آوار مشکلات مالی ورزش روی سر نوبخت!

مسئولان ورزش در نشست با معاون رییس جمهور معضلات بزرگ خود را مطرح کردند

چند برابر شدن هزینه‌ها، کمبود بودجه و خطر تعلیق از مهمترین موضوعاتی بود که در نشست روسای فدراسیون‌های ورزشی با معاون رییس جمهور مطرح شد.

در حالی که کمیته ملی المپیک برای رونمایی از تندیس 5 قهرمان از معاون رییس‌جمهور دعوت به عمل آورده بود، ورزشی‌ها از این فرصت استفاده کردند تا مشکلات این روزهای خود را به گوش یکی از مسئولان بلندپایه دولت برسانند. محمدباقر نوبخت بعد از حضور در مراسمی که کمیته ملی المپیک برای تجلیل از تعدادی از پیشکسوتان تدارک دیده بود، در آکادمی ملی المپیک در جمع روسای فدراسیون‌ها حاضر شد تا شنوای مشکلات عدیده این روزهای ورزشی‌ها باشد.

عمده مشکل فدراسیون‌ها و حتی وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک هم به بالا رفتن نرخ ارز مربوط می‌شد که تاثیر مستقیمی در هزینه‌های ورزش دارد.

13 میلیارد برای دو بازی دوستانه!

در حالی که تیم ملی فوتبال ایران قرار است طی روزهای آینده در ازبکستان و ترکیه دو دیدار تدارکاتی را با تیم های ملی ازبکستان و مالی برگزار کند، بالا رفتن نرخ ارز و محدودیت‌های پروازی به دغدغه ای بزرگ برای مسئولان فدراسیون تبدیل شده است. مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش که در نشست دیروز به بالا رفتن نرخ ارز و تاثیر آن در بالا رفتن هزینه‌های ورزش اشاره می کرد، در این باره گفت: «به طور مثال هزینه پرواز تیم ملی فوتبال ایران برای انجام دو دیدار دوستانه در ترکیه و ازبکستان ۱.۵ میلیارد تومان خواهد بود.» این هزینه 1.5 میلیاردی فقط برای پرواز به تاشکند و سپس آنتالیا خواهد بود و هزینه کلی را نبی دبیرکل فدراسیون فاش کرده است: «برای انجام دو دیدار دوستانه تیم ملی باید حدود ۱۳ میلیارد تومان هزینه کنیم.»

طلب 200 میلیارد تومانی از فیفا

مهدی محمدنبی،‌ دبیرکل فدراسیون فوتبال در نشست با رییس سازمان برنامه و بودجه اعداد و ارقامی را اعلام کرد که با تعجب همگان همراه بود: «فوتبال ایران ۱۵۰۰ میلیارد تومان به دلیل شیوع ویروس کرونا در شش ماهه اخیر خسارت دیده است. از سوی دیگر به دلیل تحریم‌ها، فیفا پول ما را نمی‌دهد و این در حالی است که باید اردوهای خود را برگزار کنیم. اگر در بخش عمرانی و سایر بخش‌ها به خوبی نتوانیم فعالیت کنیم فشار آن به دولت وارد می شود. با توجه به تحریم ها نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان از فیفا می‌خواهیم، اما حتی یک سنت آن را هم نمی‌توانیم از فیفا خارج کنیم.»

انتقاد به خاطر سکه 2 میلیونی

علیرضا دبیر، رییس فدراسیون کشتی دیگر فردی بود که در این جلسه به صحبت پرداخت و از کمبودهای موجود گلایه کرد: «جایزه سال ۹۷ قهرمانان پرداخت شده اما قیمت سکه چند است؟ ۱۵ میلیون تومان، جایزه قهرمانان چقدر بوده؟ به ازای هر سکه ۲ میلیون تومان! من چقدر جلوی بچه‌ها را بگیرم که پست نگذارند؟ وزارت ورزش هم مشکل دارد ما می‌دانیم اما ورزش با اقتصاد رابطه ۱۰۰ درصدی دارد و نباید کمک‌ها به شب المپیک منتهی شود و باید بدانیم ۱۰ ماه مانده و حداقل ۴-۵ رشته را ویژه ببینید.»

شانس آوردیم کرونا آمد!

داورزنی و دبیر، روسای فدراسیون های والیبال و کشتی در این نشست عنوان کردند شیوع کرونا و تعطیلی مسابقات در شرایط فعلی اقتصادی فدراسیون‌ها یک شانس بزرگ برای ورزش ایران بوده است. داورزنی در این باره می‌گوید: « ما در سال جاری شانس آوردیم کرونا آمد چون ورزش کشور به خاطر منابع پیش‌بینی شده نمی‌توانست کار کند، در عین حال با شروع فعالیت‌های بین‌المللی ما با مشکلاتی روبرو هستیم و هزینه‌ها چند برابر شده در حالی که قدرت خرید فدراسیون‌ها کاهش یافته است.»

از سوی دیگر علیرضا دبیر در این باره گفته است: «صلوات می‌فرستادم که مسابقات جوانان جهان برگزار نشود. از کجا باید می‌آوردم که تیم را اعزام کنم؟»

درخواست افزایش 500 میلیاردی بودجه

در این نشست مهدی علی‌نژاد، معاون وزیر ورزش به نمایندگی از جامعه ورزش با ارائه برخی آمار و ارقام درخواست‌هایی را خطاب به نوبخت مطرح کرد و گفت: «هزینه ها در ورزش ارتباط مستقیمی با دلار دارد و از سفرها گرفته تا تامین تجهیزات به دلار وابسته هستند. اگر ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به ورزش قهرمانی اضافه کنیم و این اعتبار را در بودجه ۱۴۰۰ لحاظ کنیم، بخش عمده مشکلات مالی ورزش قهرمان برطرف می شود. سال آینده شش رویداد بزرگ ورزشی پیش رو داریم.»

خطر تعلیق جدی است!

سیدرضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک هم در دیدار روسای فدراسیون‌های ورزشی با محمدباقر نوبخت، معاون رییس‌جمهور یک هشدار جدی داد که نباید از آن به سادگی گذشت: « به دلیل ساختار معیوب، اکثر روسای فدراسیون‌ها از طرف نهادهای بین‌المللی تحت فشار هستند چون از نهاد نظارتی، دولتی هستند، اما در این حال باید پاسخگو مراجع بین‌المللی نیز باشند. ورزش کشور تحت فشار بین‌المللی‌ است، دشمن علاوه بر حوزه سیاسی و اقتصادی به‌دنبال تعلیق ورزش ایران است. تلاش وزیر ورزش این بود که با اصلاح اساسنامه، مشکل حل شود، اما اساسنامه در ایستگاه شورای نگهبان متوقف شد.  در حوزه سیاسی و اقتصادی موضوع تحریم کاملا محسوس است. دشمن به همان اندازه که در حوزه سیاسی و اقتصادی دنبال اجرای تحریم رفته در ورزش به دنبال تعلیق است.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.