کاش برگردیم به نمایشگاه حضوری

سیامک گلشیری، نویسنده، درباره نمایشگاه و تازه‌ترین کتابش می‌گوید

گلشیری: نمایشگاه مجازی مطلقا نمی‌تواند جایگزین نمایشگاه واقعی باشد. هرچند به هر حال از اینکه هیچ چیزی هم نباشد، بهتر است. همه چیز از جمله کتاب، در یکی دو سال اخیر بسیار گران‌تر شده و قدرت خرید مردم هم پایین‌تر آمده.

سیامک گلشیری

نویسنده

آثار: مهمانی تلخ، میدان ونک، یازده و پنج دقیقه، آخرین رویای فروغ، تصویر دختری در آخرین لحظه، رمان‌های پنج‌گانه «گورشاه»، رمان‌های پنج‌گانه‌ «خون‌آشام»

سیامک گلشیری

سری به نمایشگاه مجازی کتاب زده‌اید؟

امسال هنوز نه. سال گذشته هم اوضاع خراب بود و چندان پیگیر نبودم.

از چه لحاظ؟

آنقدر درگیر این بیماری و تبعات آن بودیم که دیگر فرصت نبود و البته داشتم رمانی هم می‌نوشتم. برای همین نمی‌دانم سال گذشته در نمایشگاه مجازی کتاب واقعا چه اتفاقی افتاد. اما تا جایی که یادم است ناشران به هر حال توانسته بودند فروش داشته باشند. با ناشران خودم که صحبت می‌کردم، شنیدم که کم و بیش بد نبوده. ولی امسال هیچ تصوری ندارم. نمی‌دانم چه اتفاقی می‌افتد. فکر می‌کنم زمانی که نمایشگاه به شکل حضوری برگزار می‌شد، خیلی بهتر بود. واقعا ای کاش برویم به همان سمت.

گویا قرار است هر دو را با هم پیگیری کنند. یعنی هم نمایشگاه مجازی باشد، هم حضوری و به شکل فیزیکی.

امیدوارم واقعا این‌طور شود. یعنی با رعایت کردن پروتکل‌ها، بروند به سمت بازگشایی نمایشگاه حضوری. البته همان‌طور که تأکید کردم به شرطی که مردم دچار بیماری نشوند و تمام جوانب مراعات شده باشد؛ چون نمایشگاه مجازی مطلقا نمی‌تواند جایگزین نمایشگاه واقعی باشد. هرچند به هر حال از اینکه هیچ چیزی هم نباشد، بهتر است. همه چیز از جمله کتاب، در یکی دو سال اخیر بسیار گران‌تر شده و قدرت خرید مردم هم پایین‌تر آمده. فروش کتاب هم ضربه خورده و برای همین گفتم برگزاری آن از اینکه هیچ کاری انجام نشود، بهتر است. البته کتاب نسبت به سایر اقلام هنوز هم خیلی گران نیست، اما مردم به خاطر مسائل اقتصادی خیلی کم می‌توانند سراغش بروند.

به هر حال اگر یک فرد کتاب‌خوان حرفه‌ای هم دو سال پیش می‌توانست با یک رقمی، 6 جلد کتاب بخرد، الان سبد خریدش نصف شده و ناچار است با همان قیمت فقط 3 جلد بخرد.

بله، طبیعی است که دیگر آن قدرت خرید را نداشته باشد.

چه کاری در نمایشگاه مجازی امسال می‌شود از آثار شما تهیه کرد؟

همین هفته خبر دادند جلد چهارم مجموعه رمان‌های «گورشاه» از طرف نشر «افق» منتشر شد.

درباره مضمون و زمینه کار توضیح می‌دهید؟

یک داستان فانتزی و کاملا تخیلی است که جلد اول آن در تهران اتفاق می‌افتاد و بعد از یک جایی، شخصیت‌ها وارد فضایی کاملا خیالی می‌شوند. به خاطر اتفاقی که در جلد یک می‌افتد، دختری گم می‌شود و مابقی ماجرا… عنوان جلد اول «دختران گمشده» بود. بعد از این است که وارد فضایی کاملا تخیلی می‌شویم. در واقع شما با جهانی مواجه می‌شوید کاملا متفاوت که پر از پادشاهان و شیاطین و این‌هاست.

تا چند جلد قرار است ادامه بدهید؟

تمام شده. من جلد پنجم را هم تحویل داده‌ام. هر کدام تقریبا 300 صفحه است و در جلد پنجم تمام می‌شود. 5 سال هم نوشتنش طول کشید و اوایل امسال بود که آخری را تحویل دادم. احتمالا اوایل سال دیگر هم آخرین جلد منتشر می‌شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.