در حسرت یک خدمت عاشقانه

داوطلبان هلال احمر در گفت‌وگو با «شهروند آنلاین» از خاطرات خدمت در اربعین می‌گویند

مسیر، مسیر دلدادگی بود. مقصد هم یک ضریح و یک دنیا حرف. در این مسیر وقتی پای خدمت به میان می‌آمد، دیگر فرقی نمی‌کرد در چه لباسی قرار گرفته‌ بودی. بی‌محابا واردِ میدان می‌شدی و همپا با دیگر آدم‌ها برای آسایش زائران قدم بر می‌داشتی. در پیاده‌رویِ اربعین کسی برتر نیست. بالا و پایین نداریم. آدم‌ها با هر سر و شکلی که دارند به سمت محبوبشان حرکت می‌کنند و برای هم از جان مایه می‌گذارند.
درست مثل سرخپوشان جمعیت هلال احمر که هر ساله به زائران اربعین حسینی (ع) خدمت می‌کنند.
داوطلبان عاشقی که امسال در حسرت این خدمت عاشقانه روزهای سوگواری اربعین حسینی (ع) را سپری می‌کنند. شهروند آنلاین در گفت‌و گو با این دلدادگان به مرور خاطرات این خدمت عاشقانه پرداخته است.

در روزهای اربعین  جاده‌های منتهی به این شهر پر می‌شود از تبلور احساس.  هر کس به نحوی با خدمت به زائران سعی می‌کند تا علاقه و ارادت خود را به سالار شهیدان، امام حسین(ع) بیان کند.

در این مسیر ارگان‌های مختلفی دست به کار می‌شوند تا در این قرار عاشقانه همراه و هم‌قدم زائران باشند، از شهرداری گرفته تا بسیج و سپاه پاسداران و… . اما در این بین جنس خدمات هلال‌احمر کمی فرق دارد. دلیلش هم این است که تمامی خدمات درمانی و بهداشتی داخل خاک عراق برعهده هلال‌احمر است.

مهربانی بی‌کران

«بلدَند، چطور مهربانی کنند ». در مورد پرستاران و پزشکان  داوطلب جمعیت هلال‌احمر حرف می‌زنم. همان‌ها که لباس سرخ‌وسفید بر تن می‌کنند و با یک دنیا امید به سمت ایثار ‏و مشارکت اجتماعی گام ‏برمی‌دارند.

وقتی از آنها هم می‌پرسیم که چرا به این سفر رفته‌اند؟ با صدای محکم ‏می‌گویند: ‏‏«ما داوطلبیم.»  پرستاران و پزشکانی که در سال‌های اخیر در کشور عراق  به ارایه خدمات درمانی به زائران حسینی پرداخته‌اند. فائزه صفاری، پزشک اهل مشهد یکی از همین افراد است. پزشکی که سابقه فعالیت در اردوی جهادی و طرح‌های خیریه‌ای را هم در کارنامه خود دارد.

این مسیر ارادی نیست
خانم صفاری معتقد است آمدن در این مسیر ارادی نیست و می‌گوید: «آدم‌ها این‌جا نمی‌آیند، کشیده می‌شوند.»

خانم‌ صفاری حرف‌هایش را ادامه می‌دهد: «مثلا سال گذشته، مردی ٦٠ساله را آوردند که از ناحیه لگن دچار آسیب شده بود، تجویز پزشکان بازگشت به ایران بود. تا این موضوع را به پیرمرد گفتیم اخم کرد و گفت من برنمی‌گردم.»

او افزود:«با همکاران مشورت کردیم و تصمیم گرفتیم در همان درمانگاه مداوا را انجام بدهیم. پیرمرد همراهی کرد.» او ادامه می دهد:« شاید باورتان نشود بعد از یک ساعت پیرمرد ایستاد و حرکت کرد.»

این پزشک بیان می‌کند: « در اربعین افراد با فرهنگ‌ها و آیین‌های بسیاری آشنا می‌شوند، با زبان‌ها، غذاها و آداب و رسوم‌های همدیگر.» او ادامه می دهد:« البته ما پزشک‌ها به خاطر بهداشت و سلامت و اهمیت به فعالیت‌مان سعی می‌کنیم از غذاهای موکب‌ها کمتر استفاده کنیم.»

کار داوطلبی است

احمد ملکوتی‌نژاد، پزشک ‌عمومی دیگری است که داوطلبانه در سال‌های اخیر عملیات خدمت‌رسانی به زائران حضور پیدا کرده است.  پزشکی که هر ساله مطب شخصی خود را در ایام اربعین تعطیل و برای خدمت به زائران به عراق سفر می‌کند.

او می‌گوید: «من جزو پزشکان داوطلب جمعیت هستم و هر موقع ضرورت داشته باشد، آماده به خدمتم.» در میان بیماران دکتر، شهروندانی از کشورهای عراق و افغانستان هم دیده می‌شد.

ملکوتی‌نژاد با اشاره به حضور همین بیماران با ملیت‌های مختلف حرف‌هایش را ادامه می‌دهد: «اینجا نمایشگاه برابری و گالری همبستگی است.  یک شهروند اروپایی، یک شهروند هندی، یک عرب، یک ایرانی؛ دیدنی نیست چنین قابی.»

محمد‌‌تقی‌ برومند یکی از باتجربه‌ترین پزشکان جمعیت هلال‌احمر در خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی در شهر نجف‌ است. او چند ‌سال پیش، قبل از بازنشستگی نذر کرده بود که پس از بازنشستگی در این خدمت‌رسانی حضور داشته باشد.

او در این خصوص می‌گوید:« نخستین سال، نذر کرده‌‌بودم که اگر بازنشسته شدم در اربعین حسینی به زائران امام خدمت کنم و امسال با حضورم، ادای نذر کردم.»
این دلداده می افزاید:«من برای خدمت در اربعین  انگیزه‌ای مضاعف و حس‌وحال خاص دارم. کار کردن در این مکان برای زائران امام حسین(ع) شور و اشتیاق بسیاری دارد.»

یک پیمان متفاوت در اربعین حسینی

داستان‌های داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در نجف کم نیستند. کسانی که در کسوت پزشک، پرستار، مهندس یا ده‌ها عنوان دیگر داوطلبانه به زائران خدمت می‌کنند.

حسن حسین‌زاده به رسم هر ساله اربعین حسینی را در نجف و کربلا به زائران حسینی خدمت‌رسانی می‌کند. پرستار است، اما یک پرستار متفاوت.

۱5‌سال پیش در حرم حضرت حسین علیه‌السلام یک پیمان با خود می‌بندد که باعث‌ حضور ۱5 ساله‌اش شده‌ است.  با خود شرط‌ بست در صورتی که شرایط هر ساله زیارت کربلا در اربعین حسینی برای او فراهم شود. یک یا چند زائر حسینی را همراه خود به این سفر زیارتی بیاورد.

حالا ۱5‌سال از آن عهد و پیمان گذشته و بیش از ۳۰۰ نفر به وسیله این پرستار، زائر ش کربلا و نجف شدند.

15 سال است که پیوسته اربعین حسینی را در عراق هستم. این حضور به نظرم  نتیجه عهد و پیمانی است که در ‌سال نخست با خودم بستم.  عهد بستم هر بار که قسمت شود و به سفر اربعین بیایم، یک زائر اولی یا حتی بیشتر از یک زائر را همراه کنم.

این پرستار در مورد انگیزه حضور در خدمت در اربعین حسینی می‌گوید:« 15 سال است که پیوسته اربعین حسینی را در عراق هستم.  این حضور به نظرم  نتیجه عهد و پیمانی است که در ‌سال نخست با خودم بستم.»

او افزود:« در سفر نخست با خودم عهد بستم هر بار که قسمت شود و به سفر اربعین بیایم یک زائر اولی یا حتی بیشتر از یک زائر را همراه کنم.»  او ادامه می دهد:«تنها شرط همراهی هم در این سفر زائر اولی بودن است.»

این دلداده حسینی اضافه می کند:« تعداد بسیاری از آدم‌هایی که عاشق حضور در سفر  بودند را همراهم آورده‌ام. خانواده‌ام، مردان و زنان سالخورده که سال‌ها آرزوی حضور در این آیین مذهبی را داشتند.»

پایان بندی حرفهای این پرستار بیان حسرتی بود که امسال که در دل داشت. با اندوه صحبت خود را با این جمله تکمیل کرد:«امسال پیاده روی اربعین نداریم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.