زمستان روی دور تند/ تجمعات آزاد می‌شود؟/ مرور روزنامه های صبح کشور

امروز سفر رئیس جمهوری به روسیه ، بارش های زمستانی، تورم ، تصمیمات جدید اقتصادی در دولت و مجلس ، بازسازی پلاسکو و… دراولویت بررسی و تحلیل روزنامه نگاران بودند

امروز صبح بررسی سفر رئیس جمهوری به روسیه و دیدار سه ساعته او با پوتین در مرکز خبرهای رسانه ها بود. مواردی همچون بارش های زمستانی، تورم ، تصمیمات جدید اقتصادی در دولت و مجلس ، بازسازی پلاسکو و… نیز دراولویت بررسی و تحلیل روزنامه نگاران بودند. با هم مروری داریم بر مطبوعات امروز؛

زمستان روی دور تند

به نوشته وطن امروز،بارش‌های سنگین و سیل‌آسا که از ابتدای هفته جاری اکثر استان‌های کشور را در بر گرفته، اگرچه موجب خوشحالی مردم بویژه کشاورزان شده است اما این حجم بی‌سابقه بارندگی خسارت‌هایی را نیز در پی داشته است. هم‌اکنون نیروهای امدادی و جهادی بی‌وقفه در حال امدادرسانی به سیل‌زدگان در جنوب و گرفتار شدگان در برف در مناطق شمال و شمال غرب کشور هستند. به گزارش «وطن‌امروز»، نخستین ماه از فصل زمستان در حالی سپری می‌شود که طی این ماه همه استان‌های کشور به طور مستمر و متناوب موج بارش‌های شدید برف و باران را تجربه کردند. در هفته‌های پایانی دی‌ماه بارش سنگین برف استان‌های غربی، شمال و شمال‌غربی کشور را سفیدپوش کرد. بارش برف در ۲ روز گذشته و در برخی نقاط کشور از جمله الیگودرز لرستان و اورامانات کرمانشاه حتی به ارتفاع 6 متر هم رسید. حجم بارندگی‌ها که در شمال و شمال‌غربی کشور اغلب به صورت برف بوده است منجر به مسدود شدن اکثر مسیرهای مواصلاتی، قطع راه‌های ارتباطی و شبکه برق، ترکیدن لوله‌های آب، محاصره صدها روستا و گرفتار شدن خودروها در جاده‌ها شد. البته این پدیده جوی کم‌نظیر حوادث ناگواری چون مفقود شدن 6 نفر در ارتفاعات آذربایجان و تخریب برخی منازل را به همراه داشت.

شائبه‌های یک افزایش!

به نوشته روزنامه ایران،زمزمه‌های افزایش 60 درصدی تعرفه‌های خدمات پزشکی و شنیدن خبرهای متفاوت قیمت ویزیت پزشکان عمومی و متخصص، بسیاری از مردم را کنجکاو کرده که بدانند برای سلامتی‌شان در سال آینده چقدر باید هزینه کنند. با اینکه هنوز تعیین تکلیف قیمت خدمات پزشکی در حد رایزنی است اما این روزها فضای مجازی پر شده از برخی شائبه‌هایی که به بالا رفتن نرخ خدمات درمان اشاره دارد. با اینکه شورای عالی بیمه (توزیع میزان افزایش به تفکیک نوع خدمات بر‌اساس مصوبه شورای عالی بیمه تعیین می‌شود و اعداد و ارقام تعرفه‌ها بسته به نوع خدمات در بخش‌های مختلف در این شورا تصمیم‌گیری می‌شود) از بالا رفتن سهم بیمه‌ها در جریان افزایش نرخ خدمات پزشکی سخن می‌گوید اما در مقابل وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی به عنوان فروشندگان خدمات درمانی و پزشکی، دلیل پیشنهاد افزایش 60 درصدی نرخ خدمات، بویژه در بخش خصوصی را میزان تورم عنوان می‌کنند. استدلال فروشندگان خدمات درمانی این است که وقتی میانگین تورم بر اساس آمارهای بانک مرکزی تا آخر اسفندماه 48 درصد برآورد شده است، برای حفظ تاب‌آوری نظام سلامت بویژه در حوزه مراجعات سرپایی و سرپا نگه داشتن مطب‌ها باید تعرفه‌های خدمات پزشکی نیز همسو با تورم افزایش پیدا کند. اما هنوز این 48 درصد تا 60 درصد فاصله دارد و می‌گویند علاوه بر این باید برای تقویت انگیزه پزشکان بخصوص پزشکان عمومی برای کار در مطب‌ها تفاوت میزان درآمد در بخش مراجعات سرپایی و ارائه خدمات زیبایی و تزریق ژل و بوتاکس را کاهش داد که راه‌حل کاهش این تفاوت افزایش نرخ خدمات پزشکان عمومی در بخش خصوصی است. در واقع دلیل این افزایش 60 درصدی گویا این است که پزشک عمومی یا متخصص سمت راه‌های کسب درآمد بیشتر مثل خدمات زیبایی که این روزها بسیار فراوان شده است، نرود!

كورسوي اميد در مهاجرت‌هاي كور

آرمان ملی نوشت: ایران در ۲۰ سال آینده از پیرترین کشورها محسوب شده و در ۳۰ سال آینده پیرترین کشور جهان هستیم! گیر افتادن‌ ایران در گرداب جمعیتی و کاهش روند زاد و ولد، موضوعی چند وجهی است و نه راهکارهای مجلس که وعده مسکن، سهام بورس، خرید خودرو بدون قرعه کشی از کارخــانه و… داده، می‌تواند موجب افزایــش جمعیت و ترغیب خانواده‌ها به فرزندآوری و ازدواج شود، نه اعداد و ارقامی که از سقط جنین و مهاجــرت منتشر می‌شود. اما در این میان نمی‌توان به افزایش افسار گسیخته و تمایل به خروج از کشور در میان اقشار جوان بی‌توجه بود. امروزه در شرایطی تمایل به مهـــاجرت به اقشار متوسط و پایین‌دست جامعه رسیده، که بسیار برای برخورداری از حداقل‌های زندگی بار سفر و سرگردانی در کشورهای اروپایی را به‌جان می‌خرند، در حالی که به باور بسیاری از افرادی که مهاجرت کرده‌اند: «فقط صدای دهل از دو خوش است.» در این میان، آنچه که کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت به آن تاکید دارد، مهم‌ترین امر در کاهش مهاجرت و میل به فرزندآوری در داخل وطن است.

سیگنال‌های جدید کاهشی به بازار خودرو

به نوشته روزنامه ابتکار،بررسی بازار خودرو طی روزهای اخیر از کاهش قیمت‌ها حکایت دارد. به طوری که در بین خودروهای پژو مدل ۲۰۶ تیپ ۲ سال ۱۳۹۹ ، ۲ میلیون تومان ارزان شد و این خودرو در حال حاضر ۲۵۵ میلیون تومان قیمت خورده است و مدل ۱۴۰۰ این خودرو نیز از ۲۶۷ میلیون تومان در روز سه‌شنبه، به ۲۶۶ میلیون تومان در روز گذشته رسید. خودروهای تیبا نیز روز گذشته شاهد کاهش قیمت‌ها بوده‌اند به طوری که تیبا صندوقدار مدل ۱۳۹۹، ۲ میلیون تومان ارزان شد و این خودرو در حال حاضر ۱۷۱ میلیون تومان قیمت خورده است و تیبا ۲ مدل ۱۳۹۹ نیز با کاهش قیمت یک میلیون تومانی روز گذشته ۱۷۵ میلیون تومان قیمت خورده است.خبرها در بازار خودرو تنها به کاهش قیمت محدود نمی‌شود و تعیین مالیات بر خودروهای لوکس و همچنین موافقت با واردات خودرو نیز خبرهایی است که نظرها را به خود جلب کرده است. رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ در نشست خبری خود از تعیین نرخ مالیات بر خانه‌ها و ماشین‌های لوکس خبر داد.

ترندهاي جعلي و بيت‌المالي كه به باد مي‌رود

روزنامه اعتماد نوشت:فاكتورسازي از هشتگ‌هاي ترند شده در توييتر فارسي توسط فعالان سايبري موضوع مورد توجه فعالان سياسي و رسانه‌اي در روزهاي اخير شده است. اين امر از آنجا آغاز شد كه علي‌اكبر رائفي‌پور از سازمان سراج وابسته به سپاه پاسداران انتقاد كرده بود كه چرا هشتگي را كه موسسه مصاف در توييتر ترند كرده است، به نام سازمان سراج فاكتور زده‌اند. اما ماجراي هشتگ‌هاي سازماني در توييتر چيست؟ آيا واقعا اين ترندسازي‌ها اثربخش هستند؟براي پاسخ به اين سوالات ابتدا لازم است، بدانيم يك هشتگ چگونه در توييتر ترند مي‌شود. براي ترند شدن يك هشتگ، تعداد توييت و ريتوييت آن اهميت دارد و هر قدر اين تعداد بيشتر باشد، احتمالا ترند شدن هشتگ بالاتر است. بنابراين اگر كسي بخواهد هشتگي را در توييتر ترند كند، بايد عدد توييت و ريتوييت آن را بالا ببرد و اينجاست كه فعاليت سازماني جهت ترند كردن يك هشتگ اهميت پيدا مي‌كند.بنابراين براي ترند كردن يك هشتگ در فضاي توييتر فارسي، فقط كافي است تعداد توييت و ريتوييت يك هشتگ از يك ميزاني بالاتر برود و اين امر صرفا با مشاركت چند صد اكانت -كه به‌طور مستمر يك هشتگ را توييت بزنند يا توييت‌هاي حاوي يك هشتگ را ريتوييت كنند- محقق مي‌شود.

وجه مغفول رابطه ایران و روسیه جبران می‌شود؟

روزنامه جوان نوشت:روسیه اواخر تابستان ۹۴ قدم به میدان حضور نظامی در جنگ سوریه گذاشت. همان زمان خبر‌هایی از تلاش ایران (همراه با درخواست دولت سوریه) برای همراه کردن روس‌ها با خود در نبرد سوریه به گوش می‌رسید. این تلاش‌ها قریب به اتفاق از مسیر مقامات نظامی ایران انجام می‌گرفت. سه ماه بعد، پوتین در تهران بود و دیدار‌های او، خصوصا دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای بازتاب بین‌المللی یافت. نزدیک به یک سال بعد، در میانه تابستان ۹۵ روس‌ها برای کمک به جبهه ضدتروریستی جنگ سوریه که با لیدری غیررسمی ایران در جریان بود، از پایگاه نظامی نوژه همدان استفاده کردند. این استفاده برای کوتاه کردن مسیر حمله هواپیما‌های روسی به گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه صورت گرفت. بمب‌افکن دوربرد TU-۲۳ M ۳ و جنگنده‌های SU-۳۴، پرنده‌هایی بودند که از همدان به سوی حلب، ادلب و دیرالزور پرواز کرده، اهداف داعش و النصره را هدف قرار داده و جبهه سوریه و متحدانش را تقویت کردند.تا پیش از آن، روسیه بار‌ها در جلسات تصمیم‌گیری سیاسی، از موضع سوریه دفاع و قطعنامه‌ها علیه سوریه را وتو کرده بود و پاسخ تندروی‌های اردوغان را داده و با عدم حضور بشار اسد در مذاکرات مربوط به سوریه مخالفت کرده بود. اما ورود روسیه به جنگ سوریه، در قالب نیروی هوایی و همکاری با ایران که نیروی زمینی را راهبری می‌کرد، اتفاقی تازه و همکاری مشترک ایران و روسیه در ماجرای پرواز جنگنده‌های روسی از پایگاه نوژه همدان، اتفاقی تازه‌تر بود.

جنــگ داخــلی و تجــزیه زمزمه‌هایی که از آمریکا به گوش می‌رسد

روزنامه کيهان نوشت: ششم ژانویه ۲۰۲۱(17 دی 1399) را برخی از نظریه‌پردازان برجسته آمریکایی و غربی نقطه عطفی مهم در تاریخ آمریکا قلمداد می‌کنند. در این روز همزمان با شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر2020(13 آبان 99) در کنگره آمریکا، «‌ترامپ» نامزد شکست خورده انتخابات از هوادارانش خواست تظاهرات اعتراض‌آمیز برگزار کنند. اما آنان در جمعیتی بزرگ به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی،  توانستند وارد ساختمان و اتاق‌های مختلف آن شوند. در جریان این حمله، پنج نفر از جمله یک پلیس کشته‌ شدند. با اینکه حمله هواداران ‌ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا، با استیضاح دوم او در کنگره همراه شد، اما محاکمه او در سنا با مخالفت جمهوری‌‌خواهان، شکست خورد. حوادث ششم ژانویه به‌عنوان روزِ تلخ دموکراسی در تقویم آمریکا ثبت شد.به دنبال این یورش بود که کلید واژه‌هایی مثل فروپاشی، جنگ داخلی، تجزیه، کودتا و… در ادبیات سیاسی و رسانه‌ای در آمریکا متداول شد. در این گزارش نگاهی می‌اندازیم به مهم‌ترین اظهارنظرها در این زمینه.

پلاسکو زنده شد

همشهری نوشت: سی‌ام دی‌ماه سال 95 از سر صبح، خبر تلخ آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو در چهارراه استانبول از قاب تلویزیون و رسانه‌های مختلف مخابره شد. حادثه چنان گسترده بود که آتش‌نشانان از ایستگاه‌های مختلف اعزام شدند، اما‌ساعت 11:33 فاجعه رقم خورد و ساختمان 50 ساله فرو ریخت و 16 آتش‌نشان (بهنام میرزاخانی، علی امینی، فریدون علی تبار، حسین سلطانی، حامد هوایی، رضا نظری، رضا شفیعی، محسن قدیانی، محسن روحانی، ناصر مهرورز، علیرضا سفی زاده، محمد آقایی، امیرحسین داداشی، علی مستوفی، حسین حسین‌زاده و مجتبی کوهی) چون ققنوس از میان شعله‌ها پر کشیدند و پیام «ایرانم تسلیت» سرتیتر رسانه‌ها شد. 8 بهمن پس از اتمام عملیات آواربرداری، محدوده ساختمان پلاسکو دیوارکشی شد و مسئولان قول دادند در اسرع‌ وقت ساختمان جدید احداث شود و اکنون شمارش معکوس برای بازگشایی برج پلاسکوی ایمن شروع شده است.

مصوبه پرریسک تلفیق برای مالیات هنرمندان

فرهیختگان می نویسد: داستان مالیات سلبریتی‌ها مساله‌ای است که از حدود دوسال پیش به‌صورت یک مطالبه عمومی درآمد و دولت وقت با تمام توان دربرابر عملی‌شدنش مقاومت کرد. معافیت مالیاتی هنرمندان چیزی عاید لایه‌های ضعیف اجتماعی و گروه‌های کم‌درآمد، بین اهالی فرهنگ و هنر نمی‌کرد و برای همین بیشتر بین لایه‌های بالا (ازلحاظ اقتصادی) طرفدارانی داشت. جامعه اما به‌شدت این مطالبه را پیگیری کرد و پس از عوض شدن مجلس، این مساله دوباره در دستورکار قرار گرفت. دولت قبل اما مجددا زورش چربید و نگذاشت این قانون عملی شود. چنین اقدامی به‌وضوح دلایل سیاسی داشت و دولت داشت از حقوق عمومی مردم ایران، برای منافع یک جریان بخصوص سیاسی هزینه می‌کرد. اما بالاخره دوران آن مدیریت هم به‌سر آمد و حالا دوباره بحث اخذ مالیات از هنرمندانی که سقف به خصوصی از درآمد را رد کرده باشند، مطرح شده است. باید برای اظهارنظر نهایی تا تصویب بودجه ۱۴۰۱ در مجلس منتظر ماند، اما اصطلاحا این‌طور که باد می‌وزد و این‌طور که شاخه‌ها می‌جنبند، ظاهرا قرار است این‌‌بار به منزل برسد این‌ بار! اخذ مالیات از هنرمندان مشهور و افرادی که درآمد بالایی در صنوف فرهنگی دارند، به جریان شفافیت اقتصادی هم کمک قابل‌توجهی خواهد کرد و خیلی از ساختارها از این طریق متحول خواهند شد.

تحقیر بازنشستگان

آفتاب یزد می نویسد: یگانه شوق الشعراء: فروش اقساطی اقلام غذایی برای بازنشستگان در برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای طرحی‌ است که با هدف تکریم بازنشستگان در حال اجرا است.اما به نظر می‌رسد این طرح نه تنها تکریم بازنشستگان را در پی ندارد بلکه خبر از اقتصاد بیمار کشوری می‌دهد که افراد بعد از سال‌ها تلاش و کار کردن در این کشور حتی قادر نیستند مواد غذایی مورد نیاز خود را تهیه و باید به صورت قسطی این مواد را خریداری کنند. برای مثال اواسط شهریور ماه سال جاری صندوق بازنشستگی کشوری و یک فروشگاه زنجیره‌ای با انعقاد تفاهم‌نامه‌‌ای امکان خرید اقساطی بازنشستگان تا سقف ۱.۵ میلیون تومان از این فروشگاه‌های زنجیره‌ای را فراهم کردند.ای کاش الان خانم بهاره رهنما باردیگر اظهارات گهربار خود را در این باره بیان می‌کردند که آیا بازنشسته‌ای که بعد از 20 الی 30 سال کار کردن موادغذایی خود را به صورت قسطی تهیه می‌کند هم بی‌عرضه است؟ یا اقتصاد بیمار جامعه‌ای که بویی از عدالت در توزیع منابع نبرده ‌ باعث ناتوانی بیش از اندازه مردم شده است؟

‌تجمعات آزاد می‌شود؟

روزنامه شرق می نویسد:مجلس به دنبال بازگشت به اصل 27 قانون اساسی ‌تجمعات آزاد می‌شود؟ شرق: «تجمع» و «حق اعتراض»؛ واژه‌هایی هستند که این روزها بسیار دیده و شنیده می‌شود. فضا و شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور به صورتی است که در هر نقطه صدای اعتراضی شنیده می‌شود و عده‌ای در اعتراض به وضع خود تجمع کرده‌اند؛ از تجمع سه روز پیش بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در اعتراض به بی‌تفاوتی دولت به وضعیت مستمری و معیشتشان تا تجمعات و اعتراضات گسترده مردم اصفهان درخصوص حقابه، همچنین از تجمع آذر خانواده بیماران SMA در مقابل مجلس که ابراهیم رئیسی نیز سری به آنها زد تا اعتراضات سراسری مردم به گرانی بنزین در سال 98 که به خشونت کشیده شد. همه اینها نشان می‌دهد که بحث «تجمع» هم برای مردم و هم برای دولت و مجلس دغدغه است که باید به آن توجه کرد. آبان بود که طرح «نحوه تشکیل اجتماعات و برگزاری راهپیمایی‌ها» در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد که از مجلس قبل مانده بود و دلیل طرح آن خلأ قانونی در موضوع برپایی تجمعات و اعتراضات عنوان شده بود. نکته مهم در این خصوص این است که آیا با تصویب آن تجمعات به صورت آزاد برگزار خواهد شد؟

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.