دُخی یه زحمت برات داشتم

شهاب پاک‌نگر

برای همه ما پیش آمده که یک دوست بعد از مدت‌ها پیام می‌دهد و یک کاری دارد که غیر از دردسر چیزی برایمان ندارد. از آنجایی که اینها یک‌ضرب کارشان را در پیام اول نمی‌نویسند تا آدم با خیال راحت پیام را باز نکند، می‌خواهیم چند تکنیک یاد بدهیم که بفهمید کِی یک پیام را باز نکنید، چون قرار است پیام بعدی این باشد که «یه زحمتی برات داشتم»:

الف) پیام‌های یک کلمه‌ای مثل: «سلام»، «حاجی!»، «داداش» (ویژه آقایان)، «دُخی» (ویژه بانوان)، «رئیس»، «مهندس»، «استاد» و ترکیب هرکدام از این کلمات با سلام یا چه خبر.

ب) پیام‌هایی با این مضمون: «خواستم حالت رو بپرسم»، «دیدم چند وقته ازت خبر ندارم»، «گفتم یه خبری ازت بگیرم». تمام این پیام‌ها خطرناک است و در اصل جوابش این است که «به جهنم (یا یک چیز تو همین مایه‌ها) که خواستی یا گفتی!»

ج) پیام‌هایی که خیلی بی‌ربط با «راستی» شروع می‌شوند مثل:   «راستی هنوز همونجا مشغولی؟»، «راستی از احمدی خبر داری» (درحالی که دیروز عکس شما و احمدی را با هم در اینستاگرام لایک کرده)، «راستی شنیدم داری میای ایران» (درحالی که دیروز شما در توییتر همین را گفته بودید)، «راستی از احمدی شنیدم رفتی فلان‌جا استخدام شدی». اصولا به کاربردن «راستی» بدون هیچ مقدمه‌ای خیلی خطرناک است، چون معلوم می‌شود تمام حرف‌های قبلی چرت بوده و صرفا وقت‌کشی برای در دام‌انداختن طرف مقابل است.

د) پیام‌هایی که با اسم شما و «جون» شروع می‌شود. این پیام‌ها سرشار از سم است، چون جواب یک «شهاب جون» را می‌دهید و یک عمر باید تاوان پس دهید.

ه‍) اگر پیامی به این شکل شروع شد که «آخر هفته کجایی؟»، «فردا وقت داری؟» یا یک چیزی در این مایه‌ها حتما جوری جواب بدهید که انگار سرتان خیلی شلوغ است، حتی اگر لازم شد بگویید تا‌ سال آینده آخر هفته‌های‌تان پر است. شاید فکر کنید که می‌خواهد شما را به میهمانی دوستانه دعوت کند، اما سخت در اشتباهید، کسی که بخواهد شما را بدون چشمداشت ببیند، یک‌ضرب می‌گوید جریان چیست. اینها همه‌اش یک نقشه شوم است که شما حس کنید کاری ندارید و اگر رفتید آنجا، وقت‌تان خالی بوده و بعد در میهمانی با یک «راستی» برود سراغ «یه زحمتی برات داشتم».

و) بعضی وقت‌ها پیام‌ها هوشمندانه‌تر طراحی می‌شوند، مثلا «دوست داشتم نظرت رو درباره‌ فلان چیز بدونم». این هم دام است. واقعا اگر نظر کارشناسی شما برای آن شخص مهم بود، بعد از چندماه پیام نمی‌داد. در واقع نظر شما برای آن شخص به این دلیل مهم است که بعدش می‌خواهد بگوید «چه جالب! حالا تو که با فلانی هم در ارتباطی می‌تونی یه کاری کنی که…». شما در این شرایط صرفا قرار است یک واسطه باشید، نه چیز بیشتری.

ز) اگر طرف بعد از مدت‌ها بی‌خبری به شما پیام صوتی داد هم گوش نکنید، ممکن است دام باشد. بهترین راه این است که در جواب پیام صوتی‌اش بنویسید که «جایی هستم، نمی‌تونم گوش بدم، اگه می‌شه تکست بده»، وقتی جواب داد و دیدید که یکی از 6 مورد قبل است، پیام را باز نکنید

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.