سکونت 90 درصد تهرانی‌ها روی پهنه‌های پرخطر

دبیرکل هلال‌احمر: لزوم بازنگری در الگوی‌های قدیمی ارزیابی ریسک

دبیرکل جمعیت هلال احمر گفت: بر اساس آمار حدود ۹۰ درصد جمعیت استان تهران در پهنه‌های با خطر بالای حوادث سکونت دارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایران کشوری است که مناطقی از آن روی گسل قرار دارند و  شاهد زلزله‌ در شهر‌ها و استان‌های آن هستیم. زلزله‌هایی که معمولا با خسارات جانی و مالی همراه هستند. زلزله ۵ ریشتری اردیبهشت ۱۳۹۹، بارندگی نوروز ۹۸ و فرونشست سالانه نمونه‌‌هایی از حوادثی هستند که تهران با آنها رو به رو بوده است. به منظور بررسی میزان آمادگی نیروهای امدادی برای حوادث با دکتر یعقوب سلیمانی دبیرکل جمعیت هلال احمر گفت‌وگو کردیم.

پایتخت چقدر برای زلزله آمادگی دارد؟

بر اساس آماری که وجود دارد حدود ۹۰ درصد جمعیت استان تهران در پهنه‌های با خطر بالای حوادث به ویژه زلزله سکونت دارند و همین امر ضرورت آمادگی لازم برای وقوع حوادث و انجام اقدامات مورد نیاز برای کاهش مخاطرات ناشی از وقوع زمین لرزه را افزایش می‌دهد.

استان تهران به دلیل وسعت زیاد، تراکم بالای جمعیت، لرزه خیزی بالا، بافت‌های فرسوده، تأسیسات شهری فرسوده و توسعه شریان‌ها و تعدد نهاد‌های تصمیم‌گیر، آسیب پذیری بالایی در مقابل حوادث و سوانح دارد و به همین دلیل نیاز است، که بیش از پیش در این باره تلاش شود، در صورت وقوع بلایای طبیعی و غیر طبیعی نیاز است برای کاهش خسارات وارده مادی و معنوی نسبت به گسترش واحد‌های خدمت رسان از جمله پایگاه‌ها و شعب جمعیت هلال احمر اقدام کرد و کار گروه‌های هماهنگی و اقدامات مشترک را با الگو‌های به روز شده جدی گرفت.

 جمعیت هلال احمر در برابر حوادث و سوانح چقدر آماده است؟

آمادگی چند نوع است، اول اینکه آیا به اندازه کافی نیروی انسانی داوطلب و غیر داوطلب جذب و تربیت شده است و آیا نیرو‌های جذب شده در آمادگی کامل به سر می‌برند یا نه؛ دوم اینکه آیا از لحاظ لجستیکی و امکانات امدادی لحظه‌ای آمادگی لازم وجود دارد و سوم اینکه از نظر انبار‌ها و لوازم دپوی ضروری و تعداد اقلام زیستی استاندارد در شرایط مطلوب به سر می‌بریم یا خیر. یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها برای کاهش اثرات احتمالی حوادث در بحران‌ها، ارتقای سطح مهارت‌های امدادی ساکنین شهر‌ها از طریق آموزش‌های کافی و فرهنگ سازی است.

جمعیت هلال احمر در حوزه آموزش همگانی چه میزان موفق بوده است؟

 در حوزه آموزش و به ویژه آموزش همگانی شناخت بحران و ارتقای مهارت‌های فردی و اجتماعی بخش مهمی از فرایند مدیریت بحران را تشکیل می‌دهد. آموزش‌های همگانی و تخصصی یکی از اصول اساسی در مدیریت بحران در کاهش حوادث است؛ لذا از مهم‌ترین وظایف جمعیت هلال احمر ایفای نقش ارتقای سطح آموزش همگانی در کشور به ویژه در شهر و استان مهمی چون تهران است. انتظار می‌رود با تربیت مربیان آموزشی و همچنین گرفتن سهم بالایی از فضای مجازی و رسمی آموزشی در کشور در تمام سطوح جوامع کشور ورود کنیم تا بتوانیم تکلیفی که در برنامه‌های متعدد توسعه کشور به عهده جمعیت هلال احمر گذاشته شده است را محقق کنیم.

اصلی‌ترین نقش داوطلبان جمعیت هلال احمر چیست؟

وظایفی مانند مطالعه و پژوهش در حوزه‌های راهبردی امور جوانان، تدوین برنامه جامع ساماندهی امور جوانان کشور با نگاه نوآورانه و آینده نگرانه از مهم‌ترین اولویت‌ها به حساب می‌آید.

در حوزه داوطلبان بدون شک گسترش فرهنگ داوطلبی در جهان و حضور همه جانبه داوطلبان که بدون چشم داشت مالی و مادی و صرفاً بر اساس فطرت پاک بشری که خداوند متعال در انسان‌ها به ودیعه گذاشته است، می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای در همه شئونات جامعه به خصوص در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی بر جای گذاشت.

امروزه توسعه این مدل به ویژه در شهری مانند تهران و دستیابی به مدل‌های شبکه سازی اقشار مختلف جامعه و همچنین دستیابی به مدیریت و رهبری سازمان‌های مردم نهاد در این استان و کشور می‌تواند در آینده‌های نزدیک از اولویت‌های مهم هلال احمر باشد.

توسعه خانه‌های هلال تا چه حد تاثیرگذار است؟

 با توسعه شعب و خانه‌های هلال در کشور می‌توان با ایجاد ساختار شبکه‌ای در بین اقشار مختلف مردمی و نفوذ در لایه‌های اجتماعی نظیر جوانان، داوطلبان و همچنین توسعه خدمات سلامت (درمان و توانبخشی) و آموزش‌های همگانی برای ارتقای سطح کیفیت زندگی شهروندان و افزایش سطح تاب آوری جامعه تلاش مضاعف کرد و گام بلندی برای دستیابی به اهداف چهار گانه مدیریت بحران (پیشگیری – آمادگی – پاسخگویی – توانبخشی و بازتوانی) برداشت

برنامه هلال احمر برای کاهش آسیب‌ها چیست؟

 باید بازنگری و نواندیشی ویژه‌ای درباره الگوی‌های قدیمی ارزیابی ریسک و توسعه راهبرد‌های کاهش ریسک داشت و کاهش آسیب درباره جمعیت متراکم شهری در این نگرش اهمیت زیادی دارد، چرا که کاهش آسیب‌های شهری در زمان وقوع حوادثی مانند زلزله و سیل می‌تواند در کاهش تلفات، افزایش مهلت برای برنامه ریزی، تأمین پناهگاه اضطراری و تأمین کمک‌های اولیه مؤثر باشد

 اقلام مورد نیاز مردم در زمان حوادث دپو شده است؟

برای دپوی اقلام زیستی، خوراکی و بهداشتی اقدام جدی انجام نشده و دلیل این امر تا حد زیادی محدودیت‌های مدیریت بحران بوده است، همچنین برخی از اقلام بهداشتی و خوراکی مورد نیاز جامعه را نمی‌توان برای روز‌های مبادا دپو کرد و باید با یک نگرش نوآورانه و آینده نگری، تصمیمات جدی اتخاذ کرد.

هلال احمر برای تقویت داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها چه برنامه‌ای دارد؟

توسعه مراکز درمانی و توانبخشی در کشور از مهم‌ترین برنامه‌های جمعیت هلال احمر و از وظایف اساسنامه‌ای جمعیت است. تمرکز هلال‌احمر در حوزه توانبخشی، درمان و بازتوانی بر تقویت داروخانه‌ها، مراکز جامع توانبخشی، کلینیک‌ها و مراکز درمان داخل و خارج کشور، ارسال دارو به مراکز درمانی خارج کشور، تقویت بیمارستان‌ها و نظایر آن است. یکی از شاخص‌های مهم در زمینه امدادرسانی به مردم در زمان وقوع حوادث، بهداشت، درمان و توانبخشی است.

معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر در زمینه درمان اضطراری بسیار توانمند است، نحوه خدمت رسانی در داروخانه‌ها، تامین داروی بیماران خاص و تامین واکسن در دوران کرونا از جمله خدمات هلال احمر در این بخش است.

معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی نه تنها در حوادث بلکه در مواقعی که حادثه‌ای رخ نداده است، وظیفه خدمت رسانی دارد و ما باید بتوانیم در حفظ سلامت انسان‌ها، کار‌های جدی و خوبی انجام دهیم و نیازمندی جامعه را برطرف کنیم.

از تمام مسئولان، مدیران و افراد تاثیرگذار محلی در استان تهران به ویژه استاندار تقاضا دارم که مثل همیشه پشتیبان و همراه این نهاد مردمی و موسسه عمومی عام المنفعه باشند تا بتواند نقش اصلی خود را که با شعار از مردم، با مردم و برای مردم است را با حمایت همه جانبه ای به نتیجه برساند انتظار دارم با تصویب اعتبارات مناسب و تاثیرگذار در حوزه‌های تملک دارایی سرمایه‌ها، اعتبارات هزینه‌ای و سایر اعتبارات مرتبط در اختیار استانداری، شهرداری، سازمان برنامه و بودجه و سایر سیستم‌ها به کمک هلال احمر آمده تا همه با هم به نفع مردم اقدام کنیم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.