هزار تن ترکیبات آلی فرار سهم سالانه تهران

سالانه حدود ۹۱هزار تن ترکیبات آلی فرار در شهر تهران تولید می‌شود. آلایندگی که سهم خودروها از آن 78درصدی است و 14درصد هم سهم  تبخیر بنزین می‌شود.

شهروندآنلاین- سالانه حدود ۹۱هزار تن ترکیبات آلی فرار در شهر تهران تولید می‌شود. آلایندگی که سهم خودروها از آن 78درصدی است و 14درصد هم سهم  تبخیر بنزین می‌شود. مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به این‌که سالانه حدود ۷۲هزار تن ترکیبات آلی فرار در اثر فعالیت خودروها در هوای تهران تولید می‌شود که خودروهای سواری و موتورسیکلت‌ها به ترتیب عامل تولید ۳۱ و ۲۸‌هزار تن از این مقدار هستند، گفت: «ترکیبات آلی فرار موادی شیمیایی‌اند که نه‌تنها تاثیری نامطلوب بر سلامت دارند بلکه یکی از مهم‌ترین پیش‌سازهای تولید آلاینده‌های ثانویه ازجمله اوزن و ذرات معلق در اتمسفر هستند.»

ترکیبات آلی فرار موادی شیمیایی‌اند که نه‌تنها تاثیری نامطلوب بر سلامت دارند بلکه یکی از مهم‌ترین پیش‌سازهای تولید آلاینده‌های ثانویه ازجمله اوزن و ذرات معلق در اتمسفر هستند

حسین شهبازی درباره راهکارهای کاهش تولید و انتشار ترکیبات آلی فرار هم گفت:  «از مهم‌ترین راهکارها در راستای کاهش تولید و انتشار این مواد شیمیایی از اگزوز خودروها، نصب و تعویض کاتالیست خودروهای گازسوز و بنزین‌سوز است.این کار می‌تواند تا بیش از ۹۰‌درصد از انتشار ترکیبات آلی فرار از اگزوز خودروها را کنترل و حذف کند.»

شهبازی با بیان این‌که موتورسیکلت‌های کاربراتوری نیز به دلیل احتراق ناقص مقادیر زیادی ترکیبات آلی فرار تولید و وارد هوا می‌کنند، گفت:  «جایگزینی موتورسیکلت‌های کاربراتوری فرسوده موجود با موتورسیکلت‌های انژکتوری و برقی می‌تواند تأثیر قابل ملاحظه‌ای در کاهش انتشار ترکیبات آلی فرار از این منبع آلاینده داشته باشد.»

سهم 78درصدی خودروها

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.