دختران ایرانی و تلویزیون تاجیکستان/ ضربه دیگر به پیکر مطبوعات

مرور روزنامه های صبح کشور

توجه به اخبار سیل زدگان، وام بدون ضامن، مسابقات ورزشی،اجاره بها و نزدیکی دهه فجر و مراسم آن از جمله محتویات روزنامه های امروز بود

امروز روزنامه ها در صفحات اصلی خود به انتشار بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مداحان اهل بیت پرداخته بودند.توجه به اخبار سیل زدگان، وام بدون ضامن، مسابقات ورزشی،اجاره بها و نزدیکی دهه فجر و مراسم آن از جمله محتویات روزنامه های امروز بود. با هم مروری داریم به برخی از این اخبار؛

دختران ایرانی و تلویزیون تاجیکستان

شرق می نویسد: جور تلویزیون ایران را شبکه ورزش تاجیکستان کشیده و بازی‌های تیم ملی زنان ایران در این رقابت‌ها را پخش مستقیم می‌کند. اتفاقی که با توجه به هم‌زبانی گزارشگران این شبکه با فارسی‌زبان‌ها، به زیبایی آن اضافه کرده است. عجیب آنکه پخش فوتبال زنان در آسیا برای شبکه‌های تاجیکستانی که نماینده‌ای در این رقابت‌ها ندارند، مهم‌تر از تلویزیون ایران است که چشمش را روی پخش این رقابت‌ها بسته است. تاجیکستان با وجود کوچک‌تربودن از لحاظ وسعت و کم‌بودن نیروی انسانی در مقایسه با ایران، سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در بخش ورزش زنان کرده و با پوشش‌دادن بازی‌ها و تورنمنت‌های مختلف سعی در تشویق‌کردن بیشتر آنها برای رسیدن به سطوح بالاتر در آسیا را دارد. موردی که البته با سیاست‌های بحث‌برانگیزِ حاکم بر «سیما»ی ایران در تعارض است. البته که در‌این‌بین اتفاق درخوری هم افتاده که ربطی به «سیما» ندارد و با همت «صدا» رقم خورده است. برخلاف تلویزیون که پوشش بازی‌های دختران فوتبال ایران در آسیا را از قلم انداخته، رادیو ورزش با پوشش این مسابقات و البته اعزام گزارشگر زن به این باز‌ی‌ها، در این زمینه گام مثبتی برداشته است. هرچند‌ گزارشگر اعزامی هم بیش از گزارش واقعیت‌ها در زمان پخش دیدار، سعی در تهییج تکراری و بعضا آزاردهنده بازیکنان دارد ولی این اقدام مثبتی از سوی رادیو در ایران است که نیاز به بازتاب  بیشتر دارد.

شب گذراني در پايتخــت؛ فاجعـه خامـوش

آرمان ملی نوشت: مسکن و داشتن یک سقف در این روزها برای بسیاری از ساکنان شهرهای بزرگ کشور به یک آرزو تبدیل شده و در این روزهای سرد زمستان، زمانی‌که در اتوبوس و مترو حضور داریم، عده‌ای از افزایش اجاره بها، جست‌وجو برای یک منزل با قیمت مناسب صحبت می‌کنند. در سه سال گذشته، افزایش چند برابری اجاره بها و قیمت خانه در کلانشهری مانند تهران، سبب شده که بسیاری از مردم برای ادامه زندگی‌شان در این کلانشهر به حاشیه شهرها هجوم ببرند. در این شرایط قیمت یک آپارتمان 50 متری قولنامه‌ای در شهرستان ملارد که تا سال 97، بیست میلیون تومان قیمت داشت، هم‌اکنون به بیش از 200 میلیون تومان رسیده و اجاره بها نیز به سه برابر افزایش پیش کرده است. البته این امر مختص تهران نیست و در شهرهای دیگر مانند سنندج، قزوین و… بارها گزارش‌های مردمی در این رابطه در این رسانه منتشر شده است.    تعداد متقاضیان بیش از منازل  در این شرایط افزایش نجومی‌ قیمت اجاره‌بها در تهران، معضلات زیادی از جمله هجوم مردم به حاشیه شهرهایی نظیر اسلامشهر، ملارد، نظرآباد و… اجاره پشت‌بام‌ها، کانکس خوابی، اتوبوس خوابی، خودروخوابی و… برای این کلانشهر 13 میلیونی به وجود آورده است و اگر نگاهی به تازه‌ترین گزارش مجلس بیندازیم، آن زمان بیشتر پی خواهیم برد که دلیل این معضلات در چیست.

زمزمه‌های رفع تبعیض برای جامعه معلولان

روزنامه آفتاب یزد می نویسد:- پس از کش و قوس‌های فراوان در نهایت بودجه ۱۴۰۱ توسط دولت سیزدهم در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. در این بین بسیاری از اقتصاددانان و برخی از نمایندگان مجلس یازدهم پیش‌بینی کرده بودند که در ۱۴۰۱ با کسری بودجه شدیدی مواجه خواهیم بود اما اکنون اکثرا بر این اعتقادند که این لایحه در خصوص بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف تاحدودی منطقی بسته شده و کسری بودجه‌ای را در سال آینده نخواهیم داشت.در این بین سهم سازمان بهزیستی در بودجه ۱۴۰۱ نسبت به سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته و اعتبار پیشنهادی دولت سیزدهم برای این سازمان پرمخاطب بیش از ۱۷ هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که از این مقدار ۲ هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان برای اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت اختصاص دارد.این در حالی است که بنابر آمارهای منتشره از سوی سازمان بهزیستی حدود ۱۰ درصد جمعیت ایران را جامعه معلولان تشکیل می‌دهند و اغلب آنان از امکانات و شرایط لازم برای امرار معاش محروم هستند. در واقع بنابر گفته مسئولان و نهادهای مربوطه به فعالیت‌های معلولان بودجه تخصیص یافته به گونه‌ای نیست که پاسخگوی نیازهای گسترده این جمعیت باشد.

تناقض‌های یک «رعد و برق»

به نوشته روزنامه ابتکار،نوروز سال 98، سیل‌هایی وحشتناک در مناسق مختلف کشور، کام بسیاری از هموطنان‌مان را تلخ کرد. همین تلخی و روزهای سخت آن نوروز سوژه بهروز افخمی شد تا داستان مردم استان‌های شمالی کشور را روایت کند. قرار بر آن بود که رمضان 1400 این سریال به روی آنتن برود اما پس از ماه‌ها خبری از پخشش نیست. حالا ابن سریال بدون آنکه دیده شود، در این روزها حاشیه‌ساز شده است.بهروز افخمی پس از هفت سال دوری از تلویزیون، اواخر سال ۹۸ ساخت سریال «رعد و برق» را درباره حادثه وقوع سیل ۱۳۹۸ در مناطق سیل‌زده شمال کشور آغاز کرد. سیلی ویرانگر و مهیب که از اسفند ۱۳۹۷ بر اثر بارندگی‌های شدید در استان‌های شمالی ایران، از جمله گلستان و مازندران و خراسان شمالی و جنوب و جنوب غرب کشور متاسفانه خرابی‌های بسیاری به بار آورد و جان تعدادی از هموطنان‌مان را گرفت و شماری را نیز بی‌خانمان کرد.شهرام قائدی، محمد فیلی، مهران رجبی، مختار سائقی، شهین تسلیمی، سام کبودوند، تورج فرامرزیان، مهدی زمین‌پرداز و… از جمله بازیگران این سریال هستند.قرار بر این بود که این سریال رمضان 1400 روی صفحه جعبه جادویی به نمایش درآید اما پس از پخش یک قسمت از آنتن کنار گذاشته شد و دلیل هم آماده نبودن قسمت‌های بعدی عنوان شد. چند روز پیش، یعنی 10 ماه پس از آن روز، داود هاشمی، تهیه‌کننده «رعد و برق» در گفت‌وگویی در این باره گفت: الان در مراحل انجام تدوین و جلوه های ویژه این سریال هستیم. ۱۵ قسمت از این سریال آماده شده و مشغول آماده‌سازی ۱۵ قسمت بعدی هستیم.

شهدای مفقودالاثر 90 ساله

روزنامه ایران نوشت: انتشار مطالبی در دو روز گذشته در فضای مجازی مبنی بر کشف اجساد در محله خشتمال‌ها و باغ خونی مشهد، باعث مرور دوباره پرونده قیام تاریخی مسجد گوهرشاد و به رگبار بستن مردم به وسیله عمال و مأموران رضا شاه پهلوی شده است. برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در مشهد شنیده‌هایی درباره کشف و دیده‌شدن بقایایی از گور‌های دسته‌جمعی شهدای واقعه گوهرشاد مطرح کرده‌اند؛ ظاهراً این گور جدید در گودال محله خشتمال‌های مشهد کشف‌ شده است؛ البته اینکه پیکر‌ها مربوط به جنایت گوهرشاد باشد هنوز تأیید نشده است. همچنین گفته شده که محل اصلی دفن شهدای فاجعه مسجد گوهرشاد مشهد، باغ خونی است.افراد بسیاری از آن سال روایت می‌کردند که پس از کشتار مردم در مسجد گوهرشاد مأموران رضاخان پیکر‌های شهدا و حتی زخمی‌ها را با کامیون به چند نقطه در مشهد از جمله باغ خونی و محله خشتمال‌ها منتقل و بدون انجام غسل و کفن به‌صورت جمعی دفن کردند؛ تخمین‌ها در این زمینه تا ۴ هزار شهید هم برآورد شده است.

احیاگری با مداحی هویت‌ساز

به نوشته روزنامه جوان،از شدت تأسف و شرم‌ناکی نانوشــتنی اســت، امـا «دوبس دوبس» و «حُس حُس» به وجه غالب برخی مداحی‌ها تبدیل شده است. مختص محرم هم نیست، از فاطمیه و اربعین گرفته تا شهادت سایر ائمه و حتی ولادت معصومین (سلام‌الله‌علیهم)، انگار از نظر برخی مداحان چیزی جز این نمی‌تواند مجلس را گرم کند؛ اسمش را هم گذاشته‌اند «شور»!با احترام کامل به همه خادمان ائمه و مداحان مأجور که خودم را مدیون‌شان می‌دانم، اما چنین «شور»‌ی نه تنها از «شعور» برخوردار نیست، که گویی برای تهییج مخاطب تدارک دیده شده است. خالی کردن محتوا از مداحی، روضه و سینه‌زنی با چنین اجراهایی، هر توجیهی که برایش تراشیده شود، القای یک هویت ناقص یا حتی تلقین هویتی متعارض با سیره و سلوک ائمه اطهار (سلام‌الله علیهم) است.مدل‌های غنی‌ای از مرثیه‌سرایی و مداحی در طول تاریخ ۱۴ قرنی اسلام وجود دارد که هم مکتب‌ساز بوده است، هم عارف‌پرور و هم شورانگیز. همین تاریخ مستوفی است که کژتابی در اجرا‌های کنونی را که به اسم مداحی شور شهرت پیدا کرده‌اند بیشتر عیان می‌کند. در اجرا‌های کنونی، بی‌مایگی آنچنان در مواردی زیاد می‌شود که دیگر نه معنا در آن مطرح است و نه حتی جمله‌بندی. درست برعکس آنچه که در هزار و ۴۰۰ سال گذشته باعث مانایی، ترویج و پویایی اسلام و تشیع شده است.

زندان پانوپتیکون و عملیات مرغ مقلّد

روزنامه کيهان می نویسد:  «جفری روست»، کهنه سرباز و پدربزرگ آمریکایی، در یکی از ایالت‌های جنوبی زندگی می‌کند. او برای دیدن عکس نوه‌هایش، فیس‌بوک را روی گوشی خود نصب کرد. اما هرگز تصور نمی‌کرد که جزئیات زندگی وی، صدها کیلومتر آن طرف‌تر در سالن رقص Grand Hyatt نیویورک روی بُرد سالن به نمایش دربیاید! «الکساندر نیکس» مدیرعامل «کمبریج آنالیتیکا»،19 سپتامبر 2016 در اجلاس کنکوردیا به خود می‌‌بالید که شرکتش می‌‌تواند به احساسات رای‌‌دهندگان دسترسی داشته باشد و «مسدودیت‌های شناختی» را دور بزند. دو ماه بعد، دونالد ‌ترامپ با قبضه کردن شبکه‌های اجتماعی، در انتخابات آمریکا پیروز شد و به نگرانی‌های بزرگ درباره سرنوشت دموکراسی دامن زد.«نینا بورلی» روزنامه‌نگار تحقیقی و استاد روزنامه‌نگاری در دانشگاه کلمبیاست که تحلیل‌های متعددی در تایم، نیویورک‌تایمز، نیویورکر، واشنگتن‌پست و هافینگتون‌پست منتشر کرده است. مجله نیوزویک16 ژوئن 2017 (26 خرداد 1396) تیتر صفحه اول خود را به گزارش خانم بورلی اختصاص داد. طرح روی جلد، تصویر شهروندان آمریکایی بود که پشت هم برای رای دادن در صف حرکت می‌کردند، اما سرشان در گوشی بود. سؤال روی جلد این بود«HOW BIG DATA IS CORRUPTING DEMOCRACY?چگونه داده‌های عظیم، دموکراسی را فاسد می‌‌کند؟». نیوزویک در پاسخ، تیتر زده بود: «BRAIN WASHED. شست‌وشوی مغزی»!

اوضاع سیل‌زده‌ها مساعد نیست

به نوشته وطن امروز، رئیس ‌مجلس شورای اسلامی بر لزوم نظارت بر اقدامات انجام شده توسط مسؤولان اجرایی در مناطق سیل‌زده تأکید کرد. محمد‌باقر قالیباف گفت: با توجه به آسیب‌های فراوان وارد‌آمده به اموال مردم در مناطق سیل‌زده جنوب کشور، کمیسیون‌های عمران و کشاورزی به طور دقیق بر اقدامات صورت‌گرفته توسط مسؤولان اجرایی نظارت کرده و گزارش این اقدامات را در اسرع وقت تدوین کنند. وی تاکید کرد: از آنجایی که سیل اخیر به اموال مردم جنوب کشور بویژه در مناطق جنوبی استان کرمان چون شهرستان‌های جیرفت، قلعه‌گنج، ریگان، رودبار، کهنوج و سایر شهرستان‌های این استان خسارت وارد کرده است و همچنین مشکلات زیادی برای مردم در نتیجه سیل هفته‌های اخیر در سیستان‌‌و‌بلوچستان، هرمزگان و جنوب استان فارس به وجود آمده است، بنابراین کمیسیون‌های عمران و کشاورزی مجلس شورای اسلامی موظف هستند به طور دقیق علاوه بر نیازسنجی به اقدامات صورت گرفته توسط مسؤولان اجرایی نظارت کرده و گزارش کارشناسی این اقدامات را در اسرع وقت تدوین کنند.

نان از ما، آب از شما

اعتماد نوشت:  يك روز پس از اعلام آزاد‌سازي آب از دريچه‌هاي سد كمال‌ خان، ذبيح‌الله مجاهد، سخنگوي طالبان رها‌سازي آب سد كمال خان براي مصرف مردم سيستان ايران را تكذيب كرد. متعاقب اين تكذيبيه وزير آب و برق افغانستان نيز خبر رهاسازي آب را تكذيب كرد. هر چند كه موضوع رهاسازي آب براي مصرف ايران تكذيب شد و امروز بعد از گذشت 7 روز آبي به مرز ايران نرسيده است، اما موضوع به اينجا ختم نشد ولي طبق عادت عده‌اي مغرض و معاند از طرح جنجال براي هيچ، هر كسي كه در افغانستان امكان نوشتن و انعكاس نظر خود را داشت در مذمت اقدام طالبان مطلبي نوشت و اظهارنظر كرد. به عنوان فردي كه سال‌هاي متمادي با افغان‌ها در جلسات مختلف كميساران آب هيرمند حضور داشتم، ارزيابي خود را از اين وقايع جهت اطلاع خوانندگان عزيز به اشتراك مي‌گذارم.بعد از گذشت ۳۰ سال از امضاي قرارداد هيرمند از سال ۱۳۸۲ كه ساختار كميساران آب هيرمند شكل گرفت، ما افراد مختلفي را در پست كميسار آب هيرمند از طرف افغانستان تجربه كرديم ولي هر چه به سال‌هاي اخير مي‌رسيم كميساران افغان نسبت به حقابه جمهوري اسلامي ايران وفق معاهده هيرمند بي‌اعتقاد‌تر شده‌اند.

روزگاری که سینما مهم بود

فرهیختگان نوشت: دهه 60 به‌نوعی دهه سینماست، مهم‌ترین رسانه عمومی در کشور سینماست و تلویزیون نیز برای تولید محتوای خود وابستگی شدیدی به سینما دارد، برای زیست‌کنندگان دهه 60، تبلیغ‌های انبوه فیلم‌ها امری عادی بود و البته دیدن فیلم‌های اندکی پس از پایان اکران‌شان در یکی از دو شبکه آن روزها عادی‌تر. سینما جایی بود که در آن سرگرمی درکنار تزریق فکر دهه شصتی به‌خوبی بازنمایی می‌شد، اهمیت سینما آنقدر بود که در همان دهه چند مجله سینمایی در کشور پدید می‌آید؛ از مجله فیلم گرفته تا نقد سینما، بازار سینما فراتر از یک امر اقتصادی بود. سینما یک ابزار فرهنگی قدرتمند در انقیاد دولت بود و هیچ‌رقیب ویژه‌ای نیز در ساختار پساانقلابی سینما برای دولت وجود نداشت. با این همه وضعیت دهه 60 ناقدان خودش را هم داشت. همه چیز آنقدر هم گل‌وبلبل فرض نمی‌شد.در شماره اردیبهشت 1368 مجله سوره، مقاله‌ای با امضای سیدهادی حسینی و عنوان ساده‌ «نگاهی به سینمای ایران» (67-1357) نگاشته و منتشر می‌شود. کلیت مقاله ساده است؛ نویسنده سینمای ایران را مهم‌ترین ابزار پیام‌رسانی جمهوری اسلامی می‌داند. به‌عبارتی او رسانه نظام را سینما می‌داند. علت این استنباط نیز اعداد و ارقامی است که آمار ارائه داده‌اند. در 1367- زمانی‌که مقاله مذکور نوشته شده- روزانه 600هزار نفر در روز پای فیلم‌های سینمایی ساخت ایران در سالن‌های سینما می‌نشستند.

یک رقابت مادر- فرزندی

به نوشت جام جم، یکی از کاربردی‌ترین برنامه‌های تلویزیونی، برنامه‌های مربوط به آشپزی است که در عین ایجاد سرگرمی می‌تواند نکات ‌‌مهمی را درباره تغذیه سالم به مخاطب ارائه بدهد. از طرفی در برخی برنامه‌ها حضور اعضای خانواده کنار هم نیز می‌تواند پیام‌های مهمی را به مخاطبی که شاهد یک رقابت سالم خانوادگی است، منتقل کند. از جمله برنامه‌هایی که در این حوزه ساخته شده و این روزها توانسته مورد توجه مخاطبان شبکه پنج قرار بگیرد، برنامه «آشپزی با مامان» است. در این برنامه که با محوریت مادرها تولید شده، مادر به اتفاق دختر یا پسرش در این رقابت شرکت کرده و در کنار لحظات مفرحی که در طول مسابقه ایجاد می‌کنند، با مواد اولیه‌ای که در اختیارشان قرار می‌گیرد، مزه‌هایی خلق می‌کنند که شاید تجربه آنها برای بیننده‌ها هم جذاب‌باشد. یکی دیگر از نکات مهم این برنامه، آشنایی با غذاهای به‌صرفه و اقتصادی است که در شرایط امروز جامعه می‌تواند اتفاق مهمی برای خانواده‌ها باشد. این برنامه روزهای زوج با اجرای الهه پرسون و با حضور ملاحت کامیار ساعت ۲۱ از شبکه پنج پخش می‌شود.

ضربه دیگر به پیکر مطبوعات

روزنامه خراسان نوشت: این روزها حال روزنامه های کشور شبیه بیماری است که سطح هوشیاری پایینی دارد و اعضای خانواده‌اش بالای سر او ایستاده‌اند و هرکدام خاطره‌ای از گذشته، از روزهایی که تیراژشان به ده‌‌ها هزار می‌رسید، تعریف و بعد شیون می‌کنند و در این بین وقتی پزشک معالج بالای سر بیمار حاضر می‌شود از بیماری‌های متعددی حرف می‌زند که مطبوعات ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کند؛ «افزایش قیمت کاغذ»، «افزایش بقیه مواد اولیه» و «رکود بازار و نبود آگهی». شاید باورش سخت باشد اما در همین وانفسا که روزنامه ها برای زنده ماندن و کمک به اطلاع رسانی و روشن شدن افکار عمومی در حال تلاش هستند، قوانینی به اجرا در می آید که شبیه تیر خلاص زدن به سرباز جان برکفی است که برای دفاع از کیان جامعه با ترکش هایی در بدن همچنان در حال تلاش است. متاسفانه یکی از موضوعات جدیدی که در این حوزه مطرح شده و نگرانی اهالی فرهنگ و قلم درباره ادامه فعالیت مطبوعات کشور را در پی داشته، موضوع لغو معافیت آگهی مطبوعات از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بوده است. بر این اساس مطبوعات از این به بعد باید از آگهی دهندگان علاوه بر هزینه درج آگهی، 9 درصد برای پرداخت مالیات ارزش افزوده دریافت کنند که در واقع با این وضعیت رکود و افت میزان آگهی ها در نهایت مطبوعات و روزنامه ها باید  این رقم را از دریافتی خود کم تا مشتریان نیم بند فعلی را حفظ کنند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.