اولیانوف: مذاکرات وین در مرحله پیشرفته قرار دارد

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ضمن تأکید بر تحریف سخنانش از سوی «بلومبرگ» گفت که این مذاکرات در مرحله پیشرفته است.

به گزارش فارس، «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در «وین» در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد از تحریف سخنانش در مصاحبه با وبگاه «بلومبرگ» خبر داد.

وی در این خصوص نوشت: «بلومبرگ چند کلمه مهم را حذف کرده است. من گفتم: “اگر مذاکرات وین با سرعت فعلی ادامه یابد…..من رد نکردم که مذاکرات می‌تواند با تلاش شترک تمامی‌ طرف‌ها تسریع پیدا کند”. مذاکرات در حال حاضر در مرحله پیشرفته است».

پیش از این نیز اولیانوف روز گذشته (چهارشنبه) در خصوص روند مذاکرات وین ابراز خوشبینی کرده بود و در مصاحبه با «روسیه ۲۴» تصریح کرده بود چنانچه مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین میان ایران و گروه موسوم به ۱+۴ (روسیه، انگلیس، فرانسه، چین به علاوه آلمان) با سرعت فعلی پیش برود حصول توافق تا پایان ماه فوریه (۹ اسفندماه) کاملاً واقع‌بینانه است.

اظهارات دیپلمات روسیه در شرایطی مطرح شده که مقام‌های کشورهای اروپایی و آمریکا، علی‌رغم خودداری از اجرای تعهداتشان در برجام با مانور بر روی کوتاه بودن زمان در مذاکرات رفع تحریم‌ها، ایران را تحت فشار دهند.

در نزدیک به سه ماهی که از دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها می‌گذرد آمریکا و تروئیکای اروپایی و بازوهای رسانه‌ای آنها همواره سعی داشته‌اند اینطور القا کنند که ایران عامل حرکت آهسته گفت‌وگوهای وین است و سرعت گفت‌وگوها تابع تنها اقدامات ایران است.

این در حالی است که در هفته‌های آغازین شروع به کار دولت بایدن، زمانی که تصور می‌شد او بر اساس وعده‌های انتخاباتی‌اش ممکن است سریعاً آمریکا را به برجام بازگرداند مقام‌های او در موقعیت‌های مختلف از جمله در جلسات تأیید صلاحیت مجلس سنا بارها این موضع را تکرار کردند که واشنگتن با نقطه بازگشت به برجام فاصله زیادی دارد.

از آن گذشته، دولت جو بایدن در مدت یک سالی که از ریاست‌جمهوری‌اش می‌گذرد با بحث‌هایی مانند «چه کسی اول باید به برجام برگردد» و «ضرورت مذاکره برای رسیدن به توافق قوی‌تر و طولانی‌تر» و زمان را برای ورود به برجام تلف کرد و اکنون قصد دارد با بازی مقصرنمایی، این تقصیر را گردن ایران بیندازد.

تحلیلگران همچنین می‌گویند سرعت مذاکرات وین را نمی‌توان تابع اقدامات تنها یک طرف دانست بلکه هر طرفی باید به سهم خود گامی برداشته و متقابلاً از طرف دیگر هم بخواهد که کاری انجام دهد.

در روزهای گذشته آن‌طور که حتی مقام‌های کشورهای اروپایی و آمریکایی خودشان هم اعتراف کرده‌اند در گفت‌وگوهای وین پیشرفت‌هایی که در بخش مربوط به تعهدات هسته‌ای ایران بوده بیشتر از بخش‌های مربوط به رفع تحریم‌ها بوده که مربوط به تعهدات طرف غربی است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.