بررسی امکان سقوط نرخ دلار

سیگنال کرونای ترامپ چقدر بر بازارساز یا تقاضای دلار موثر است؟

بی‌تردید ترامپ در دو سال گذشته همواره عامل مهمی برای فشار بر بازار ارز ایران بوده و ممکن است سیگنال بیماری او، عاملی برای تغییر مسیر بازار ارز باشد

شهروند آنلاین: قیمت دلار در بازار آزاد امروز شنبه ۱۲ مهر با 452 تومان کاهش، 28,452 تومان معامله شد. در طی معاملات امروز، 28,906 تومان بیشترین قیمت و 28,445 تومان کمترین قیمت ثبت شده برای دلار است.همچنین، بانک مرکزی قیمت دلار رسمی را ۴،۲۰۰ تومان اعلام کرده است.با وجود افزایش شدید نرخ ارز در ماه‌های اخیر، برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که می‌توان دوباره رنگ دلار زیر ۲۰ هزار تومان را به چشم دید.

سیدکمال سیدعلی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی معتقد است: هر گونه خبری از توافق و مذاکره جدید می‌تواند باعث سقوط نرخ ارز به زیر ۲۰ هزار تومان شود. درست اتفاقی که در زمان قطعنامه ۵۹۸ رخ داد، معتقدم همان اتفاق نیز با چنین گشایش‌های سیاسی تکرار می‌شود.

وی در پاسخ به احتمال ریزش نرخ ارز به دلیل در سقف قرار داشتن قیمت آن، ‌توضیح داد: این امر به سایر پدیده‌های اقتصادی و بازارهای اقتصادی همچون بورس بستگی دارد. البته به نکات کلیدی دیگر مانند میزان عرضه و تقاضا نیز وابسته است. با این حال در صورتی که بازارساز بتواند شرایط ماه جاری بازار ارز را به طور مناسب مدیریت کند، شاهد بهبود شرایط خواهیم بود.

سیدعلی در پایان عنوان کرد: مطلب دیگری که اثر کاهشی بر نرخ ارز دارد، هماهنگی با وزارت صمت در زمینه ثبت سفارش کالاهای غیرضرور است. از طرف دیگر هماهنگی با وزارت امور اقتصادی در مورد مدیریت بازار سرمایه و کاهش نوسانات شدید بورس که ریزش آن نرخ ارز را متاثر خواهد کرد نیز باید مدنظر قرار گیرد. علاوه بر این در زمینه فروش اوراق بدهی باید برنامه‌ریزی بهتری به منظور جذب نقدینگی انجام گیرد.

ردگیری واکنش بازار ارز به کرونا گرفتن ترامپ

در این شرایط، برخی از تحلیل‌ها حاکی از آن است که هفته سختی پیش روی دلار قرار دارد؛ هفته‌ای که از یک سو فشار تقاضا، قیمت را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و از سوی دیگر، انتظار برای مهار قیمت بانک مرکزی و سیاست‌گذار پولی را در کانون توجه افکار عمومی قرار خواهد داد.

از سوی دیگر کرونا گرفتن ترامپ خود می‌تواند عاملی برای فروکش هیجان در بازار ارز ایران باشد؛ چراکه برخی خبرگزاری ها به استناد وزن و سن ترامپ، کرونا را برای وی خطرناک توصیف کرده‌اند. بی‌تردید ترامپ در دو سال گذشته همواره عامل مهمی برای فشار بر بازار ارز ایران بوده و ممکن است این سیگنال، عاملی برای تغییر مسیر بازار ارز باشد.

مثبت شدن تست کرونای ترامپ کدام ارزها را در جهان تقویت کرد؟

خبر مثبت شدن تست کرونای ترامپ آن هم تنها یک ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باعث هجوم سرمایه‌گذاران به خرید دلار و ین به عنوان سرمایه‌گذاری امن شد.با تمرکز سرمایه‌گذاران نگران بر سلامتی ترامپ، ین ژاپن شدیدترین رشد خود در بیش از یک ماه اخیر را ثبت کرد و به بالاترین سطح یک هفته‌ای ۱۰۴.۹۵ واحد رسید.دلار در برابر یورو ۰.۳ درصد تقویت شد و به نرخ برابری ۱.۱۷۱۸ واحد رسید در حالی که شاخص دلار در برابر ارزهای مهم جهان ۰.۱ درصد رشد کرد و به ۹۳.۸۲۳ واحد رسد.

پیش بینی قیمت دلار در این هفته در ایران

با وجود اینکه چند روزی است در بازار آزاد دلار در مرز حساس 30 هزار تومانی و در کانال 29 هزار تومان حبس شده دو نظریه در بازار به گوش می خورد. در واقع کانال 30 هزار تومانی که دلالان بازار ارز 2 سال است برای آن نقشه کشیده اند یک کانال حساس به شمار می رود، چرا که این کانال میتواند تبعات بسیاری از نظر روانی و اقتصادی به جامعه وارد آورد.

عده ای معتقدند بازار انرژی لازم را برای فتح کانال مهم و حساس 30 هزار تومانی ندارد و این مهم برای وقوع نیازمند یک پتانسیل ماورای موجود در بازار است. از نظر این گروه هنوز این آمادگی در جامعه نیز برای پذیرش کانال 30 هزار تومانی وجود ندارد و به همین دلیل به نوعی این کانال خط قرمز بازارساز نیز به شمار می آید لذا فعلاً بازار وارد کانال 30 هزار تومان نخواهد شد و در صورت ورود هم به سرعت فروکش خواهد کرد.

اما گروهی دیگر در بازار معتقدند بازار آمادگی لازم را در این مدت به وجود آورده است و اینکه چند روزی دلار در کانال 29 هزار تومانی نوسان گیری کرده و پایین تر نیامده این به منزله آن است که آمادگی لازم را برای فتح کانال 30 هزار تومانی دارد. از نظر این دسته، دلار به محض ورود به کانال 30 هزار تومان سرعت رشد بیشتری به خود خواهد گرفت و حتی تزریق ارز توسط بازارساز هم نخواهد توانست مانع توقف تقاضا در بازار شود.

شاید بازارساز بتواند مانع ورود دلار به کانال حساس 30 هزار تومان بشود که اگر نشود می تواند تبعات روانی به مراتب بالاتری جامعه را تهدید کند.

البته به نظر می رسد همچنان بازارساز می تواند در هر زمانی که اراده کند بازار را تحت کنترل خود درآورد و در حال حاضر اولویت بانک مرکزی صرفاً تامین ارز است و در هر لحظه آمادگی دارد سفته بازان را غافل گیر نماید لذا هشدار جدی ما این است که از ورود سرمایه خرد به بازار ارز به شدت اجتناب نمایید.

همچنین به نظر می رسد حواله درهم همچنان در حال افزایش باشد و قبلاً هم پیش بینی شده بود که با ورود به کانال 8000 تومانی باید منتظر اتفاقات غافل گیر کننده ای در بازار باشیم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.