پناهگاه‌ های ناامن و خطر افزایش همه‌گیری

هشدار صلیب‌سرخ جهانی درباره لطمه سنگین افزایش خشونت‌ها به غیرنظامیان در قره‌باغ

درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ تشدید شده است؛ مردم بی‌گناه در این میان سعی می‌کنند خود و خانواده‌شان را به مناطق امن انتقال دهند. در میان غیرنظامیان قربانی‌شده، کودکان هم دیده می‌شوند. صلیب‌سرخ جهانی درباره لطمه سنگین خشونت‌ها به غیرنظامیان به‌ویژه افزایش آمار ابتلا به کووید-19 هشدار می‌دهد.

[شهروندآنلاین] صلیب سرخ گزارش‌هایی مربوط به مرگ و زخمی‌شدن غیرنظامیان شامل کودکان از هر دو سوی درگیری‌ها در ارمنستان دریافت کرده ‌است. به گزارش کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ از ژنو، به گفته برتراند لمون، رئیس نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ از ناگورنو قره‌باغ، از ابتدای تشدید درگیری‌ها کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ اقدام به تهیه اقلام اضطراری پزشکی برای بیمارستان‌ها و کیسه‌های حمل کشته‌شدگان برای اداره پزشکی قانونی ناگورنو قره‌باغ کرده است.

کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ شدیدا نگران عوارض بحران قره‌باغ و جابه‌جایی غیرنظامیان بر آمار ابتلا به کووید-19 است.

برتراند لمون می‌گوید: «اکنون تلاش داریم نیازهای بهداشتی و سایر نیازهای بشردوستانه را ارزیابی کنیم و با این هدف به بررسی نیازهای کسانی که خانه خود را ترک کرده‌اند نیز خواهیم پرداخت.»

امکان حرکت برای کمیته ‌بین‌المللی‌صلیب‌سرخ در منطقه درگیری به علت شدت درگیری‌ها و شرایط متغیر محدود است.

خشونت‌ها تشدید شده‌ است

در همین حال، جراردو مولوزنیک، رئیس نمایندگی فرعی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در منطقه باردای آذربایجان می‌گوید: «هم‌اکنون ما آثار وحشتناک تشدید درگیری‌ها بر غیرنظامیان را مشاهده می‌کنیم.»

کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ آماده کمک به مردم در مناطق نیازمند حمایت‌های بشردوستانه به شرط فراهم‌بودن شرایط است.

صلیب سرخ جهانی آمادگی  خود را برای کمک به شعب محلی هلال‌احمر آذربایجان که در حال کمک به جوامع محلی هستند، اعلام کرده است.

دور جدید خشونت‌ها در آغاز فصل سرد ‌سال و تنها چند هفته پیش از آغاز دوره جدید مدارس در شرایطی آغاز شده است که مردم سعی دارند از عوارض همه‌گیری ویروس کرونا در امان بمانند

مردمی که خانه به‌ دوش شده‌اند

بر اساس گزارش‌های رسیده، بعضی مردم سعی می‌کنند خود و خانواده‌شان را به مناطق امن انتقال دهند. بعضی دیگر هم روز و شب در زیرزمین‌های سرد ساختمان‌ها پناه گرفته‌اند تا از خشونت‌ها جان سالم به در ببرند.

همچنین گزارش‌هایی از ویرانی صدها خانه، زیرساخت‌های غیرنظامی مانند مدارس و بیمارستان‌ها رسیده است که در معرض شلیک سنگین توپخانه‌ها قرار گرفته‌اند.

دور جدید خشونت‌ها در آغاز فصل سرد ‌سال و تنها چند هفته پیش از آغاز دوره جدید مدارس در شرایطی آغاز شده است که مردم سعی دارند از عوارض همه‌گیری ویروس کرونا در امان بمانند.

احتمال افزایش ابتلا به کرونا در پناهگاه‌های جمعی

صلیب سرخ جهانی شدیدا نگران است که جابه‌جایی‌های حاصل از این مناقشه به افزایش شدید آمار ابتلا به کووید-19 ‌انجامد. پناه‌گرفتن مردم در پناهگاه‌های جمعی به مدت طولانی در کنار هم و بدون رعایت موارد بهداشتی به تنهایی برای تشدید همه‌گیری در شرایط بحران کافی است.

کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ خود را متعهد به کمک به کسانی می‌داند که تلاش می‌کنند از عواقب تشدید خشونت‌ها بگریزند.

سخنگوی منطقه اوراسیای این سازمان از طرفین درگیری می‌خواهد تا هم از غیرنظامیان و هم از زیرساخت‌های حیاتی که برای نجات غیرنظامیان ضروری است، محافظت کنند و بر تعهدات خود ذیل حقوق بین‌المللی بشردوستانه یا قوانین بین‌المللی جنگ پایبند باشند.

پناه‌گرفتن مردم در پناهگاه‌های جمعی به مدت طولانی در کنار هم و بدون رعایت موارد بهداشتی به تنهایی برای تشدید همه‌گیری در شرایط بحران کافی است

طی حدود 30‌سال حضور در این منطقه، کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ شاهد آسیب تشدید خشونت‌ها بر سلامت روان ساکنان این مناطق بوده است.

اکنون ساکنان این مناطق علاوه بر هراس از جنگ، نگران سلامتی و آینده خود به علت پاندمی کووید-19 هم هستند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.