت و رودبار، خانه و زندگی مردم در 300 روستای محروم و فاقد امکانات زیربنایی این منطقه را با بی‌رحمی تمام با خود ببرد. مناطقی که نه سازه‌های استحصال آب و سیل‌بند کافی دارند، نه لایروبی‌های روخانه‌های محلی‌شان انجام شده، به همین علت است که با هر بارندگی در شرق و جنوب استان کرمان اهالی‌شان اولین قربانیان سیل و سیلاب هستند.351 نیروی عملیاتی جمعیت هلال‌احمر استان کرمان در قالب 87 تیم در یک هفته اخیر مشغول امدادرسانی به مردم سیل‌زده هستند، اما حجم خسارت‌های وارد شده از سیل و بحرانی‌شدن وضعیت منطقه در پی بارش‌های شامگاه سه‌شنبه باعث شد تا «علی زینی» استاندار کرمان از وزیر کشور به عنوان رئیس ستاد بحران کشور خواستار اعزام آنی دستگاه‌های ملی و نیروهای نظامی همراه با تجهیزات لازم برای امدادرسانی به مردم سیل‌زده شود. صبح روز چهارشنبه رئیس جمعیت هلال‌احمر همراه با وزیر کشور برای بازدید از مناطق سیل‌زده و بررسی نیازها و روند امدادرسانی به مردم این منطقه راهی کرمان شدند.

گرچه پیش‌بینی‌های هواشناسی خبر از بارش‌های شدید و سیل‌آسا در استان کرمان به خصوص مناطق جنوب و جنوب‌شرقی این استان می‌داد، اما وضعیتی که امروز این استان در سایه بارش‌های شدید گرفتارش شده خارج از تصور مسئولان و مردم منطقه است. از شامگاه دوشنبه تا صبح روز چهارشنبه در کهنوج ۶۵میلی‌متر، رودبار ۴۴میلی‌متر، منوجان ۵۰میلی‌متر، قلعه‌گنج ۶۰میلی‌متر، کهنوج ۱۷۶میلی‌متر، رودبار ۱۱۰میلی‌متر، منوجان ۲۰۰‌میلی‌متر، دهبکری بم ۱۶۲میلی‌متر، قلعه‌گنج ۱۶۰میلی‌متر و دوساری ۱۳۰میلی‌متر باران باریده است. آمارها حکایت از آن دارد که مجموع بارندگی دو سال گذشته در بسیاری از این مکان‌ها به نیمی از این میزان بارندگی هم نمی‌رسد. ریش‌سفیدان خیلی از روستاها مانند نهضت‌آباد که امروز سیلاب خانه و زندگی مردم‌شان را برده است هم می‌گویند این حجم از بارندگی را تا به حال به عمر ندیده‌اند.

امدادرسانی به 12 هزار سیل زده

 «رودبار جنوب» یکی از متاثرترین مناطق از سیل اخیر کرمان است. منطقه‌ای که 15 روستای آن در محاصره سیل قرار گرفته و خسارت زیادی به روستاییان این منطقه رسیده است. به گفته فرماندار رودبار جنوب خانه‌های روستایی این منطقه بین 10 تا 100درصد در سیلاب تخریب شده‌اند و امدادرسانی به مردم سیل‌زده در حال انجام است. منطقه‌ای که وزیر کشور، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و رئیس جمعیت هلال‌احمر به محض رسیدن به کرمان در آن حضور یافتند و به دلجویی از مردمش پرداختند.

تقدیر وزیر کشور از امدادگران

«احمد وحیدی» وزیر کشور در حاشیه بازدید از این مناطق به مردم اطمینان‌خاطر داد که خسارت‌هایشان در زمینه‌های مختلف جبران می‌شود و برای کاهش آلام مردم همه دستگاه‌ها و مسئولان باید نهایت همکاری را برای حل مشکلات ایجادشده انجام دهند: «حجم فراوانی آب سرازیرشده و سیلاب مناطق وسیعی را دربرگرفته است. ۵هزار نفر از هموطنان در این شرایط در محاصره آب قرار گرفته‌اند. در حال حاضر سازمان‌های مختلف از سپاه، ارتش، کمیته امداد و ستاد اجرایی پای کار هستند.»

او ضمن تقدیر از خدمات امدادی ارایه‌شده به سیل‌زدگان کرمان در یک هفته اخیر گفت که مسئولان از ابتدای شروع بحران کنار مردم سیل‌زده حضور یافتند و تا حل مشکلات سیل‌زدگان، برای ارزیابی خسارات و جبران آنها کنارشان خواهند ماند: «منطقه رودبار یکی از سه منطقه‌ای است که در ریزش باران‌های چند روز گذشته و به ویژه دیروز دچار آبگرفتگی شد.»

بنا بر اعلام وزیر کشور نزدیک 5هزار خانوار، حدود ۲۰هزار نفر  در بیش از ۳۰۰ روستا درگیر آبگرفتگی هستند: «با توجه به آبگرفتگی وسیع، لازم بود که به منطقه بیاییم و از نزدیک وضعیت را ارزیابی کنیم تا روند امدادرسانی‌ها سرعت بیشتری به خود بگیرد. در حال حاضر ارتش یگان مهندسی را به منطقه گسیل کرده و عزیزان هلال‌احمر هم که همیشه در همه صحنه‌ها حضور دارند، در این صحنه هم برای کمک به مردم حضور یافته‌اند. علاوه بر این سازمان‌های مختلف از جمله ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، بنیاد مستضعفان و کمیته امداد امام خمینی(ره) برای کمک به مردم اعلام آمادگی کرده و به منطقه آمده‌اند.»

 امدادرسانی به 12هزار سیل‌زده

امدادگران جمعیت هلال‌احمر، یک هفته‌ای می‌شود به صورت شبانه‌روزی مشغول امدادرسانی به مناطق سیل‌زده و نجات مردم این منطقه از حوادث سیلابی هستند. گرچه در برخی از ماموریت‌ها جسد بی‌جان هم‌استانی‌هایشان را از زیر گل‌ولای سنگین بیرون کشیدند و خستگی بر تن و جان‌شان ماند، اما با حضور به موقع‌شان در خیلی از ماموریت‌ها هم به حادثه‌دیدگان سیل زندگی دوباره بخشیدند. مصداق این سخن نجات سه فرد گرفتارشده در رودخانه پل سورگای قلعه‌گنج آن هم در شب بارانی و سرد سه‌شنبه بود. ماموریت نجاتی که تنها 20 دقیقه طول کشید و نجاتگران موفق شدند این سه نفر را که با نیسان قصد عبور از مسیر رودخانه‌ای داشتند و اسیر طغیان رودخانه شده بودند، نجات دهند. به گفته «رضا فلاح» مدیر جمعیت هلال‌احمر شهرستان قلعه‌گنج امدادگران به محض اطلاع از این موضوع  به محل حادثه اعزام و موفق شدند با برپایی کارگاه تیرول هر سه سرنشین خودروی نیسان را نجات و به سرعت آنان را به محیط امن انتقال دهند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر که همراه با وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در مناطق سیل‌زده حاضر شده بود، ضمن تقدیر از تلاش‌های شبانه‌روزی امدادگران در جریان امدادرسانی به سیل‌زدگان در یک هفته اخیر تاکید کرد با تمام توان در کنار مردم سیل‌زده استان کرمان هستیم تا از این شرایط بحرانی خارج شوند.

پیرحسین کولیوند با اظهار تاسف از وضعیت بحرانی پیش‌روی مردم مناطق سیل‌زده از امدادرسانی نیروهای هلال‌احمر به 12هزار نفر از مردم این مناطق خبر داد: «تا کنون یک‌هزار بسته غذایی در مناطق سیل‌زده توزیع شده و1050 نفر از مردم سیل‌زده در قالب 200 چادر امدادی، کمپ‌ها، مساجد و مدارس اسکان یافته‌اند.»

به گفته او با ارزیابی‌های صورت‌گرفته در 114شهر و روستای سیل‌زده کرمان از روز سه‌شنبه 12هزار تخته موکت و 20هزار پتو و هزار بسته غذایی برای تقویت انبارهای امدادی به کرمان ارسال شده تا در صورت نیاز میان سیل‌زدگان توزیع شود.

رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین از پرواز بالگردهای امدادی هلال‌احمر برای ارسال اقلام امدادی، جابه‌جایی نیروهای عملیاتی و نجات جان محصورشدگان در سیل کرمان خبر داد: «امدادرسانى به تمام روستاهاى گرفتار در سیل کرمان به وسیله بالگردهاى جمعیت هلال‌احمر درحال انجام است.»

 

متمم اعتبارات مورد نیاز را به دولت ارایه می‌دهیم

اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با ابراز تاسف از وضعیت مردم سیل‌زده منطقه و شرایط سختی که سه‌شنبه شب در پی جاری‌شدن سیلاب پشت‌سر گذاشتند، شدت بارندگی‌ها و حجم بالای سیلاب را پیش‌بینی‌نشده می داند: «شامگاه سه‌شنبه، استاندار کرمان وضعیت بحرانی سیل را مدیریت کرد، اما شدت بارندگی و سیلاب به حدی بود که متاسفانه در برخی از نقاط مردم به زحمت افتادند.»

او می‌گوید گرچه با توجه به ارزیابی‌های انجام‌شده  پیشنهاد اعتبار مورد نیاز برای جبران خسارت‌ها به دولت ارایه شده، اما برای سیل سه‌شنبه شب باید ارزیابی مجددا انجام و پیشنهاد اعتبار جدید به دولت داده شود: «در حال حاضر ۵۰میلیارد تومان به فوریت تصویب شده و در اختیار استاندار قرار گرفته است. از  دستگاه‌های اجرایی می‌خواهیم هیچ کاری را معطل اعتبار نگذارند و با تکیه بر اعتبارات موجود کارها را دنبال کنند. ما هم قول می‌دهیم بعد از ارزیابی جدید متمم اعتبار را به دولت ارایه دهیم.»

25هزار نفر گرفتار سیل

استاندار کرمان جمعیت گرفتار سیل در مناطق مختلف سیل را 25هزار نفر برشمرد و تاکید کرد برای کمک به مردم سیل‌زده نیازمند مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی و نظامی کشور هستیم: «تاکنون 5هزار و ۱۰۰ منزل در سیل آسیب دیده و ممکن است این عدد به ۶هزار واحد مسکونی هم برسد. در سیل قبل(یک هفته پیش)  یک‌هزار و ۵۰۰ رأس دام تلف شد و برآورد سیل اخیر نیز باید به سرعت انجام شود تا وسایل اضطراری آسیب‌دیدگان مانند یخچال و گاز تهیه و تحویل خانواده‌ها داده شود.»

به گفته علی زینی‌وند به منظور تسریع روند امدادرسانی به مناطق سیل‌زده در حال پهنه‌بندی منطقه و انتخاب مسئول برای هر پهنه هستیم. هر مسئول، مدیریت هر پهنه را باید برعهده داشته باشد تا مدیریت هدفمند انجام شود.

او خسارت‌های وارده در رودبار جنوب را سنگین دانست و گفت: «ورودی زهکلوت در محل پل پرچم ۱۵۰متر از جاده دچار تخریب شده است، ضمن آنکه در دو نقطه دیگر نیز جاده دچار آسیب شده که ترمیم می‌شود. با تدابیر انجام‌گرفته در داخل شهرها آبگرفتگی گسترده نداریم، اما در دیگر نقاط نیازمند کمک هستیم. ما اینک درواقع با یک دشت وسیع با روستاهای پراکنده مواجه هستیم که امدادرسانی را سخت کرده و تجهیزات سنگین به ویژه بیل مکانیکی نیاز اصلی است.»

راه دسترسی 75 روستای ریگان مسدود است

وضعیت مناطق سیل‌زده در شرق استان کرمان هم وخیم است. فرماندار ریگان خبر از مسدودی راه دسترسی 75 روستای این شهرستان می‌دهد: «وضعیت مناطق کوهستانی شهرستان بحرانی است. طغیان رودخانه‌ها تاکنون امکان دسترسی به ۷۵ روستای محاصره در سیل را نداده و اطلاعی از آنها نداریم، چراکه آب، برق و ارتباط تلفنی این مناطق قطع است.»

به گفته او جاده ترانزیتی ریگان-ایرانشهر-چابهار که سه روز پیش به علت سه دهانه پل مسدودشده همچنان مسدود است و کار اسکان اضطراری مسافران انجام شده است: «با فروکش‌کردن باران کار برقراری برق مناطق مختلف نیز شروع شده است. از جمله در مناطق کوهستانی سرزه و دهنه عباسعلی برق اهالی وصل شد.»

امدادرسانی هلال‌احمر در قلعه‌گنج ادامه دارد

در قلعه‌گنج هم که امسال مردمش بارها قربانی سیل‌های خروشان شدند، بارش‌های یک هفته اخیر حسابی برای مردم دردساز شده است. همین 14 روز پیش بود که در جریان بازدید استاندار کرمان از مناطق سیل‌زده مردم خواستار ادامه لایروبی رودخانه‌های فصلی شدند، اما قبل از اینکه کاری در جهت خواسته مردم  اتفاق بیفتد، دوباره روستاهای این منطقه به زیر آب رفت. دهیار روستای چراغ‌آباد از توابع شهرستان قلعه‌گنج کرمان می‌گوید حجم بارش‌ها و تخریب بخشی از جداره خاکی رودخانه سورگاه که از این روستا عبور می‌کند، سبب ورود آب به منازل مسکونی برخی خانوارهای روستایی شده است. به گفته مسلم روستازاده با توجه به اینکه هشدارهای لازم از قبل به اهالی داده شده، بسیاری از خانوارها مکان‌های نگهداری دام و احشام خود را مستحکم‌تر کرده‌اند، اما سیلاب همچنان در منازل مسکونی روستای چراغ‌آباد جاری شده است.

عضو شورای روستای جنگل‌آباد قلعه‌گنج هم می‌گوید آب در برخی نقاط روستای آنها که  ۶۵ خانوار دارد تا یک متر بالا آمده و سیلاب به منازل مسکونی این روستا ورود کرده است.

در طول یک هفته اخیر امدادگران هلال‌احمر قلعه‌گنج لحظه‌ای مردم این منطقه را در بحران سیل تنها نگذاشته‌اند. رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان قلعه‌گنج می‌گوید: «سه تیم هلال‌احمر برای امدادرسانی به شهرستان وارد شده‌اند و مشغول امدادرسانی به مردم این منطقه و روستاهای سیل‌زده هستند.» به گفته ابراهیم ماندگاری گلخانه‌های روستای زردوکی دچار سیلاب و به کشاورزان نیز خسارت وارد شده است.

خسارت ۲۰۰میلیارد تومانی به راه‌های جنوب استان کرمان

ویدیوهایی که این روزها در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود، به خوبی گویای خسارت وارده به راه‌های دسترسی مناطق جنوب استان کرمان است. به گفته سرپرست اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای جنوب استان کرمان، سیل  ۲۰۰میلیارد تومان به راه‌های جنوب استان کرمان در برآورد اولیه خسارت وارد کرده است.

مجتبی محمودی می‌گوید دو محور اصلی، پنج محور فرعی و ۴۵ راه روستایی همچنان به علت طغیان رودخانه‌ها و سیلابی‌بودن در جنوب کرمان مسدود است: «با شرایط طغیان رودخانه‌ها عملا هیچ عملیات راهداری در بستر رودخانه‌های سیلابی تا کاهش سیلاب نمی‌توان انجام داد.» براساس آماری که او اعلام می‌کند در حال حاضر  بیش از  ۴۵ دستگاه پل و ابنیه فنی بین ۲۰ تا ۵۰درصد دچار خسارت شده است: «اگر این میزان خسارت را به خسارت سیلاب‌های ابتدای دی‌ماه هم اضافه کنیم، حجم زیادی خسارت به مجموعه زیرساخت‌های راه و حمل‌ونقل جنوب استان وارد شده است که باید برای ترمیم و بازسازی آن اعتبارات ویژه ملی در نظر گرفته شود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
۱ دیدگاه
  1. لیثی حبیبی - م. تلنگر می‌گوید

    سلام دوستان
    ای کاش با ایجاد کانال های ویژه و زمینه سازی قبلی از سوی متخصصین امر، سیلاب ها به سوی مناطق خاصی هدایت می شدند، تا آبگاه هایی دایمی گردند با نیزار های دل نشین و پرندگان دریایی و درخت هایی که در اکناف آن آبگاه ها کاشته می شود. پیاده کردن این طرح در مناطقی مثل کرمان آسانتر از بعضی مناطق دیگر است. ای کاش این تهدید ها بدان وسیله به فرصت برای بِه سازی طبیعت میهن بدل شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.