تاوان میلیون دلاری جیمز باند

"زمانی برای مردن نیست" از "تنت" درس گرفته و نمی‌خواهد اکران شود

یک بار دیگر سازندگان یکی از مهم‌ترین فیلم‌های اکران اعلام کردند که نمی‌خواهند فیلم‌شان را در شرایط کرونایی سینمای دنیا به نمایش بگذارند. این جدیدترین تصمیم از این نوع است که توسط سازندگان فیلم “زمانی برای مردن نیست” اعلام شده است

[پولاد امین] در شرایطی که امیدهای سینمای جهان برای عبور از بحران کرونا با عدم موفقیت فیلم “تنت” جدیدترین ساخته کریس نولان نقش بر آب به نظر می‌رسد، ظاهرا فیلم‌های دیگر از ماجراهایی که بر سر فیلم “تنت” آمده درس نگرفته‌اند و دارند همان اشتباهات سازندگان و تهیه‌کنندگان آن فیلم را تکرار می‌کنند. نمونه‌اش استودیوی تهیه‌کننده جدیدترین فیلم مجموعه جیمزباند، “زمانی برای مردن نیست” که دقیقا همان راهی را می‌روند که کمپانی برادران وارند در هفت- هشت ماه اخیر طی کرده است. البته برخی نیز بر این باورند که تصمیمات این دو فیلم اگر چه شبیه به نظر می‌رسد، اما در اصل حکایت از این دارند که جیمزباندی‌ها از مشکلاتی که برای کریس نولان و فیلمش پیش آمده درس گرفته‌اند و نمی‌خواهند در چنان دامی گرفتار شوند.

مسیر تکراری

دیروز اعلام شد که جدیدترین فیلم از مجموعه فیلم‌های “جیمز باند” زمان اکرانش را بار دیگر به تعویق انداخته است. ورایتی در این مورد نوشت که سازندگان فیلم “زمانی برای مردن نیست” اعلام کرده‌اند که اکران این فیلم تا سال آینده به تعویق افتاده است.

روند اکران این فیلم از نظر تعویق چند باره اکران تا حد زیادی شبیه “تنت” به نظر می‌رسد. “تنت” که عنوان کنجکاوی‌برانگیزترین فیلم امسال را یدک می‌کشید، در مواجهه با شرایط کرونایی سینمای دنیا دو بار نمایش‌اش را به تعویق انداخت. اما سرانجام وقتی در اواسط ماه سپتامبر روی پرده آمد، فروش فیلم به هیچ‌وجه نتوانست انتظارات موجود را پاسخ‌گو باشد.

بار سنگین توقع

“تنت” که تاکنون در حدود 300 میلیون دلار فروخته است، قرار بود منجی سینمای جهان باشد و بتواند ضررهای مالی غیرقابل کتمان سینمای جهان را جبران کند. اما عملا نه تنها نتوانست این ماموریتن را به انجام برساند، که در گیشه سینماهای جهان کمتر از چند فیلم دیگر هم فروخته- و همین هم منطق پس و پشت انتظاراتی را که بر شانه کریستوفر نولان بود، زیر سوال برده و این پرسش را ایجاد کرده که بر چه اساسی انتظارات و توقعاتی چنین سنگین از این فیلم شکل گرفته بود. فیلمی که نه ستاره محبوبی داشت و نه این‌که حتی از نظر سینمایی و هنری هم می‌توانست با بهترین‌های کارنامه خود کریستوفر نولان رقابت کند.

کارشناسان اقتصادی سینما نگران هستند که تعویق چندباره اکران در نهایت فیلم “زمانی برای مردن نیست” را نیز با چنین توقعات و به تبع آن با چنین دشواری‌هایی مواجه کند.

تاریخ تعویق

“زمانی برای مردن نیست” که آخرین حضور دنیل کریگ در نقش مامور ۰۰۷ است، قرار شده روز دوم آوریل ۲۰۲۱ (۱۳ فروردین ۱۴۰۰) راهی سینماها شود. این دقیقاً یک سال پس از زمان اولیه‌ای است که برای نمایش فیلم در نظر گرفته شده بود. به این ترتیب این فیلم باید در اکران با قسمت نهم از مجموعه “سریع و خشمگین” به رقابت بپردازد.

یونیورسال که توزیع بین‌المللی بیست‌وپنجمین فیلم باند را برعهده دارد، اول بار در ماه مارس (نیمه اسفند ۹۸) و در اوایل همه‌گیری کرونا زمان اکرانش را به تعویق انداخت. آن زمان اعلام شد که این فیلم ۱۲ نوامبر در بریتانیا و ۲۰ نوامبر در آمریکا اکران خواهد شد.

سینما با خیال راحت

دیروز تهیه‌کنندگان “زمانی برای مردن نیست” با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که بیست‌وپنجمین فیلم از مجموعه فیلم‌های جیمز باند به منظور اینکه همه جهان بتوانند هم‌زمان به تماشای آن بنشینند تا ۲ آوریل به تعویق می‌افتد. آنها اعلام کردند می‌دانند که این تصمیم ممکن است هواداران این شخصیت را ناامید کند، اما استودیو امیدوار است که سال آینده بتوان آن را در همه جا با هم دید.

بیست‌وپنجمین فیلم “جیمز باند” با بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری ساخته شده است و میلیون‌ها دلار خرج معرفی و تبلیغات آن شده است. گفته شده استودیو وقتی اولین بار در اوایل سال ۲۰۲۰ اکران این فیلم را به تعویق انداخت میلیون‌ها دلار ضرر کرد. اما بااین حال سازندگان “زمانی برای مردن نیست” قصد دارند این فیلم را زمانی به سینما ببرند که همه مردم دنیا با احساس امنیت به سینماها بروند تا شانس سود بردن از این فیلم را داشته باشند

تبعات شکست

اگرچه بسیاری تعویق موعد نمایش این فیلم و دیگر فیلم‌ها را تکرار آزموده شکست‌خورده “تنت” عنوان کرده‌اند، اما عده‌ای نیز عقیده دارند که تعویق زمان نمایش این فیلم‌ها بعد از مشاهده اکران ناموفق “تنت” رخ داده و در واقع نشان از درسی دارد که تهیه‌کنندگان از شکست “تنت” گرفته‌اند. از این نظر تعویق اکران فیلم‌های متعددی که در هفته‌های اخیر این خبر را اعلام کرده‌اند، به دلیل شکست “تنت” در اکران ماه سپتامبر بوده است.

با اینکه کارشناسان معتقدند سینما در نهایت در ماه‌های آتی دوباره محبوبیتش را باز خواهد یافت و همین حالا هم ایده بازگشت به سینماها در خارج از آمریکا خیلی بهتر از سینماهای آمریکا جواب داده است، اما با این حال تعویق زمان اکران فیلم جیمزباند خیلی هم موجب شگفتی ناظران نشده است. به هر حال کرونا دوباره در اروپا دارد افزایش پیدا می‌کند و سینماهای نیویورک و لس‌آنجلس دو مرکز بزرگ فروش فیلم در آمریکا نیز هنوز بسته مانده‌اند. همین هم می‌تواند در گسترش فضای ناامیدانه‌ای که در سینما به چشم می‌خورد نقش داشته باشد.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.