گام بزرگ زنان برای حضور دائمی در استادیوم

بعد از اعلام رسمی حضور زنان در دیدار ایران و عراق، امام جمعه مشهد نیز برای رقم خوردن این اتفاق، چراغ سبز نشان داد

به‌نظر می‌رسد به‌تدریج مسأله ورود زنان به ورزشگاه‌های فوتبال در حال حل شدن است و از این پس با ایجاد شرایط مناسب، زنان هم می‌توانند هیجان تماشای فوتبال از نزدیک را تجربه کنند.

با اینکه در دو سال اخیر به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، ورود تماشاگران به استادیوم‌های فوتبال در ایران به‌جز برخی موارد محدود ممنوع بوده و بازی‌ها اکثرا بدون تماشاگر برگزار شده، اما همچنان موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها داغ است. با نزدیک شدن به دیدارهای حساس تیم ملی فوتبال در انتخابی جام‌جهانی به‌ویژه مسابقه با عراق که می‌تواند جشن صعود به جام‌جهانی لقب بگیرد، اخباری مبنی بر تاکید فیفا به حضور زنان در ورزشگاه در رسانه‌ها منتشر شد. این موضوع وقتی جدی‌تر شد که رئیس فیفا نیز رسما به ایران دعوت شد تا علاوه بر تماشای این بازی با مسئولان ارشد کشور نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

2 هزار زن، تماشاگر بازی با عراق

12 بهمن‌ماه ایران در ورزشگاه آزادی در حالی از عراق میزبانی می‌کند که با یک برد می‌تواند بدون در نظر گرفتن نتایج سایر مسابقات، صعود خود را به جام‌جهانی 2022 قطر قطعی کند. بااینکه بعد از چند بازی در لیگ برتر درهای ورزشگاه‌ها به روی تماشاگران فوتبال بسته شد، اما برای این دیدار حساس با مصوبه ستاد ملی کرونا، مجوز حضور 10 هزار تماشاگر اخذ شده است. در این میان گفته شد که قرار است از 10 هزار تماشاگر حاضر، 2 هزار زن و 8 هزار نفر مرد باشند. رخ‌دادن چنین اتفاقی مقابل چشمان رئیس فیفا می‌تواند هم بازتاب مثبتی برای فوتبال ایران در فیفا داشته باشد و هم شایعات مربوط به تعلیق فوتبال ایران را هم به پایان برساند.

چراغ سبز امام جمعه مشهد

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد که یکی از مخالفان سفت‌وسخت ورود زنان به ورزشگاه بود نیز در این خصوص چراغ سبز نشان داده و در خطبه‌های نماز جمعه یک بهمن‌ماه می‌گوید: «اینکه می‌گویند فیفا، فدراسیون فوتبال ما را مجبور کرده است که زنان را در تماشای فوتبال شرکت دهند، ناشی از شیطنت‌ها و رذالت‌های عده‌ای بی‌دین خارج‌نشین است که فیفا را تحریک کرده‌اند وگرنه فیفا به این مسائل کاری نداشت. البته اینها بدین معنا نیست که زنان از تماشای فوتبال محروم باشند و مجبور شوند فوتبال را تنها از طریق تلویزیون تماشا کنند. مسئولین نظام اسلامی ما باید در ورزشگاه‌ها مکان‌هایی را مخصوص بانوان آماده کنند تا زنان در عین تماشای مستقیم فوتبال، صیانت داشته باشند و هنگامی که دختری موقع تماشای فوتبال از هیجان فریاد می‌زند، یک مرد هرزه از این هیجان او سوءاستفاده نکند. دستگاهی که مسئولیت توسعه ورزش قهرمانی در کشور را برعهده دارد، باید برای تماشای مستقم فوتبال برای زنان صیانت ایجاد کند.»

حضور زنان ادامه‌دار است؟

قبلا هم این اتفاق در بازی‌های ملی رخ داده و زنان مجوز حضور در ورزشگاه آزادی را دریافت کردند، اما این‌بار همه امیدوار هستند با یک برنامه‌ریزی مناسب در بازی‌های باشگاهی نیز پای زنان به استادیوم‌ها باز شود و به مرور با جاافتادن فرهنگ هواداری در ورزشگاه‌ها، در کل کشور زنان این اجازه را داشته باشند تا بازی‌های موردعلاقه خود را از نزدیک تماشا کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.