حقایقی درباره سرزمین یخ و آتش و سورتمه

آلاسکا چهل و نهمین ایالتی بود که در تاریخ 3 ژانویه 1959 رسماً به آمریکا پیوست

این ایالت القاب زیادی دارد که «سرزمین خورشید نیمه‌شب» و «آخرین مرز» از جمله آن‌ها هستند. آلاسکا 710 هزار نفر جمعیت دارد و از نظر تراکم، چهل و هشتمین ایالت پرجمعیت آمریکاست. این سرزمین با هیچ‌کدام از ایالت‌های دیگر آمریکا هم‌مرز نیست و در عوض، با کانادا و ایالت بریتیش کلمبیای این کشور مرز مشترک دارد.

آلاسکا با یک میلیون و 717 هزار کیلومتر مربع وسعت آبی و خاکی، بزرگ‌ترین ایالت آمریکاست. این سرزمین، با طبیعت بکر، زیبایی نفس‌گیر، جنگل‌های وسیع و قله‌های سر به فلک‌کشیده‌اش، سالانه هزاران نفر را از سراسر دنیا به سوی خودش می‌کشاند!

پانزده هزارسال قدمت برای‌ آلاسکا

بیش از 15 هزار سال پیش، اولین انسان‌ها از اروپا و از طریق «تنگه برینگ» در شرقی‌ترین نقطه‌ روسیه به غربی‌ترین نقطه آلاسکا رفتند و ساکن شدند. با ادامه پیدا کردن مهاجرت‌ به این نواحی، مناطق جنوبی و شمالی هم آباد شدند.

آلاسکا به معنی «سرزمین بزرگ»

نام «آلاسکا» که امروزه همه از آن استفاده می‌کنیم، اولین نامی بود که برای این منطقه انتخاب شد. بیش از 24 درصد از جمعیت آلاسکا، بومی همان‌جا هستند. در آلاسکا 6 گروه اصلی از بومی‌ها وجود دارد که هر کدام زبان و گویش منطقه‌ خاص خودشان را دارند.

خریداری شده از روسیه تزاری

بعضی از محققان معتقدند امپراتوری روسیه از قرن هفدهم استعمار آلاسکا را آغاز کرد. در ظاهر این‌طور به نظر می‌رسد که روس‌ها با چندین قایق به ساحل آلاسکا پا گذاشتند و شهرکی در آن‌جا تأسیس کردند. روس‌ها به مرور در آلاسکا پیشروی کردند تا جایی که اولین شهر به صورت رسمی در سال 1784 در آلاسکا بنا شد. تاریخ تاسیس این شهر، تاریخ آغاز استعمار روسیه در آلاسکا تلقی می‌شود، اما از آن‌جایی که روس‌ها در اداره‌ این منطقه موفق نبودند، چندین سال بعد ایالات متحده آمریکا، آلاسکا را به قیمت 7 میلیون و 200هزار دلار از امپراتوری روسیه خریداری کرد.

پرداخت پول به ساکنان آلاسکا

آلاسکا از نظر منابع طبیعی به‌قدری تامین است که سال 1976 در این ایالت صندوقی تأسیس شد تا مازاد درآمدهای نفتی را ذخیره و مدیریت کند. این صندوق ایالتی برای سرمایه‌گذاری در تمام مناطق آمریکا تاسیس شده و هر سال به شهروندان آلاسکایی، که واجد شرایط هستند، سود و حقوق پرداخت می‌کند! شرایط اخذ سود در آلاسکا بدین شرح است: 12 ماه اقامت در آلاسکا و نداشتن محکومیت کیفری! نرخ سود سهام هر ساله متغیر است، اما در سال 2019، تقریباً 1606 دلار بود.

روسیه، نزدیک‌ترین همسایه

بخشی از «تنگه برینگ» که مرز میان روسیه و آلاسکاست، به‌قدری باریک است که می‌توان فاصله‌ میان این دو سرزمین را با شنا کردن، طی کرد! عرض این تنگه تقریباً 82 کیلومتر است. این دو منطقه طوری به هم نزدیک‌اند که اگر کسی آن‌طرف دریا ایستاده باشد، به راحتی و وضوح از طرف دیگر دیده می‌شود!

سرزمین یخ و سورتمه سواری

یکی از معروف‌ترین و متداول‌ترین روش‌های حمل و نقل در آلاسکا استفاده از «سورتمه سگ» است. بدین صورت که چندین سگ، سورتمه‌ای را روی برف کشیده و حمل می‌‎کنند! پیش‌تر از این روش برای حمل و نقل‌های روزمره استفاده می‌شد اما امروزه به عنوان ورزش یا مسابقه انجام می‌شود.

صاحب بلندترین کوه‌ آمریکا

در شمال آلاسکا 5 کوه بلند وجود دارد. کوه دنالی یا مک‌کینلی با ارتفاع 6 هزار 194 متر، بلندترین قله‌ آلاسکا و ایالات متحده آمریکاست! «دنالی» در زبان محلی یعنی «بلند».

آتش و یخ با 130 آتشفشان

در جنوب آلاسکا مجمع‌الجزایری وجود دارد که دقیقاً بر روی یکی از فعال‌ترین کمربند‌های زلزله جهان در صفحه‌ اصلی اقیانوس آرام واقع شده است. این مجمع‌الجزایر چندان زلزله‌خیز نیست، در عوض پر از آتشفشان‌های فعال است.

بزرگ‌ترین جنگل ملی آمریکا

«جنگل ملی تونگاس» در ساحل جنوب شرقی آلاسکا واقع شده است. این جنگل، بزرگ‌ترین جنگل در ایالات متحده آمریکاست. «تونگاس» تقریباً 68 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که تقریباً برابر با نصف وسعت ایالت فلوریداست! این جنگل ملی، آب و هوایی معتدل و بارانی دارد و بسیاری از گیاهان و حیوانات وحشی و در معرض خطر انقراض در آن دیده می‌شوند.

چهارمین فرودگاه شلوغ دنیا

فرودگاه بین‌المللی «تد استیونز انکوریج» در آلاسکا، چهارمین فرودگاه شلوغ دنیاست! این فرودگاه از نظر تراکم خطوط هوایی، تقریباً با فرودگاه توکیو، فرانکفورت و نیویورک برابر است.

برگردان از فکت سایت – مترجم: فاطمه کرمی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.