اولاف پالمه، نخست‌وزیر مشهور و مقتول سوئد

آنچه پالمه را به یکی از مشهورترین سیاستمداران سوئدی همه اعصار تبدیل کرده نحوه مرگش است

95 سال پیش، برابر 30 ژانویه 1927 میلادی، اولاف پالمه، سیاستمدار شهیر سوئدی و دو دوره نخست وزیر این کشور در استکهلم به دنیا آمد. پالمه در دوران نخست‌وزیری کشورش را از غلتیدن به سمت بلوک شرق و غرب حفظ کرد و باعث شد سوئد در بحبوحه جنگ سرد سیاستی مستقل در پیش بگیرد.

شهروند آنلاین| اما آنچه او را به یکی از مشهورترین سیاستمداران سوئدی همه اعصار تبدیل کرده نحوه مرگش است. 28 فوریه 1986 میلادی، اولاف پالمه هنگام خروج از سینما هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد. اتفاقی که سوئد را همزمان در شوک و غم و اندوه فرو برد. امروز و پس از گذشت 36 سال از این واقعه، قاتل او هنوز شناسایی نشده، هرچند فرضیه‌های بسیاری درخصوص آن مطرح است.

پالمه از مخالفان رژیم نژادپرست آفریقای جنوبی و از منتقدان فشار آوردن اسرائیل بر فلسطینی‌ها بود. از این رو برخی سرویس‌های مخفی این دو کشور را از متهمان شاخص در سوءقصد فوق قلمداد می‌کنند. فرضیه‌ای نیز حامیان عبدالله اوجالان رهبر کردهای ترکیه را عامل اصلی این قتل می‌داند زیرا پالمه مقارن سخت گرفتن دولت ترکیه نسبت به اوجالان و طرفدارانش، اجازه حضور طرفداران حزب کارگردان کردستان ترکیه در سوئد را نداده بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.