آغاز عملیات بازگرداندن اجساد دو کوهنورد از «علم کوه»

عملیات بازگرداندن اجساد دو کوهنورد حادثه‌دیده در علم کوه از سوی امدادگران کوهستان آغاز شد.

بیست و دوم دی ماه بود که دو کوهنورد به نام‌های حامد شاه حسینی و عباس کلهر در راه صعود به قله علم کوه از طریق «گُرده آلمان‌ها» دچار حادثه شدند و جان خود را از دست دادند. همان زمان گروهی از امدادگران برای نجات جان آنها اعزام شدند.

این سه کوهنورد برای نجات دو حادثه‌دیده راهی محل حادثه شدند اما خودشان در شرایطی سخت قرار گرفتند. معلوم نبود چه زمانی می‌توانند به سلامت برگردند. زندگی در ارتفاع 4هزار و 600متری در دمای منفی 30درجه کار هر کسی نبود. در این حال راهی جز صبرکردن و ماندن در جان‌پناه نداشتند. آنها برای اینکه شارژ تلفن ماهواره‌ای‌شان خالی نشود در طول روز دو مرتبه تلفن را روشن می‌کردند و وضعیت‌شان را به مرکز فرماندهی اطلاع می‌دادند.

از سوی دیگر، با طولانی‌شدن ماندن در کوه، آنها شروع به جیره‌بندی وعده‌های غذایی‌شان کردند. این وضعیت 6شبانه روز طول کشید تا اینکه سرانجام صبح چهارشنبه، ۲۹ بهمن ماه با مساعدشدن شرایط، بالگرد هلال‌احمر به‌سوی علم‌کوه  به پرواز درآمد و با وجود گذشت 6شبانه روز تیم نجات توانسته بودند روحیه خود را حفظ کنند و به‌رغم گذراندن شرایطی سخت همگی در سلامتی کامل به‌سرمی‌بردند.

به این ترتیب سوار بالگرد شدند و به سازمان امدادو نجات هلال احمر در تهران انتقال یافتند. آنها  به تهران رسیدند و پیکر دو کوهنورد جان‌باخته همچنان در ارتفاعات علم‌کوه  جا ماند.  قرار بود پس از برگزاری جلسات فنی، برای انتقال پیکرها برنامه‌ریزی شود.. با توجه به شرایط نامساعد جوی پیکر آنها  با گذشت ۱۵ روز در منطقه ماند.

اما امروز تعدادی از امدادگران و کوهنوردان فنی با توجه به مساعد بودن هوا، برای بازگرداندن پیکر این دو کوهنورد با بالگرد به منطقه اعزام شدند که بر اساس پیش‌بینی‌ها این عملیات دو تا سه روز ادامه خواهد داشت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.