برای هندبال هم جشن ملی برپا کنید!

کاپیتان تیم ملی هندبال ایران در گفت‌وگو با «شهروندآنلاین» از حس‌وحال دومین صعود تاریخ این تیم به جام‌جهانی گفت

سجاد استکی که در ثانیه‌های پایانی بازی با کویت توانست گل پیروزی‌بخش ایران به جام‌جهانی را به‌ثمر برساند، از مقایسه گل خودش با گل خداداد عزیزی به استرالیا ابراز خوشحالی می‌کند.

شهروندآنلاین – هندبال شاید در یک دهه اخیر از والیبال و بسکتبال جامانده و نتوانسته محبوبیتی که این دو رشته در میان مردم و حتی مسئولان به‌دست آورده‌اند را برای خودش دست‌وپا کند. این در حالی است که تیم ملی هندبال ایران در سال 2015 برای نخستین‌بار به جام‌جهانی رسید و حالا هم دومین صعود خود را در خاک عربستان جشن گرفته است.

با وجود غیبت خیلی از ستاره‌های لژیونر هندبال در جام ملت‌های آسیا 2022 عربستان، سجاد استکی به‌عنوان کاپیتان، این تیم را همراهی می‌کند؛ بازیکنی که باوجود مصدومیت در همه بازی‌ها با تمام توان به میدان رفت و در نهایت گل صعود به جام‌جهانی را در ثانیه‌های پایانی بازی با بحرین به ثمر رساند.

به همین بهانه دقایقی با سجاد استکی که همچنان با تیم ملی در جام ملت‌های آسیا حضور دارد، همکلام شدیم. در ادامه مشروح گفت‌وگوی «شهروندآنلاین» با کاپیتان تیم ملی هندبال ایران را می‌خوانید:

* از بازی با کویت بگو که یک دیدار مرگ و زندگی برای هر دو تیم بود.

بازی خیلی سنگینی بود. دو تیم برای رسیدن به نیمه‌نهایی و سهمیه جام‌جهانی می‌جنگیدند. تیم بازنده هم کارش برای صعود کاملا پیچیده و سخت می‌شد. استرس بازی بالا بود و واقعا ما 60 دقیقه در زمین جنگیدیم. خدا را شکر که بچه‌ها یکدل بودند و تا لحظه آخر این اتحاد را حفظ کردند. توانستیم با یک برد شیرین به جام‌جهانی برسیم و حالا باید به فکر کسب مدال در آسیا باشیم.

* و آن شوت فوق‌العاده تو در ثانیه‌های آخر که سرنوشت بازی را تغییر داد.

در هندبال روز دنیا بازیکنان باتجربه وقتی مالکیت توپ را در اختیار دارند و نتیجه هم مساوی است، توپ را تا ثانیه‌های آخر نگه می‌دارند تا حتی اگر توپ هم گل نشد، توپ در اختیار حریف قرار نگیرد. ما هم در چنین شرایطی بودیم و مساوی برایمان بهتر از باخت بود. توپ را نگه داشتیم و من 5 ثانیه مانده به پایان شوت ریسکی زدم که خدا را شکر تبدیل به گل شد. اگر هم گل نمی‌شد، بازی مساوی تمام بود و ما شانس بیشتری برای صعود داشتیم.

* بعد از آن شاهد شادی زایدالوصف خودت و سایر بازیکنان بودیم.

خیلی استرس داشتیم که بتوانیم برای دومین‌بار به جام‌جهانی صعود کنیم. دوره قبلی متاسفانه این اتفاق نیفتاد و هندبال خیلی عقب افتاد. از الان به بعد برای مدال می‌جنگیم و حتی به طلای آسیا فکر می‌کنیم. گلی که من در ثانیه‌های آخر زدم، همه را احساسی کرد. البته این گل کار کل تیم بود و من با انرژی کل تیم توانستم آن شوت را بزنم. بازیکنان همه با جان‌ودل بازی کردند. خیلی از بازیکنان اشک می‌ریختند و خیلی‌ها فریاد می‌زدند.

* برخی گل ثانیه‌های آخر تو که باعث صعود به جام‌جهانی شد را با گل خداداد عزیزی به استرالیا مقایسه کردند.

چنین مقایسه‌ای برایم جالب بود. واقعا بغض همه با این گل ترکید. امیدوارم مردم هم شاد شده باشند.

* فیلم‌هایی که از بعد از بازی و رختکن تیم ملی منتشر شده، نشان می‌دهد بازیکنان چقدر با هم صمیمی و یکدل هستند.

دقیقا همینطور است. بعد از 8 سال تیم ملی به جام‌جهانی رسیده و یک بار سنگین از روی دوش ما برداشته شد. این اتفاق فقط با همدلی و اتحاد بازیکنان به‌دست آمد. واقعا اولین باری است که من بعد از این همه سال بازی در تیم ملی می‌بینم، تیم اینقدر همدل‌ویکدست است. همه بازیکنان پشت هم هستند و فرقی نمی‌کند چه کسی در زمین باشد. وقتی عقب هم می‌افتیم، می‌جنگیم تا نتیجه را برگردانیم. در سه بازی اخیر مقابل عربستان، عراق و کویت عقب افتادیم و توانستیم به بازی برگردیم و پیروز شویم.

* برای رسیدن به قهرمانی چه مسیری را پیش رو دارید؟

ما باید دیدار سرگروهی را با بحرین برگزار کنیم و هر تیمی برنده شود، با تیم دوم گروه مقابل بازی خواهد کرد. در گروه مقابل هم فکر می‌کنم سرگروهی قطر قطعی شده و عربستان هم تیم دوم است. به هرحال قطر با بازیکنانی که در اختیار دارد، یک تیم در سطح جهانی است.

* رسیدن به‌عنوان قهرمانی برای ایران رویاست؟

اصلا اینطور نیست. من می‌گویم چه تیمی بهتر از ایران در تورنمنت وجود دارد؟ ما بازیکنان بزرگی در ایران داریم که تازه برخی از آنها اینجا با ما نیستند. واقعا جای الله‌کرم، برادرم خالی است. بعد از بازی با او صحبت کردم و چقدر خوشحال بود. امیدوارم برای جام‌جهانی بتوانیم لژیونرهایی که در عربستان نبودند را هم کنار خودمان داشته باشیم.

* مانوئل، سرمربی اسپانیایی را چقدر در این موفقیت موثر می‌دانی؟

قطعا سرمربی تیم، تاثیر زیادی روی بازیکنان دارد. ما دوره قبل هم با یک مربی اسپانیایی به جام‌جهانی رفتیم. اسپانیایی‌ها خیلی خوب حریفان را آنالیز می‌کنند. مانوئل هم با 5 برد از 5 بازی نتیجه خوبی گرفته و ارتباط نزدیکی هم با بچه‌ها برقرار کرده است. او خیلی خوب می‌تواند از نظر روحی بازیکنان را شارژ کند.

* هندبال در سال‌های اخیر کمی دور از چشم مردم و مسئولان مانده بود. صعود به جام‌جهانی چقدر می‌تواند به هندبال کمک کند؟

هندبال نشان داده پتانسیل بالایی دارد. نگاه کنید چند بازیکن ایرانی در لیگ‌های معتبر اروپا بازی می‌کنند. امیدوارم هندبال با این صعود دوباره زنده شود و جان بگیرد. مسئولان هم باید نگاه ویژه‌ای به هندبال داشته باشند. چه اشکالی دارد برای صعود ما به جام‌جهانی هم جشن ملی بگیرند؟ باید طوری حمایت شویم که این روند ادامه‌دار باشد و دیگر هدف ما فقط صعود به جام‌جهانی نباشد. ما باید به دورانی برگردیم که راحت به جمع 4 تیم برتر آسیا می‌رفتیم و حتی در سطح جهان هم باید حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.