ایجاد 6 مرکز تجاری از قفقاز تا شرق دور

معاون وزیر صمت:صادرات ایران تا پایان سال‌جاری به ۴۵ میلیارد دلار می‌رسد

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: طبق اقدامات انجام شده، صادرات کشور از ابتدای سال تاکنون به ۴۰ میلیارد دلار رسیده است که به نظر می‌رسد تا پایان سال این ارزش به ۴۵ میلیارد دلار برسد.

به گزارش ایرنا، « علیرضا پیمان پاک» امروز (یکشنبه) در نشست خبری خود با محوریت « تبیین سیاست‌های تجارت خارجی کشور» و « دستاوردهای اخیر در حوزه تجارت خارجی» که در سالن خلیج فارس نمایشگاه‌های بین المللی برگزار شد افزود: این افزایش صادرات نتیجه توجه مسئولین نظام به حوزه تجارت خارجی و تسهیل مسایل و مشکلات تجار و صادرکنندگان بوده است.

وی با بیان اینکه صادرات با رفع چالش‌های صادراتی با برخی کشورها تا پایان سال افزایش می‌یابد، اظهارداشت: اخیرا برای صادرات به دو کشور افغانستان و ترکیه دچار چالش‌هایی بودیم که با رفع آنها به نظر می رسد صادرات رشد یابد.

برگشت محصولات تجاری ایران سالیانه ۳ درصد است

معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه کیفیت کالاهای صادراتی  مورد تاکید ما است، گفت: برگشت محصولات کشاورزی مختص کشور ما نیست بلکه به دلیل وجود آفلاتوکسین(نوعی از سموم قارچی) سالانه محصولات زیادی در حوزه خلیج فارس، حوزه روسیه و دیگر کشورهای جهان برگشت می‌خورد و یا امحا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عدم پذیرش کالاهای ایرانی سالیانه بین ۲ تا سه درصد است، افزود: این موضوع نشان می‌دهد که مجموعه‌های تولیدی ما زحمت می کشند و ما فضا را باید به سمت  فضای بین المللی هدایت کنیم. بنابراین یکی از اقدامات ما در حوزه پایانه‌های صادراتی است که باید توسعه یابد.

پیمان پاک اظهار داشت: در کنار توسعه پایانه‌های صادراتی باید مجموعه‌های مشابه آن در فضای کاملا حرفه‌ای همچون گمرک، قرنطینه و آزمایشگاه توسعه پیدا کنند. یعنی علاوه بر کل اطلاعات تولیدکننده، مزرعه، رصد نهاده‌های مصرفی با بارکد در گمرکات، سیستم به طور کامل خودکار و بروز شود و در عین حال در مبادی صادراتی تمام نظارت‌های حرفه‌ای بسته بندی، مدیریت  فراوری و استانداردسازی به طور منظم شکل بگیرد.

صادرات ۷.۵ میلیارد دلاری ایران به روسیه تا سال ۱۴۰۴

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران درباره نتیجه سفر رئیس جمهوری به روسیه، در خصوص وضعیت صادرات گفت: در پی سفر رئیس جمهوری به روسیه ،توسعه تجارت به این کشور در دست پیگیری است و ریل گذاری‌های لازم انجام شده است. مطالعات ما نشان می‌دهد که می‌توانیم با بهره گیری از امکانات و ظرفیت‌های موجود حجم صادرات ایران به روسیه را تا سال ۱۴۰۴ به  ۷.۵ میلیارد دلار افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه اکنون صادرات ایران به کشور روسیه کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار است، افزود: تلاش داریم تا پایان سال حجم صادراتی ایران به روسیه  به ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیون دلار برسد.

پیمان پاک با اشاره به اینکه روسیه سالیانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار واردات دارد، اظهار داشت: روسیه سالیانه حداقل هشت میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی و  صنایع مرتبط، ۴۰ میلیارد دلار واردات صنایع غذایی و ۱.۵ میلیارد دلار واردات محصولات شیلات به‌ویژه ماهی قزل آلا از ایران دارد و بقیه واردات این کشور شامل کاشی، سرامیک، سیمان و وسایل ساختمانی می‌شود.

وی ادامه‌داد: روسیه با وجود اینکه خود یک کشور نفتی است، اما پترشیمی توسعه یافته ای ندارد و واردکننده در این محصول است و  ایران می تواند صادرات کیف و کفش و منسوجات به این کشور داشته باشد.

این مقام مسئول گفت: رقم فعلی تجارت ایران به روسیه اکنون اندک است، با این وجود کافی است زیرساخت‌های لازم را برای توسعه بازار فراهم کنیم که در این راستا ایجاد مراکز تجاری، توسعه شبکه رایزنی، همکاری با اتاق مشترک و بهبود سیاست‌های اتاق‌های مشترک با تجار باید در دستور کار باشد.

معاون وزیر صمت در مورد توسعه تجارت با روسیه اظهارداشت:‌ ایران در خصوص تک تک محصولات مورد نیاز روسیه مزیت نسبی دارد و از ظرفیت صادراتی لازم به این کشور در حوزه‌ های مختلف همچون محصولات کشاورزی، صنایع دستی، کاشی و سرامیک و محصولات پتروشیمی برخوردار است اما باید زیرساخت‌ های لازم فراهم و مشکلات مرتفع شود.

وی افزود: اکنون مشکلات درباره توسعه روابط تجاری با روسیه احصا شده و راهکارها در دو بخش بلندمدت و کوتاه مدت در دست پیگیری است و در جلساتی که رئیس جمهوری در روسیه داشت مسائلی همچون تعدد بانک‌ ها برای بهبود روابط تجاری و همچنین استفاده از سیستم‌ های جایگزین بانکی مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در بحث نقل و انتقال پول به روسیه مشکلی وجود ندارد، گفت: حتی ال‌ سی گشایش می‌شود اما با این وجود بحث‌های جایگزین برای تسهیل روابط تجاری از جمله تهاتر را داریم که در اکثر کشورهای دنیا مورد استفاده قرار می گیرد تا جایی که یک شهر در کشور چین روزانه کانتینرهای مختلفی از دیگر کشورهای دنیا را مورد تهاتر قرار می دهد.

پیمان پاک افزود: پیمان شانگهای موضوع سیاسی و امنیتی است و می‌توان از این فرصت برای روابط تجاری استفاده کرد، اما در رابطه با حوزه عضویت ایران در پیمان شانگهای باید موضوع را از وزارت خارجه پیگیری کرد.

وی افزود: یکی از بهترین کشورهای همسایه روسیه، ایران است که عمده واردات در ۶ ماهه دوم سال به دلیل عدم تامین کالاها از سوی قزاقستان، ارمنستان، بلاروس، جمهوری آذربایجان انجام می‌شود و اکنون کالاهای صادراتی روسیه از جیرفت و بوشهر و جنوب اصفهان و چابهار تامین می شود؛ بنابراین ما باید مزیت نسبی را به مزیت رقابتی تبدیل کنیم تا کشوری نتواند در این بازار رقیب ما شود.

سیاست های دولت سیزدهم حامی صادرکنندگان

رئیس کل سازمان توسعه و تجارت ایران تصریح کرد: جامعه صادرکنندگان اشاره دارند که سیاست هایی از سوی دولت سیزدهم اتخاذ می شود که حامی صادرکنندگان است نه تقابل کننده با صادرکنندگان، بنابراین  اگر به بازپرس شعبه ارزی صادرکنندگان مراجعه کنید مشاهده می کنید چه مقام های مسئولی از دولت قبلی مراجعه می کردند و خواستار برخوردهای مجرمانه با صادرکنندگان و کارآفرینان می شدند.

وی ادامه داد: ما گفتیم برگشت ارز واجب و ضروری است اما باید تسهیل انجام شود، باید فرایندهایی به وجود بیاید که صادرکنندگان رغبت داشته باشند، نخستین مجموعه ای که جلوی طرح جرم انگاری برگشت ارز ایستاد سازمان توسعه تجارت بود و بعد با بررسی نمایندگان مجلس همه پذیرفتند که این طرح غیرکارشناسی است و آن را تغییر دادند.

این مقام مسئول اظهار داشت: برای استمرار صادرات باید استانداردهای بین المللی، لجستیک و جذابیت صادرات رعایت شود که مزیت داشته باشیم.

پیمان پاک از تصویب صندوق عوارض صادراتی خبر داد و گفت: این اقدام از صادرات خام جلوگیری می کند و  ساز و کارهایی تعریف شده که صادرات به سمت ارزش افزوده افزایش یابد.

ایران اراده روابط تجاری با همه کشورها را  فارغ از مسائل سیاسی دارد

معاون وزیر صمت گفت: اراده توسعه تجارت خارجی با کشورهای دنیا در دولت قبلی وجود نداشت، به طوری که وزیر نفت دولت قبلی اعتقادی به همکاری با روس ها نداشت اما اکنون این همکاری ها شکل گرفته و  وزیر نفت دولت سیزدهم مسئول کمیسیون مشترک ایران و روسیه شده است.

پیمان‌پاک تصریح‌کرد: این اراده در دولت سیزدهم برای توسعه روابط تجاری وجود دارد، مساله اراده است که نه تنها با روسیه بلکه ۲۳ حوزه جغرافیایی در این سازمان هدف گذاری شده است که از جمله آنها جنوب شرق آسیا، کشورهای مشترک المنافع و افریقا قابل اشاره است.

وی اضافه‌کرد: ما باید فارغ از مسائل سیاسی، توسعه روابط تجاری را با همه کشورها محقق کنیم. این درحالی است که با تاکید رئیس جمهوری توسعه تجارت همه‌جانبه با برخی کشورهای اتحادیه اروپا نیز مورد توجه قرار دارد.

پیمان پاک اظهار داشت: وزیر صمت در ۱۹ بهمن ماه سفری به امارات، ۲۱ بهمن سفری به عمان و در اردیبهشت سال آینده سفری به آمریکای لاتین خواهد داشت. نخستین نشست در خصوص برقراری روابط تجاری با آمریکای لاتین روز گذشته در معاونت اقتصادی ریاست جمهوری با حضور معاون اقتصادی رئیس جمهوری و وزیر صمت برگزار شد تا نتایج مطالعات تبدیل به احکام و سپس در راستای توسعه تجارت اقدام شود.

رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی بازگشت ارز صادراتی

این مقام مسئول درباره آخرین آمار بازگشت ارز صادراتی به کشور، گفت: در این زمینه بانک مرکزی باید اطلاعات را اعلام کند، اما در سه ماه گذشته میزان بازگشت ارز صادراتی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته که این مساله ناشی از تنوع‌ بخشی به مسیر بازگشت ارز حاصل از صادرات است.

 

وی به ایجاد کارگروه مشترکی با بانک مرکزی اشاره کرد و افزود: در کارگروه مذکور سیاست‌ های تجاری را با ارزی هماهنگ می‌کنیم واردات در برابر صادرات برای همه کالاها به غیر از محصولات پتروشیمی، فولاد و سیمان مصوب شده و واردات در برابر صادرات غیرنفتی انجام شده و گروه‌های کالایی انتخابی این هفته اعلام می شوند.

۱.۸ میلیارد دلار صادرات خدمات فنی مهندسی

پیمان پاک اظهارداشت: در ۹ ماهه سال جاری صادرات خدمات فنی مهندسی ما ۱.۸ میلیارد دلار بوده است، در حالی که در گذشته این رقم حدود  ۷۰۰ میلیون دلار در سال بود.

وی تصریح‌کرد: اکنون با جنوب‌ شرق آسیا، آفریقا و شمال آفریقا مذاکراتی را در حوزه زیرساخت‌ها، راه سازی و نیروگاه‌ ها انجام داده‌ایم و اگر برخی از مجموعه‌ ها همچون صندوق توسعه ملی و برخی از منابع را در اختیار ما بگذارند جهش قابل توجهی را در این بخش خواهیم داشت.

وی ادامه داد: طبق پیش‌بینی انجمن خدمات فنی مهندسی می‌توانیم ۲۰ میلیارد دلار پروژه فنی و مهندسی در کشورهای دیگر بگیریم.

۶۲۰ پرونده تهاتری

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از تشکیل ۶۲۰ فقره پرونده تهاتری با دیگر کشورها در سال جاری خبرداد و گفت:  این پرونده‌ها شامل کالاهایی مانند محصولات پتروشیمی، کالاهای معدنی و ماشین‌آلات است که ۶۵ درصد از این پرونده‌ها مربوط به بخش خصوصی است.

کاهش هزینه ها با ایجاد خطوط منظم کشتیرانی

پیمان پاک درباره خطوط منظم کشتیرانی اظهار داشت: این خطوط در شمال کشور راه‌اندازی شده و قرار است بخشی از کسری کالا در کشتی به عنوان یارانه از سوی سازمان پرداخت شود، در هفته‌ های نخست پرداخت این یارانه که کشتی‌ها با کسری کالا روبه‌رو بودند انجام شد اما در حال حاضر با توجه به اینکه کشتی‌ ها با ظرفیت پر حرکت می‌کنند، یارانه‌ ای پرداخت نمی‌شود.

وی اضافه کرد: یکی از مهمترین تاثیراتراه اندازی خطوط منظم کشتیرانی کاهش هزینه ها است، به طوری که در زمان اختلاف با جمهوری آذربایجان کشتی‌ ها بیش از هشت روز معطل می‌شدند و هزینه هر کانتینر بین هفت تا هشت هزار دلار می‌شد اما پس از راه‌ اندازی خطوط منظم دریایی، هزینه کانتینرها به ۲ تا سه هزار دلار رسیده  که روند کاهشی داشته است.

لزوم واردات کانتینرهای یخچالی برای رفع مشکلات صادراتی

معاون وزیر صمت کمبود کانتینرهای یخچالی را از عمده مشکلات صادرات ایران دانست و  افزود: در سنوات گذشته دولت‌ ها برای حمایت از چند شرکت داخلی در حوزه لجستیک شرایطی را فراهم کرده بودند که نتیجه آن ضرر هزاران واحد تولیدی بود و حمایت‌ های مطلق از شرکت‌ های داخلی در حوزه لجستیک علاوه بر اینکه مشکلاتی را برای واحدهای تولیدی به وجود آورده بود بلکه کشور را در حوزه کانتینر، لوکوموتیو، کشتی، کشتی‌ های رورو، واگن‌ های یخچال‌دار با کمبود روبه‌رو کرد.

وی اظهارداشت: اما در دوره جدید علاوه بر استفاده از پتانسیل شرکت‌ های داخلی، برای تامین نیاز لجستیکی کشور از واردات در جاه‌ هایی که خلاء داشته باشیم بهره می‌گیریم.

پیمان پاک درباره استفاده از رمز ارزها در حوزه تجارت خارجی گفت: سامانه‌های را طراحی کرده‌ایم که در حال برقراری ارتباط این سامانه با سامانه جامع تجارت است و رمز ارزها فرصتی هستند تا صادرکننده اعتبار خود را به راحتی به واردکننده منتقل کند.

وی اضافه کرد: بانک مرکزی در این باره با ما هماهنگ است بنابراین در سامانه جامعه تجارت در حال پیاده سازی هستیم و قرار است بخشی از رمز ارزها در داخل کشور ما مورد استفاده قرار گیرد.

صدور مجوز مرکز تجاری در ۶ کشور

رئیس کل سازمان توسعه و تجارت ایران گفت: در چهار ماهه اخیر مجوز ۶ مرکز تجاری در ترکیه، پاکستان، سوریه، چین، جمهوری آذربایجان و ارمنستان صادر شده که که مراکز دوبی و چین به صورت هوشمند در خصوص صادرات و وارات فعالیت خواهند کرد.

وی در رابطه با توسعه تجارت با عربستان، افزود: دولت به دنبال بهبود روابط با عربستان است، کمیسیون مشترک عربستان به وزارت صمت منتقل شده و برنامه‌ریزی‌ هایی برای بهبود روابط تجاری با این کشور در حال انجام است. البته کمیسیون مشترکی نیز برای عمان تشکیل شده و در هفته‌ های آینده جلسه‌ این کمیسیون در مسقط برگزار می‌شود.

پیمان پاک درباره  صادرات خودرو اظهار داشت: اکنون با کشور ارمنستان مذاکراتی برای صادرات خودرو انجام شده، خطوط تولید خودرو در جمهوری آذربایجان فعال است و در شمال آفریقا نیز در حال مذاکره هستیم. این درحالی ست که تقاضا برای آمریکای جنوبی و ونزوئلا داریم.

وی اضافه کرد: توقف صادرات خودرو به سوریه به دلیل نگرانی سوریه از خروج ارز این کشور بوده که ما در حال مذاکره هستیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.