برچیده شدن بساط رباخواری از بانک ها/ در دیدار صالح آبادی با مراجع عظام تقلید چه گذشت؟

مراجع عظام تقلید در این دیدارها بر برچیده شدن ربا از بانک ها تاکید و خواستار ارائه تسهیلات و سرمایه بانکی به دست کارآفرینان شدند

رئیس کل بانک مرکزی به همراه اعضای شورای فقهی این بانک در سفر به قم با مراجع عظام تقلید دیدار کرد.

به گزارش شفقنا، مراجع عظام تقلید در این دیدارها بر برچیده شدن ربا از بانک ها تاکید و خواستار ارائه تسهیلات و سرمایه بانکی به دست کارآفرینان شدند.

حضرت آیت الله جوادی آملی: دست قانون دانانی که قانون را دور می‌زنند، از ذخایر بانک مرکزی کوتاه شود

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار رئیس کل بانک مرکزی ایران در سخنانی بیان داشتند: از نظر فلسفه و کلام، اصول اعتقادی، اصل اول است، اما از نظر جامعه شناسی، اقتصاد حرف اول را می‌زند. در اسلام، از «مال» به ستون فقرات یک ملت تعبیر شده، چرا که گاهی مشکلات اقتصادی باعث می شود حتی یک حکومت بزرگ سقوط کند.

ایشان ادامه دادند: دعای پیامبر گرامی اسلام در شعب ابی طالب این است که «اَللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِی اَلْخُبْزِ وَ لاَ تُفَرِّقْ بَیْنَنَا وَ بَیْنَهُ»؛ خدایا من می توانم شعب و سختی های آن را تحمل کنم اما ملت گرسنه را نمی شود در راه الهی نگه داشت و آن را اداره کرد.

آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کردند: در بیان قرآن کریم، مال عامل قیام یک ملت است اگر ملت بخواهد بایستد باید جیبش پر باشد، فقیر به معنای ندار نیست! بلکه کسی است که ستون فقراتش شکسته است، کسی که ستون فقراتش شکسته است حرف شنوی از حکومت ندارد.

ایشان تاکید داشتند: بانک‌ مرکزی وظیفه بسیار سنگینی دارد، از کارهای اصلی بانک مرکزی این باشد که دست قانون دانانی که قانون را دور می‌زنند از ذخایر بانک مرکزی کوتاه کند؛ اختلاس های میلیاردی از افراد عادی ساخته نیست، این اختلاس ها با قلم افراد صورت می گیرد نه با زور اسلحه. لذا در خصوص اختلاس های صورت گرفته نیز، بررسی و آسیب شناسی شود که چگونه افرادی توانستند حق را باطل کنند و اختلاس صورت بگیرد.

مرجع تقلید شیعیان در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشتند: آبروی انسان امانت الهی است و انسان امین الله است، پیامبر دست کارگری را بوسید که برای خودش کار می کرد و کنار سفره خود می نشست. بر همگان واجب است که این مملکت را با کرامت اداره کنند و راه آن رونق تولید و اشتغال است. آنجا که رهبری معظم سال را سال تولید و رفع موانع نامگذاری کردند، این اقدام یک حرف حکیمانه است.

ایشان در پایان اظهار داشتند: ما به این کشور امیدواریم، شهیدان همانطور که در زنده بودن خود فکر جامعه خود هستند در آخرت و در برزخ نیز به فکر جامعه خود هستند و مرتباً برای مردم دعا می کنند، کشور چنین سرمایه معنوی عظیمی دارد. باید قدردان این سرمایه های عظیم معنوی و مادی بود و از آنها به بهترین نحو در راستای آبادانی این کشور بهره گرفت.

حضرت آیت الله سبحانی: بانک نباید تاجر باشد بلکه باید امانتدار مردم باشد

به گزارش شفقنا، مرجع تقلید شیعیان در دیدار رئیس کل بانک مرکزی بیان داشتند: تعداد زیادی بانک [در شهرها] وجود دارد، این تعداد بانک چه ضرورتی دارد؟ آیا تعدد این بانک ها به صلاح کشور است؟ می بایست آسیب شناسی صورت گیرد و در مورد فعالیت بانک ها برنامه ریزی شود.

ایشان با اشاره به استفتائات مردم درباره تسهیلات بانکی افزودند: بانک نباید تاجر باشد بلکه باید امانتدار مردم باشد.

مرجع تقلید شیعیان بر برچیده شدن ربا از بانک ها تاکید کرده و گفتند: اعلام ارائه تسهیلات با سود ۲۰ درصد و ۲۵ درصد زیبنده جمهوری اسلامی نیست، حتی آسمان هم از نزول باران در بخشی از کشور بخل می ورزد. باید کاری کرد که بساط این رباخواری برچیده شود. ذکر این نکته ضروری است که در فعالیت های بانکی نیز، باید کارمزد واقعی در نظام بانکی مبنای کار باشد.

ایشان با اشاره به اختلاس رئیس یکی از بانک ها افزودند: پول فراوان انسان را فریب می‌دهد، رئیس و کارمندان بانک باید واقعا امین باشند تا شاهد این موارد نباشیم.

آیت الله سبحانی عنوان کردند: همه باید کمک کنند تا بانکداری اسلامی که به نفع مردم است و از دغدغه های دکتر صالح‌آبادی نیز هست در دوره جدید محقق شود.

حضرت آیت الله نوری همدانی: دستورات و موازین اسلامی در تدوین قوانین بانکی مورد توجه قرار گیرد

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی پیش از ظهر امروز در دیدار علی صالح آبادی رئیس بانک مرکزی با تاکید بر ضرورت بانکداری بدون ربا بیان کردند: نگاه اسلام به مسائل اقتصادی، حول محور تولید و اشتغال می باشد، تقویت بنیه اقتصادی و خودکفایی کشور تنها در سایه رشد و شکوفایی صنعت، تجارت و کشاورزی ممکن است از این رو لازم است به این موضوعات توجه ویژه‌ای داشته باشید.

ایشان با انتقاد از گرفتن دیرکرد از سوی بانک ها افزودند: قرآن دو گناه را بسیار نکوهش فرموده، نخست پذیرش ذلت و قبول سلطه استکبار و دوم ربا؛ چرا که بر اثر این دو گناه کرامت انسان ها از بین می رود و سبب ایجاد فقر در جامعه می‌گردد از این رو در تدوین قوانین بانکی باید دستورات و موازین اسلامی به دقت مورد توجه قرار بگیرد.

آیت الله نوری همدانی گفتند: یکی از مشکلات بزرگ امروز بانک ها این است که برای تاخیر ادای قرض، پول می گیرند درحالیکه این مساله در اسلام حرام است؛ بارها گفته ایم که دیرکرد نوعی ربا بوده و حرام است، بنده تا ریشه كنی ربا در این كشور برای تذكر دادن در هر زمانی مصمم هستم و به رؤسای قبلی بانك مركزی هم گفته‌ام.

ایشان یکی از مهمترین وظایف بانک ها را رونق بخشی به صنعت و تولید دانسته و خاطرنشان کردند: مشی اول بانک ها باید سپردن سرمایه به دست افراد با تجربه و متعهدی باشد که با ایجاد زمینه های تولید، کار آفرینی و اشتغال زایی بوجود بیاورند تا هم وضعیت معیشت مردم بهتر شود و هم سبب رشد اقتصادی کشور گردد.

مرجع تقلید شیعیان در ادامه به بیان مشکلات اقتصادی موجود در جامعه پرداخت و با انتقاد از کاهش ارزش پول ملی کشور خاطرنشان کردند: امروز باید تدابیری اندیشیده شود تا بتوانیم این خلأ را جبران کنیم؛ ارزش پول ملی ما در مقایسه با بسیاری از کشورهای پایین است، ما باید اشکالات موجود در این زمینه را رفع کنیم.

صالح آبادی خبر داد: تشکیل کارگروه تخصصی شورای فقهی بانک مرکزی

علی صالح‌آبادی بر ضرورت انطباق بانکداری با فقه اسلامی تاکید کرد و گفت: توسعه بانکداری در چارچوب قواعد شرعی و اسلامی، برای ما مهم و حایز اهمیت بوده و در دستور کار جدی بانک مرکزی در دوره جدید است.

او ضمن اشاره به ایجاد شورای فقهی بانک مرکزی و فعالیت های این شورا طی سه سال گذشته، در این خصوص تأکید کرد: وظیفه شورای فقهی تطبیق رویه‌ها و قوانین بانکی با مبانی شرعی و فقهی است و در این دوره نیز تلاش کردیم با تقویت جایگاه شورای فقهی و ایجاد دبیرخانه آن در بانک مرکزی، نسبت به گسترش فعالیت های این شورا اقدام کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به فعالیت‌های کمیته فقهی بورس در دوران حضورش در بازار سرمایه تصریح کرد: موضوع توسعه بانکداری در چارچوب قواعد شرعی از دغدغه های این دوره است و در همین راستا کارگروه تخصصی شورای فقهی بانک مرکزی به منظور بررسی مسائل و مباحث کارشناسی و ارائه نظرات به شورای فقهی، در شهر قم تشکیل شده است.

او خاطرنشان کرد: امیدوام به یاری خداوند بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که دغدغه مراجع و متدینین درخصوص امور بانکداری رفع شود.

همچنین در این دیدارها دکتر علی صالح آبادی گزارشی از اقدامات بانک مرکزی به ویژه در راستای تحقق بانکداری اسلامی و تقویت ارزش پول ملی ارائه کرد.

همچنین آیت‌الله مصباحی مقدم، رئیس شورای فقهی بانک مرکزی نیز در این دیدار ضمن تأکید بر تقویت جایگاه شورای فقهی در بانک مرکزی در این دوره یادآور شد: در حال حاضر ابزارهای سیاست های پولی بانکی براساس قواعد شرعی و فقهی طراحی می شود و در این زمینه نیز معاونت نظارت بانک مرکزی مکلف شده است که با طراحی فرم‌های ویژه و خاص بر روند اجرای ضوابط فقهی و شرعی مصوب شورا بر فعالیت نظام بانکی و اجرای بهتر این قواعد نظارت کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.