گمشدگان پشته و پادنا

تلاش امدادگران سمیرم، جان 4 گردشگر را در دره‌های زاگرس نجات داد

مرضیه موسوی| جاده سمیرم، دامنه زاگرس را به پایین قله دنا می‌رساند و قبل از رسیدن به نقاط سرسخت کوه، راهش را سمت جنوب کج می‌کند. شاهراهی که شمال به جنوب کشور را به هم وصل می‌کند، یکی از پرحادثه‌ترین جاده‌های کشور به شمار می‌رود. روایت امدادگران از نجات 4 گردشگر در محورهای فرعی این شهرستان در یک شب برفی را می‌خوانید.

ساعت 8 شب بود که خبر گرفتار شدن 4 گردشگر در منطقه کوهستانی شهرستان سمیرم به امدادگران رسید. 4 ساعت جست‌وجو در محورهای فرعی این منطقه کوهستانی و برف‌گرفته، کار ساده‌ای نبود. با این حال، امدادگران این افراد گرفتار در دره را پیدا کردند. «محمدرضا محمودی» از امدادگران هلال احمر سمیرم می‌گوید :«4 گردشگر در منطقه کوهستانی حنا گیر کرده بودند. وقتی حادثه اعلام شد برف می‌بارید. از اینکه با خودرو پیکان، بدون وسایل گرمایشی چطور خودشان را به آن مسیر که جاده آسفالته نبود، رسانده بودند، تعجب کرده بودیم. 17 کیلومتر در چنین مسیری طی کردن کار ساده‌ای نبود؛ حتی برای ما امدادگران که با تجهیزات کوهستان به صورت پیاده این مسیر را طی کرده بودیم.»

وقتی به آن‌ها رسیدند، چهارنفرشان در داخل خودرو، کنار هم نشسته بودند و تنها پتویی برای گرم نگه داشتن در اختیارشان بود. شیشه‌های یخ‌زده ماشین و برفی که روی آن را گرفته بود اجازه دیده شدن خودرو را از بالای دره نمی‌داد. خبری از آنتن موبایل نبود. با این حال در همان لحظات کوتاهی که به آنتن موبایل دسترسی پیدا کرده بودند، موقعیت خود را از طریق جی پی اس برای امدادگران فرستادند.

محمودی می‌گوید :«شیشه‌ها یخ زده بود. آمبولانس هلال احمر قبل از پیدا کردن آن‌ها، از نزدیکی‌شان عبور کرده بود. اما نه توانسته بودیم آن‌ها را ببینیم، نه آن‌ها به دلیل سفید شدن شیشه، ما را دیده بودند. شانس با آن‌ها و ما یار بود که به کمک موقعیت‌یاب و همراهی یکی دو نفر از محلی‌های این منطقه کوهستانی، قبل از اینکه دچار یخ‌زدگی شوند پیدایشان کردیم.»

 

حمله خرس و لگد کردن سر گراز

پایگاه امدادی «دولت قرین» در شهرستان سمیرم، به تصادف‌های جاده‌ای و البته گردنه‌های برف‌گیر شهرت دارد. البته امدادگران این پایگاه در هر فصل از سال حوادث مختلفی را پوشش می‌دهند؛ از گمشدگی در کوهستان یا حادثه برای کوهنوردان حرفه‌ای گرفته تا تصادف‌های سنگین جاده‌ای و سقوط به دره. محمودی می‌گوید: «محور سمیرم با وجود پرتردد بودن، محوری خطرناک است. جاده در جاهایی از مسیر خود دوطرفه می‌شود، در حالی که پایین جاده پرتگاه‌های خطرناکی قرار دارد. سال گذشته خودرویی به دره سقوط کرده و کسی خبردار نشده بود. در نهایت بعد از گزارش گردشگرانی که اتفاقی خودرو را دیده بودند، به محل حادثه رفتیم. 24 ساعت از حادثه گذشته بود. به خودرو که رسیدیم صدای گریه کودکی را شنیدیم که از سقوط خودرو جان سالم به در برده بود، اما پدر و مادرش بر اثر شدت تصادف جان خود را از دست داده بودند.»

حمله حیوانات وحشی در مناطق کوهستانی دامنه‌های زاگرس، دیگر حادثه‌ای است که گرچه به ندرت اتفاق می‌افتد، اما دردسرهای زیادی برای امدادگران و گردشگران ایجاد می‌کند: «حمله خرس گاهی در این منطقه گزارش می‌شود. یا مثلا شکارچیانی که به منطقه می‌آیند و در حالی که کمین کرده و آهسته در منطقه حرکت می‌کنند، ممکن است اشتباهی پا روی سر گرازهایی که در حال استراحت هستند، بگذارند.»

 

گرفتاری جوان اهوازی

حدود 65 روستا در شهرستان سمیرم از خدمات امدادی هلال احمر بهره‌مند می‌شوند؛ از انتقال بیماران بدحال به مراکز درمانی گرفته تا کمک‌رسانی در بارندگی‌ها و … . با این حال بیشترین حوادث مربوط به تصادف‌های جاده‌ای در این منطقه است. سرما و بارندگی‌های اخیر در کشور، تیم‌های امدادی در این شهرستان را هم در حالت آماده‌باش نگه داشته و روزهای سختی برای آن‌ها رقم زده بود. «سید محسن امامی» از امدادگران شهرستان سمیرم، در هفته‌های سرد و سخت گذشته، خاطرات شیرینی هم در یاد دارد. او می‌گوید: «یک شب که برف شدیدی هم در محور کوهستانی می‌بارید با خودرویی مواجه شدیم که در جاده گیر کرده بود. در سرمای استخوان‌سوز آن شب، جوانی اهوازی را دیدیم که با یک لا پیراهن به جاده زده بود و هیچ لباس گرمی همراه خود نداشت. به خیال گرمای هوایی که در اهواز همیشه تجربه کرده، به جاده زده و به سمت اصفهان راهی شده بود. در آن سرما با لباس کمی که داشت نمی‌توانست یکی دو دقیقه بیرون از ماشین بایستد، چه برسد به اینکه لاستیک خودرو پنچرشده‌اش را درست کند!»

جوان را به داخل خودرو فرستاده بودند تا گرم شود و خودشان لاستیک را برای او تعویض کرده بودند. امامی می‌خندد: «در محورهای پرتردد که شیفت داشته باشید، اتفاق‌های عجیب و غریب کم نمی‌بینید.»

 

حوادث پادنا

شهرستان سمیرم دو پایگاه امداد جاده‌ای و یک پایگاه چندمنظوره دارد. پایگاه «پشته» پرحادثه‌ترین پایگاه این شهرستان است و به‌طور متوسط 3 حادثه جاده‌ای در هفته را پوشش می‌دهد. پایگاه دولت‌قرین هم البته کم از پایگاه پشته ندارد و در فصول مختلف سال، حوادث مختلف و متنوعی تجربه می‌کند. «قربانعلی آقایی» مسئول پایگاه‌های امداد و نجات شهرستان سمیرم می‌گوید: «مهم‌ترین حوادثی که در این شهرستان رخ می‌دهد، حوادث جاده‌ای است. اما در پایگاه چندمنظوره پادنا، حوادث کوهستان را هم شاهدیم و در صورت اعلام این حوادث، تیم‌های تخصصی کوهستان اعزام می‌شوند. همان‌طور که از اسم این پایگاه پیداست، در کوهپایه‌های دنا قرار دارد و در مسیر کوهنوردانی که قصد صعود به دنا دارند.»

گرچه این شهرستان زمستان‌های سخت و پربرفی را از سر می‌گذراند، اما تعداد حوادث رخ داده در این منطقه از استان اصفهان در تابستان و بهار بیشتر از هر زمان دیگری از سال است. آقایی می‌گوید: «مسافران و گردشگرانی که تابستان‌ها به آبملخ و دیگر نقاط گردشگری می‌روند، دلیل وقوع بیشترین حوادث در این منطقه هستند. همچنین تردد بالا در محورهای جاده‌ای سمیرم، تصادف‌های زیادی را در جاده‌های شهرستان رقم می‌زند. وضعیت جاده‌های مواصلاتی سمیرم، با وجود بین‌المللی بودن مسیرها و شاهراه بودن آن، چندان مناسب نیست.»

تنوع حوادث در این منطقه، از پشتیبانی برای نجات غرق‌شده‌ها گرفته تا حوادث فنی کوهستان و جاده، کوله‌بار تجربه امدادگران سمیرم را پربارتر از همیشه کرده، به‌طوری که در صورت نیاز در حوادث بزرگی که در استان رخ می‌دهد، از جمله سقوط هواپیما در دنا، حضور فعالی دارند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.