هوای ۶ شهر خوزستان در وضعیت فوق خطرناک

بر اساس اعلام مرکز کنترل و پایش محیط‌زیست، شاخص کیفیت هوای ۶ شهر خوزستان در وضعیت فوق خطرناک قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، براساس این شاخص کیفیت هوای شهرهای اهواز، آبادان، بندر امام، خرمشهر، شادگان و ماهشهر، شوش و شوشتر با افزایش غلظت آلودگی به بیش از عدد ۵۰۰  در وضعیت خطرناک قرار گرفت.

بر اساس اعلام روز جمعه مرکز کنترل و پایش محیط‌زیست، شاخص کیفی هوای اهواز با ثبت عدد ۴۱۰، آبادان، خرمشهر، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، ماهشهر و شوشتر با ثبت عدد ۵۰۰، دزفول با ثبت عدد ۳۳۴ و شوش با ثبت عدد ۴۵۴ خطرناک اعلام شده است.

براساس این گزارش شاخص کیفی هوای شهرهای بهبهان با ثبت عدد ۱۷۵ در وضعیت ناسالم، اندیمشک با ثبت عدد ۲۳۳ در وضعیت بسیار ناسالم و گتوند و مسجدسلیمان نیز با ثبت اعداد  ۱۲۵ و ۱۱۶ در وضعیت ناسالم قرار دارند.

ایستگاه‌های پایش هوای منطقه حفاری، پادادشهر و خیابان نادری اهواز به‌ترتیب با ثبت اعداد ۵۰۰ و ۴۲۱ در وضعیت خطرناک به‌عنوان آلوده‌ترین مناطق این کلانشهر در روز جمعه ثبت شده‌اند.

شاخص کیفی هوا، معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.

در شرایط هوای پاک (صفر تا ۵۰) کیفیت هوا خوب است و پیامد بهداشتی ندارد؛ در شرایط هوای سالم (۵۱ تا ۱۰۰) کیفیت هوا قابل قبول است اما برخی از مواد آلاینده ممکن است مشکلات مختصری برای شماری از افراد به‌‌طور غیرمعمول حساس به آلودگی هوا ایجاد کنند.

در شرایط هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (۱۰۱-۱۵۰) گروه حساس از جمله افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی مانند آسم، افراد دارای بیماری قلبی، کودکان و سالمندان ممکن است دچار مشکل و ناراحتی تنفسی شوند.

در شرایط هوای ناسالم (۱۵۱-۲۰۰) همه افراد در صورت قرار گرفتن درازمدت در معرض هوای با این شدت آلودگی ممکن است دچار علایم تنفسی شوند همچنین افراد گروه حساس ممکن است دچار پیامدهای بیشتری شوند.

دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به تشدید علایم کرونا بر اثر این پدیده جوی به شهروندان هشدار داد و خواستار رعایت موارد بهداشتی خاص این شرایط توسط مردم استان شد.

به گزارش محیط‌زیست خوزستان، غلظت آلاینده‌ها در هوای خرمشهر امروز از ۱۳ برابر حدمجاز فراتر رفت و علاوه بر خرمشهر میزان گردوغبار شهرهای آبادان، اهواز، اندیمشک، بندر امام‌خمینی، بهبهان، حمیدیه، دزفول، رامشیر، سوسنگرد، شادگان، شوش، شوشتر و ماهشهر تا ساعت ۹صبح روز جمعه از حدمجاز فراتر رفته است.

میزان غلظت گردوغبار در این ساعت شهرهای آبادان ۱۸۵۶، اهواز۱۴۰۰، اندیمشک۴۵۳، بندر امام‌خمینی۱۴۰۰، بهبهان۳۷۱، حمیدیه۶۵۸، دزفول۵۵۶، رامشیر۷۴۱، سوسنگرد۱۰۱۵، شادگان۱۳۷۱، شوش۵۳۲، شوشتر۱۲۰۴ و ماهشهر ۱۱۹۹ میکروگرم بر مترمکعب ثبت شد.

میزان استاندارد ذرات معلق در هوا ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.