واکسن پر حرف و حدیث

تزریق واکسن آنفلوآنزا برای سالمندان و جانبازان آغاز شد

بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان تزریق واکسن آنفلوآنزا در ایران شروع شد. سالمندان تحت پوشش بهزیستی و جانبازان بالای 50‌درصد نخستین گروه‌های پرخطری هستند که تحت واکسیناسیون قرار گرفتند. واکسنی که امسال به دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌های ارزی ورود آن به کشور با مشکلات فراوانی همراه شده. آن طور که از چکیده اظهارنظرهای مطرح شده در این خصوص استنباط می‌شود، امسال با وجود شیوع بیماری کرونا در کشور، تعداد زیادی از متقاضیان نمی‌توانند از این واکسن استفاده کنند. با این حال ظاهرا وزارت بهداشت با همکاری سایر سازمان‌ها در تلاش است تا حداقل گروه‌های پرخطر را در قبال ویروس آنفلوآنزا واکسینه کند.

سال گذشته که از کرونا خبری نبود، چیزی درحدود پنج‌میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا در ایران مصرف شد. اما امسال درحالی‌که پیش‌بینی‌های اولیه از رشد 7 برابری تقاضا برای این واکسن حکایت دارد از برآیند اظهارنظر مسئولان این طور برمی‌آید که تاکنون چیزی در حدود 2‌میلیون دوز از این واکسن وارد کشور شده

تزریق آنفلوآنزا برای سالمندان

محمد نفریه، معاون امورتوانبخشی سازمان بهزیستی کشور درحالی از آغاز تزریق واکسن آنفلوآنزا به سالمندان تحت پوشش این سازمان خبر داده است که به گفته خودش در 311مرکز مجموعا 13‌هزار و ۸۹۶ نفر سالمند حضور دارند.

به گفته نفریه تزریق واکسن آنفلوآنزا در مراکز دیگر تحت پوشش سازمان بهزیستی که به صورت شبانه­روزی از معلولان ذهنی، جسمی و حرکتی و بیماران روانی مزمن نگهداری می‌کنند و دیگر آسیب دیدگان اجتماعی حاضر دراین مراکز، آغاز شده است.

تزریق واکسن آنفلوآنزا برای سالمندان تحت پوشش بهزیستی

 

جانبازان 50‌درصد به بالا واکسینه شدند

پیمان صابریان، رئیس مرکز اورژانس تهران هم از آغاز واکسیناسیون جانبازان ۵۰‌درصد به بالا توسط تکنیسین‌های این مرکز خبر داده است.

آن طور که او می‌گوید تکنیسین‌های اورژانس تهران از روز چهارشنبه هفته گذشته با حضور در منازل و آسایشگاه‌های محل نگهداری جانبازان آنها را واکسینه می‌کنند.

در این طرح که به گفته صابریان با همکاری بنیاد شهید درحال انجام است، همزمان در شهرستان‌های استان تهران هم به کمک تکنیسین‌های اورژانس همان مناطق اجرایی می‌شود.

مرحله نخست این طرح فقط جانبازان جنگ بالای 50‌درصد را شامل می‌شود. اما به گفته رئیس اورژانس تهران مراحل دیگر این طرح نیز با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران اطلاع‌رسانی می‌شود.

تکنسین‌های اورژانس جانبازان را واکسینه می کنند

تحریم‌ها همه چیز را به هم ریخت

کرونا در ایران می‌تازد. آمار قربانیان روز به روز بیشتر می‌شود. همه استان‌های کشور در وضع قرمز و هشدار قرار گرفتند. مسئولان بهداشت و درمان از همراهی نکردن دولتی‌ها گلایه دارند، دولت، مردم را به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌ها مقصر می‌داند و مردم ‌هاج و واج و سرگردان از سیاست­گذاری‌های عجیب و ناکارآمدی‌ها. حالا در این چرخه معیوب خلف وعده مسئولان در توزیع واکسن آنفلوآنزا هم باعث تشدید نگرانی شده.

فصل سرد‌ سال از راه رسید. همان بزنگاهی که از قبل درباره‌اش مفصل گفتند و هشدار دادند. تلاقی آنفلوآنزا و کرونا، ترکیب خطرناکی است که از مدت‌ها پیش مسئولان بهداشت و درمان را حسابی نگران کرد.

قرار بر این بود که امسال تعداد زیادی واکسینه شوند. آن روزها صحبت از واردات اولیه 16‌میلیون دوز از این واکسن بود. حتی نحوه توزیع آن را هم اطلاع‌رسانی عمومی کردند. آن طور که مسئولان وزارت بهداشت اعلام کردند قرار براین بود که افراد بالای 60‌سال با در دست داشتن کارت ملی و پرداخت 42500 تومان این واکسن را دریافت کنند.

اما روزها و هفته­ها گذشت و خبری از این واکسن نشد. مسئولان وزارت بهداشت که پیش از این با اطمینان از ورود این واکسن خبر داده بودند، تحریم‌ها و مشکلات ارزی را دلیل تعویق آن اعلام کردند.

در این میان خبر تحویل 1500 دوز واکسن آنفلوآنزا به بهداری مجلس، حسابی همه را شوکه کرد. بعد از واکنش‌های جنجالی که این خبر در پی داشت، اعلام شد که تعداد محدودی از این واکسن وارد ایران شده و تصمیم­گیری درباره چگونگی توزیع آن برعهده وزارت بهداشت.

کاهش واردات در‌سال افزایش درخواست واکسن

سال گذشته که از کرونا خبری نبود، چیزی درحدود پنج‌میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا در ایران مصرف شد. اما امسال درحالی‌که پیش‌بینی‌های اولیه از رشد 7 برابری تقاضا برای این واکسن حکایت دارد از برآیند اظهارنظر مسئولان این طور برمی‌آید که تاکنون چیزی در حدود 2‌میلیون دوز از این واکسن وارد کشور شده است.

همین چند روز پیش بود که محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت اعلام کرد:«قرار است حدوداً 1.5 ‌میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا در مرحله اول در اختیار معاونت بهداشتی قرار گیرد.»

بعد از آن هم حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت:  « از ۱۶‌میلیون واکسن درخواستی تنها کمتر از دو‌میلیون داریم.»

مردم در انتظار توزیع واکسن در داروخانه‌ها

 

58‌میلیون دلار برای واکسنی که به دست مردم نرسید

درحالی که اما و اگرها درباره ورود این واکسن به ایران ادامه داشت و هر روز اخبار ضدونقیضی دراین خصوص منتشر می‌شد، نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران با اعلام ورود تنها 2.5 ‌میلیون واکسن آنفلوآنزا آب پاکی را روی دست همه ریخت. او در صحبت‌هایش دلیل وارد نشدن تعداد از قبل پیش‌بینی شده، این واکسن را تحریم‌های کشورمان اعلام کرد و دراین‌باره گفت:  ‌»متاسفانه واردکنندگان واکسن آنفلوآنزا به مشکل برخورد کردند. حتی ارز مورد نیاز را هم واریز کردند، اما با مشکل انتقال وجه به تامین‌کننده واکسن مواجه شدند که یکی عمده‌ترین دلیل آن تحریم‌های آمریکا علیه کشور است.»

در همین حال یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس هم با انتقاد از تأخیر به وجود آمده درخصوص واردات و توزیع این واکسن گفت: «حدود۵۸‌میلیون دلار به یک شرکت خاص اعطا شده که واکسن آنفلوآنزا خریداری کند که البته این پول به کشور ترکیه رفته و هنوز نتوانسته‌اند واکسن را وارد کشورمان کنند.»

حالا در این روزهایی که مردم بیش از پیش نگران هفته‌ها و ماه‌های پیش رو هستند، صحبت‌های  جدیدی درخصوص زمان طلایی استفاده از این واکسن هم به گوش می‌رسد. تا پیش از این گفته می‌شد که بهترین زمان تزریق قبل از شروع فصل پاییز است. اما حالا صحبت از تاثیرگذاری این واکسن تا اواسط دی و بهمن هم شنیده می‌شود. صحبت‌هایی که حتی صدای علیرضا سلیمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس را هم درآورد: « این واکسن فقط در دو هفته ابتدای مهر تأثیر دارد و بعد از آن دیگر کارایی ندارد.»

درمقابل اما برخی کارشناسان و متخصصان عفونی خط‌کشی و تعیین زمان دقیق برای تعیین تزریق واکسن آنفلوآنزا به لحاظ علمی را درست نمی‌دانند. آنها معتقدند که استفاده از این واکسن تا اواسط زمستان هم می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به آنفلوآنزا  یا کاهش علایم این بیماری موثر باشد.

اما این‌که بالاخره این واکسن مانند سال‌های گذشته به صورت عمومی توزیع می‌شود، سوالی است که برای آن پاسخ روشنی وجود ندارد.

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.