بوریس اسپاسکی، غول شکست‌ناپذیر شطرنج

مسابقه اسپاسکی با بابی فیشر آمریکایی در بحبوحه جنگ سرد، هنوز از خاطرها محو نشده است

85 سال پیش، برابر 30 ژانویه 1937 میلادی، بوریس اسپاسکی، استاد بزرگ سابق شطرنج جهان و یکی از نوابغ این رشته ورزشی در لنینگراد – سن پترزبورگ کنونی – به دنیا آمد.

شهروند آنلاین| در تاریخ شطرنج جهان قهرمانان بسیاری ظهور کردند و هر کدام دوره‌ای را به نام خود و سبکی که پایه‌گذارش بودند به ثبت رساندند. اما از میان همه استاد بزرگ‌های شطرنج‌ جهان، اسپاسکی ستاره‌ای بود که بیش از هر قهرمان دیگری در زمان خود درخشید و چشم‌ها را خیره کرد.

مسابقه او با بابی فیشر آمریکایی آن هم در بحبوحه جنگ سرد، هنوز از خاطرها محو نشده است. مسابقه‌ای که در زمان خود در صدر اخبار جهان قرار داشت و حتی کسانی که هیچ سررشته‌ای از بازی شطرنج نداشتند به شکل جدی پیگیر نتایج آن بودند. اسپاسکی در سال 1970 موفق شد مهمترین رقیب خود یعنی بابی فیشر را شکست دهد، اما دو سال بعد طی ماراتنی جنجالی و نفسگیر در ریکیاویک پایتخت ایسلند به فیشر باخت و عنوان قهرمانی جهان را در مسابقه قرن به او واگذار کرد.

فیشر در این مسابقه بسیار بدقلق ظاهر شد و با ایرادگیری‌ و نق زدن مسابقه را بارها به تعویق انداخت. دست آخر پخش زنده نبردی که همه جهان تمایل داشتند شاهد آن باشند با اصرار فیشر قطع شد و او به همراه اسپاسکی در یک اتاق کوچک بدون حضور دوربین‌ها مسابقه را ادامه دادند که نتیجه آن یکی از معدود شکست‌های قهرمان روس بود.

بوریس اسپاسکی
بوریس اسپاسکی (چپ) و بابی فیشر – مسابقه قرن، ریکیاویک 1972
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.