اتحاد قوا علیه خودروسازها/ تغيير تاكتيك به سود توافق

مرور روزنامه های صبح کشور

مصاحبه تلویزیونی رئیس جمهوری،مذاکره مستقیم با امریکا، معضلات خودروسازها، حقوق و دستمزد سال آینده، بارش‌های اخیر،گرانی لوازم خانگی، مالیات بر سیگار و …. از جمله نکات مورد توجه رسانه ها بودند

برخی روزنامه های صبح امروز توانسته بودند با توجه به دیروفت بودن، مصاحبه تلویزیونی رئیس جمهوری را در شب گذشته پوشش دهند. در کنار این موضوع مهم، احبار مذاکره مستقیم با امریکا، معضلات خودروسازها، حقوق و دستمزد سال آینده، بارش‌های اخیر،گرانی لوازم خانگی، مالیات بر سیگار و …. از جمله نکات مورد توجه رسانه ها بودند.

اتحاد قوا علیه خودروسازها

به نوشته روزنامه خراسان، انگار این‌بار دیگر مثل دفعات قبل نیست و خودروسازان نمی‌توانند از زیر بار فجایع به‌بار آمده از بی‌کیفیتی خودروهایشان قسر در بروند؛ هم پلیس راهور قرص و محکم پای دفاع از حقوق مردم ایستاده، هم نمایندگان مجلس وزیر صمت را به صحن علنی کشانده‌اند و هم قوه قضاییه درباره کم‌کاری دستگاه‌های نظارتی بر کیفیت خودرو هشدار داده است. مگر داخل خودروها  تی.ان.تی بود ؟ بعد از تصادف زنجیره‌ای هولناک در بهبهان که 59 خودرو را به هم گره زد و کیسه‌های هوای هیچ یک از خودروها هم باز نشد، فریاد پلیس راهور بر سر خودروسازان از همیشه بلندتر شد تا شاید یک‌بار برای همیشه، ماجرای نقص فنی خودروها حل و فصل شود. «سردار هادیانفر» که پیشتر از خودروسازان به خاطر تولید ارابه‌های مرگ انتقاد کرده بود، دیروز هم دوباره محکم پای حرف‌های خود ایستاد و علاوه بر نقص کیسه‌های هوای خودروها، نکات مهم‌تری را هم بیان کرد: – در تصادفات غالباً با یک آهن‌پاره مواجهیم و تأکید ما بر ایمنی خودرو است؛ از خودروسازان می‌خواهیم که خودروی ایمن تولید کنند و دست مردم دهند. – چرا در بهبهان باید سه پراید و یک سمند آتش بگیرد؟ این خودروها تی‌.ان‌‌.تی. نداشتند که منفجر شوند. – گمان می‌کنم خودروسازها مزاح می‌کنند و می‌گویند «مردم با زاویه مناسب تصادف کنند»، خواهش می‌کنم خودروسازها فرافکنی نکنند، باید اشتباه‌شان را قبول کنند و قول بدهند خودروی ایمن تولید کنند.

دستمريزاد تورم به دستمزد كارگران!

آرمان‌ملی نوشت:  محمدسیاح: حقوق و دستمزد سال آینده با نزدیک‌شدن به پایان سال داغ و داغ‌تر می‌شود، تورم بالای 40 درصد و افزایش قیمت‌های دائمی باعث شده تا هزینه سبد خانوار به‌شدت افزایش یابد و به 2 تا 3 برابر درآمد یک خانواده کارگری برسد. رشد تورم، جمع زیادی از جمعیت کشور را از دهک‌های بالایی به دهک‌هایی پایینی هل داد و دهک‌های پایینی هم به عمق بیشتری از فقر فرو رفتند. اقتصاد بیمار توان معیشتی مردم را کاهش داده و باعث شده تا شاخص‌های رفاهی به‌شدت افت کنند که این موضوع هم تاثیر منفی بر زندگی مردم گذاشته است. حالا کارگران بعداز یکسال بسیار سخت و دشوار انتظار دارند در سال آینده حداقل به اندازه تورم و حتی بیشتر حقوق و دستمزدشان افزایش پیدا کند تا بتوانند هزینه‌های ایجاد شده براثر تورم و فشارهای اقتصادی بر زندگی‌شان را جبران کنند. هرچند که کارفرمایان در مقابل افزایش حقوق و دستمزد مقاومت‌هایی دارند و دولت هم پشت کارفرمایان ایستاده ولی وضعیت بغرنج اقتصادی بیش از همه بر جامعه و طبقه کارگری فشار وارد کرد و این فشارها در طول سال 1400 عوارض متعددی برای خانواده‌ها به‌همراه داشت.

اصرار به اختراع دوباره چرخ!

آفتاب یزد می نویسد: به تازگی عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات در صفحه اینستاگرامی‌اش، سرویس ایرانی‌ای را معرفی کرده است که به گفته او امکاناتی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که مشابه آن را در گوگل (بزرگترین شرکت نرم افزاری در جهان که خدمات آنلاین مختلفی ارائه می‌دهد) پیدا نمی‌کنند. این سرویس ایرانی «موتور جستجوی ذره بین» نام دارد که با تلاش جوانان نخبه و با حمایت همراه اول تولید شده و قابل استفاده است. زارع‌پور در این باره نوشته است: «طبق قولی که قبلا در مورد معرفی سرویس‌های ایرانی داده بودم، می‌خواهم یکی از محصولات فناورانه بومی را به شما هموطنان معرفی کنم؛ محصولی که با ابتکار و تلاش جمعی از جوانان نخبه کشورمان و با حمایت «همراه اول» تولید شده و قابل استفاده است. ذره‌بین یک موتور جستجوی فارسی، ویژه کاربران ایرانی است که تجربه‌ای فراتر از جست‌وجویی عادی را برای کاربران فراهم می‌کند. ذره‌بین علاوه بر نمایش نتایج موتورهای جستجو نظیر گوگل از طریق فراجستجوگر خود، امکانات و خدمات ویژه‌ای ارائه می‌دهد که وبگردی در اینترنت را بهبود می‌بخشد. این موتور جستجو دسترسی کاربران به انواع محتواهای ویدئویی، صوتی و آموزشی در دنیای وب و شبکه‌های اجتماعی را به راحتی امکانپذیر می‌کند.

توافق خوب، پیش‌شرط مذاکره مستقیم

به نوشته روزنامه ابتکار؛مسئولان بارها تاکید کرده اند که با آمریکا به صورت مستقیم مذاکره‌ای صورت نخواهد گرفت. استدلال البته به درستی مطرح شد که این آمریکا بوده که از برجام خارج شده و تا به برجام باز نگردد صحبتی باقی نمی ماند. با این همه اما مقامات آمریکایی بارها ابراز تمایل کرده‌اند تا با مسئولان کشورمان گفت و گو کنند. در دوره روحانی ترامپ مستقیم خواست که با وی دیدار کند و البته حسن روحانی از این کار ابا کرد. حالا اما امیرعبداللهیان گفته که طرف آمریکایی از طرق مختلف پیام‌هایی را ارسال می‌کند که خواهان سطحی از مذاکره مستقیم با ایران است. مذاکرات ما با ۱+۴ است و مذاکرات غیر مستقیم با آمریکا از طریق NonPaper و از طریق مورا و یکی دو کشور عضو برجام در وین است. گفت‌وگوهایی که بعضا در برخی از کانال‌های مجازی منتشر می‌شود که ایرانی‌ها در حال مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها هستند به هیچ وجه صحت ندارد، ولی در عین حال اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا لازمه‌اش این باشد که سطحی از گفت‌وگو را با آمریکا داشته باشیم، آن را نادیده نخواهیم گرفت.در این میان ایالات متحده آمریکا به اظهارات حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران درباره مذاکره مستقیم با این کشور واکنش نشان داد.

جازموریان 100 درصد

روزنامه ایران نوشت:تالاب جازموریان که همین چند هفته پیش، حتی یک قطره آب هم نداشت، حالا پس از بارش‌های اخیر دوباره آبی شده و لااقل برای مدتی جان تازه گرفته است.تصاویر ماهواره سنتینل 2 و شاخص NDWI نشان می‌دهد که بیش از 300 کیلومتر مربع از مساحت این تالاب آبگیری شده است. البته اگر قدری با ارفاق مساحت آبگیری تالاب را به همراه آب‌های بسیار کم عمق آن حساب کنیم، سرجمع حدود 700 کیلومتر از آن آبگیری شده است.آخرین باری که جازموریان رنگ آب را به خود دیده بود به حدود 20 ماه قبل یعنی بهار سال 1399 برمی‌گردد؛ بهاری که به لطف بارش‌های سنگین زمستان 98 و سیلاب‌های پیاپی آن، به طور کم سابقه‌ای جازموریان را زنده کرد. مسئولان محلی در کرمان فروردین سال 99 میزان آبگیری جازموریان را 100 درصد مساحت آن اعلام کردند و همان زمان گفتند که قطعاً تالاب در فصل گرم سال خشک می‌شود.آنها‌ حتی پیش‌بینی کردند که پس از خشک شدن آب تالاب و از بین رفتن پوشش گیاهی آن، احتمال آتش‌سوزی در آن نیز وجود دارد.این پیش‌بینی دقیقاً رخ داد و زندگی جازموریان کمتر از چند ماه بیشتر دوام نیاورد و تیرماه سال گذشته به طور کامل از دست رفت. بررسی تصاویر ماهواره‌ای‌ نشان می‌دهد که این خشکیدگی طولانی تا اوایل دی ماه امسال ادامه یافت.حالا هم انگار همان چرخه دارد تکرار می‌شود و تالاب جان گرفته پس از بارش‌های قابل توجه، احتمالاً چند ماه بعد دوباره خشک می‌شود.

تقلید لوازم خانگی از قیمت‌گذاری خودرو

روزنامه جوان می نویسد:از زمانی که تولید لوازم خانگی در فضایی کاملاً انحصاری بدون حضور رقیب خارجی کلید خورد، تولید‌کنندگان این صنعت سالی دو تا سه بار مانند صنعت خودرو به بهانه افزایش هزینه‌های تولید، قیمت‌ها را گران کردند. به طوری که در حال حاضر قیمت داخلی‌ها بسیار به قیمت لوازم خانگی خارجی نزدیک شده‌است. تولید‌کنندگان در یک ماه اخیر برای درج قیمت تولید‌کننده روی کالا‌های خود طفره رفتند، اما یک هفته‌ای است که خودسرانه قیمت‌ها را بین ۸ تا ۱۲ درصد گران کردند. معاون وزیر صمت با متهم کردن گران‌فروشان اعلام کرد: «افزایش قیمت لوازم‌خانگی غیرقانونی است. تولیدکنندگان لوازم خانگی مجوزی برای افزایش قیمت دریافت نکرده‌اند و اگر افزایشی صورت گرفته، بدون مجوز بوده‌است.» اکنون این سؤال مطرح است که اگر افزایش قیمت‌ها غیر‌قانونی است چرا مراجع ناظر با متخلفان برخورد نمی‌کنند؟به تدریج صنعت لوازم خانگی راه و رویه صنعت خودرو را پیش می‌گیرد؛ صنعتی خودمختار که مدام از افزایش قیمت مواد اولیه مانند فولاد و پتروشیمی غر و لند می‌کند و از اجرای هر طرحی که منافع مصرف‌کننده را تأمین کند، شانه خالی می‌کند. این صنعت از آنجایی که در فضای غیر رقابتی و انحصاری تولید می‌کند، بسیار به صنعت خودرو شبیه است و اگر وزارت صمت در مقابل زیاده خواهی تولید‌کنندگان نایستد، به مرور زمان صنعت لوازم‌خانگی جا پای خودروسازان می‌گذارد.

برادرانه با برادرانمان امیرعبداللهیان و شمخانی

روزنامه کيهان نوشت:این پرسش از آقایان امیرعبداللهیان و شمخانی در میان است که چرا و با کدام تحلیل منطقی و قابل قبول از احتمال مذاکره مستقیم با آمریکا سخن می‌گوئید؟! و کدام بخش از صورت‌مسئله نا‌مشخص است که روشن شدن آن به مذاکره، آن‌هم مذاکره مستقیم با آمریکا نیاز دارد؟! تحریم‌ها‌ی برجامی و تحریم‌های دیگر نظیر تحریم‌های آیسا، سیسادا، ویزا، کاتسا و … مشخص است. بنابراین مذاکره مستقیم برای چیست و چه ضرورتی دارد؟! ممکن است بفرمائید که باید نظر آمریکا نیز گرفته شود، که باید گفت مگر جناب امیرعبداللهیان نمی‌فرمایند که «طرف آمریکایی تاکنون به صورت Non paper (نوشته غیر رسمی) پیشنهادات خودش را در موضوعات فنی به ایران ارائه کرده است؟» بنابراین نظر آمریکا را دارید. مذاکره مستقیم برای چیست؟! آقای امیرعبداللهیان در همایش همسایگان ایران می‌فرمایند «اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا، لازمه‌اش این باشد که سطحی از گفت‌وگو را با آمریکایی‌ها داشته باشیم، این را در برنامه کاری که برای مذاکرات رفع تحریم‌ها خواهیم داشت، نادیده نخواهیم گرفت.»! خُب اگر «یک توافق خوب با تضمین بالا» در دسترس است، باید ابعاد آن نیز مشخص شده باشد تا آن را «توافق خوب با تضمین بالا » تلقی کنید. در این صورت مذاکره مستقیم چه ضرورتی دارد؟! و چنانچه ابعاد این (به قول شما) توافق خوب با تضمین بالا مشخص نشده، اولا؛ً چرا از آن با‌عنوان توافق خوب یاد می‌فرمائید؟! و ثانیاً؛ چه تضمینی هست که توافق خوب با تضمین بالا باشد؟! شما که هنوز نمی‌دانید چیست؟!

عدالت همسفر جاده چالوس

وطن‌امروز نوشت: رئیس کل دادگستری البرز در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»: 600 ساختمان در بستر رودخانه تصرف غیرقانونی دارند 19 ساختمان در حریم رودخانه متعلق به 16 دستگاه دولتی است؛ هفته آینده ساختمان وزارت نیرو در حریم رودخانه تخریب می‌شودقوه قضائیه ساختمان قدیمی متعلق به خود را در حاشیه رود چالوس تخریب کرد تا نشان دهد در مسیر اعمال قانون با زیر مجموعه‌های خود هم تعارف و ملاحظه ندارد، چه رسد به دیگر دستگاه‌های دولتی و غیردولتی که در حریم این رود ساخت‌وساز کرده‌اند! به گزارش «وطن‌امروز»، هفته گذشته بود که رئیس دستگاه قضا در شورای عالی حفظ حقوق بیت‌المال دستوراتی را برای مقابله همه‌جانبه، بدون اغماض و هر گونه خط قرمز با متجاوزان و متعدیان به اراضی ملی و منابع طبیعی صادر کرد تا هشداری باشد برای سوداگرانی که مبادرت به تغییر کاربری اراضی زراعی می‌کنند. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای همچنین بر قلع‌وقمع و تخریب بدون ملاحظه بنا‌هایی که از سوی افراد عادی و برخی دستگاه‌های حکومتی و دولتی در حریم رودخانه‌ها احداث می‌شوند، تاکید و دستورات لازم را صادر کرد.

دوباره اعتکاف، دوباره دانشگاه

به نوشته فرهیختگان، با آرام شدن نسبی شرایط بیماری کرونا در کشور و نشان دادن چراغ‌سبز وزارت بهداشت برای بازگشت دوباره دانشجویان به دانشگاه‌ها، طبیعی است بسیاری از مراسم‌ فرهنگی مراکز آکادمیک که بیش از یک سالی می‌شد زیر سایه سنگین این بیماری، امکان برگزاری نداشتند دوباره به حالت اول خود برگردند. مراسم اعتکاف دانشجویی هم یکی از همان برنامه‌های مناسبتی است که در طول این سال‌ها همیشه شور و حال خاصی به دانشگاه‌ها تزریق می‌کرد. اعتکاف دانشجویی هیچ‌گاه تعطیل نشد و این مهم نیز همانند دیگر برنامه‌های دانشگاهی از بستر حقیقی به مجازی تغییر کرده بود و روزهای 13 تا 15 رجب دانشجویان معتکف می‌شدند؛ اما امسال شرایط متفاوت خواهد بود. در اصل قرار است همانند گذشته در عمده دانشگاه‌های بزرگ کشور، دانشجویان و گاه مردم عادی معتکف شوند. مراسم اعتکاف دانشجویی نه‌تنها محلی برای راز و نیاز و خلوت کردن دانشجویان به شمار می‌رفت، بلکه با حضور سخنرانان، فضای اجتماعی هم در آن پررنگ بود. امسال قرار است اعتکاف دانشجویی دوباره برگزار شود و همین مهم باعث شده دانشگاه‌ها از اواخر دی‌ماه به تکاپو بیفتند تا بسترهای لازم را برای میزبانی از دانشجویان فراهم کنند. البته طبیعی است که اعتکاف دانشجویی 1400 با همه سال‌های قبل از خود تفاوت اساسی داشته باشد؛ چراکه دیگر خبری از مساجدی نیست که در آن حتی جایی برای نشستن هم پیدا نشود

110 کارخانه ‌فولاد خصوصی در آستانه تعطیلی

شرق نوشت: در هفته‌های گذشته اخباری مبنی بر مشکلات جدی کارخانجات تولید فولاد، به‌ویژه در بخش خصوصی به خروجی رسانه‌ها رسید. صنعتی بزرگ در ایران که اکنون نزدیک به دو دهه است با سرمایه‌گذاری و آغاز فعالیت جدی بخش خصوصی نه‌تنها کشور را به خودکفایی در زمینه فولاد رساند، بلکه مازاد تولید امکان را برای صادرات و ارزآوری نیز فراهم کرد. با روی‌کار‌آمدن دولت سیزدهم و گذشت چند ماه از فعالیت آن، تغییراتی در شیوه عرضه و قیمت‌گذاری فولاد به وجود آمد که با رویه پیشین متفاوت بود. اوایل مهر 1400 روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خبر داد که بر اساس جلسات برگزار‌شده میان وزیر صمت و کمیسیون صنایع مجلس، همه فولاد تولیدی کشور به‌منظور ایجاد شفافیت در مبادلات و تنظیم بهینه بازار به دور از شیوه‌های دستوری در بورس کالا عرضه می‌شود. نتایج این کار به گفته فعالان خصوصی صنعت چندان جالب نبوده و اکنون سخن از تعطیلی بخش درخور‌ توجهی از واحدهای تولیدی فولاد در میان است و به گفته فعالان با ادامه رویه کنونی ممکن است کل این صنعت به‌ویژه در بخش خصوصی زمین‌گیر شود.

جنگ سیگار و سلامتی در زمین مالیات

جام جم نوشت:هر بار که صحبت از نرخ مالیات بر سیگار می‌شود صداهای مختلفی به گوش می‌رسد، که برخی از آنها مخالف مالیات بر سیگار هستند و برخی دیگر معتقدند نرخ اعلام شده پایین است و باید بیشتر افزایش یابد. ظاهرا در بودجه سال آینده قرار است مالیات بر سیگار و مواد دخانی افزایش یابد و انجمن تولیدکنندگان نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و می‌گوید موجب افزایش قاچاق می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت هر سیگار بین ۳۰سنت تا یک دلار است، در حالی که در کشورهای خارجی این ارقام بسیار بالاتر است، در نتیجه گزینه افزایش قاچاق اینجا کمرنگ می‌شود. ضمن این‌که مرزهای کشور باید بیشتر کنترل شود تا با واردات کالاهای زیان‌‌آور، سلامت مردم به خطر نیفتد. از سوی دیگر برخی مقامات وزارت بهداشت می‌گویند برخی بندهای بازدارنده برای مصرف دخانیات از بودجه ۱۴۰۱ حذف شده و انتقاداتی را مطرح می‌کنند. آنچه در ادامه می‌خوانید شرحی از وضعیت مالیات بر مواد دخانی است.

تغيير تاكتيك به سود توافق

اعتماد می نویسد:آيا هيات‌هاي جمهوري اسلامي ايران و ايالات متحده امريكا براي نخستين‌بار پس از اعمال سياست فشار حداكثري واشنگتن عليه تهران به شمول خروج از توافق هسته‌اي، بازگرداندن تحريم‌هاي ثانويه و گسترده‌تر كردن دامنه تحريم‌هاي اوليه (غيرهسته‌اي) و ترور سردار شهيد قاسم سليماني در راستاي تلاش براي احياي برجام دوباره مقابل يكديگر خواهند نشست؟ پاسخ منفي به اين پرسش در دو هفته اخير ديگر به سادگي ممكن نيست و حتي ادله‌هايي وجود دارد كه نشان مي‌دهد با پيشرفت نسبي مذاكرات براي احياي برجام در وين، احتمال گفت‌وگوهاي رودررو هيات‌هاي ايران و امريكا از قوت خوبي برخوردار است. در دو ماهه اخير مجموعه‌اي از تحولات، بحث مذاكره مستقيم ميان ايران و امريكا را دوباره به سرفصل اخبار و تحليل‌ها بازگرداند. دور هفتم مذاكرات در وين كه نخستين دور مذاكره ميان هيات مذاكره‌كننده جديد ايراني با 1+4 بود با بروز اختلاف جدي ميان ايران و تروييكاي اروپايي به پايان رسيد. براساس گزارش‌هاي رسانه‌اي منتشر شده، علي باقري كني، رييس هيات مذاكره‌كننده در دولت جديد كه در فاصله انتصاب تا برگزاري نخستين جلسه كميسيون مشترك در وين در تاريخ 29 آذر ماه مجموعه‌اي از رايزني‌هاي دو و چندجانبه با كشورهاي عضو برجام را پيش برده بود در جلسه فوق متن تغييريافته پيش‌نويس به دست آمده در 6 دور مذاكرات در دولت دوازدهم را روي ميز مي‌گذارد.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.